IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on icsi ja 32 alkiota kerättiin, 21 kypsiä, 12 hedelmöittyi ja 8 pääsi pakkaseen. Vaikka 8 kuulostaa omaan korvaan pieneltä määrältä, kun 32 alkiota kerättiin, niin toivottavasti noilla pääsisi alkuun. Maaliskuussa siirto.
Uskomaton määrä. Itseltäni kerättiin tammikuussa kahdeksan, mikä tuntui pieneltä pettymykseltä, mutta Tilkan henkilökunnan mukaan ihan tavanomainen määrä. Sanoivat, että melkein kaikki kokevat tuossa pettymyksen tunnetta, oli määrä mikä tahansa. Kai ihmismieli tuppaa toivomaan parasta ja rankkojen hoitojen tulosten toivoo olevan mahdollisimman hyviä ja että yhdestä hoitokierrosta tulisi mahdollisimman monta yrityskertaa.

Hei kaikki! Sain vihdoin aikaiseksi rekisteröityä, ja vaihdoin samalla nimimerkkiä. Olen aiemmin kirjoittanut tänne muutamia viestejä nimimerkillä EkaaKertaaIVF1985.

En aiemmin kertonut juuri mitään itsestäni, vain sen että olen 40v, ja munasolukeräys oli reilu kk sitten. Meidän perheeseen kuuluu kaksi äitiä, ja kaksi toisen äidin eli vaimoni synnyttämää päiväkoti-ikäistä lasta. Meillä oli ensin ajatus että kaksi on hyvä lapsiluku, kunnes vauvakuume nosti päätään. Ja nyt on sitten minun vuoroni kantaa, jos se vielä onnistuu.

Olemme siis IVF hoidoissa yksityisellä. Lahjasiittiöiden vähäisen lukumäärän takia (kaksi olkea) halusimme maksimoida onnistumisen mahdollisuuden. Ja toki ikä tekee osansa. Minulta saatiin kerättyä 11 munasolua, joista 9 saatiin otettua näyte alkiodiagnostiikkaa varten. Viime viikolla lääkäri soitti ja kertoi että näistä neljä alkiota on kromosomeiltaan normaaleja. Olen kyllä positiivisesti yllättynyt tuosta määrästä. Nyt sitten odotetaan kuukautisten alkamista, lääkkeiden aloitusta ja aikaa siirtoon.

Kiitos kaikille kun jaatte omia kokemuksia!

Hei kaikki! Sain vihdoin aikaiseksi rekisteröityä, ja vaihdoin samalla nimimerkkiä. Olen aiemmin kirjoittanut tänne muutamia viestejä nimimerkillä EkaaKertaaIVF1985.

En aiemmin kertonut juuri mitään itsestäni, vain sen että olen 40v, ja munasolukeräys oli reilu kk sitten. Meidän perheeseen kuuluu kaksi äitiä, ja kaksi toisen äidin eli vaimoni synnyttämää päiväkoti-ikäistä lasta. Meillä oli ensin ajatus että kaksi on hyvä lapsiluku, kunnes vauvakuume nosti päätään. Ja nyt on sitten minun vuoroni kantaa, jos se vielä onnistuu.

Olemme siis IVF hoidoissa yksityisellä. Lahjasiittiöiden vähäisen lukumäärän takia (kaksi olkea) halusimme maksimoida onnistumisen mahdollisuuden. Ja toki ikä tekee osansa. Minulta saatiin kerättyä 11 munasolua, joista 9 saatiin otettua näyte alkiodiagnostiikkaa varten. Viime viikolla lääkäri soitti ja kertoi että näistä neljä alkiota on kromosomeiltaan normaaleja. Olen kyllä positiivisesti yllättynyt tuosta määrästä. Nyt sitten odotetaan kuukautisten alkamista, lääkkeiden aloitusta ja aikaa siirtoon.

Kiitos kaikille kun jaatte omia kokemuksia!
Aivan uskomaton määrä euploideja!

Ilmoitin äsken negatiivisesta tuloksesta (PAS) Omakantaan😞😞 Eipä muuttunut ekasta testistä tulos, eikä kyllä ollut sellainen olokaan itseasiassa missään vaiheessa, että olisi onnistanut, vaikka kaikki oli periaatteessa hyvinkin mallillaan siirrossa. Monesti mietinkin, että olisi liian suuri onnistuminen onnistua ainakaisella alkiolla. Nyt sitten takaisin jonoon ja odottamaan seuraavaa hoitokierrosta, ei kovin hyvä tai toiveikas fiilis. Seuraavaksi laskemaan, montako euroa tähän kierrokseen meni ja viettämään viikon lomaa raskaana olevan kaverin kanssa.

@Kaihonkukka olen pahoillani :( Täällä täsmälleen sama fiilis. Jono uuteen ivf-kierrokseen kuulemma vähintään 3kk, toukokuussa vasta saa ilmoittautua. Täytyy toivoa, että silloin mahtuisi mukaan. Eilen puolison kanssa juteltiin tästä jonottamisen typeryydestä... Tuntuu, että aikaa menee vaan hukkaan ja pahimmillaan endokin pahenee kierto kierrolta. Jonottaminen tuntuu rangaistukselta: ette onnistuneet, niin kärvistelkää nyt sitten kuukausitolkulla tekemättä mitään. Pohdittiin, josko käytäisi yksityisellä konsultaatiossa, vaikka mä olen vierastanut ajatusta yksityisestä ja niistä älyttömistä rahamääristä, joita sinne pitää syöltää.

@Kaihonkukka olen pahoillani :( Täällä täsmälleen sama fiilis. Jono uuteen ivf-kierrokseen kuulemma vähintään 3kk, toukokuussa vasta saa ilmoittautua. Täytyy toivoa, että silloin mahtuisi mukaan. Eilen puolison kanssa juteltiin tästä jonottamisen typeryydestä... Tuntuu, että aikaa menee vaan hukkaan ja pahimmillaan endokin pahenee kierto kierrolta. Jonottaminen tuntuu rangaistukselta: ette onnistuneet, niin kärvistelkää nyt sitten kuukausitolkulla tekemättä mitään. Pohdittiin, josko käytäisi yksityisellä konsultaatiossa, vaikka mä olen vierastanut ajatusta yksityisestä ja niistä älyttömistä rahamääristä, joita sinne pitää syöltää.
Olitteko tekin Tilkassa? Harmi kuulla että jono vähintään 3 kk, kun hetki sitten kommenttien perusteella 2-3kk, tohon sit tulee kesätaukokin häiritsemään... Mä kans mietin, että mitä tauon aikana kannattaisi tehdä ja ajattelin, että käviskö kerran yksityisellä kysymässä mielipidettä, että onko jotain lisäravinnetta tai lääkettä (dhea?), jota nyt kannattaisi vetää tai labroja, jota ottaa. Mulla myös endo, nyt kipujen puolesta ollut rauhallisempi kuin koskaan, joten varmaan mitään sitä hillitsevää ei tähän väliin ehkä kannata miettiä🤔 Mulla myös matala AMH, matalat raudat ja kilpparin vajaatoiminta, että ongelmiahan riittää. Me ollaan käytetty sekä yksityistä että julkista, molemmissa mennyt kaikki ihan jees aina, ei äärikokemuksia. Nyt pelkään että hidastellaan julkisen hoidot läpi ja päädytään niiden loppuessa taas maksamaan yksityiselle. Tosin onhan näissä julkisenkin hoidoissa ihan kunnolla rahanmenoa, että ei mitään ilmaista hupia näillä lääkemäärillä ja käyntikerroilla.

Ilmoitin äsken negatiivisesta tuloksesta (PAS) Omakantaan😞😞 Eipä muuttunut ekasta testistä tulos, eikä kyllä ollut sellainen olokaan itseasiassa missään vaiheessa, että olisi onnistanut, vaikka kaikki oli periaatteessa hyvinkin mallillaan siirrossa. Monesti mietinkin, että olisi liian suuri onnistuminen onnistua ainakaisella alkiolla. Nyt sitten takaisin jonoon ja odottamaan seuraavaa hoitokierrosta, ei kovin hyvä tai toiveikas fiilis. Seuraavaksi laskemaan, montako euroa tähän kierrokseen meni ja viettämään viikon lomaa raskaana olevan kaverin kanssa.
Ikävä kuulla. Tuntuu, että tämä on jatkuvaa odottelua. Toiveet aina suurimmillaan, kun on jotain mitä voi itse tehdä. Itse hain seuraavan hoidon lääkkeet jo valmiiksi apteekista, kun tuntui, että se ainoa konkreettinen asia, jonka voin tehdä. Toi muutamaksi päiväksi paremman mielen.

Olen pitänyt kirjaa hoitoihin alusta saakka menneistä rahoista, kun käyty pääosin julkisella ja muutama tutkimus yksityisellä. Ensimmäinen ivf oli julkisella ja siihen meni hiukan yli tuhat euroa. Oli isompi summa kuin mitä aluksi varoittelivat, koska iso lääkeannos ja yksi lisälääkärikäynti stimulaatiovaiheessa. Meille kokeillaan seuraavaksi icsiä, jonka hintoja katsoin Felicitas-klinikan sivustolta ja totesin, että pysymme julkisella. Nyt mietityttää, että kun lääkäri sanoi, ettei jouduttaisi jonon hännille, vaan saataisiin ilmoittautua jo seuraavassa kierrossa, että mihin tuo tieto kirjattu ja mitenhän toteutuu. Talvilomat on pitämättä, kun odoteltu hoitoaikatauluja marraskuusta saakka, niin mietittiin uskaltaisiko maalis-huhtikuulle varata matkan. Tekisi varmasti hyvää nollata ja irtautua hoidoista, mutta toisaalta sitten varmaan stressaisi reissun ajoitus, että meneekö juuri huonoimpaan mahdolliseen rakoon.

Katsoin taulukostani, että ennen ivf-hoitoa kaiken maailman tutkimuksiin, lääkärikäynteihin, lääkkeiseen ja inseminaatioihin oli mennyt noin tuhat euroa. Yhteensä meillä mennyt nyt siis vähän yli kaksi tonnia. Toisaalta iso summa asiasta, joka monilla onnistuu ilman euroakaan, mutta pieni summa siihen verrattuna, että oltaisiin oltu koko ajan yksityisellä. Meillä kuluja säästänyt hiukan myös se, että olen saanut työterveyden kautta pariin kertaan kilpirauhasmittaukset ja laajat verikokeet. Lisäksi etuna, että asutaan lähellä klinikkaa, eikä kulkemisesta ole tullut juurikaan kuluja. En ole myöskään joutunut ottamaan palkatonta vapaata töistä, koska olen saanut käytyä klinikalla etätyöpäivien aikana ja saldotunteja hyödyntämällä.

Muokattu viimeksi:
Ikävä kuulla. Tuntuu, että tämä on jatkuvaa odottelua. Toiveet aina suurimmillaan, kun on jotain mitä voi itse tehdä. Itse hain seuraavan hoidon lääkkeet jo valmiiksi apteekista, kun tuntui, että se ainoa konkreettinen asia, jonka voin tehdä. Toi muutamaksi päiväksi paremman mielen.

Olen pitänyt kirjaa hoitoihin alusta saakka menneistä rahoista, kun käyty pääosin julkisella ja muutama tutkimus yksityisellä. Ensimmäinen ivf oli julkisella ja siihen meni hiukan yli tuhat euroa. Oli isompi summa kuin mitä aluksi varoittelivat, koska iso lääkeannos ja yksi lisälääkärikäynti stimulaatiovaiheessa. Meille kokeillaan seuraavaksi icsiä, jonka hintoja katsoin Felicitas-klinikan sivustolta ja totesin, että pysymme julkisella. Nyt mietityttää, että kun lääkäri sanoi, ettei jouduttaisi jonon hännille, vaan saataisiin ilmoittautua jo seuraavassa kierrossa, että mihin tuo tieto kirjattu ja mitenhän toteutuu. Talvilomat on pitämättä, kun odoteltu hoitoaikatauluja marraskuusta saakka, niin mietittiin uskaltaisiko maalis-huhtikuulle varata matkan. Tekisi varmasti hyvää nollata ja irtautua hoidoista, mutta toisaalta sitten varmaan stressaisi reissun ajoitus, että meneekö juuri huonoimpaan mahdolliseen rakoon.

Katsoin taulukostani, että ennen ivf-hoitoa kaiken maailman tutkimuksiin, lääkärikäynteihin, lääkkeiseen ja inseminaatioihin oli mennyt noin tuhat euroa. Yhteensä meillä mennyt nyt siis noin kaksi tonnia. Toisaalta iso summa asiasta, joka monilla onnistuu ilman euroakaan, mutta pieni summa siihen verrattuna, että oltaisiin oltu koko ajan yksityisellä. Meillä kuluja säästänyt hiukan myös se, että olen saanut työterveyden kautta pariin kertaan kilpirauhasmittaukset ja laajat verikokeet.
Matkat kyllä ihan ihania taukoja❤️ Mutta ymmärrän ajoituksen stressaamisen. Mä olen kanssa pitänyt tarkkaa kirjaa kuluista, nyt pitäisi vaan laskea tokan ivf:n kulut yhteen. Esikoista tehtiin sekä julkisella insseillä että yksityisellä ivf:llä ja rahaa paloi vajaa 11 000 euroa, vaikka mitään kovin erikoista ei tehty, et onhan tää...

Mäkin oon pitänyt kirjaa kuluista, pois lukien matkat joihin on mennyt useampi satanen, ja summat on jo nyt ihan kauheita. (Viis numeroa on ylitetty ajat sitten)

Hedelmöityshoidot on kyllä yks rahareikä, johon on valmis laittamaan hirveitä summia rahaa, vaikka lopputuloksesta ei ole mitään takeita.

Joo @Kaihonkukka Tilkassa ollaan! Onneksi meilläkin matka lyhyt, niin ei mene klinikalle matkustamiseen rahaa ja käynnit voin ottaa saldoista ja/tai tehdä etänä.

Me ei olla näitä julkisen summia laitettu mihinkään ylös, mä ahdistun niin herkästi isoista rahasummista :D Parempi siis meille näin. Miten tuo yksityisen ja julkisen yhdistely käytännössä toimii? Ootteko tehneet jotain tiettyjä juttuja vaan yksityisellä, vai miten?

Mä mietin ferritiiniarvoja, ne oli pari vuotta sitten jotain 20 luokkaa ja silloin lääkäri sanoi, että ovat ihan hyvät. Mutta Googlen mukaan eivät ole 😅 Suostuukohan julkisella mittauttamaan niitä? En tiedä voiko ferritiini vaikuttaa raskautumiseen? Hyvinvointialueen työterveys on niin naurettava, että sieltä ei varmasti mitään saa.

Siirrossa mulle sanottiin, että ennen seuraavaa hoitoa otetaan uudet labrat. Amh oli viimeksi yli 5, mutta silti kroppa reagoi laiskasti Gonaliin. Nyt tarkoitus isontaa määrää. Mutta mitään lähetettä kokeisiin ei oo tullut. Eikai tässä nyt vaan käy niin, että laittavat lähetteen vasta kun ilmoittaudutaan hoitoon... Eli periaatteessa punktioon päästäisi hyvässä lykyssä vasta syksyllä kesätauon takia. Tässä odotellessa kun olisi ihan täydellistä hoitaa kaikki verikokeet alta pois. Argh, raivostuttaa tää hitaus!

Liityn kerhoon toteamaan, että jonotusaika on todella raastavaa. Ja se tunne, kun sen vikan alkion testi on nega ja tietää että jonotus on edessä. Mä oon aina synkimmilläni jonottaessa ja jännittäessä osuuko PAS kohdilleen. Itse pistelyt ja muu osio hoidoista menee siihen verrattuna helposti.

Meillä nyt se 3-4kk jonoa Tilkassa takana ja tällä kertaa mahdutaan hoitoihin mukaan. Huomenna alkaa pistely ja optimistisena siten uutta kierrosta kohti.

Joo @Kaihonkukka Tilkassa ollaan! Onneksi meilläkin matka lyhyt, niin ei mene klinikalle matkustamiseen rahaa ja käynnit voin ottaa saldoista ja/tai tehdä etänä.

Me ei olla näitä julkisen summia laitettu mihinkään ylös, mä ahdistun niin herkästi isoista rahasummista :D Parempi siis meille näin. Miten tuo yksityisen ja julkisen yhdistely käytännössä toimii? Ootteko tehneet jotain tiettyjä juttuja vaan yksityisellä, vai miten?

Mä mietin ferritiiniarvoja, ne oli pari vuotta sitten jotain 20 luokkaa ja silloin lääkäri sanoi, että ovat ihan hyvät. Mutta Googlen mukaan eivät ole 😅 Suostuukohan julkisella mittauttamaan niitä? En tiedä voiko ferritiini vaikuttaa raskautumiseen? Hyvinvointialueen työterveys on niin naurettava, että sieltä ei varmasti mitään saa.

Siirrossa mulle sanottiin, että ennen seuraavaa hoitoa otetaan uudet labrat. Amh oli viimeksi yli 5, mutta silti kroppa reagoi laiskasti Gonaliin. Nyt tarkoitus isontaa määrää. Mutta mitään lähetettä kokeisiin ei oo tullut. Eikai tässä nyt vaan käy niin, että laittavat lähetteen vasta kun ilmoittaudutaan hoitoon... Eli periaatteessa punktioon päästäisi hyvässä lykyssä vasta syksyllä kesätauon takia. Tässä odotellessa kun olisi ihan täydellistä hoitaa kaikki verikokeet alta pois. Argh, raivostuttaa tää hitaus!
Mä en kans saa kunnallisesta työterveydestä mitään. Yksityisellä rautainfuusio aikanaan jo vajaan 30 ferritiini arvolla, rautaa toki silloin jo syöty paljon, kuten aina. Ja kyllä huonot rauta-arvot voivat estää raskautumisen.

En tajunnutkaan, että pitää käydä uudet labrat ennen seuraavaa hoitoa! Hitsi sentään, koska mulla niissä aina ongelmana kilpirauhanen, pitää aina vähentää lääkitystä, että saan tsh:n riittävän ylös, mikä on ihan pyllystä ja olo huononee ja kestää kauan palata taas takaisin... Pitääkin pyytää lähetteet ajoissa, ettei sitten ivf siirry, jos arvot eivät ole kohdallaan.. Huoh sanonpa vaan. Ja tosiaan elättelen toiveita, että ennen kesätaukoa pääsisi hoitoon, mutta tuo 3-4 kk ei paljon lohduta.

Alussa hyödynnettiin yksityistä nopeuttaaksemme julkista eli haettiin lähete sieltä ja tehtiin aukiolotutkimus. Sit inssit kokonaan julkisella ja koska ivf-jono oli 6 kk niin päätettiin tehdä se yksityisellä + 4 alkionsiirtoa. Sitten taas seuraava ivf, josta yksi siirto, vuorostaan julkisella ja nyt alkaisi sitten odotus kolmanteen ivf ja se julkisella. Tämän julkisen ivf:n aikana en ole konsultoinut yksityistä, vaikka kuulemma sekin olisi ihan ok. Eli tavallaan ollaan tähän mennessä oltu aina vain jommassa kummassa hoidossa.

Ja joo oon samaa mieltä kuin @Kumma että se kun ei tapahdu mitään on paljon raastavampaa kuin action! Itse olen päässyt lääkkeiden sivuvaikutusten kanssa tosi helpolla ja toimempiteitäkään en suuremmin jännitä, joten varsinainen suorittaminen ollut koko ajan ihan jees.

Multa ei ole tsekattu hoitojen aikana lainkaan julkisella hemoglobiinia tai ferritiiniä. Sain mittaukset työterveyden kautta kahteen kertaan, samoin d-vitamiini tsekattu siellä. Julkisella seurattu vain kilpirauhasarvoja ja infektiokokeet otettu moneen kertaan.

Käsittääkseni ferritiini nousee melko hitaasti, joten kannattaa aloittaa raudan syöminen hyvissä ajoin ja varmistua tehosta verikokein. Mulla nousi ferritiini puolessa vuodessa 67 -> 94. Molemmat arvot normaalin rajoissa, mutta kuulemani mukaan yksityisellä suositeltu, että saisi olla hoitojen aikaan lähempänä sataa.

Me tehtiin alkuun miehen siemennestetutkimukset yksityisellä ennen kuin hakeuduttiin ensimmäistä kertaa lapsettomuuden takia julkiselle. Lisäksi kävin julkisella tehtyjen inseminaatioiden välissä yksityisellä munanjohtimien aukiolotutkimuksessa. Kaikki muut tehty julkisella. Olen moneen kertaan kiitellyt mielessäni aukiolotutkimuksen tehnyttä lääkäriä, joka ihmetteli miksi emme ole jo ivf-jonossa, eikä suositellut tekemään enempää inseminaatioita. Minä olisin ollut valmis käyttämään niihin aika paljonkin rahaa, kun tuntui niin paljon kevyemmältä ratkaisulta kuin ivf. Jälkikäteen ajatellen olisivat olleet täysin turhia, kun nyt tieto, etteivät munasolut hedelmöity normaalisti. Jälkiviisaana voi toki myös sanoa, että olisi kannattanut edetä kaikissa vaiheissa nopeammin, mutta ivf tuntui sellaiselta peikolta ja niin radikaalilta hoidolta, ettei oltu vielä valmiita, vaan koitettiin keksiä kaikkia muita mahdollisia miedompia tapoja. Ja toivottiin joka kuukausi, että nyt kaikki arvot ja tähtien asennot kohdallaan, että tärppäisi.

Muokattu viimeksi:
Mulla blastojen määrä ja niiden laatu ovat korreloineet huonon ja hyvän ferritiiniarvon kanssa, mutta moni muukin asia on varmasti vaikuttanut siihen, että 3. IVF meni todella hyvin, vaikka kypsien munasolujen määrä oli sama ensimmäisessä ja kolmannessa hoidossa.

Käyn nykyään Tallinnassa pari kertaa vuodessa infuusiossa, hinta ihan eri kuin Helsingissä (300 mg 200 euroa ja 500 mg 370 euroa).

Kiitos ferritiinitiedoista! Pari vuotta sitten tosiaan otettu ferritiini väsymyksen vuoksi ja oli sen 20, eikä sille tehty mitään. Rautaa syön käytännössä koko ajan, hb ollut hyvä 120 viimeksi. Mutta pitää yrittää jotain kautta tuo ferritiini saada mittautettua, jos tosiaan pitäis olla lähempänä 100... aika kauaksi jäädään siitä, veikkaan 😂

@Kaihonkukka en tiedä otetaanko uusia labroja kaikilta, mutta mulla edellisestä amh mittauksesta niin pitkä aika, että haluavat kai sen katsoa.

Kiitos kaikille myös yksityisen puolen kokemuksista. Ehkä uskalletaan käydä siellä konsultaatiossa. Itseäni lähinnä kiinnostaisi selvittää, että missä kaikkialla sitä endoa on ja pitääkö sille tehdä jotain. Julkisella eivät suostu tutkimaan ennen kuin useita tuloksettomia siirtoja

Kiitos ferritiinitiedoista! Pari vuotta sitten tosiaan otettu ferritiini väsymyksen vuoksi ja oli sen 20, eikä sille tehty mitään. Rautaa syön käytännössä koko ajan, hb ollut hyvä 120 viimeksi. Mutta pitää yrittää jotain kautta tuo ferritiini saada mittautettua, jos tosiaan pitäis olla lähempänä 100... aika kauaksi jäädään siitä, veikkaan 😂

@Kaihonkukka en tiedä otetaanko uusia labroja kaikilta, mutta mulla edellisestä amh mittauksesta niin pitkä aika, että haluavat kai sen katsoa.

Kiitos kaikille myös yksityisen puolen kokemuksista. Ehkä uskalletaan käydä siellä konsultaatiossa. Itseäni lähinnä kiinnostaisi selvittää, että missä kaikkialla sitä endoa on ja pitääkö sille tehdä jotain. Julkisella eivät suostu tutkimaan ennen kuin useita tuloksettomia siirtoja
Tulin vain kurkkaamaan mitä täällä keskustellaan vaikken tätä palstaa muuten ole lukenut, ja ihan pakko kommentoida tähän, että kannattaa kysyä omasta terkkarista voisiko päästä ferritiinimittaukseen. Nimittäin mä kävin joulun jälkeen muissa asioissa tk-lääkärillä ja kysyin voisko ferritiiniä mitata niin hän kertoikin, että nyt on tullut suositus, jonka mukaan kaikilta, joilla on kuukautiset, tulisi mitata ferritiini säännöllisesti ja sen enempää kysymättä laittoi mulle lähetteen. En nyt muista minkä tahon tekemä suositus tämä sitten oli, mutta yllätti positiivisesti, kun olin jo varautunut kovasti perustelemaan miksi mun pitäisi mittaus saada. Tämä siis etelä-Suomessa.

Takaisin