IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin liityn nyt mukaan kun on viimein lähtenyt käyntiin ensimmäinen ivf. Meillä on taustalla puolison perinnöllinen sairaus, jonka takia ivf (icsi) alkiodiagnostiikalla on meille ainoa vaihtoehto.
Nyt on kolme päivää Gonal-f pistoksia takana annostuksella 200 ja ensi tiistaina olisi ultra. Nyt on jo alkanut vähän tuntua ja kipuilla munasarjoissa, mutta mietin koko ajan että kuvittelen kaiken kun mietin tätä liikaa. Oliko niin, että stimulaation aikana voi syödä särkylääkkeitä normaalisti jos on tarve vai pitääkö ottaa jotain ylimääräistä huomioon?

Monentena päivänä teillä on ollut ensimmäinen ultraus lyhyessä kaavassa? Meillä hoidot Tilkassa Helsingissä, joten mieluiten kuulen kommentteja tuolla hoidoissa käyneiltä.

Toinen kysymys: Oletteko matkustaneet pistettävien lääkkeiden kanssa? Tarjoutui mahdollisuus lähteä reissuun ja Finnairin sivuston mukaan lääkkeet voi ottaa mukaan käsimatkatavaroihin, kunhan mukana resepti ja lääkärintodistus. On kyllä hankalaa tämä kaiken aikatauluttaminen, kun ei tiedä milloin kierto alkaa ja mahtuuko edes mukaan hoitoihin.

Edit: Laitoin Omapolun kautta Tilkkaan viestiä onko heiltä mahdollista saada lääkärintodistusta matkaa varten? Epäilen, että he säikähtävät ja ilmoittavat, että koko hoito siirtyy, vaikka kyse olisi matkasta, joka ajoittuisi hoidon alkuun. Tuona aikana olisi käynnissä pistoslääkitys, mutta jos ensimmäinen ultraus vasta viikon kohdalla, niin en missaisi mitään käyntejä.

Muokattu viimeksi:
Monentena päivänä teillä on ollut ensimmäinen ultraus lyhyessä kaavassa? Meillä hoidot Tilkassa Helsingissä, joten mieluiten kuulen kommentteja tuolla hoidoissa käyneiltä.
Mulla ollu molemmilla kerroilla viikko pistosten alottamisesta ainoa ultrauskerta. Jälkimmäisellä kerralla olis ollu varalle varattu toinen myöhemmäksi, jos vaste olis ollut hitaampaa, mutta se sit peruttiin. Hoitosuunnitelmaan oli merkitty ultra 9. pistospäivälle, mutta se olis ollu lauantai, joten oli perjantaina.

Snowwielle tervetuloa mukaan ja tsemppiä pistoksiin!

Tänään takana punktio. Kipujahan ei ollut ja kaiken kaikkiaan sen osalta meni hyvin. Itse vaan jännitin toimenpidettä niin paljon että lopulta siis menin tajuttomaksi kesken toimenpiteen ja hetken aikaa huone oli täynnä lääkäreitä. Jännitys oli siis vain niin. Kuitenkin olin positiivisesti yllättynyt tuntemuksista jotka olivat nimeomaan sitä paineen tunnetta mullakin kun tosiaan 19 kpl rakkuloita saatiin. Jännitys vaan sitten teki kokemuksesta vaan astetta hurjemman omalla kohdalla.

Lievä hyperi myös ja kohdussa jonkin verran nestettä. Eli tuoresiirtoon en pääse (kuulemma eivät tee HUS mikäli kerätty yli 17?) olin kyllä isosti pettynyt mutta sanoivat et se on kaikkien parhaaksi ja mahdollisuudet ovat myös paremmat tehdä näin. Huomenna siis jännätään kuinka paljon oli kypsiä ja hedelmöityy ja viikon päästä soittoaika jossa sitten pakkaseen menevien tilanne.

Nyt vaan toipumista tästä kaikesta. Huono olo oli vahvasti läsnä ja nyt tullut iltaa vasten myös kovemmat vatsakivut.
Oon kuunnellut Fertility Docs podcastia ja siinä kaikki kolme erikoislääkäriä sanoo etteivät enää nykyään suosittele tuoresiirtoja, kun PASin riskit on pienemmät. Joissain lähteissä sanotaan ettei hedelmöittymisessä ole eroa, että tuoresiirrossa ja pakaste alkion siirrosta raskautuu yhtä todenännäköisesti, mutta osassa lähteistä sanotaan että PAS on varmempi. Lisäksi ilmeisesti raskaus sujuu paremmin jos alkaa PASista, ei niin suurta riskiä äidille tai sikiölle.

"Women using frozen embryos for transfer had a live birth rate of 74.5 percent as compared to women using fresh embryos with a live birth rate of 53.7 percent. In addition, we observed only a 2.8 percent miscarriage rate following CCS with a frozen transfer compared to 18.5 percent in the fresh transfer group"

Jos olisin tiennyt, olisin ehkä itse halunnut lähteä kokeilemaan vasta pakastetuilla alkioilla ja jättänyt tuoresiirron väliin.

Toinen kysymys: Oletteko matkustaneet pistettävien lääkkeiden kanssa? Tarjoutui mahdollisuus lähteä reissuun ja Finnairin sivuston mukaan lääkkeet voi ottaa mukaan käsimatkatavaroihin, kunhan mukana resepti ja lääkärintodistus. On kyllä hankalaa tämä kaiken aikatauluttaminen, kun ei tiedä milloin kierto alkaa ja mahtuuko edes mukaan hoitoihin.

Edit: Laitoin Omapolun kautta Tilkkaan viestiä onko heiltä mahdollista saada lääkärintodistusta matkaa varten? Epäilen, että he säikähtävät ja ilmoittavat, että koko hoito siirtyy, vaikka kyse olisi matkasta, joka ajoittuisi hoidon alkuun. Tuona aikana olisi käynnissä pistoslääkitys, mutta jos ensimmäinen ultraus vasta viikon kohdalla, niin en missaisi mitään käyntejä.
Meilläkin on Tilkassa ja saatiin ultra-aika ensi tiistaille, jolloin on 8 päivää pistoksia takana. Vaikea kuvitella että matkalla käyminen pistosten aikana olisi mikään ongelma 🤞

Nyt tuli Tilkasta lopullinen tieto, kaks blastoo on pakastettu. Harmittaa vähän ku lähtötilanne näytti niin hyvältä ja punktiossa tyhjennettiin 17 follia, mutta oon kyllä ihan tyytyväinen! Pelkäsin ettei saatais yhtään mitään kun vain 3 oli hedelmöittyny normaalisti.
Nyt on toiveikas fiilis :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Kuinka kauan teillä mennyt aikaa kun kuukautiset alkaneet punktion jälkeen?

Ymmärsin että omalla kohdallani tehtäisiin nyt seuraavaan kiertoon tuo siirto.

Tämän hetkinen tilanne on että 19 kerätty, 15 kypsiä ja 12 hedelmöittynyt normaalisti ja ilmeisesti tehty ICSI.
Hieno tulos! Itselläni oli jokusen päivän normaalia pidempi kierto ja pituudeksi tuli 31 päivää. Täällä oli aiemmin keskustelua, että muutamalla muullakin tammikuussa hoidoissa olleella kierto oli ollut hiukan normaalia pidempi. Toki yksilöllistä.

Itselläni kierto yleensä 26-28 päivää ja nyt välikierrossa menossa päivä 30. Viime viikolla oli kovastikin kuukautiskipuja, mutta kuukautiset ei ole vieläkään alkaneet.

Oon kuunnellut Fertility Docs podcastia ja siinä kaikki kolme erikoislääkäriä sanoo etteivät enää nykyään suosittele tuoresiirtoja, kun PASin riskit on pienemmät. Joissain lähteissä sanotaan ettei hedelmöittymisessä ole eroa, että tuoresiirrossa ja pakaste alkion siirrosta raskautuu yhtä todenännäköisesti, mutta osassa lähteistä sanotaan että PAS on varmempi. Lisäksi ilmeisesti raskaus sujuu paremmin jos alkaa PASista, ei niin suurta riskiä äidille tai sikiölle.

"Women using frozen embryos for transfer had a live birth rate of 74.5 percent as compared to women using fresh embryos with a live birth rate of 53.7 percent. In addition, we observed only a 2.8 percent miscarriage rate following CCS with a frozen transfer compared to 18.5 percent in the fresh transfer group"

Jos olisin tiennyt, olisin ehkä itse halunnut lähteä kokeilemaan vasta pakastetuilla alkioilla ja jättänyt tuoresiirron väliin.
Kuinkahan suuri ero tässä tutkimuksessa selittyy just tolla kromosomitestauksella, varmaan aika suuri osa kuitenkin?

Onko kukaan testaillu miten kauan irrotuspiikki näkyy raskaustestissä?
Hienoa @furi että kaksi pakkaseen! Mikä irrotuspiikki?

Teen itse niin, että kun ovitrelle eilen illalla teki testin positiiviseksi, testaan joka päivä ja seuraan, että haaleneeko viiva. Niin tein viimeksikin. Ei se haalennut, mutta klinikan mukaan jopa viikon se voi näkyä.

Muokattu viimeksi:

Mulla oli tässä ensimmäisessä ivf:ssä lyhyellä kaavalla eka ultra pistosten aloituspäivänä (kp3). Ja seuraavat kp8 ja kp12. En tosin ole Tilkassa hoidossa, että ei ehkä täsmää, mutta yksi versio.

Mulla oli tässä ensimmäisessä ivf:ssä lyhyellä kaavalla eka ultra pistosten aloituspäivänä (kp3). Ja seuraavat kp8 ja kp12. En tosin ole Tilkassa hoidossa, että ei ehkä täsmää, mutta yksi versio.
Kiitos vastauksesta! Onpa sulla ollut monta ultraa. Muistaakseni lääkäri sanoi, että Tilkassa eka (ja mahdollisesti ainoa) ultra noin viikon päästä. En vaan muista tarkoittiko viikon päästä kierron alusta vai lääkityksen aloituksesta.

Pitkässä kaavassa ensimmäinen ultra oli yhdeksäntenä pistospäivänä ja ymmärsin, että jos follit olisivat kasvaneet ihanteellisesti, niin olisi ollut ainoa. Kasvu oli ollut hidasta, niin sain toisen ultran sitten 12. päiväksi.

Edit: Laitoin Omapolun kautta Tilkkaan viestiä onko heiltä mahdollista saada lääkärintodistusta matkaa varten? Epäilen, että he säikähtävät ja ilmoittavat, että koko hoito siirtyy, vaikka kyse olisi matkasta, joka ajoittuisi hoidon alkuun. Tuona aikana olisi käynnissä pistoslääkitys, mutta jos ensimmäinen ultraus vasta viikon kohdalla, niin en missaisi mitään käyntejä

Mä en ole lentänyt stimulaatioläökkeiden kanssa, mutta minihepariinit on ollut mukana. Yleisesti ottaen neulat on molemmissa niin pieniä, etteivät herätä huomiota/kysymyksiä (oma laukku meni turvatarkastuksen läpi tosta noin vaan). Mutta reseptin ainakin ottaisin varalta mukaan (niin kuin kai kaikissa lääkkeissä olisi hyvä olla) ja tosiaan käsimatkatavaroihin kaikki etteivät häviä.

Mullakin on aina ollut eka ultra 7, pistospäivänä tai 7, päivän jälkeen ehkä jonkun kerran 🤔 tosin yksityisellä olen, mutta musta se vaikuttaa aika yleiseltä kontrolliultrapäivältä)

Toivottavasti reissu ei luo haasteita hoitoon, tässä näiden keskellä ne irtiototkin on kuitenkin hurjan tärkeitä.

Hienoa @furi että kaksi pakkaseen! Mikä irrotuspiikki?

Teen itse niin, että kun ovitrelle eilen illalla teki testin positiiviseksi, testaan joka päivä ja seuraan, että haaleneeko viiva. Niin tein viimeksikin. Ei se haalennut, mutta klinikan mukaan jopa viikon se voi näkyä.
Joo just ovitrelle! Testasin viikko pistoksesta ja näkyi vielä testissä

Kuinkahan suuri ero tässä tutkimuksessa selittyy just tolla kromosomitestauksella, varmaan aika suuri osa kuitenkin?
En usko että suurinta osaa alkioista testataan IVF hoidoissa, vaikka alkiot menisikin pakkaseen. Suurin hyöty PASista on kuitenkin muut syyt kuin onnistumisprosentti, josta suurin osa tutkimuksista sanookin ettei niissä ole eroa onnistumisprosentin kohdalla.

Tässä yksi britti tutkimus asiasta. Tässä siis erona vain se, että tehtiinkö kaikille alkioille pakastus vai siirrettiinkö yksi tuoreena, ei kromosomitutkimukset.

Ja tässä juuri julkaistusta suomalaisesta tutkimuksesta:

Mulla näkyi kerran Ovitrelle vielä 11 päivää pistoksesta herkässä testissä. (Koko kynä siis pistetty)

@Kirppuliini oon matkustanut useamman kerran pistettävien lääkkeiden kanssa. Näissä ei ole ollut mitään ongelmaa, eikä lääkkeitä ole koskaan syynattu tarkemmin. Silti resepti ja hoitokartta tms. dokkari on hyvä olla mukana, jos niitä joku kysyy.

Suurin osa pistettävistä lääkkeistä säilyy lämpimässä, mutta jos mukana olisi esim. Ovitrelle, saa lääkkeet viedä käsimatkatavaroissa kylmäkallen kanssa (vaikka kylmäkallet ei ole sallittuja esim. elintarvikkeiden viilentämiseen).

Kirjoita tähän...
Takaisin