IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onneksi olkoon @Kyfi4290260 :red-heart:

Mikä olisi sensitiivinen tapa kertoa plussasta ystävälle, joka harkitsee hoitoja itsellisenä?
Yleinen vahva yhteisymmärrys on, että sensitiivisin tapa kertoa (kenellekään) on neutraalisti viestillä, ilman ultrakuvia tai hehkutuksia tai oletuksia toisen tunteista tai fiiliksistä. Myös viestin ajankohdan voi ajoittaa esim ilta-aikaan, jolloin viestin vastaanottaja ei ole töissä, ja hänellä on siis paremmin tilaa käsitellä ne omat tunteensa (jos herääkin vaikeita fiiliksiä, esim kateus on tosi luonnollinen tunne tai suru siitä, ettei itse ole raskaana).

Eli yksinkertaisuudessaan esim. ”hei, halusin kertoa, että jos kaikki menee hyvin minulle/meille tulee vauva kuussa x.”

Mä sain aikoinaan viestin joka alkoi sanoilla ” Mä tiedän että ei vaan oo hyvää hetkeä kertoa sulle tätä enkä odota että vastaisit mitään. Kaikki tunteet on ok ja ota se tila minkä tarvitset” Se viesti oli niin kauniisti muotoiltu että uutisen vastaanottaminen oli niin helppoa kun tällä meidän taustalla se vaan voi olla.

Aina raskausuutiset sattuu, vaikka ilmoitustapa tai tilanne olisi mikä. Minä ainakin toivoisin, että ilmoituksessa huomioitaisiin oma tilanteeni, jos se toisella tiedossa. Mielummin henkilökohtaisella viestillä tai kasvokkain, kuin isossa porukassa tai ryhmäviestillä.

On mielestäni rohkaisevaa, jos joku tullut hoidoilla raskaaksi, mutta sitten huomaan muista tapauksista katkerana olettavani, että raskautuminen käynyt ärsyttävän helposti. Oikeastihan en tiedä muiden tilanteista, mutta suhtaudun kielteisesti, olen katkera ja kateellinen. Joskus ärsyttää myös, jos joku kertoo tosi alussa. Ja viimeksi ärsytti, että perheen jäsen kertoi raskausuutisensa kesken meidän ensimmäisen ivf-hoidon (tiesi asiasta).

Huomaan, että pahimpia on ensimmäisestä lapsesta kertovat. Kai ajattelen, että nyt hekin pääsee siihen perheellisten ihmisten klubiin, johon en itse ole kovasta yrityksestä huolimatta päässyt.

Muokattu viimeksi:
Mutta, kuinka pitkään/kuinka kipeitä ootte olleet punktion jälkeen? Kaipaan hieman perspektiiviä omille tuntemuksille.

Mulla oli tosi pienet kivut, vähän aristeli ja kipuili toinen puoli, pärjäsin Panadolilla. Oisko myös toimenpiteet lääkkeet vaikuttaneet. Yhtäkkiä eilen nukkumaan mennessä iski hirveet kivut päälle, koko alavatsa tulessa, en tiedä möyrikö suolistossa joka sen aiheutti. Meni lopulta ohi vessakäyntien ja istuskelun jälkeen, mutta nyt oon ihan selkeästi kipeempi kuin eilen, koko ajan sattuu vähän ja liikkuessa enemmän.
Itselläni oli kipuja kahtena keräyksen jälkeisenä päivänä sen verran, että otin kipulääkkeitä. Isoin apu tuntui kuitenkin olevan lämmin kauratyyny, jota pidin vatsan päällä. Vessassa käynti sattui useamman päivän ajan. Kävely oli monta päivää kuin hidastetusta filmistä. Pelkäsin Prisma-käynnillä jääväni muiden alle.

Aina raskausuutiset sattuu, vaikka ilmoitustapa tai tilanne olisi mikä. Minä ainakin toivoisin, että ilmoituksessa huomioitaisiin oma tilanteeni, jos se toisella tiedossa. Mielummin henkilökohtaisella viestillä tai kasvokkain, kuin isossa porukassa tai ryhmäviestillä.

On mielestäni rohkaisevaa, jos joku tullut hoidoilla raskaaksi, mutta sitten huomaan muista tapauksista katkerana olettavani, että raskautuminen käynyt ärsyttävän helposti. Oikeastihan en tiedä muiden tilanteista, mutta suhtaudun kielteisesti, olen katkera ja kateellinen. Joskus ärsyttää myös, jos joku kertoo tosi alussa. Ja viimeksi ärsytti, että perheen jäsen kertoi raskausuutisensa kesken meidän ensimmäisen ivf-hoidon (tiesi asiasta).

Huomaan, että pahimpia on ensimmäisestä lapsesta kertovat. Kai ajattelen, että nyt hekin pääsee siihen perheellisten ihmisten klubiin, johon en itse ole kovasta yrityksestä huolimatta päässyt.

Joo just niin. Mulla ne sattuu kans aina. Mietin, että tälle ystävälle pitäisi kertoa hyvinkin pian. Hän tietää, että oltiin alkionsiirrossa. Ja tarjouduin, että jos hän menee hoitoihin, niin voi laittaa viestiä koska vain, kun oon hoitoja käynyt ite läpi.

@Pian 41 v. Ja vielä Jodelissa löytyy esim # kuinkakerron takaa paljon keskustelua tästä ja myös kertomisen ajankohdasta. Osittain nää on henkilökohtaisia juttuja ja jokaiselle toimii tietysti vähän eri. Kannattaa siis ehkä myös peilata siihen mitä itse toivoisit, jos oma tilanne tuntuu vaikealta ja miettiä millainen ystäväsi on.

Se toivottaisiinko kommenttia kertomisen vaikeuteen tai esim kuinka vastaanottaja mahdollisesti kokee uutisen vaihtelee aika paljon ihmisestä toiseen. Mä en oikeastaan tahtoisi sellaisia oletuksia, jos en erikseen olisi sanonut että muiden vauvauutiset tuntuu vaikeilta ja tuntuisi myös ikävältä, että ystävästa, varsinkin jos on hyvä ystävä kyseessä, on vaikea jakaa mulle jotain, kun kuitenkin pohjimmiltaan olen iloinen hänen puolestaan ja vain valtavan surullinen siitä etten itse ole raskaana. Mutta kuten todettu, nää on tosi yksilöllisiä juttuja

Mä palailen tänne kirjoittelemaan, kun meidän ensimmäinen PAS päätyi keskeytyneeseen keskenmenoon. :sad-face: Varhaisultra oli 7+5, mutta alkio vastasi päiviä 5+5. Lääkkeellinen tyhjennys tehtiin viime viikon torstaina (kamala kokemus) ja nyt näyttäis siltä että vuoto loppumassa. Sain eilen antibioottikuurit, kun tulehdusarvot oli koholla ja lämpö sahasi yli ja alle 37. Kiinnostaisikin tietää, että mitä lactobasillus crispatus valmistetta ootte käyttänyt? Oliko reseptillä vai mistä tilasitte? Voisin kuvitella, että kahden antibioottikuurin jäljiltä on niin suoliston kuin kohdunkin bakteerikanta sekaisin. Nyt pitää odotella seuraavia kuukautisia, ennen kuin päästään seuraavaan PASiin. Ärsyttää, surettaa ja harmittaa niin monelta eri kantilta.

Mä palailen tänne kirjoittelemaan, kun meidän ensimmäinen PAS päätyi keskeytyneeseen keskenmenoon. :sad-face: Varhaisultra oli 7+5, mutta alkio vastasi päiviä 5+5. Lääkkeellinen tyhjennys tehtiin viime viikon torstaina (kamala kokemus) ja nyt näyttäis siltä että vuoto loppumassa. Sain eilen antibioottikuurit, kun tulehdusarvot oli koholla ja lämpö sahasi yli ja alle 37. Kiinnostaisikin tietää, että mitä lactobasillus crispatus valmistetta ootte käyttänyt? Oliko reseptillä vai mistä tilasitte? Voisin kuvitella, että kahden antibioottikuurin jäljiltä on niin suoliston kuin kohdunkin bakteerikanta sekaisin. Nyt pitää odotella seuraavia kuukautisia, ennen kuin päästään seuraavaan PASiin. Ärsyttää, surettaa ja harmittaa niin monelta eri kantilta.
Oon niin pahoillani 💔❤️‍🩹

Miten kävi?

Päästiin siirtoon! 🥹

Siirrettiin 5-päiväinen 4AB. Tietääkö kukaan mitä toi 4 meinaa?

Oliki käyny niin että viidestä kypsästä 1 oli hedelmöittyny jotenkin epänormaalisti ja 3 normaalisti. Yks meni tänään pakkaseen ja kahta vielä viljellään huomiseen asti, eli ei ilmeisesti oo ehtiny kehittyä blastoiksi asti? Toivottavasti ne kaks jaksaa blastoiksi huomiseen mennessä 🤞🏼

Olen lukenut, että ennen kilpirauhaskokeita ei saa ottaa aamulääkettä ja biotiinia olisi hyvä välttää. Ei tuota biotiinia mainita kuin joissakin ohjeissa, joten en tiedä kuinka tärkeä on.

Tuliko sulla tsh-arvosta näppäilyvirhe vai onko tosiaan käsketty saamaan noin pieneksi? Tilkassa sanottu, että pitää olla alle 2,5. Mulla oli lokakuussa 3, eivätkä suostuneet aloittamaan hoitoja.
Mulla siis haaste tossa tsh:ssa toisinpäin kuin sulla eli mulla menee lääkkeellä liian matalaksi (silloin kun olo on hyvä) ja Tilkan mukaan pitää saada nostettua ainakin 0,5, mikä on käypä hoidon suosituksen alaraja.

Ja äääh miten kurja uutinen @Sarsabutt 💔❤️

Tänään takana punktio. Kipujahan ei ollut ja kaiken kaikkiaan sen osalta meni hyvin. Itse vaan jännitin toimenpidettä niin paljon että lopulta siis menin tajuttomaksi kesken toimenpiteen ja hetken aikaa huone oli täynnä lääkäreitä. Jännitys oli siis vain niin. Kuitenkin olin positiivisesti yllättynyt tuntemuksista jotka olivat nimeomaan sitä paineen tunnetta mullakin kun tosiaan 19 kpl rakkuloita saatiin. Jännitys vaan sitten teki kokemuksesta vaan astetta hurjemman omalla kohdalla.

Lievä hyperi myös ja kohdussa jonkin verran nestettä. Eli tuoresiirtoon en pääse (kuulemma eivät tee HUS mikäli kerätty yli 17?) olin kyllä isosti pettynyt mutta sanoivat et se on kaikkien parhaaksi ja mahdollisuudet ovat myös paremmat tehdä näin. Huomenna siis jännätään kuinka paljon oli kypsiä ja hedelmöityy ja viikon päästä soittoaika jossa sitten pakkaseen menevien tilanne.

Nyt vaan toipumista tästä kaikesta. Huono olo oli vahvasti läsnä ja nyt tullut iltaa vasten myös kovemmat vatsakivut.

Tänään takana punktio. Kipujahan ei ollut ja kaiken kaikkiaan sen osalta meni hyvin. Itse vaan jännitin toimenpidettä niin paljon että lopulta siis menin tajuttomaksi kesken toimenpiteen ja hetken aikaa huone oli täynnä lääkäreitä. Jännitys oli siis vain niin. Kuitenkin olin positiivisesti yllättynyt tuntemuksista jotka olivat nimeomaan sitä paineen tunnetta mullakin kun tosiaan 19 kpl rakkuloita saatiin. Jännitys vaan sitten teki kokemuksesta vaan astetta hurjemman omalla kohdalla.

Lievä hyperi myös ja kohdussa jonkin verran nestettä. Eli tuoresiirtoon en pääse (kuulemma eivät tee HUS mikäli kerätty yli 17?) olin kyllä isosti pettynyt mutta sanoivat et se on kaikkien parhaaksi ja mahdollisuudet ovat myös paremmat tehdä näin. Huomenna siis jännätään kuinka paljon oli kypsiä ja hedelmöityy ja viikon päästä soittoaika jossa sitten pakkaseen menevien tilanne.

Nyt vaan toipumista tästä kaikesta. Huono olo oli vahvasti läsnä ja nyt tullut iltaa vasten myös kovemmat vatsakivut.
Voi mutta saatte paljon pakkaseen, jos hyvin käy 😍😍 toki mälsää odottaa se kuukausi.

Tuolla follimäärällä tekee hyvää toipua se pari kuukautta ennen alkionsiirtoa. IVF on niin iso koettelemus kropalle, ja jos sulla on jo nestettä siellä kohdussa niin jos raskaus alkaisi ekasta siirrosta, niin sen seurauksia ei taatusti kaipaisi. Nyt siis keskityt toipumaan rauhassa ja annat kropalle tilaa valmistautua ekaan siirtoon 😊

Mullakin on ollut paljon kasvavia folleja ja toisessa IVF:ssä en edes halunnut tuoresiirtoon kun tuntui että rikki oleva kroppa kaipaa lepoa lääkkeistä ja aikaa toipumiseen. Ja munasarjoissa tuntui vielä yli kuukaudenkin jälkeen pidempi raskas liikunta. Toki yksilöllistä varmasti tämä topinusiaika.

Mutta ota nyt aikaa toipumiseen ja juo PALJON nesteitä ettei hyperi tule sieltä seuraavaksi tervehtimään 🤍

Ai niin täällä oli puhetta noista Tilkan jonoista ja eilen kun laskeskelin iski epätoivo! Me ollaan siis palattu jonoon ystävänpäivänä ja suunnittelukäynti vappuna ja sanottiin, että toukokuun menkoista saa ilmoittautua (pitäisi alkaa toukokuun puolivälissä, mutta mistä niistä tietää). Viimeksi oli pitkä kaava, yksityinen suositteli pitkää kaavaa, mutta en toki Tilkasta tiedä, mutta kaikki viittaisi pitkään kaavaan. Mutta hitto eihän sitä mitenkään varmaan ehdi noilla spekseillä😱 Eikö Synarela ala vasta kierron puolivälissä tms? Milloin kesätauko alkaa? Juhannuksena? Tai loppuu? Voi räkä!

Aloin tietty heti miettiä yksityistä... Koska eikö näillä logiikoilla ole todennäköistä että pitää odottaa elokuulle? Olikos niistä Kela-korvausten paluusta tietoa...? 😞 Ajattelin että pari kuukautta taukoa tekee ihan hyvää ja on ihan jees, mutta jos se onkin 6 kk...

Loppuviikosta alkaen ollut tosi vahva fiilis, että tuoresiirto ei onnistunut. Tietysti toivoin olevani väärässä. Eilen alkoi alavatsassa kivut ja vähäinen vuoto. Tänään tein testin, puhdas nega, huomenna virallinen testipäivä.
Oletteko jatkaneet tukilääkkeitä testipäivään, vai lopettaneet "omin toimin", jos olette saaneet selkeän negatiivisen / menkat alkaneet?
Miten nopeasti yleensä pääsee seuraavaksi PASiin?

Kirjoita tähän...
Takaisin