IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kenelläkään kokemusta hoitojen jälkeisestä migreenistä? Mulla alkoi aika tasan viikko punktiosta migreeni joka pyörii luupilla edelleen. Mulla ei ole aiempaa taustaa muuta kuin migreeniaurasta ilman päänsärkyä. Ehdin jo aloittaa toisen hoitokierroksen joka on nyt pakko jättää kesken kun oma olo on aika katastrofaalinen 😱

Onpa tosi ikävä tilanne! 😥 Hirveää, että migreeni on jäänyt päälle. Toivottavasti se väistyy pian ja saisit jonkun avun siihen. Miten hoitojen jatkon käy?

Nyt on pakko sanoa, että new fear unlocked. Mullakin on aurallinen migreeni ilman päänsärkyä.

Onko kenelläkään kokemusta hoitojen jälkeisestä migreenistä? Mulla alkoi aika tasan viikko punktiosta migreeni joka pyörii luupilla edelleen. Mulla ei ole aiempaa taustaa muuta kuin migreeniaurasta ilman päänsärkyä. Ehdin jo aloittaa toisen hoitokierroksen joka on nyt pakko jättää kesken kun oma olo on aika katastrofaalinen 😱
Itselläni ei ole tutkittu ja diagnosoitu migreeniä, mutta on usein päänsärkyä. Nyt reilu viikko punktion jälkeen oli voimakas päänsärky neljä päivää, joka ei lähtenyt millään pois. Mietin olisiko voinut johtua hormonimäärien voimakkaasta muutoksesta.

Toivottavasti migreeniin löytyy helpotusta!

Kauhean nopeasti menee aika, eikä aina ehdi tänne käydä kommentoimassa. Nyt tuleekin taas kommentteja viitaten sinne tänne ja monta sivua taaksepäin.😅

Nuista omanapailuista, ne on itselle olleet kaikista informatiivisimpia ja jotenkin parasta luettavaa kun saa lukea miten kenelläkin menee.🥰

Lapsettomuuden syistä; meillä meni kauan, ennen kuin saatiin syy. Olin tavannut endometrioosin vuoksi aika säännöllisesti vuosien aikana, sillä iltatähti haaveita oli jo ex miehen aikaan yli kymmenen vuotta sitten. Väliin toki yksi lääkäri ehti keväällä epäillä tukkeutuneita munanjohtimia. Nyt kun päästiin hoitojonoon ja aivan ihana lääkäri, joka täräytti jo ensi ultrauksella, ettei johtimet ole tukossa, vaan endo-kasvustoa on sen verran reippaasti kohdun seinässä, että kiinnittyminen ei ihan taida onnistua. Voi että sitä helpotusta, kun viimein oli jotain konkreettista, kun olit elänyt melkein parikymmentä vuotta ensin arvailujen varassa.

Sitten se omanapa tältä päivältä, sillä tuli pudotus aika kovaa ja melko korkealta.. olin osannut jo varautua juilintojen vuoksi, että näinköhän synarela ei ole toiminut ja eihän se ollut.. munasarjoissa on täys bilemeininki päällä, eikä tätä kiertoa enää ehditä muuttaa lyhyeksi kaavaksi.. Punktioon ei ruuhkan vuoksi seuraavasta kierrosta mahduta, joten punktio menee joulun alle saakka. Siihen päälle lääkäri ei halua tehdä tuoresiirtoa, joten siirto menee sitten seuraavaan, eli ensi vuoteen..

Alun perin oli siis pitkä kaava sumutellen endon vuoksi, mutta onnistuin osumaan siihen 10 % joukkoon, joilla sumute ei toimi. Aika maan myynyt olo tällä hetkellä, vaikka polilla vielä onnistuin pysymään reippaana ja kasassa.

Kauhean nopeasti menee aika, eikä aina ehdi tänne käydä kommentoimassa. Nyt tuleekin taas kommentteja viitaten sinne tänne ja monta sivua taaksepäin.😅

Nuista omanapailuista, ne on itselle olleet kaikista informatiivisimpia ja jotenkin parasta luettavaa kun saa lukea miten kenelläkin menee.🥰

Lapsettomuuden syistä; meillä meni kauan, ennen kuin saatiin syy. Olin tavannut endometrioosin vuoksi aika säännöllisesti vuosien aikana, sillä iltatähti haaveita oli jo ex miehen aikaan yli kymmenen vuotta sitten. Väliin toki yksi lääkäri ehti keväällä epäillä tukkeutuneita munanjohtimia. Nyt kun päästiin hoitojonoon ja aivan ihana lääkäri, joka täräytti jo ensi ultrauksella, ettei johtimet ole tukossa, vaan endo-kasvustoa on sen verran reippaasti kohdun seinässä, että kiinnittyminen ei ihan taida onnistua. Voi että sitä helpotusta, kun viimein oli jotain konkreettista, kun olit elänyt melkein parikymmentä vuotta ensin arvailujen varassa.

Sitten se omanapa tältä päivältä, sillä tuli pudotus aika kovaa ja melko korkealta.. olin osannut jo varautua juilintojen vuoksi, että näinköhän synarela ei ole toiminut ja eihän se ollut.. munasarjoissa on täys bilemeininki päällä, eikä tätä kiertoa enää ehditä muuttaa lyhyeksi kaavaksi.. Punktioon ei ruuhkan vuoksi seuraavasta kierrosta mahduta, joten punktio menee joulun alle saakka. Siihen päälle lääkäri ei halua tehdä tuoresiirtoa, joten siirto menee sitten seuraavaan, eli ensi vuoteen..

Alun perin oli siis pitkä kaava sumutellen endon vuoksi, mutta onnistuin osumaan siihen 10 % joukkoon, joilla sumute ei toimi. Aika maan myynyt olo tällä hetkellä, vaikka polilla vielä onnistuin pysymään reippaana ja kasassa.

Osaisiko joku viisaampi siis kertoa tarkemmin tuosta lyhyen kaavan IVFstä, miksi se mahdollisesti tehdään mieluummin pakasteena kuin tuoresiirtona? Vai voiko tuossa nyt vaikuttaa nuo samperin yliaktiiviset munasarjat?🙄

Osaisiko joku viisaampi siis kertoa tarkemmin tuosta lyhyen kaavan IVFstä, miksi se mahdollisesti tehdään mieluummin pakasteena kuin tuoresiirtona? Vai voiko tuossa nyt vaikuttaa nuo samperin yliaktiiviset munasarjat?🙄
Oon ymmärtänyt, että tuoresiirto skipataan, jos on riski hyperiin.. varmaan voi olla muitakin syitä, mutta jos sulla huomattu sitä yliaktiivisuutta, he ehkä haluaa pelata varman päälle?

Pahoittelut kans tosta hoitojen viivästymisestä ja synarelan pettämisestä 😩 tuntuu kyllä aina tosi kurjalta kun hoidot vaan viivästyy itsestä riippumattomista syistä 😞

Muokattu viimeksi:
Oon ymmärtänyt, että tuoresiirto skipataan, jos on riski hyperiin.. varmaan voi olla muitakin syitä, mutta jos sulla huomattu sitä yliaktiivisuutta, he ehkä haluaa pelata varman päälle?

Pahoittelut kans tosta hoitojen viivästymisestä ja synarelan pettämisestä 😩 tuntuu kyllä aina tosi kurjalta kun hoidot vaan viivästyy itsestä riippumattomista syistä 😞
Tätä epäilen itsekin, että haluavat välttää hyperin kaikin keinoin. Lääkäri vain kuulosti niin suoraviivaisen ehdottomalta, että jäin jälkikäteen miettimään voisiko olla jokin muu syy.

Tässä tosiaan on hoidon aloitukset viivästyneet jo muutenkin, kun yli vuosi meni että saatiin lähetettä eteenpäin ja ensimmäisiä tutkimuksia edes alettiin suunnittelemaan, siitä taas vuosi että päästiin tänne ja nyt vielä tämä..😣 Alkaa tuntua että onko tässä joku syy miksi joku vastustaa niin kovin tätä haavetta.

Pahoittelen kuulostan ehkä itsekkäältä tämän purkaukseni kanssa, varsinkin kun monilla ollut epäonnea hoidoissa paljon paljon enemmän ja kauemmin.😟

Onpa tosi ikävä tilanne! 😥 Hirveää, että migreeni on jäänyt päälle. Toivottavasti se väistyy pian ja saisit jonkun avun siihen. Miten hoitojen jatkon käy?

Nyt on pakko sanoa, että new fear unlocked. Mullakin on aurallinen migreeni ilman päänsärkyä.
Lääkäri sanoi tänään hoitajan välityksellä että hyvä että keskeytin. Puhelinajan sain ensi viikolle. Mulla oli viikko punktion jälkeen otetuissa labrpissa myös leukkarit, maksa ja kreatiniini vähän koholla. Mitä lueskelin niin ne kertoo kans siitä munasarjojen ylikuormituksesta. Katsotaan mitä se lääkäri sit sanoo.

Mä en pysty katsomaan näyttöjä juuri ollenkaan tällä hetkellä, se laukaisee sellaisen järjettömän paineen ja kuvotuksen. Toivotaan että menis pian ohi 🙏🤯

@Tinttara, onpa kurjaa tuuria Synarelan kanssa! 😔 Ylimääräisiä viivästyksiä ei todella toivo tähän prosessiin, mutta kurjasti niitä tuntuu aina odottavan nurkan takana. Tuli mieleen, että voisiko olla että lääkäri laskeskelee jo tässä vaiheessa, että punktion ehtisi tehdä ennen joulua mutta tuoresiirtoa ei. 🤔 Mulla on myös välillä viivästyksistä ja vastoinkäymisistä tullut olo, että pitäisikö ne ottaa jotenkin merkkinä, että kannattaa unohtaa koko homma. Olen yrittänyt ajatella, että jospa vielä kävisi vastavuoroisesti joku onnenkantamoinen ja tulisi tilanne, jossa tähdet osuu kohdilleen.

@Nektariini86, äh, todella kurjaa, toivottavasti olosi helpottaa pian. ❤️

Mulla on jatkunut Synarela-kuuri ilman suurempia sivuoireita. Myöskään vuotoa ei ole vielä tullut. Toivon lääkkeen tekevän taikojaan, jotta reilun viikon päästä olisi mahdollisimman monta pikkufollia sievästi odottamassa ilman että mikään on lähtenyt keulimaan. 🙏

Pistelyyn tuli mieleen pari käytännön kysymystä, että miten olette toimineet: oletteko desinfioineet pistoskohtaa ja oletteko vieneet käytetyt neulat apteekin neularoskikseen? Mua ei ekan hoidon yhteydessä kehotettu tekemään kumpaakaan, mutta nyt en ole toistaiseksi saanut mitään ohjeita. Voi kyllä olla, että nollaultrassa saa jonkun ohjelapun.

Ite oon keränny neuloja omega mama purkkiin ja vieny apteekkiin ja näin hoitajana voin sanoa ettei pistokohtaa tarvii kotioloissa desinfioida kun oletus että oot puhdas eikä tarvii pelätä sairaalan bakteereja. Jos kuitenki päätät desinfioda ihon ennen niin muista antaa kuivua ensin kunnolla 😊

Pistelyyn tuli mieleen pari käytännön kysymystä, että miten olette toimineet: oletteko desinfioineet pistoskohtaa ja oletteko vieneet käytetyt neulat apteekin neularoskikseen? Mua ei ekan hoidon yhteydessä kehotettu tekemään kumpaakaan, mutta nyt en ole toistaiseksi saanut mitään ohjeita. Voi kyllä olla, että nollaultrassa saa jonkun ohjelapun.
Ostin apteekista ison pullon desinfiointiainetta. Ei siis käsidesiä, vaan kunnon desinfiointiainetta. Olen sillä desinfioinut pistoskohdan ennen pistosta. Neulat keräsin yhteen purkkiin ja vein kerralla apteekin keräykseen. Vein samalla yli jääneet lääkkeet apteekkiin.

@Ehtoo Tuokin voi hyvin olla mahdollista, vaikka siellä ilmeisesti olisi mahdollisuus myös tuoresiirtoon. Puhui PASista jo heti ennen kuin alettiin laskemaan hoitojen sijoittumista odotettujen vuodonalkujen mukaan.🙄

Harmitteli, kun ei synarela toiminut, kun endon kannalta se olisi ollut paras vaihtoehto. Toisaalta ei taas halunnut lähteä uudelleen kokeilemaan, jottei hukattaisi aikaa senkään kanssa.

Pistäminen käytiin läpi jo valmiiksi, vaikkakin hoitaja oli sen oloinen että tarvitsenko ohjausta (töissä joutuu ajoittain paljonkin pistämään). Halusin sen kuitenkin, jotta varmasti menisi se nyt sitten edes putkeen ja olisi juuri nuiden lääkkeiden kohdalla tullut toimittaa oikein. Kaikki säilytyslämpötilat vaihtelee ja niksit, mahdolliset sivuvaikutukset pistosta jne..🥴 en siis minäkään saanut ohjeita sen kummemmin desinfioinnista tai neulojen hävityksestä.

Toivottavasti @Nektariini86 olo helpottaa pian!

Tosi kurjaa, että Synarela ei toiminut, @Tinttara. Viiveet ovat niin ärsyttäviä.

Neulat pitää tosiaan hävittää apteekin neulakeräykseen. Helppo tapa on kerätä niitä isoon muoviseen limsa- tai vesipulloon, ja sitten vain laittaa koko pullo sinne keräysastiaan/viedä apteekkiin.

Okei ymmärsin väärin, luulin että sinulla on joku kattavampi terveyskuluvakuutus, josta olet onnistunut saamaan korvausta! Eli tuo 3200 euroa oli ennen korvauksia, mutta siihen ei sisälly ensi-/suunnittelukäyntiä? Oma tulokseton IVF-kierrokseni (alkioiden kehitys pysähtyi 3. päivän jälkeen) maksoi minulle 4280 euroa, koska ultrauskäyntejä oli useampia eikä tuolloin olleet vielä nykyiset Kela-korvaukset voimassa

Hoitomme ovat Dextralla, eikä siellä ole vielä järjestelmät ajan tasalla suorakorvausten saamiseksi. Kaikki pitää siis itse maksaa listahintojen mukaisesti ja jälkikäteen hakea korvaukset Kelalta. Omalla kohdallani Kela myös vaati erillisen lääkärinlausunnon siitä, että lapsettomuuden syynä on sairaus eikä ikä.
Me ollaan käyty viime kesästä (2024) jälkeen säännöllisesti, jos lasken mukaan kaikki käynnit IVFään liittyen niin varmaan toinen tonni tulisi tuohon päälle, kun yksi käynti lääkärillä menee helposti päälle 200 €. Sain myös embryoskooppi laskun 506 € äsken.

Omanapa: Mun piti tähän päivään asti ottaa Terolutit jottein menkat alkaisi liian ajoissa. Eilen alkoi sitten jotain rusehtavaa tiputtelua, ja hentoa vuotoa. Päätin kuitenkin että otan vielä tänään illalla viimeisen pillerin ja sitten varmaan vuoto alkaa kunnolla. Onko muilla ollut läpivuotojen kanssa ongelmia? Jopa näissä kierroissa missä ei ollut tuoresiirtoa punktion jälkeen? Jotain luin aikaisemmissa kommentteissa samanlaisissa ketjuissa että joillekin on alkanut melkein heti tai viikon punktion jälkeen. Mulla normaalisti 26-27 pv kierto mutta nyt on vasta kp 24 ja tiputtelu alkoi siis 2-3 pv ajoissa silloin.

@Ehtoo en ole desinfioinut, käsien pesu ollut ainoa puhdistus ennen pistämistä. Mä keräilen neuloja laatikkoon, vien sitten joskus apteekkiin (saa nähdä millaiset kottikärryt siihen kuormaan sit tarvitaan 😂)

@Ehtoo @HaaveistaTotta Mulla on tuollainen kakkutukun muovilaatikko (suklaakeksit taisi olla) johon laitan neulat. Miehellä on joka kuukausi reumaan biologinen lääke mitä pistetään myös, ja hän vei kolme tai neljä laatikkoa noita esitäytettyjä kyniä pois. Apteekkari ei ollut moksiskaan kun toi niitä 2-3 vuoden satsi kerralla :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: Toivottavasti neuloja ei kuitenkaan tarvitse useita laatikoita :Grimacing Face:

Meille tuli kutsukirje julkisen ensikäynnille ensi kuun loppuun. Eiköhän tämä tarkoita, että yksi hoitokerta mahdollisesti tehtäisiin. En oikein näe mitään mieltä siitä, että meillä olisi ensikäynti, jossa sanottaisiin, ettei ehdi enää, kiitos ja hei. Luulisi, että lähete hylättäisiin siinä tapauksessa suoraan.

Ja nega testattu tänään dpo10.

Meille tuli kutsukirje julkisen ensikäynnille ensi kuun loppuun. Eiköhän tämä tarkoita, että yksi hoitokerta mahdollisesti tehtäisiin. En oikein näe mitään mieltä siitä, että meillä olisi ensikäynti, jossa sanottaisiin, ettei ehdi enää, kiitos ja hei. Luulisi, että lähete hylättäisiin siinä tapauksessa suoraan.

Ja nega testattu tänään dpo10.
Pahoittelut negasta 😔 Kyllä aika varmalta näyttäisi että pääsette hoitoon, vaikea tosiaan nähdä että vähäisiä resursseja käytettäisiin siihen et käynnillä sanoittais että ei jatkoon. Oon ymmärtänyt että 39 olisi ainakin HUSissa ikäraja jolloin vielä ottavat mukaan, mutta tämä on vain kuulopuheelta ystävältä joka aloitti hoidot 39-vuotiaana pari vuotta sitten.

Pahoittelut negasta 😔 Kyllä aika varmalta näyttäisi että pääsette hoitoon, vaikea tosiaan nähdä että vähäisiä resursseja käytettäisiin siihen et käynnillä sanoittais että ei jatkoon. Oon ymmärtänyt että 39 olisi ainakin HUSissa ikäraja jolloin vielä ottavat mukaan, mutta tämä on vain kuulopuheelta ystävältä joka aloitti hoidot 39-vuotiaana pari vuotta sitten.

Kiitos. Näin sen itsekin näen, muuten olisi tosiaankin resurssien tuhlaamista. Täytän 40 vaan heti alkuvuodesta, joten siksi ajattelen, että tekevät sen yhden IVF:n ja thats it. Yksityinen gyne, jolta lähete haettiin oli hyvin epäileväinen, että ehdittäisiin enää ja oli sitä mieltä, että se ikäraja on tiukka, ettei 40v enää tehdä julkisella hoitoja vaikka hoitopäätös olisi tehty ennen. Kuitenkin mielestäni jossain TYKSin omassa ohjeessa luki juurikin niin, että hoitopäätös pitää olla tehtynä kun naisen ikä 39. Noh, näkee sitten. Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan.

Meillä oli Helsingissä suunnitteluaika vuosi sitten syyskuussa ja sanottiin, että lokakuussa saa ilmoittautua ensimmäisen kerran, mutta ei ole takeita mahtumisesta. Päästiin mukaan joulukuussa.

Toki voi olla eroa paikkakunnittain ja kuukausittain siinä moniko on ilmoittautumassa ja millä perusteella hoito aloitetaan.

Toivottavasti voivat priorisoida sinun ilmoittautumistasi, jos ikärajan täyttyminen lähellä.

Takaisin