IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alkiodiagnostiikassa on perusmaksu ja sitten tulee tyyliin 600€ lisämaksua per alkio. Eli se hinta kipuaa siinä todella nopeasti.

@Ehtoo meillä ongelmana oli ongelmana toistuvat keskenmenot ja meille lääkäri totesi että ilman alkiodiagnostiikkaa IVF ei meitä auta. No meillä tutkittiin ensin kaikki muu ja löytyi immunologinen syy jolloin lääkäri muutti mieltään alkiodiagnostiikasta ja tehtiin ICSI ilman sitä. Ei auta vaikka olisi kuinka testattu alkio jos kohdussa olosuhteet ei oo kunnossa.

Alkiodiagnostiikassa on perusmaksu ja sitten tulee tyyliin 600€ lisämaksua per alkio. Eli se hinta kipuaa siinä todella nopeasti.

@Ehtoo meillä ongelmana oli ongelmana toistuvat keskenmenot ja meille lääkäri totesi että ilman alkiodiagnostiikkaa IVF ei meitä auta. No meillä tutkittiin ensin kaikki muu ja löytyi immunologinen syy jolloin lääkäri muutti mieltään alkiodiagnostiikasta ja tehtiin ICSI ilman sitä. Ei auta vaikka olisi kuinka testattu alkio jos kohdussa olosuhteet ei oo kunnossa.

Hyvä kuulla tämäkin kokemus. Mietin juuri tuotakin, että jos siirto tai pari tehtäisiin testatuilla alkioilla, saatettaisiin päästä ehkä nopeammin sen jäljille, jos onkin syytä selvittää jotain kohtuperäisiä syitä. Tuollainen poissulkemistekniikka voisi olla järkevä näin 39-vuotiaana.

@Kirppuliini, saanko kysyä, miten teillä meni punktio? ❤️

@Kirppuliini, saanko kysyä, miten teillä meni punktio? ❤️
Toimenpide oli taas haastava, kun vasenta puolta jouduttiin painamaan. Munasoluja saatiin ihan hyvä määrä, mutta kalsiumaktivaatiosta ei ollut apua. Tilannetta seurataan vielä, mutta vaikuttaa taas nollatulokselta.

Tämän vuoden aikana tehty kolme tuloksetonta hoitoa, joissa ei ole päästy siirtoihin asti. En tiedä onko julkisella tai missään tarjota meille enää keinoja. Mitään syytä ei nytkään selvinnyt.

Muokattu viimeksi:
Meillä myös toinen IVF vaikuttaa jäävän pannukakuksi. Pääsimme eilen tuoresiirtoon, ja yllätykseksi kaikki 3 kerättyä alkiota olivat varhaisia blastoja, mutta kuulemma kehittyneet hitaasti. Usko oli kuitenkin kova että edes 1 selviäisi pakkaseen. Tänään aamulla tuli tieto ettemme saaneet mitään pakkaseen. Tästä syystä luotto tuoresiirron alkioon ei ole korkealla. Vaikuttaa siltä että munasoluni ovat loppu ja ne mitä jäljellä on, ovat laaduttomia. Aivan kamala olo, mies lähti työmatkalle tänään ennen tietoa ja näemme vasta kolmen viikon kuluttua. En tiedä alanko nyt selvittämään lahjasoluasiaa, onko mitään järkeä edes enää yrittää näillä soluilla. 😞

@Harrets ja @Kirppuliini Paljon lämpimiä halauksia teille ❤️ On tää tunteiden kirjo näiden pettymysten kanssa kyllä aikamoista..

Mä oon ollut tosi väsynyt eilisestä. Varmaan se kaikki jännitys, toiveet ja odotukset jotka kasautui eiliselle aiheutti totaaliuupumuksen. En aamulla meinannut jaksaa sängystä nousta ja pää tuntuu painavan tonnin. Vähän ehkä ajatukset kuitenkin paremmin kasassa kuin eilen ja miehelle jo sanoin että saa tulla siihen seuraavaan ultraan mukaan niin päästään keskustelemaan lahjasoluista. Siinä kun näkee sen että onko tällä toisella kierroksella vastetta paremmin et onko omista soluista yhtään mihinkään.

Kipujen puolesta tänään jo paljon parempi ja kohta vähän ulkoilemaan. Huomasin että mulle oli kirjoitettu huominenkin vielä saikkua mutta pystyn etäilemään niin ajattelin kyllä olla jo töissä. Sellainen tuntuma tuolla muniksissa on että tuntuu hurjalta että stimulaatio alkaa niin nopeasti uudestaan.

@Kirppuliini Voimia teille :red-heart:, olen vielä ensimmäisellä yrityksellä joten mulla ei ole yhtään tietoa mitä tulee olemaan. Toivon toki että tulisi jotain, mutta voihan se olla ettei tule mitään myöskin. Prepare for the worst, hope for the best!
@Nektariini86 Tsemppiä seuraavaan kiertoon! Työtä kannattaa tehdä vain sen verran mitä jaksaa, nyt vaikka fyysisesti on ihan ok, niin henkisesti voi olla hyvä levätä ja kasaa niitä ajatuksia tulevaisuutta varten. Mun pitää vielä odottaa tuloksia ensi viikolle kun punktio olisi.
@Harrets Tylsää, ettei teilläkään onnistunut hoito oikeastaan! Julkisella ilmeisesti? En tiedä voiko millään eri lääkkeillä saada erilaista vastinetta, mutta kannattaa kysellä lääkäriltä seuraavia vaihtoehtoja.

Voi ei, olen tosi pahoillani, @Kirppuliini ja @Harrets. 💔

@Kirppuliini, tuntuu niin kohtuuttomalta ja epäreilulta. 😥 Voimia tilanteeseen ja mahdollisimman pikaista toipumista punktiosta. Toivottavasti yksityispuolelta löytyisi keinoja, jos päätätte sinne lähteä. Pahoittelut epämääräisestä ja jossittelevasta kommentista, mutta on maallikon korvaan jotenkin hämmentävää, ettei HUS ole kokeillut stimulaatiolääkkeen vaihtamista (?).

@Harrets, toivottavasti tuoresiirretty kaveri olisi sitkeä sissi, jonka kehittymiselle kohdun olosuhteet tekisi hyvää. 💕 Paljon tsemppiä toivon ylläpitämiseen.

Pahoittelut epämääräisestä ja jossittelevasta kommentista, mutta on maallikon korvaan jotenkin hämmentävää, ettei HUS ole kokeillut stimulaatiolääkkeen vaihtamista.
Olen kysynyt asiasta sekä ensimmäisen että toisen hoidon jälkeen. Heidän näkemyksensä on, että stimulaatio sujunut hyvin, mutta sitten ongelma hedelmöittymisessä. En tunne lääkkeitä superhyvin, mutta muistelen, että Gonalissa yhtä hormonia ja Pergoveriksessa ja Menopurissa useampaa. En osaa sanoa voisiko lääkkeen vaihto jotenkin vaikuttaa munasolujen hedelmöittymiskykyyn. Munasoluja kerätty nyt yhteensä 30, eikä yksikään ole hedelmöittynyt normaalisti. Käynyt mielessä onko niissä kaikissa jokin vika. Kai sen pitäisi sitten olla jokin synnynnäinen asia.

En tiedä onko meidän tie nyt kuljettu loppuun julkisella. Sanovat aina tekevänsä kolme hoitoa ja se nyt täynnä. Toisaalta ovat välillä sanoneet, että voivat käyttää potilaskohtaista harkintaa ja ensimmäisen hoidon jälkeen lääkäri sanoi, ettei sitä laskeja yhdeksi hoidoksi. Sen peeusteella meillä olisi käytettynä vain kaksi hoitoa. Tosiasia kuitenkin on, että jos ei ole enempää keinoja, niin hoitojen määrällä ei ole väliä.

Mietin jo yksityistä, mutta en tiedä minne mennä. Tuntuu aika hakuammunnalta. Miten löytyisi lääkäri, jolla olisi kokemusta myös tällaisista tapauksista?

@Kirppuliini Onpa todella kurja tilanne! 😥 Meillä ainakin menee niin, että jos siirrettävää ei ole, niin sitä ei lasketa hoitokierrokseksi. En sitten tosiaan tiedä, onko siinä joku porsaanreikä, että koskee vaan sellaisia stimulaatioita, missä ei sada punktoitavaa. Varmasti tuossa tilanteessa tarkemmat tutkimukset olisivat tarpeen ja tietyissä tilanteissa niitä tehdään ymmärtääkseni myös julkisella. Luulisi tämän tilanteen nyt olevan sellainen. Kuitenkin yleensä jokaisen tilanteeseen on tavalla tai toisella olemassa ratkaisu. Itse en sen tarkemmin näistä osaa sanoa, mutta oon ymmärtänyt, että Dextrassa olisi erittäin osaavaa porukkaa. Toki se on Helsingissä. Voisi ajatella, että muuallakin yksityisellä osattaisiin lähteä kartoittamaan ongelmaa, jos julkinen nostaa kädet pystyyn. Kallistahan se toki on ja asettaa kyllä ihmiset hyvin eriarvoiseen asemaan tämänkin asian ympärillä.

Punktiossa sanottiin, että tulokset tulee Omapolulle ja jos tulee soitto, niin 9-12. Oli ihan hirveää odottaa tänään puhelua ja päivittää muutaman minuutin välein Omapolkua. Tietysti siellä oli tänään huoltotyö aamun ja aamupäivän, niin ei voinut tietää saako klinikka edes vietyä sinne tuloksia.

Kahtena aiempana kertana puhelu tullut kymmeneltä ja jännitin sitä aikaa isosti. Kun se aika meni, eikä soittoa tullut, niin aloin jo uskoa, että tällä kertaa olisi hyviä uutisia. Ei ollut, puhelu vaan tuli aiempia kertoja myöhemmin.

Lääkäri soittaa huomenna. Kerätään puhelua varten kysymyksiä ja pyydetään myös biologilta soittoaika. Jos hoidot tästä vielä jatkuu, niin varmaan vasta sen jälkeen, kun ovat jutelleet biologien ja lääköreiden yhteiskokouksessa, joka kahden viikon välein.

Ajattelin tämän kolmannen hoidon aikana, etten halua enää koskaan joutua tällaiseen. On niin rankkaa henkisesti ja fyysisesti. Nyt huomaan ajattelevani, että haluan katsoa vielä löytyykö keinoja ja mielellään mahdollisimman pian.

Omaa napaa: Mä laitoin tänään yksityisklinikalle viestiä, että oltais halukkaita etenemään heillä. Toivon todella, että tästä valkeasta päätöksestä saisi miettiä joskus myöhemmin, että oli "hyvä muuvi" tähän väliin. 🙏 Sekin on ihan mahdollista, että pitää palata häntä koipien välissä oman keskussairaalan lapsettomuuspolille.

Viime viikkojen pettymykset ovat jo vähän hälventyneet ja hätäännys tyyntynyt, mikä teki päätöksestä entistä vaikeampaa. Ei vain keksitty tuosta yksityisen vaihtoehdosta oikein mitään muuta huonoa puolta kuin se, että siihen menee paljon rahaa, joten tuntui järkevältä katsoa se kortti. Jos ajattelee säästäneensä rahaa "pahan päivän varalle", on tosi vaikea arvioida, onko se paha päivä juuri nyt vai pitäisikö vielä malttaa.

En tiedä onko meidän tie nyt kuljettu loppuun julkisella. Sanovat aina tekevänsä kolme hoitoa ja se nyt täynnä. Toisaalta ovat välillä sanoneet, että voivat käyttää potilaskohtaista harkintaa ja ensimmäisen hoidon jälkeen lääkäri sanoi, ettei sitä laskeja yhdeksi hoidoksi. Sen peeusteella meillä olisi käytettynä vain kaksi hoitoa. Tosiasia kuitenkin on, että jos ei ole enempää keinoja, niin hoitojen määrällä ei ole väliä.

Mietin jo yksityistä, mutta en tiedä minne mennä. Tuntuu aika hakuammunnalta. Miten löytyisi lääkäri, jolla olisi kokemusta myös tällaisista tapauksista?
ihan maalikkona mutuilen, mutta kyllä kyselisin myös lääkevaihtoa. En toki tiedä tilannetta, mutta sulta saadaan niin hyvin soluja että harmittaa kyllä puolestasi. Mä suosittelisin Dextraa, sinne vastaanottoon voi myös soittaa/laittaa spostia ja ehkä kysyä mitä lääkäriä suosittelisivat tilanteessanne. Toki oma kokemus heistä on vain ensikäynti, mutta jäi olo että kääntävät kyllä kaikki kivet. Toki se kaikki maksaa.

Itse olen selvinnyt suurimmasta shokista . Pahinta on nyt kun ei ole juttelukaveria, mutta teidän viestit on lohduttanut. Kiitos 💓Ja onhan meillä täällä nyt yksi kyydissä, joten täytyy keskittyä siihen nyt vaikka odotukset ovat matalalla.

Laitoin omapolun kautta labraan viestiä ja sieltä tuli kivasti lisätietoja jotka ihmeellisesti auttoi. Tuoresiirtoon valittu alkio oli laadukkain kolmesta, joten yritän nyt realistisin odotuksin odottaa 2 viikkoa. Tämän jälkeen teemme lopullisen päätöksen 3:sta IVF ja siitä, tehdäänkö se HUS vai Dextra.

@Harrets Pidän täällä sormia ristissä kyytiläiselle 🤞 Saa laittaa yksäriä jos haluaa enemmän jutella, mulla vähän sama tilanne ettei oo lähipiirissä sellaista joka ymmärtäisi tätä tilannetta. Toki kaikki on empaattisia ja koittaa tsempata mutta kaipaisin ehkä enemmän vertaistukea ja ajatusten jakamista siltä pohjalta 🧐

Voi @Kirppuliini , miten kurjia uutisia 😔 Olen tosi pahoillani! Jos on kuitenkin tarmoa katsoa vielä uusia mahdollisuuksia niin ehkä jotain kiviä olisi vielä käännettäväksi!

@Harrets tosi harmi kuulla että teillä myös oli alkioilla epäonnea matkassa eikä primingista ollut toivottua tehoa. Toivotaan nyt että tämä yksi siirretty alkio olisi huippuyksilö 🌈

Omanapailua sen verran että täällä kp28 muuttui kp1:ksi ja ilmoittauduin hoitoon. Huomenna kuulunee lisäohjeita.En oikein osannut odottaa näin lyhyttä kiertoa kun edelliset kesti 40 ja 34 päivää. Voikohan progynova vaikuttaa?

@Kirppuliini lämmin halaus ja voimia vaikeaan tilanteeseen 💔 🥺 Uskomatonta, että soluja tulee mutta eivät hedelmöity. Jos teillä vielä julkisella jatkuu hoidot, niin onhan sitä mahdollista käydä ottamassa ”second opinion” yksityisellä, vaikkei sinne hoitoon menisikään. Se ensikäynti ilman ultraa taitaa olla parin sadan tuntumassa. Yksityisillä klinikoilla kuitenkin paljon enemmän erikoistapauksista, niin jos osaisivat kertoa oman mielipiteensä aikaisemman kokemuksen perusteella. Ja jos tämän perusteella sitten julkisella voitaisiin tutkia tai tehdä toimenpiteitä. Dextra on Helsingissä ainakin semmoinen, jolla mainetta juuri vaikeiden lapsettomuuskeissien hoidosta.

@Harrets voi eih, niin ikävä kuulla että mitään ei päätynyt pakkaseen 🥺💔 Varmasti suuri pettymys💔 Nyt kaikki sormet ja varpaat ristissä, että tuo paras alkio jatkaisi kehitystä ❤️

Täällä on tänään pp7 ja eilen alkoi jokin verinen vuoto? Pp5-6 vihloi nivusia ja alavatsaa ja eilen pp6 pisteli kovemmin välillä munasarjojen kohdalta. Itkin koko eilis illan ja on kyllä fiilis et tämä oli tässä 😞 miten voi edes näin aikaisin vuoto alkaa???? Ennen se on alkanut aikaisintaan muistaakseni pp10 tienoilla.

(Tein testin eilen iltapäivällä ja ihan selkeä nega oli) toki se on liian aikaista tehdä testi mutta silti joku pakottava tarve oli tehdä 🤦🏼‍♀️

Täällä on tänään pp7 ja eilen alkoi jokin verinen vuoto? Pp5-6 vihloi nivusia ja alavatsaa ja eilen pp6 pisteli kovemmin välillä munasarjojen kohdalta. Itkin koko eilis illan ja on kyllä fiilis et tämä oli tässä 😞 miten voi edes näin aikaisin vuoto alkaa???? Ennen se on alkanut aikaisintaan muistaakseni pp10 tienoilla.

(Tein testin eilen iltapäivällä ja ihan selkeä nega oli) toki se on liian aikaista tehdä testi mutta silti joku pakottava tarve oli tehdä 🤦🏼‍♀️
Onpa kyllä harmi homma. 🫤 Onko ihan 100 % varmaa, ettei ole kiinnittymisvuotoa? Mulla tuli dpo10/pp5 selvä kiinnittymisvuoto nyt tässä PAS:ssa ja sitä edelsi kohdun kramppimaisia tunteita pari päivää. Onko sulla joku luteaalituki? Yleensä sen läpi ei kyllä menkat varsinkaan herkästi ala. Mulla tuoresiirrosta toukokuussa Cyclogest 1 + 1 tuella alkoi tulla pientä vuotoa pp11 3-päivän ikäisellä alkiolla ja lopulta menkat alkoivat seuraavana päivänä, kun lopetin tuolloin pp11 luteaalituen, kun hCG oli negatiivinen. Sen jälkeen luteaalituki tuplattiin nyt tähän siirtoon.

Takaisin