IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Mulla luki HUS:n lapussa R10.3 - ei erikseen mainintaa mitä se tarkoittaa, eli jonkun pitäisi vaivautua katsomaan se jostain, jota ainakaan mun lähiesimies tuskin jaksais ees tehdä. Mut lukeehan siinä tosiaan alla se lisääntymislääketieteen poliklinikka, naistentaudit ja synnytykset. Täähän on vähän työpaikka kohtaista, mut ainakin kerran kun olin reilun viikon saikulla ja palautin sen sairaslomalapun suljetussa kuoressa niin lähiesimies vaan tyrkkäs sen suoraan palkanlaskun sisäpostiin vai mihin ne nyt toimitetaan, eikä ees katsonut sitä. Olisin kyllä voinut kertoa että lievä sydänlihaksentulehdus oli, mut eipä kysynyt, niin enpä kertonut..

Joo, siis mullakin noissa oli vaan numerot, nuo suluissa olevat oli mun selvennys siitä koodista! Sori epäselvyydestä :)

Kiitos kaikille vastauksista saikkuun liittyen! 🤗 Tuo R10.3 vaikuttais olevan aika yleinen koodi, mitä naiselle kirjotetaan. Mulla onneks fyysisesti kevyt työ, jota voin tehdä vapaasti etänä ja oman aikataulun mukaan, joten tuskin tarvii ees toimittaa saikkulappua. Mies puolestaan joutuu ottaan koko päivän vapaaksi, ku ei pysty etänä tekemään.

Onko teillä mies ollu mukana myös siirrossa?

Kiitos kaikille vastauksista saikkuun liittyen! 🤗 Tuo R10.3 vaikuttais olevan aika yleinen koodi, mitä naiselle kirjotetaan. Mulla onneks fyysisesti kevyt työ, jota voin tehdä vapaasti etänä ja oman aikataulun mukaan, joten tuskin tarvii ees toimittaa saikkulappua. Mies puolestaan joutuu ottaan koko päivän vapaaksi, ku ei pysty etänä tekemään.

Mulla ei ole ollut mies muuta kuin pakollisissa suunnittelu-/allekirjoituskäynneissä ja sit punktiossa. Enkä ole muuhun kyllä kaivannutkaan, siirto yksi nopeimmista käynneistä ollut aina. Meillä toki klinikat lähellä eli ei tule sitä matkaa mukaan (mitä nyt julkisilla helposti tunti töistä...). Mut ihan riittävän säätöä aina aikataulullisesti saada itsensä paikalle niin turha molempien kalentereita haastaa. Näin siis meillä.

Mulla mies oli mukana oikeastaan kaikissa käynneissä, myös siirrossa ☺️ mentiin siis aina samalla kyydillä klinikalle ja muutenkin toivoin hänen olevan mukana ja lisäkorvina, kun yhteisestä jutusta kyse.

Moikka!
Kuinka paljon aikaisemmin ootte käyneet hakemassa lääkkeet apteekista ennen hoitokierron aloittamista vai ootteko uskaltaneet odottaa menkkoja ennen apteekkikäyntiä? (HUS-alue ja kaikkia lääkkeitä saatavilla lääkehaun mukaan lähiapteekista)… oon ihan varma, että jos haen ne etukäteen, niin olen jo raskaana 🤣ja rahat menee hukkaan!

Täällä yksi salaseuraaja ilmoittautuu, hei vaan kaikille. 🙋‍♀️
Käymme puolisoni kanssa läpi ensimmäistä ivf kierrosta ja niinkin pitkällä jo olemme, että siirrosta on nyt 10 päivää. Suunnittelin ensin, että en tekisi raskaustestiä kuin vasta oikeana päivänä, mutta ei mennyt ihan putkeen. Verikokeet on siis 17.2 perjantaina eli nyt tulevana ja ensimmäisen testin tein lauantaina pp8, toisen sunnuntaina pp9 ja tänä aamunakin pp10 piti tehdä. 🙈 Kaksi ekaa testiä oli niitä herkkiä clearbluen jotka pitäisi näyttää jopa 6 pv ennen jos positiivinen ja kolmas oli pregcheck liuska. Kaikki näytti positiivista, vikaan liuskaankin tuli ihan selkeä viiva. En vain meinaa millään antaa itseni uskoa sitä todeksi. Jotenkin koko ajan pelkään, että ne eivät kuitenkaan pidä paikkaansa. 🥺
Ihana ollut lukea teidän juttuja kun ajatukset ovat kuin omasta päästäni. Miehellenikin totesin, että vaikka vain olen lukenut teidän juttuja niin silti olen tuntenut sen vertaistuen voiman kun on ihmisiä jotka käy samaa läpi. 🥺 Alla vielä kuva testeistä. Voiko ne tosiaan pitää paikkansa. 🤯

IMG_20230213_071327.jpg

Moikka!
Kuinka paljon aikaisemmin ootte käyneet hakemassa lääkkeet apteekista ennen hoitokierron aloittamista vai ootteko uskaltaneet odottaa menkkoja ennen apteekkikäyntiä? (HUS-alue ja kaikkia lääkkeitä saatavilla lääkehaun mukaan lähiapteekista)… oon ihan varma, että jos haen ne etukäteen, niin olen jo raskaana 🤣ja rahat menee hukkaan!

Itse taisin lähinnä käydä ostamassa Synarelan, pistoslääkkeet sitten sitä mukaan kun polilta tuli lupa 😄 Ja hain niitä sitten sitä mukaa kun hoidot etenivät, toki olin varannut ne jo etukäteen apteekkiin. Tuolloin keväällä 2021 ei muistaakseni ollut saatavuusongelmia, kuin mitä ilmeisesti nyt viime aikoina on ollut (esim.Synarelassa oli ilmeisesti saatavuusongelmia?)

@Nurppu kiitokset❤️

Mitkäs olot muilla piinailijoilla? @Monni92 @Kaihonkukka @Pian 41 v. ? Unohdinko jonkun?
Ei kovin kummoisia oloja mihinkään suuntaan muuta kuin että meinasi itkettää naistenlehtien artikkelit 😅 Liekö jotain lääkkeistä johtuvaa, kun harvemmin noin käy. Testailemaan uskallan ehkä vasta joskus loppuviikosta, mahdollisesti perjantaina. Siitäkin on vielä viikko viralliseen testipäivään. Mikähän itu siinä on, että kaksi viikkoa odotetaan siirron jälkeen oli kyse sitten kaksi- tai viisipäiväisen alkion siirrosta? Luulis jo aiemminkin olevan selvää vanhemmalla alkiolla. Se vaan että tuntuis vähän hölmöltä jatkaa lääkkeitä ja viivästyttää kuukautisia, jos peli on selvä jo aiemmin.

KYSillä oli punktion jälkeen sairaslomalappuun kirjoitettu "alavatsakipu". En muista oliko mitään koodeja tarkemmin, mutta ainakaan nopealla vilkaisulla siitä ei olisi voinut saada selvää, mitä oikeastaan oli hoidettu.

Täällä yksi salaseuraaja ilmoittautuu, hei vaan kaikille. 🙋‍♀️
Käymme puolisoni kanssa läpi ensimmäistä ivf kierrosta ja niinkin pitkällä jo olemme, että siirrosta on nyt 10 päivää. Suunnittelin ensin, että en tekisi raskaustestiä kuin vasta oikeana päivänä, mutta ei mennyt ihan putkeen. Verikokeet on siis 17.2 perjantaina eli nyt tulevana ja ensimmäisen testin tein lauantaina pp8, toisen sunnuntaina pp9 ja tänä aamunakin pp10 piti tehdä. 🙈 Kaksi ekaa testiä oli niitä herkkiä clearbluen jotka pitäisi näyttää jopa 6 pv ennen jos positiivinen ja kolmas oli pregcheck liuska. Kaikki näytti positiivista, vikaan liuskaankin tuli ihan selkeä viiva. En vain meinaa millään antaa itseni uskoa sitä todeksi. Jotenkin koko ajan pelkään, että ne eivät kuitenkaan pidä paikkaansa. 🥺
Ihana ollut lukea teidän juttuja kun ajatukset ovat kuin omasta päästäni. Miehellenikin totesin, että vaikka vain olen lukenut teidän juttuja niin silti olen tuntenut sen vertaistuen voiman kun on ihmisiä jotka käy samaa läpi. 🥺 Alla vielä kuva testeistä. Voiko ne tosiaan pitää paikkansa. 🤯

View attachment 119261
Onneksi olkoon @Annie33 ! Meillä myös ensimmäinen PAS ja virallinen testipäivä 16.2. Samalta näyttää minunkin testini, vaikka ovitrellen vaikutusta niissä voi vielä olla. Menetkö perjantaina hcg-mittaukseen?

Moikka!
Mä ostin joku pari viikkoa ennen oletettuja menkkoja😊

@Annie33 onnittelut plussasta! Se on uskomatonta, käyn itse juuri samaa läpi.

@Tonninseteli ei ne sieltä mihkää karkaa! Mulla oli 20mm isoimmat kontrolliultrassa, satoa oli jopa paremmin kuin ultrassa arvioitiin. Sulla on sit ke jännät paikat edessä👌 onpas sulla mennyt noi pistelyt omaan silmään yhtäkki nopeesti sit😍 tuntuu oma rulianssi kans niin salamaniskult.

@Monni92 liikutus naistenlehdelle kuulostaa lupaavalta😍 on omituista et niin pitkälle menee. Halutaanko kemialliset karsia sillä kenties? Koska todistetusti pp4 voi jotain jo saada näkyviin🙈 mut ymmärrän hyvin et haluut vitkutel testiä. Täs varhasin plussaamisessakin oma murheensa🙈

@Nurppu vähänkö ihania uutisia😍❤️ oon niin ilonen sun puolesta😊 nyt sit vaan ovista odottelemaan ja metsästämään!

Muokattu viimeksi:
@Juliet92, sekoaisin varmaan päästäni jos saisin jonkun ihan haamujen haamun ja sitten pitäisi odotella lähteekö vahvistumaan :grin jotenkin helpompi elää täydessä epätietoisuudessa. Plus, ei voi pettyä, jos ei testaa 🤣
Tämä just. Mut halusin tietää, et yrittääkö edes tarrata kii ni siks jo näin aikasin sorruin😅 eka oli tarkotus "vasta" dpo12/pp7 testaa🤣

Onnea plussasta @Annie33 ! Ihanaa kuulla onnistumisista omien hoitojen etenemistä odotellessa.

@Mimossa Meillä mies ei ollut varsinaisessa toimenpiteessä mukana mutta muuten kyllä. Olis kuitenkin pyörtynyt siellä. :rolling:

@ vierailija Itse ostin lääkkeet aina vasta lähempänä pistämistä. Vähintään uuden kierron alkamisen jälkeen kun onhan ne aika kalliita. Se Gonal F 900 IU varsinkin, kun ei ollut vielä omavastuuta kulutettu.:Weary Cat Face:

Onneksi olkoon @Annie33 ! Meillä myös ensimmäinen PAS ja virallinen testipäivä 16.2. Samalta näyttää minunkin testini, vaikka ovitrellen vaikutusta niissä voi vielä olla. Menetkö perjantaina hcg-mittaukseen?
Onneksi olkoon myös sinne! Joo perjantaille varasin heti aamun ensimmäisen ajan verikokeisiin toivoen, että saisin tuloksen vielä perjantaina eikä tarvitsisi maanantaille odottaa enää.. 😅 Itse en usko että ovitrelle enää vaikuttaisi kun se pistettiin ennen punktiota jo 28.1 lauantaina, vai voiko se näinkin pitkään vaikuttaa?! 😱

Ja kiitos onnitteluista kaikille. 😍
Vielä tuntuu jotenkin hullulta saada onnitteluja kun ei vielä ole oikein sisäistänyt asiaa ja tietyllä tapaa ei mieli anna vielä innostua, vaikka kuinka haluaisikin. Kai sitä jotenkin haluaa itseään suojella ja valmistaa siihen pahimpaan, vaikka en tiedä onko sekään oikea tapa toimia..🙈😂🥺

Plussia täällä 🥳🤩 Itelle tuntuu utopistiselta kun se edellinenkin lyhyt plussa oli puoltoista vuotta sitte 😵 Aika menee kauheeta vauhtia eteenpäin!

@Juliet92 Pistelyt tosiaan tuntui omastakin mielestä menevän ihan törkeen nopeesti! Oli se toisaalta luojan lykky, että mies oli Suomessa tän operaation ajan, niin monesta asiasta oon stressannut tässä ja helpottaa aina marmattaa aatteitaan ääneen, niin et siinä on joku joka edes mutisee mmh, aivan, ahaa, mistää mitään ymmärtämättä 😂

Eilen odotin kymppiuutisten tunnarin alkavaksi ja iskin samalla sekunnilla Ovitrellen 22.00 😁 Vanhukset vauhdissa. Ja tänä aamuna taas muistinkin miten hcg aiheuttaa itellä sen ihanan ripsan (ainoa raskausoire viimeksi) ja nyt täällä istun töissä pyllynposket tiiviisti yhdessä 😂

Plussia täällä 🥳🤩 Itelle tuntuu utopistiselta kun se edellinenkin lyhyt plussa oli puoltoista vuotta sitte 😵 Aika menee kauheeta vauhtia eteenpäin!

@Juliet92 Pistelyt tosiaan tuntui omastakin mielestä menevän ihan törkeen nopeesti! Oli se toisaalta luojan lykky, että mies oli Suomessa tän operaation ajan, niin monesta asiasta oon stressannut tässä ja helpottaa aina marmattaa aatteitaan ääneen, niin et siinä on joku joka edes mutisee mmh, aivan, ahaa, mistää mitään ymmärtämättä 😂

Eilen odotin kymppiuutisten tunnarin alkavaksi ja iskin samalla sekunnilla Ovitrellen 22.00 😁 Vanhukset vauhdissa. Ja tänä aamuna taas muistinkin miten hcg aiheuttaa itellä sen ihanan ripsan (ainoa raskausoire viimeksi) ja nyt täällä istun töissä pyllynposket tiiviisti yhdessä 😂
Uskotaan, et se plussa nyt tulee sinne tän järeen keinon avulla! Kiva kun mies pysty olee tukena pistelyidenkin ajan. Hiiii huomenna onkin sit jännät paikat! Ite alotin hyvän nesteytyksen jo ennen punktioo ni jäi sit päälle reipas juominen. Ja just kivennäisvettä.ja mehua myös👌 voihan ripaska😅 mulla turvotti ja tissit meni kipeiks ovitrellest.

Uskotaan, et se plussa nyt tulee sinne tän järeen keinon avulla! Kiva kun mies pysty olee tukena pistelyidenkin ajan. Hiiii huomenna onkin sit jännät paikat! Ite alotin hyvän nesteytyksen jo ennen punktioo ni jäi sit päälle reipas juominen. Ja just kivennäisvettä.ja mehua myös👌 voihan ripaska😅 mulla turvotti ja tissit meni kipeiks ovitrellest.

Joo, oon kiskonut noita Dexalin urheilujuomatabuja hanaveteen sotkettuna jo :Flexed Biceps: Ja lisää löytyy sitten punktion jälkeiseen aikaan.

Niinkuin @Juliet92 sanoo, se on vähän kiistelty aine kiinnittymisen tueksi, kun mekanismi ei ole varma. Ilmeisesti tutkimuksissa on huomattu hyötyä tuoresiirron yhteydessä, mutta tässä tutkimuksessa (linkki alla) tutkittiin pas- kierron tukena ja ei huomattu hyötyjä (200 osallistujaa). Osa tätä määrää ihan vaan jos sattuu olemaan hyötyä, kun ei ilmeisesti haittaakaan ole kun verrokkiryhmä oli samoilla tuloksilla.

The exact underlying mechanism of GnRH agonist is still not clear, although it has been hypothesized that GnRH agonist either supports the corpus luteum function by inducing LH secretion by the pituitary gonadotroph cells or stimulates the endometrium GnRH receptors (7, 8). The beneficial effect of GnRH agonist in the luteal phase in IVF/Intra-cytoplasmic sperm injection (ICSI) cycles on the outcome of pregnancy has also been shown in the recipients of donated oocytes (5). Currently, available data regarding the benefit of administration of GnRH agonist on pregnancy outcome in fresh ICSI cycles exist; However this is the first study regarding the frozen-thawed embryo transfer cycles (9). The aim of this study is to investigate the beneficial effect of GnRH agonist as LPS on pregnancy outcome in FET cycles.
Hei kiitos, @Juliet92 ja @CherryRed!

Takaisin