Isosisaruksia jo monta?

Meiltä löytyy kahdeksan..isommat on 16,14,12,11ja 4,vajaa 3,1v7kk ja reilu5kk että nämä pienet on tulleet suht lyhyellä välillä ja isommista on kyllä tosi paljon apua varsinkin kun on oma yritys pyöritettävänä

Onko sulla raskausmaha tullut esiin miten ajoissa tai aiemmin mitä useampi raskaus takana?
Miettii viidettä odottava....
 
Ellami maha on näkynyt aina tosi myöhään 28viikon jälkeen vasta huomaa joka on ollu todella jännäjuttu...raskaudet on ollu todella erinlaisia ei yhtään samanlaista
 
Mietinkin tota että pitääkö toista (saatika sitten neljättä tai viidettä) odottavan mennä taasen sokerirasitukseenkin.. Ei sekään niin kovin innostaisi..
 
Rasitukseen joutuu joka raskaudes uusiks... mua vituttaa koko rasitus sen takia et tiedän ilman sitä rasitustakin et mittaus-seuranta alkaa... (alotin jo) [emoji20] joka raskauden ollu sama ongelma ja aina samat käyty läpi.. [emoji19] samal taval tiedän et psykiatrian Polin käynnit taas tiivistyy ja iha hyvä niin... mut itsellä on niin selkeetä jo niin ei jaksaa niit turhii kysymyksii. (Joka raskaus eri neukku)
 
Meiltä löytyy viisi ennestään, 11v, 5v, 4v, 2v7kk ja 1v :)
5v ja 4v odottaa jo innolla "pikkusiskoja" (toivovat kovasti tyttöjä), 11v tokaisi kun kuuli et taasko?! :D
Pienimmät ei vielä niin ymmärrä..
 
Mietinkin tota että pitääkö toista (saatika sitten neljättä tai viidettä) odottavan mennä taasen sokerirasitukseenkin.. Ei sekään niin kovin innostaisi..

Mulle tänään sanoi, ettei sokerirasitusta tarvitse. Ikä OK, koska olen uudelleensynnyttäjä, lähisuvussa ei rasitetta eikä edellisessä raskaudessa vaivaa sokereista.
 
Okei, eli näissäkin on eroja ja toivoa on! :) Mulla voi kyllä tulla ikä vastaan, mutta muuten mahdun noihin raameihin. Jotenkin on käynyt mielessä että tällä kertaa voisi säästyä sokerirasitukselta juuri noista syistä.
 
Käypä hoito -suosituksen mukaan aikaiseen sokerirasitukseen joutuu, jos painoindeksi on yli 35, tai suvussa kakkostyypin diabetesta, tai PCOS, tai aiempi raskausdiabetes, tai neuvolan testissä löytyy pissasta sokeria, tai on glukokortikoidilääkityksellä.

Raskauden puolessa välissä sokerirasitukseen joutuu sama porukka, jos ensimmäisestä testistä ei vielä tullut raskausdiabetesdiagnoosia, ja heidän lisäkseen myös ne ensisynnyttäjät, jotka ovat yli 25-vuotiaita tai ensisynnyttäjän painoindeksi on isompi kuin 25, ja ne uudelleensynnyttäjät, jotka ovat yli 40-vuotiaita, tai joilla on aiemmin ollut isokokoisia lapsia tai uudelleensynnyttäjän painoindeksi on yli 25.

Tässä vielä Käypä hoito -ohjeen kaavio asiasta.
imk00382.jpg
Kaikkialla ei Käypä hoito -ohjetta noudateta, mutta suurimmaksi osaksi menee tämän mukaan.
 
Vastavirrassa, mun ei tarvitse tällä kertaa mennä, koska kahdessa edellisessä olen käynyt eikä ollut mitään ongelmia, lisäksi sukurasitetta ei ole eikä bmi:n puolesta ole tarvetta. Ainoa tekijä olisi ikä, mutta nyt sovittiin, että en mene ellei pissassa ala näkymään sokereita.
 
Kyllä se jokapaikassa on niin erinlaista mutta kaikillehan ne niitä suosittelee ainakin täälä....paitsi jos ei se pysy sisällä
 
No "mun" neuvolassa ei oo kyllä menny noilla käypähoito ohjeilla :0
Mulla ei ylity bmi.
Ei aiempaa raskausdiabetesta. Ei sokereita... ei isoja vauvoja, en oo yli 40 jne..... :/
Mitähän mulle on syyksi sitten arvottu.... oonkohan käyny kolmannessa ja neljännessä raskaudessa, muistaakseni.
 
Meillä sanottiin, että se "ikäraja" on yli 25v ja jos on useampi raskaus takana, voi käyttää harkintaa.
 
Mulleki on taidettu kaks kertaa sanoa toi "kun oot yli 25". Nyt kyllä mietin että voisiko sen jättää väliin kun ei ikinä oo mitään häikkää ollut testeissä vai voiko se sitten yks kerta tullakin... on kyllä terveet elämäntavat suunnilleen syö fiksusti ja liikkuu joka päivä ainakin toistaiseksi. Sitähän ei ikinä tiedä mitä vaivoja raskaus tuo tullessaan. Ja nythän onkin ikää jo 35 :D
 
Kyllä siellä kannattaa käydä, raskausdiabeteksen seulonta on lapsen parhaaksi. Jos siellä ei löydy mitään, ei se ole kuin parin tunnin epämukavuus, jos sitäkään, ja jos siellä jotain löytyy, niin sittenhän se on erittäin tarpeellinen vauvan kannalta.
 
Kyllä siellä kannattaa käydä, raskausdiabeteksen seulonta on lapsen parhaaksi. Jos siellä ei löydy mitään, ei se ole kuin parin tunnin epämukavuus, jos sitäkään, ja jos siellä jotain löytyy, niin sittenhän se on erittäin tarpeellinen vauvan kannalta.

No niin mä ajattelin toisaalta. Sitten hirveät itsesyytökset jos onkin jotain vain oman tyhmyyden takia ettei ajoissa käynyt kun mahdollisuus oli... ei mulla ole edes ollu ongelma juoda sitä juomaa tai odotella siellä labrassa, ei oo tullu huono olo. Nyt vaa asia sit erikseen kukas sen aikaa hoitaa taaperoisen kun mies töissä arkipäivät...
 
Onko teilläpäin palvelupäiväkoteja? Esim. meidän kunnassa kotihoidossa olevat lapset voi viedä muutaman kerran kuukaudessa palvelupäiväkotiin, jotta itse pääsee hammaslääkäriin, tms.
 
Mulleki on taidettu kaks kertaa sanoa toi "kun oot yli 25". Nyt kyllä mietin että voisiko sen jättää väliin kun ei ikinä oo mitään häikkää ollut testeissä vai voiko se sitten yks kerta tullakin... on kyllä terveet elämäntavat suunnilleen syö fiksusti ja liikkuu joka päivä ainakin toistaiseksi. Sitähän ei ikinä tiedä mitä vaivoja raskaus tuo tullessaan. Ja nythän onkin ikää jo 35 :D

Kyllähän niitä sokereita seurataan joka neuvolakäynneillä pissasta, joten itse en ainakaan ole huolissani. Esikoisen raskausaikana kävin siinä, mutta kakkosen kohdalla ei enää tarvinnut ja ei tartte nyt kolmosenkaan.
 
Minutkin on lähetetty sukurasituksen takia sokerirasitukseen molemmissa aiemmissa raskauksissa. Yhdellä suvussa kakkostyypin diabetes, joten aina testataan, vaikkei mitään ikinä ole minulla ollutkaan. Ensimmäisessä raskaudessa kävin kahdesti, toisessa vain kerran ja onneksi vain kerran joudun tämänkin kanssa. Joskus raskauden puolenvälin jälkeen tulee vissiin kutsu.
 
Jos on runsaasti riskitekijöitä, niin viikolla 12, ja jos vähemmän, niin viikolla 20.
 
Takaisin
Top