Isosisaruksia jo monta?

maaris

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesämammat 2018
Onkos täällä perheitä, joissa isosisaruksia olisi jo isompikin liuta?
 
En tiedä mikä lasketaan isoksi sisarusmääräksi, mutta meillä vipeltävät 3poikaa pitää kyllä liikkeessä[emoji5]️

Meillä on siis pojat 7v , 5v ja 3v. Suht lyhyillä ikäeroilla siis... nyt tuntuukin kauheelle tää yli 3v ikäero seuraavaan[emoji16]

Rv 6+1
 
Meillä on neljä sisarusta 6, 4, 2 ja 1-vuotiaat.

Rv.5+0
 
Meillä on viisi sisarusta 1v 3kk - 13-vuotta, joista yksi on minulle biologinen.

Miten isommat ovat ottaneet vauvauutisia vastaan?
 
Meillä on lapset ollut innoissaan pikkusisaresta.

Kakki ovat olleet toisilleen alusta lähtien äärettömän rakkaita ja tärkeitä. Äidin ja isän rakkauden ja huomion lisäksi, he saavat sitä sisaruksilta.

Meillähän on aika pienet lapset vielä, mutta oon huomannut kuinka jossain vaiheessa kasvaessa "mä saan uuden leikkikaverin" -ajattelu vaihtuu "ihanaa, mä pääsen hoitaa vauvaa" tyyppiseen ajatteluun.
 
Kakki ovat olleet toisilleen alusta lähtien äärettömän rakkaita ja tärkeitä. Äidin ja isän rakkauden ja huomion lisäksi, he saavat sitä sisaruksilta.

Meillä ei isoimman sisaruksen kohdalla olla päästy näin idylliseen lopputulokseen, mutta asetelmassa on muutakin hankalaa. Itse en tunne koko lasta. :sad001

Kahta nuorempaa katselin toissa-aamuna valtavan liikuttuneena: tämänhetkisen juniorin viereen oli käpertynyt isosisko ja isoveli nukkumaan aamu-unia. Pienin sai välillä rutistuksia ja pusuja isoilta koululaisilta. Nämä hetket ovat meillä mahdollisia harvoin, joten ne ovat sitäkin arvokkaampia. :Heartred
 
Pari päivää sitten mies leikillisesti kysyi 8-vuotiaalta, että mitä jos meille tulisi vielä vauva. Isosisko pudisteli päätään ja sanoi: "Sitten ne molemmat kulkis olohuoneessa mun perässä ja kiljuis ja sotkis lelut just kun mä olisin järjestänyt ne" - ja näytti varsin tyytyväiseltä näin onnettoman tilanteen kuvitelmaan. Hän on valtavan ylpeä siitä, että pikkuveli tykkää juuri hänestä tosi paljon.
 
Taitaa osaksi olla luonne kysymyksiä, kuinka kovasti tykkää lapsista. Sukulaiseni ainokainen nyt 5v. tyttö ei ole koskaan välittänyt vauvoista, enemmänkin häntä ärsyttää ja häiritsee ne.

Sukulaiseni halusaisi kovasti lisää lapsia (ei ole tärpännyt) ja onkin kysellyt jo pitkän aikaa tytöltään mielipidettä pikkusisaruksesta. Tytön vastaukset on järestäin samaa sarjaa kuin teillä 8veen.

Meillä vanhin täyttää vielä tämän vuoden puolella 7-vuotta ja on siis jo koululainen. Iän puolesta olen sitä mieltä, ettei 8vee ole kykeneväinen itse tietämään, kuinka suhtautua pienempiin sisaruksiin. Varsinkaan teidän tilanteessa, jossa varmasti painaa vielä oman isän muuttunut perhetilanne.

Lapsen tunteet täytyy toki ottaa huomioon, mutta kyllä teidän aikuisten oikeus, suorastaan velvollisuus, on kertoa ja ohjata lasta oikeanlaisiin asenteisiin ja toimintaan. Itselle tulee mieleen, kuinka omille täytyy yhtenään kertoa, että kaikki pitää ottaa leikkiin mukaan, eikä ketään dissata, varsinkaan jos ei edes tunne toista. Perhesuhteissa olen vieläkin tiukempi.

Olen varma, että asiat selviää viimeistään, kun vauva syntyy. 8v. huomaa, ettei häntä unohdeta, eikä hänen leikkinsä jää leikkimättä, vaikka vauva onkin kotona. Päin vastoin. Uusi sisarus on ihana asia, sitä kenellekään ei voi liikaa korostaa. :happy:
 
Muokattu viimeksi:
Meillä taaperoikäiset irlantilaiset kaksoset jotka pitävät kovasti vauvoista, uskon että tottuvat melko nopeasti uuden perheenjäsenen tuloon kun ovat aina seurallisia tavatessaan muuta entuudestaan vierasta pikkuväkeä :)
 
No täällä on sisaruksia neljä, tulevalle "vauva vitoselle". Luultavasti kaikki ottaa yhtä iloisesti vastaan uuden vauvan niin kun meidän marraskuun-16 vauvan. Vauva, joka täyttää ens kuussa 1v! Ikä eroa tulee sitten sellainen 1v 7kk. Eiköhän siitä selvitä kun selvisin aikanaan keskimmäisten vauva/taapero ajat ikäerolla 1v 6 päivää.
Nyt on reippaita koululaisia. Marrasvauva on heille rakas ja tärkeä. Ei tästä oo kauaa kun meidän 8v kyseli josko vielä pikkusisarus tulisi :wink
 
Pohdinpa neuvola-asiaa täälläkin: onko monella motivaatiovaikeuksia täytellä raskaudesta toiseen samoja lippulappusia? :D
 
Aina ei tietenkään jaksa tai muista kaikkia lippulappuja, mutta yleisesti kaikki neuvolaan liittyvä on minusta se raskauden kruunu. Johonkin ketjuun jo aiemmin kirjoitin, että neuvolat ovat omaa aikaa minulle. On ihanaa keskittyä vain omaan vointiin ja tulevaan vauvaan. Meillä on vanhin vielä hetken 6v. ja siitä kolme nuorempaa, joten arki pyörii pitkälti heitä palvellessa. :hilarious:
 
Odotan kolmatta lasta ja ennestään löytyy 6.v poika ja 4.v tyttö. Lapsille ei vielä ole kerrottu raskaudesta. Luulisin että 4.v on aivan innoissaan, koska on kysellyt vauvaa pitkään ja haluaa olla isosisko. Isoveli puolestaan tuskin mitenkään erityisesti asiasta innostuu..
 
Täältä löytyy pojat 8 ja 6v sekä tyttö 3v. Mekään ei vielä kerrota mitään, edes lapsille, annetaan kaikkien huomata aikaan :) Lapset varmaan huomaa kun saadaa ultrakuvaa kun laitetaan uusin tulokas jääkaapin oveen muiden alle :) Tyär varmasti kaikkein eniten innoissaan kun oottanut siskoa (vaikka velikin varmasti käy) kunhan saa hoitaa vauvaa! :cat:
 
Meiltä löytyy kahdeksan..isommat on 16,14,12,11ja 4,vajaa 3,1v7kk ja reilu5kk että nämä pienet on tulleet suht lyhyellä välillä ja isommista on kyllä tosi paljon apua varsinkin kun on oma yritys pyöritettävänä
 
Pohdinpa neuvola-asiaa täälläkin: onko monella motivaatiovaikeuksia täytellä raskaudesta toiseen samoja lippulappusia? :D
On! Ei kiinnosta enää yhtään! Pelkästään jo yhdessä raskaudessa sai täyttää sitä voimavara-arviotakin liian monta kertaa, ja nyt lippulappuryytymys on iskenyt jo ennen ensimmäistäkään neuvolakäyntiä. Eikö ne voisi käyttää samoja lippulappusia, niin ei tarvitsisi täyttää uudestaan? :grin
 
Ah niin ihanat lomakkeet, mun lemppareita oli voimavara- ja alkoholi/päihteet-lomakkeet.. Ensin pariinkin kertaan raskausaikana (tai siltä ainakin tuntu) ja sitten seuraavaksi lastenneuvolassa kun lapsi oli syntynyt ja siirryttiin sille puolelle. Sitten alettiin yrittämään toista enkä ollut varma olisinko itkeny vai nauranu kun näin tuon alko/päihdelomakkeen osana lapsettomuushoitojen esitietolomakkeita.. :D Vaan ilollahan me ne täytämme taas! :wink Juuri mietin että ehkä joku on jopa muuttunut, nykyään en oikein juo sitä saunasiideriäkään kerran kk..
 
No jos olisi ollut vanha sama neuvola kun kolmen edellisen kera, niin olis ärsyttänyt. Ei ihan kemiat kohdannu niitten parin tädin kanssa. Lastenneuvolaa vaihdettiin nelosen kanssa.
Esikoisen ajalta hyvät muistot eri neuvolasta.
Kolmosen kohdalla lastenneuvola th alkoi tympiä monesta syystä. Kohteli meitä nelosen kans tylysti, meni vaihtoon.
Nyt ollaan muutettu, pääsee tutustuu uuteen neuvolaan. Ainakin puhelimessa kuulosti mukavilta ihmisiltä siellä. Eli ihan hyvillä mielin menossa taas täyttelee lippuja ja lappuja. Enemmän mua ahdistaa se tuleva painon kyttäys, vaikka en ole ylipainoinen eikä raskauksissa ole ikinä tullut liikaa ja kaikki on lähtenyt jne mutta minä ja vaaka ei olla ikinä oltu ystäviä.
Ja toinen ärsyttävä on sokerirasitus johon ikäni puolesta taas "pääsen", hyvä että tutkitaan, mutta ei ainakaan aiemmin oo ongelmia ollut sen suhteen.
Lippulappuun on ehkä helpompi kertoa mielialasta jos siinä on jotain....kun käynnillä ei välttämättä saa suutaan siltä osin auki.
Itselläni taustalla viime raskauden ajalta käyntejä psykiatrian polin hoitajan luona. Menneitä haamuja piti hätistellä ja puhua vanhat möröt pois vaikean elämäntilanteen ajalta. Taisi se vähän auttaa.
Nyt joutunen tai pääsen? johonkin pelkopolille ehkä. Aika moinen synnytyspelko jäänyt parin edellisen takia. Ja muitakin syitä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top