Iso BMI

Rölly

Oman äänensä löytänyt
Sattuikos tähän ryhmään muita isompia odottajia? :smug:

Mulla oli plussatessa BMI 41 ja nyt alkaneella 8+1 BMI 39,45. Toivottavasti menee samallalailla alaspäin, mitä esikoisesta. Silloin painoin plussatessa tasan 100 ja synnäriltä kotiutuessa 87.

Miten teitä on kohdeltu neuvolassa/lääkärissä/äippäpolilla raskausaikana? Onko tullut painosta palautetta ja jos on, niin miten? Onko ollut asiallista, moittivaa, pilkkaavaa vai millaista?
 
Mulla bmi 33,4. Esikoista oottaessa painoa tuli n.40 kiloa ja kovasti synnytyssalissa lääkäri hämmästeli että huhhuh niin paljon. Ulkomaalainen lääkäri ja kovin suorasanainen. Kysy että eihän ole radi diagnoosia. Mutta ei ollut. Neuvolassa huomautti terkka kolmella kertaa painon noususta kuopuksen kohdalla ja lopulta sanoi että "en enää paasaa painosta mutta tiedät kyllä..." nyt jo valmiiks huippu lukemissa niin painoo ei sais tulla.
 
Täällä BMI noin 35, viimeksi raskautuessa painoin suurinpiirtein saman verran tai ehkä vähän vähemmän. Painoa tulikin koko raskausaikana vaan noin 5kg lisää, eli käytännössä laihduin odotusaikana. Yritin syödä terveellisesti kun en halunnut radia ja onnistuinkin sen välttämään. Synnytyksen jälkeen painoa lähti vielä lisää, nyt ne kaikki on tullut taas takaisin.. Eli toivon että paino pysyy nyt tälläkin kertaa kurissa. Neuvolassa suhtauduttiin tosi hyvin aina painoon ja oli tosi iloinen aina punnituksissa kun paino ei ollut noussut liikaa.
 
Minä hep! En tiiä bmi:tä kun en tykkää siitä, ei kerro koko totuutta vaikka toki suuntaa antaakin. Mutta painoa on reippaasti yli normaalipainon, ja pitäisi saada alemmas mutta ei vaan energia riitä. Eka raskaus keräsi yli 20kg joista kaikki ei suinkaan lähteneet, nyt kevään aikana sain pudotettua 7kg jonka toivon pysyvän poissa. Raskausajalle olisi tavoite ettei paino nousisi.
 
Minäkin! BMI :tä en ole viitsinyt edes laskea. Nyt on kertynyt painoa paljon. Esikoista odottaessa paino tippui viimeisiin viikkoihin asti ja ensimmäisen ja viimeisen punnituksen ero oli n.300g
Silloinen terkkari oli kovasti tyytyväinen siihen.
Synnäriltä kotiuduin 20kg kevyempänä. Toivottavasti tämäkin menisi yhtä hyvin
 
Mulla oli ekassa raskaudessa radi, niin olivat kanssa tyytyväisiä, kun paino tippui raskausajan tai pysyi samassa. Ainoastaan eka käynti äippäpolilla oli vähän nihkeä, mutta kun huomasivat painon tippuvan, olivat ihan kannustavia.

Minäkään harvemmin bmi:tä, mutta neuvolassa sen nyt laskivat ja kirjoittivat korttiin ja siitä jäi itellekin laskeskelu päälle.
 
Itse olen tämmöinen 100-kilon keijukainen. Esikoista odottaessa oli jo varhaisessa vaiheessa todettu radi. Painoa oli tuolloin ennen plussaa tasan tuo 100 kg:a ja paino nousi koko raskausaikana vain 4 kg:a. Itseasiassa synnärille jäi tuolloin 14 kg:a. Tuli tosin plussien kera takaisin. Nyt ennen raskautta painoa oli 99 kg:a ja tällä hetkellä 98 kg:a eli suunta taas laskeva. Johtuu todennäköisesti siitä, että nyt on taas pakko syödä parin tunnin välein ettei tule huonoa oloa ja makeaa ei tee yhtään mieli.

En muista, että painosta olisi missään sanottu mitään ihmeellistä viime raskaudessa. Taisi olla puhetta alussa ettei hirveästi saisi nousta. Ainoa joka otti painon puheeksi oli diabeteshoitaja/-kätilö joka soitti rv 36, kun olin laittanut viestiä ettei sokerit laske enää syömisen jälkeen vaikka syön niin kuin pitääkin. Hoitaja oli sitä mieltä etten ole pysynyt dieetissä ja painoa on tullut ihan hirveästi (ei edes kysynyt oliko tullut). "No, nyt kun lääkitys aloitetaan niin se tässä on hyvä, ettei paino enää nouse enempää paljoakaan" Mä sitt tokaisin turhautuneena, ett "Ihan hirveäähän tää painon nousu on ollut, kun lähtöpainoon on tullut 400 g lisää..." (tämä siis 4 vkoa ennen laskettua aikaa). Täti oli varmaan 30 s ihan hiljaa luurin toisessa päässä ennen kuin sai änkytettyä anteeksipyyntönsä ja todettua että olin sittenkin pysynyt dieetissäni.

Ainoa mikä oli todella hankalaa niin äitiysvaatteiden löytyminen. HM:stä löytyi muutamia mutta muuten melkein jouduin ostamaan kaikki netistä. Zalandosta taisin löytää parhaiten tuolloin.
 
Jos tiedätte hyviä vinkkejä mistä löytyy äitiysvaatteita isoille niin laittakaa vinkkejä.
Mulla alkaa nyt jo housut kiristämään. Esikoisen aikaan käytin lähes loppuun asti ihan normi vaatteita. Ostin vain yhdet äippä housut ja nekin olen laittanut eteenpäin.
 
Mä käytin viimeks enimmäkseen tavallisia housuja. Muutamat äitiyshousut olin ostanut mut niistä käytin vaan legginsejä ja collegehousuja. Housut löytyi kaikki kirpparilta :) Paitoja ostin H&M:ltä ja Zalandosta. Zalandosta löytyi kyllä paremmin, kun mullakin on ylipainoa. Nyt ei tarvii edes ostaa, kun on tallessa kaikki :) Paitoja ostan ehkä pari mut niillä ei vielä kiire ole.
 
Moikka. Mä tulin nyt katsoon tänne lasketunajan ryhmään. Menossa mulla 6+1 nyt.
Yksi km takana ja varovaisesti katselen tällä puolla.
Mula bmi on korkea. Lähtöpaino yli sadan. Jännittää mitä neuvolassa sanovat.
 
Tsemppiä Kettutyttö, että saat kivan terkkarin. Meillä ainakin ihan mahtava terkkari. Ei juurikaan kommentoinut painoa ainakaan negatiivissävytteisesti. Olisiko alkuun sanonut, että sitä tarkkaillaan tarkemmin sillä paino ei saa nousta liikaa ja kertoi mikä olisi hyvä painonnousu näillä kiloilla (mikä oli vähemmän kuin normaalipainoisella) ja olisiko jostain vatsan mittauksesta kertonut miten se on hieman erillaista isommalla ihmisellä ja tämänkin puhui ihan yleisellä tasolla ilman mitään osoittelua tai syyttelyä.
Tosin mullahan paino laski edellisen raskauden aikana 10 kg ja loppupeleissä painoa tuli lähtöpainoon lisää 4 kg.
Housuista ja saappaista huomasin raskausaikana laihtumisen. Housun lahkeet löystyivät ja saappaat menivät ylös asti kiinni ja jopa tulivat väljiksi.
Äiti kysyikin tänään, että meinaatko taas syödä itsesi laihaksi tässäkin raskaudessa? Saattaapi olla, että niin tulee käymään. Syön nyt jo parin tunnin välein vähän ja makea on jäänyt kokonaan pois (ei tee yhtään mieli).
Ja tosiaan, myös siellä 100 kg:n molemmin puolin heilutaan. Tällä hetkellä pari kiloa alle edellisen raskauden alussa 100 kg ja pahimmillaan tässä välissä 105 kg.
 
Kiitos tiukuliisa. Mä laihdutin ennen plussaa 43 kg kolmessa vuodessa. Halusin hitaasti, jotta pystyn pitämään uudet tavat.
Mulla taustana oli 28 vuoden syömishäiriö mikä alkoi aikoinaan anorexiana ja loppui/parannuin bulimian ja BED:n jälkeen. Siitä sitten kauhduin tuon mutta tosiaan vielä on 112-115 kg vaa’asta ja päivästä riippuen. Parantumisesta nyt yli vuosi.

Mä ajattelin kertoa tuonkin neuvolassa, jos se helpottais omaa paniikkia siitä kohtelusta.
 
Hei ehdottomasti kannattaa ottaa puheeksi nuo neuvolassa. Vaikka oletkin noista parantunut niin mieli saattaa tehdä raskausaikana tepposia, kun keho ja kehonkuva muuttuu.
Ystäväni sairasti nuoruudessaan anoreksian ja bulimian hän koki raskaudet todella haastaviksi juurikin tuon kehon muuttumisen vuoksi, mutta sai hyvin tukea näihin asioihin neuvolassa.
Esikoista alkaessani odottaa olin juuri selvinnyt vaikeasta masennuksesta. Neuvolassa varoiteltiin, että saattaa nostaa päätään raskausaikana... Ei nostanut raskausaikana, mutta muut asiat kuormittivat rajusti henkisesti juuri ennen laskettua aikaa sekä synnytyksen ja sen jälkeiset tapahtumat siihen päälle (näistä voi lukea "aiemmat odotukset ja synnytykset" alta) laukaisivat synnytyksen jälkeisen masennuksen joka huomattiin nopeasti (myös itse tunnistin heti että nyt ei kaikki ole ok) ja saatiin hoitoon heti.
Tsemppiä raskauteen!!! Ja jos terkkari ei miellytä sen voi aina vaihtaa. :wink
 
Mullakin taustalla masennus mikä siis myös parantui yli vuosi sitten. Myös varoitettiin varsinkin siitä jos imetys onnistuu, joka kuulemma joku hormonijuttu sitten voi laukaista jälkimasennuksen.
Mä en oikein usko, että sh enää altivoituu tai ainakin se on sit tosi ihme. Mä koen siitä parantuneeni niin hyvin. Mut tietty aina voi tapahtua mitä vaan.
Toi terkka juttu tosiaan, et sit voi pyytää vaihtoa tietty. Tän terkan nimestä aavistelen nuoreksi, mikä jostain syystä pelottaa. En osaa sanoa miksi.
 
Mä lueskelin tuossa radin ruokavaliohoitoa ja päätin alkaa noudattaa sitä jo nyt. Oon niin varma että se mulle tulee. Mulla on muutenkin paastosokeri usein 6.0.
 
Mulla kans BMI jossai 41-42 hujakoilla.. Neuvolassa onneks ei terkka vielä ainakaan paasannu mitään. Tiesi tosin että olin just ennen raskautta pudottanu joitain kiloja ja ollu pyrkimässä laihdutus-leikkaukseen. Esikoisen aikaan tuli rapiat 20kiloa. Josko nyt ei niin paljoa. Radi tulee varmana, nyt jo ollu kotona aamupaastot 6.0-6.5 luokkaa. :sad001
 
Mulla kans BMI yli 32... :inpain: Painoin edellisen raskauden alussa 5 kiloa vähemmän kuin nyt, eli ei ainakaan ole yhtään sen ideaalimpi tilanne tässä raskaudessa... Viimeksi kyllä laihduin raskauden alussa hyvin, ja vaikka paino lähti vähän nousuun loppua kohden niin laitokselta lähdin yli 10 kg kevyempänä kuin ennen raskautta. Raskaus onkin ollu tehokkain "laihdutuskuuri" mitä oon koskaan kokeillut :p

Tossa ekassa raskaudessa mulle tuli radi, mikä ei ollu yllätys koska paastosokeri oli ollut koholla jo paljon ennen raskautumista. Käytössä oli dieetti ja tablettihoito. Tässäkin raskaudessa se on 100 varmasti tulossa, koska arvot oli 2. tyypin diabeteksen rajoilla jo just ennen raskautumista, ja ehdinkin aloittaa metformiinin ennen ku tiesin raskaudesta. Sitä nyt jatketaan varmaan ainakin sinne 12. viikolle asti, ehkä raskauden loppuun asti.

Mun ylipainoon ja radiin on sekä neuvolassa että radiklinikalla suhtaudutta aina tosi hyvin, ja sanottu vaan että yritetään niin ettei paino ainakaan nousisi. Ei oo saarnattu tai syyllistetty. Ainoostaan oli nyt puhetta että painoa pitää tiputtaa kunnolla ennen ku voidaan taas mennä lapsettomuushoitoihin, eli en ollut ajatellut olla ihan näin tuhdissa kunnossa kun raskaudun, mutta näin nyt kävi... :grin
 
Miksihän mä en muuten jatkanu metformiinia vaikka raskaus alko? Puhuivat vaan että jättää pois.. Mulla se oli määrätty pcos hoitoon, mut paastosokerien kans ollu kyl ongelmaa muutenki ennen raskautta nii kait sitä ois voinu jatkaa. :O No elokuulla neuvolassa kysyä et miten jatkan, siin kohtaa oon rasituksessaki käyny
 
Hilu91, jännä juttu ettei sulla sitä jatkettu! :wideyed: Mulla kans pcos hoitoon se (tai tarkemmin laihdutuksen tukena ja ehkä mahdollisesti säännöllistämään kuukautiskiertoa, mihin lääkäri ei kyllä oikein uskonut että vaikuttaisi), mutta lääkäri meinas että jatketaan vaan ja sokerirasitukseen ei tarvitse mennä (huh jes :hilarious:). Oon itse tyytyväinen että sain jatkaa sitä, kun jostain (varmaan luotettavasta vauvafoorumista...) luin että sen käyttö alkuraskaudessa vois ehkä pienentää keskenmenoriskiä... o_O
 
Joo puhuvat että metformiini on ihme lääke. :D Mun gyne joka määräs sen nii sano että jotku kollegat syö sitä syövän ehkäisyyn. :D
 
Takaisin
Top