Iso BMI

Mulla kans just tollanen kiva terkka, sano että en saa ahdistua painosta. Tietää että se häiritsee mua mutta käskee olla liikaa ajattelematta. Nyt joudun kahesti sokerirasitukseen... viimeks selvisin yhdellä
 
Mulla on kans nyt kaksi rasitusta, mutta en kokenut sitä viimeksi mitenkään niin kamalana kuin moni muu. Ei siis tehnyt pahaa se litku, pahinta oli huonoilla tuoleilla istuskelu.
 
Sakababy ja Helmeri: jos ekasta rasituksesta napsahtaa se radi niin eipä ne enää toista rasitusta tee raskausaikana. Synnytyksen jälkeen saattaa olla kontrollirasitus (ainakin itsellä oli) mutta se on nopeampi kuin raskauden aikana, sillä siinä otetaan vaan kaksi näytettä.
 
Mä toivon että ois taas yhtä hyvät sokerit ku esikoisestaki, vaikkei sitä koskaan tiiä miten nyt käyttäytyy :D
 
Mä kävin siis esikoisella kolme rasitusta, vikan viikolla 35 koska iso vauva. Kaikki puhtailla läpi, mun neuvolalääkäri oli ainut joka kyseli minkä kokoisia ollaan oltu itse ja minkä kokoisia vauvoja on muuten sukuun syntynyt, kaikki muut oli sitä mieltä että sokerivauva. No, ei ollut.
 
Itsellä bmi ennen raskautta 36 ja nyt laskenut 35. Tänään ekassa neuvolassa, todella asiallinen ja mukava terkkari oli. Kaks kertaa itsekin joudun nyt sokerirasitukseen, esikoisesta olin vaan kerran. Siinä raskaudessa alkupaino oli 98 ja synnyttämään lähdössä 94, että lisää ei painoa tullut. Synnäriltä lähdössä paino olikin enää 85, mutta kyllähän ne kilot sitten tässä vuosien varrella takasin tuli. Saa nähdä kuinka käy tällä kertaa. Vähän jänskättää, kun vuosi sitten tuulimunaraskaudessa toi radi todettiin, että mites nyt vaikka terveellisesti olen yrittänytkin syödä.
 
Mun BMI on tasan 25, neuvola täti sitten sanoi että pitää tehdä tuo sokerirasitus sinulle, kun on tuo painoindeksi noin paljon.. .että löytyy niitä kaikenlaisia neuvolatätejä.... Voin sanoa että siinä vaiheessa meinas vähän kiehahtaa.
 
Eikös sokerirasitus tehdä nykyisin kaikille yli 25-vuotiaille? Ylipainohan ei itsessään ole mikään syy tehdä sokerirasitusta, vaikka voikin lisätä radin riskiä. Mutta kyllä meidän radiporukassa oli viimeksi paljon hoikkia ja normaalipainoisiakin. Monesti kai seurataan sitä sf-mittaa ja jos se alkaa olla liian suuri niin sitten aletaan epäillä radia. Mutta ilmeisesti ton kanssa ollaan koko ajan tarkempi ja seulotaan odottajia tarkemmin.

Mulle tehtiin sokerirasitus ekassa raskaudessa omasta pyynnöstäni jo joskus ennen 12. viikkoa, mutta vaikka radi napsahti niin hoitaja sanoi että korkea verensokeri ei vielä noilla viikoilla ala kasvattamaan vauvasta liian isoa, joten aluksi vaan mittailin sokereita silloin tällöin ja yritin dietata, ja lääkitystä alettiin harkitsemaan vasta joskus viimeisen kolmanneksen puolella.

Jos ymmärsin oikein lääkärin viestin, niin mun ei tarvitse mennä sokerirasitukseen ainakaan näillä näkymin, koska ehdin aloittaa metformiini jo ennenkuin tiesin että olen raskaana. En sitten tiedä että laitetaanko se lääke jossain välissä tauolle ja sitten on se rasitus, mutta luulen että syön tätä lääkettä nyt vaan läpi raskauden ja oletuksena on että saisin sen radin kuitenkin tässäkin raskaudessa. Kunhan riittäisi vain tuo tablettihoito (ja dietti) eikä tarvitsisi insuliinia pistellä...
 
Itsellä esikoisesta tuli radi-dg kanssa tosi alkuvaiheessa. Mittailuilla ja dieetillä pärjäsin viimeisiin 4 viikkoon asti jolloin tablettilääkitys aloitettiin. Vähän silloin välillä ärsytti noi Polin diabeteskätilöt... Ensimmäinen oli sitä mieltä, että olis sillä sekunnilla, kun tulokset tuli pitänyt viedä miehen sokerimittari ja alkaa mittailemaan sokereita. Älähdin kyllä, että tuo ykköstyypin diabeetikko kyllä tarvitsee sitä enemmän. Toinen taas haukku pystyyn, kun ilmoitin, että nyt tarttis tehä jotain kun sokerit ei pysy. En mukamas ollut pysynyt dieetissä ja olin vähintäänkin valaan kokoinen (puhelimessa). Mulla oli silloin tullut lähtöpainoon lisää 400 g ja rv 36 menossa.... Eli kaukana valaasta..
 
Esikoisen odotusaikana sain tosiaan syötyä kohtuudella. Tästä toisesta ruokahalu tuntuu kasvavan päivä päivältä enemmän, kun pahimmasta etomisesta pääsi eroon.

Aamuisin ei tosin oikein maistuisi, mutta klo kuudesta eteenpäin ihan järjetöntä ruuan ahtaamista :eek: Ja vielä just, kun kaikki terveellinen vähän ältsyttää. Eli mitä rasvaisempaa ja suolaisempaa, sen parempi. Miten ihmeessä tätä saisi hillittyä. Ei hyvä heilu, kun puntarille seuraavilla neuvolakerroilla menee jos näin alkuvaiheessa maistuu jo tähän malliin. :sad001:sad001

Ihan parhautta on tällä hetkellä Vihikset kalkkunanakilla :hilarious::hilarious:

Mulla reilun parin viikon päästä sokerirasitus. Saapa nähdä mikä tuomio tulee. Esikoisen aikana oli radi.

Miten sulla on mennyt Kettutyttö? :happy:
 
No, mä oon pysynyt melkohyvin siinä radi-ruokavaliossa. Eilen oli kaverilla synttärikahvit ja siellä makustelin pari keksiä ja kerran tuossa söin ranskiksia. Kumma miten ne ranskikset vei sen hieman etovan olon pois kuin taikaiskusta. Mä varmaan vetäisin niitä jos vaan voisin :D

Tänään tosiaan neuvola ekaa kertaa. Jännittää kyllä bmi :sad001
 
Mulla on pysyny paino toistaseks hyvänä. En oo oikeestaan ees miettiny mitä syön, sen verran huono tuo ruokahalu ollu muutenki et syöny sitä mikä maistuu
 
Takaisin
Top