Eikös sokerirasitus tehdä nykyisin kaikille yli 25-vuotiaille? Ylipainohan ei itsessään ole mikään syy tehdä sokerirasitusta, vaikka voikin lisätä radin riskiä. Mutta kyllä meidän radiporukassa oli viimeksi paljon hoikkia ja normaalipainoisiakin. Monesti kai seurataan sitä sf-mittaa ja jos se alkaa olla liian suuri niin sitten aletaan epäillä radia. Mutta ilmeisesti ton kanssa ollaan koko ajan tarkempi ja seulotaan odottajia tarkemmin.
Mulle tehtiin sokerirasitus ekassa raskaudessa omasta pyynnöstäni jo joskus ennen 12. viikkoa, mutta vaikka radi napsahti niin hoitaja sanoi että korkea verensokeri ei vielä noilla viikoilla ala kasvattamaan vauvasta liian isoa, joten aluksi vaan mittailin sokereita silloin tällöin ja yritin dietata, ja lääkitystä alettiin harkitsemaan vasta joskus viimeisen kolmanneksen puolella.
Jos ymmärsin oikein lääkärin viestin, niin mun ei tarvitse mennä sokerirasitukseen ainakaan näillä näkymin, koska ehdin aloittaa metformiini jo ennenkuin tiesin että olen raskaana. En sitten tiedä että laitetaanko se lääke jossain välissä tauolle ja sitten on se rasitus, mutta luulen että syön tätä lääkettä nyt vaan läpi raskauden ja oletuksena on että saisin sen radin kuitenkin tässäkin raskaudessa. Kunhan riittäisi vain tuo tablettihoito (ja dietti) eikä tarvitsisi insuliinia pistellä...