Inseminaatio/muut hoidot 2018

SeelaKoo

Vasta-alkaja
Moi,
Lueskelin vuoden 2017 inseminaatio viestiketjua ja keskustelu on ollut vilkaista. Löytyisikö myös tälle vuodelle vastaavaa osallistumista?

Itselläni taustalla yli vuosi yrittämistä ja tänään ensimmäinen inseminaatio letrozoneilla avustettuna. Odotukset eivät ole korkealla mutta toisaalta salainen haave siitä josko tämä hoito olisi se toiveiden täyttymys.
 
Moikka! Meillä kanssa ensi kierrosta ensimmäinen inssi tulossa :) takana 4 kiertoa letroja ja 1.5 vuotta yritystä takana.
 
Hei!
Meillä ensi kierrosta eka inssi suunnitteilla. Letrozonit myös alku kierrosta.
 
SeelaKoo, joko oot testannut? Kuinka kävi? Mulla nyt dpo 12, mut en uskalla testata vaan odotan sunnuntaihin et menkat alkais ja jos joku ihme kävis ettei ala niin testaan maanantaina sitten. Tän jälkeen alkaakin sit inssi piinailu ens kiertoon.
 
Hei! Täällä kirjoittelee 32-vuotias nainen, joka on juuri aloittamassa pistoshoitoja ja mahdollinen ensimmäinen inseminaatio toivottavasti sitten ensi viikolla! Yritystä mieheni kanssa takana hieman yli 1,5v. ja haaveena ensimmäinen lapsi molemmille. Tutkimuksissa kummastakaan ei löytynyt mitään vikaa. Kierrot ja ovulaatiot ovat säännölliset. Kierto 26 tai 27 päivää, luteelivaihekin normaali 14 päivää. Joskus ihan pikkuista tiputtelua noin viikon verran ennen menkkoja. Meille tehtäisiin alustavan suunnitelman mukaan 3xinssi hormonihoito tukena ja hoitojen välissä aina luomukierto. Tässä kierrossa siis pistoksia, irrotuspiikki ja loppukiertoon vielä keltarauhashormonia. Tulin tänne hakemaan vertaistukea ja tietenkin jännittämään yhdessä näiden hoitojen tuloksia. Itseäni ainakin nyt kovasti jännittää jo pelkkä pistäminen...!:nailbiting: Tsemppiä kaikille tähän kevääseen!:Heartpink
 
Hei:) täällä kirjoittelee 34-vuotias nainen.Meillä entuudestaan 5 vuotias lapsi joka saanut luomusti alkunsa.Kummassakaan ei tutkimuksissa mitään vikaa. Takana yksi keskeytynyt keskemeno, ja nyt yritystä melkein 4 vuotta takana, enemmän ja vähemmän. Loppuviikosta eka inssi, mutta en kyllä ole hirven luottavainen, mahdollisuudet onnistumiseen on kuitenkin niin pienet, saati että raskaus jatkuisi toivotusti. Haen täältä lähinnä vertaistukea, ja olisi se mukavaa kuulla myös niitä onnistumisiakin.-Linnea
 
Nyt on ensimmäinen inssi takanapäin ja peukut pystyssä toivotaan parasta! Meni ihan ok, katetri meni kuulemma tosi helposti sisään, eikä siemennestettä tullut takaisinpäin katetria pois otettaessa. Kyllä se vähän viilsi ja pisteli, mutta ei onneksi kestänyt kauhean kauaa!

Täytyy sanoa, että minullakin toiveet tämän onnistumisen suhteen ovat ehkä hieman alakantissa. Minä kun pelkäsin, että nyt kypsyy aivan liikaa munasoluja, kun määrättiin niitä hormonipiikkejä, mutta eihän niitä ollut kypsynyt kuin yksi (kuten normaalistikin). Sitten olinkin jotenkin pettynyt, kun ei kahta ollut kypsynyt (kolmen kohdalla sitä inssiä ei tietty ois edes tehty, joka nyt ois ollu se worst case). Lääkäri kuitenkin kertoi, että siellä on yksi isoksi kypsynyt munasolu ja limakalvotkin näyttivät hyvältä ja spermanäyte oli myös hyvä. Eli lääkärin mielestä kaikki oli juuri niin, kuten siihen hetkeen oltiin toivottukin :happy:

Nyt aloitan sitten vielä keltarauhashormonitukilääkityksen, joka kestää 1,5 viikkoa ja noin kolmen viikon päästä voin tehdä raskaustestin. Unohdin kysyä, että miksi pitää odottaa 3 viikkoa, kun yleensä sen testin voi tehdä jo sinä päivänä, kun kuukautiset pitäisi alkaa (minun tapauksessani siis tasan kaksi viikkoa ovulaatiosta). Noh, jos ne kuukautiset alkaa kuten normaalisti, niin sitten ei varmaan testiä tarvitse tehdä :shy: Mut jos ne ei ala heti dpo 14, niin jos saisin plussan vaikka dpo 15, niin onko se sitten luotettava vastaus? :confused:

Mitäs teille muille kuuluu? Mapsu82, "jouduitko" inssiin? Kyfi, tsemppiä 1. inssiin!:hello
 
Moikka, joo aika jännä tuo 3 viikon odotus mitä keltarauhaslääkettä sulle määrättiin? Mä sain silloin alussa terolutit et ei venyis kierto, mut en oo koskaan tarvinnu ku letrojen kans suht säännöllinen kierto. Aloititko ton tukilääkkeen heti inssin jälkeen? Mulla nyt kp 15 ja jännäilen et ovis tulis huomenna tai tiistaina ni sit pääsis siihen inssiin :) onneks ei tullu viikonloppuna huh! Ja nyt mulla talvilomaki jee.
 
Laitettiinko sulle muuten inssissä irrotuspiikki? Mä oon vähän ruvennu epäilee et vaikka ovistestiin saanu joka kk plussan ni irtookohan se munasolu kuiteskaa ku ei tärppiä käy en tiedä antaako naikkarilla mulle sit sellasen vai ei
 
Hei,mulla oli nyt eka inssi viime pe ja ovulaatio todennäköisesti jo to(ke otin irrotuspiikin), toki tukena oli yhdyntä ke illalla . Inssi meni hyvin, ei sattunut tms muitakaan oloja. Nyt käytössä Lutinus, onko kenelläkään tästä kokemuksia/tuntemuksia? Jostain luin, että Ko lääke voi kuulemma aiheuttaa lapsen sukuelimiin epämuodostuma , onko näin? -Linnea
 
Moikka!
Mapsu, hirveesti tsemppiä ekaan inssiin, onneksi ei sattunut ovulaatio viikonloppuun!

Kiva kuulla, että Kyfillakin nyt inssi takana, päästään piinailee kaikki yhdessä :joyful:

Inssi oli viime torstaina, irrotuspiikin laitoin jo ultrauksen jälkeen, tiistai-iltana. Ja nämä Lutinus-lääkkeet aloitin sitten lauantaina (1puikko, 2xpäivässä). Lutinukset aiheuttaa mulle erikoista vuotoa; valkovuodon tapaisen lisäksi tulee tosi paljon sellaista vetistä vuotoa. Oisko saman tyyppistä kuin "ovislimat" mut pikkuhousunsuojatkaan ei tosiaan riitä! Eilisyönä oli lisäksi tullut rusehtavaa vuotoa, nyt siis vasta pdo 5... :confused: Jos mulla joissain harvoissa kierroissa on tiputellut ennen menkkoja niin se on ollut dpo 7-13 välillä. Varmaan siis jotain näihin lääkkeisiin liittyvää...who knows :oops:

Muita tuntemuksia ei missään vaiheessa kauheesti ole ollut. No perjantai-aamuyönä oli kyllä hetken aikaa menkkakipuja, mut aamulla, kun heräsin niin ei enää mitään.

Kyfi, onko sulle tullut mitään poikkeavia tuntemuksia inssin myötä?
 
Noniin teillä sitten jännät pari viikkoa edessä :) mulla kp 17 ja letrojen kanssa ovis tullu aina viimeistään tänään, noh ei tullu hymynaamaa aamulla :sad001 toiv. Sitte huomenna. En tiä mitäs sit jos ei ovista löydykkään... pitää varmaan soitella sitte naikkarille huomenna ja kysyä, ei oo vielä kyllä kertaakaa ovis + jääny saamatta. Tässä talvilomalla kotona kiva piinailla ja odotella :D
 
No voih, eiköhän se ovis sieltä vielä tule! Saattaa ollakin päivän tai parikin myöhässä nyt kun ehkä hieman ekstrajännitystä inssin takia..? Onneksi viikko on vasta alussa! :happy:

Siitä Lutinuksesta vielä kun Kyfi kyselit, niin en ole kyllä itse kuullut noista epämuodostumisista, mutta pakkausselosteessa lukee "Raskauden aikaisen ulkoisen progesteronialtistuksen aiheuttamaa riskiä synnynnäisiin epämuodostumiin, esim. tyttö- ja poikasikiöiden sukuelinten epämuodostumiin, ei ole täysin
varmistettu." Eli kyse on ilmeisesti mistä vaan keltarauhashormonilääkityksestä eikä juuri Lutinuksesta.

Tuotahan käytetään tosi yleisesti mm. ivf:n jälkeen, pitkäänkin, joten tuntuisi hassulta, jos lääkitys aiheuttaisi jotain noin kamalaa :wideyed: Mä luulen, että se todennäköisyys on TODELLA pieni, että noilla kahdella asialla voisi olla selvä yhteys toisiinsa. Sitä on kuitenkin tutkittu paljon ja ilmeisesti mikään ei viittaa yhteyteen, mut ei vielä voida olla aivan täysin varmoja. Monia asioitahan (esim. arkikemikaalit yms.) ei edes tutkita raskauden kannalta ja näitä "lisääntymislääkkeitä" tutkitaan kyllä varmasti suurennuslasin alla. Itse ainakin yritän suhtautua asiaan luottavaisin mielin...:rolleyes:
 
Oonkohan minä tuo Kyfi :) aka Linnea? :) Ainakin samoja kysymyksissä olin esittänyt :) Nyt tosiaan useampi päivä lutinusta takana, maha turvonnut ja menkkamaiista kipua Kokoajan, ja itkettää kokoajan, ihan sama katonko olympialaisia vai huutokauppakeisareita, huh :) johtuuko noista hormoneista ennen inssiä vai mitä tää on? Yritin muuten eilen etsiä kanta.fi noita miehen spermatuloksia(millä tehtiin itse inssi), mutta en löytänyt! Harmittaa kun lääkäri ne luvut inssissä kertoi, mutta nyt haluaisin lukuja tarkistella . Ei siis ollut kummankaan kanta tiedoissa, saiskohan ne kysymällä? -Linnea
 
Heh, nyt pidätte mua varmaan ihan outona mutta joo minä olen tuo kyfi, kun se tuolla mun profiilissa lukee.Mutta itse en ole tuollaista nimeä laittanut, vaan Linnean, voiko tuon kyfin nyt muokata jostain :)
 
Haha, juu juurikin sinua Linnea tarkoitin :grin Tämän ketjun otsikon alla, tuolla ylhäällä, on teksti "vaihda nimimerkki", sieltä varmaan onnistuu vaihto :)

No sulla on sit hurjaa, kun joka päivä on ollut menkkakipuja, toivottavasti ne tietäis vaan hyvää, jos vaikka hedelmöittyminen ois tapahtunut :wink

Mulla edelleen vuoto jatkunut. Siteeseen jää nyt vaaleanpunaista valkovuodon tapaista. Ehkä se ihan vetinen ja väritön vuoto on nyt vähän vähentynyt. Vaihdoin kyl tänään pikkuhousunsuojista kunnon siteeseen, kun oli yöllä kastunut pikkaritkin :smiley-ashamed008 Mä kyl jo vähän kerkesin masentua tämän vuodon myötä, kun näin aikaisin alkoi. Googletin niin melko harvinaista, että ois kiinnitymistä näin aikaisin ja vaik oiski, niin siinä olisi iso riski, että se ois kiinnittynyt väärään paikkaan sit :sad001
 
Mulla menossa kp 19, eikä ovis plussaa oo tullu. Soittelin eilen klinikalle ja hoitaja käski tikutella ma asti ja sitten taas soitella. Juteltiin siinä jatkosta niin sanoi että lääkärin kanssa sitten maanantaina juttelee, sanoi että olis ollu hyvä yks inssi tehdä (näkis miten simpat reagoi pesuun) mutta voi olla että seuraava siirto voisikin sitten olla ivf, jäis piikitykset väliin ja olin samaa mieltä, tässä jo 6kk letroja popsittu eikä tulosta oo tullu vaikka ovikset tulee ja miehen simpat ok. Mutta maanantaina sitten selviää jatkot :)
 
Moikka kaikille!
Liityn ekaa kertaa keskustelualueille netissä tästä aiheesta, mutta nyt tuntui että olisi mukava jakaa kokemuksia ja saada”vertaistukea”tilanteeseen.:greet025
Itse olen lapseton, mutta miehellä yksi lapsi aiemmasta suhteesta. Yritystä meillä 1,5v. itse olen pian 34v. Selittämätön lapsettomuus todettuna, miehellä erinomaista spermaa, mutta itsellä diagnoosi ollut joskus endometrioosi ja myöhemmin hetken monirakkula oireyhtymä, mutta kaikki ne kumottu tällä hetkellä....hieman erikoista sekin.:rolleyes:
Meillä ensimmäinen inseminaatio tulossa ehkä jo ensi viikon alussa.
Nyt oon pistäny Puregonia 85IU eli viisi päivää alkaen kp.8(hieman myöhästyi aloitus)ja tänään kp.12 ultrattiin. Toisella puolella hiljaista max.6mm folleja, mutta toisella 15mm kokoisia.
Nyt pitää odottaa viikonlopun yli ja tehdä ovistestejä... ajattelin sunnuntaista alkaen. sit ma tai ti inssiin.
Jäin vähän miettimään sitä, että meille ei puhuttu mitään irrotuspiikistä! :wideyed:
No mutta jänniä aikoja ja monen tunteen mietteitä eletään! Kiva kuulla täältä miten muilla käy ja homma etenee.:Heartbigred
 
Moi Tuikku! Kiva saada mukaan lisää jännittäjiä :happy:

Mulla menossa kp22/26-27 ja dpo10. Ei mitään kummempia tuntemuksia. Ruskeaa vuotoa on tullut joka päivä dpo5 alkaen :sorry: Olen nyt päätellyt, että tuo Lutinus aiheuttaa tätä vuotoa, varmaan limakalvot jotenkin ärtyneet. Saa nähdä, miten vuodon käy kun lopetan Lutinukset kolmen päivän päästä! Sikäli kyllä hassu tämä mun teoria, kun eikös noiden keltarauhashormonien ois tarkoitus pitää tiputtelut kurissa :grin

Noh..vielä täytyy odottaa 1,5 vko ennen kuin pääsee testaamaan. Odotukset kyllä nousee rajusti, jos menkat ei ala jo ensi viikolla, kp26 tai kp27 :grin:p

Mitäs Linnealle ja Mapsulle kuuluu? Koska Linnea saat tehdä raskaustestin? :happy:
 
Takaisin
Top