Imetysjutut

Eea

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marrasmammat 2016
Kesäkuun äidit 2019
Onko muilla imetys mielessä jostakin syystä? Mietittekö jo tulevaa imetysaikaa?

Mulla esikoisen imetys jatkunut nyt 2v ja vähän päälle ja oon ruvennu miettimään, että onkohan edessä tandem imetys. Tällä hetkellä imetys sattuu hieman (viikon sattunu). Maitoa ilmeisesti tulee ihan hyvin, ku ei oo muksu kommentoinu. Yöimetykset loppui kuukausi sitten.

Onko muita, jotka imettää nyt raskaana? Mikä fiilis?
 
Mulla nyt 5+5 ja imetän esikoista, 1v8kk. Toisaalta haluaisin ehkä lopettaa tai ainakin vähentää paljon.. Esikoinen tosi paljon kiinni ja päivän aikana imetyskertoja tulee tosi monta.. Yritän varmaan vähennystä ainakin kunnolla :)
 
Toisaalta toivon, että vähän kun omalla painollaan vähenis kerrat.. :) tuleeko teillä monta kertaa päivässä?
 
Kivaa että teilläkin pitkä imetystaival takana :)

Kuullostaa tutulta tuo, että imetystä päivän aikana paljon. Mä ite koin että halusin yöimetykset lopettaa ja alkaa tässä pikku hiljaa äidintahdistamaan hommaa. Oon miettiny tietyt ajat imetykselle ja sit muina aikoina ei saa. En oo vielä vaa alkanu toteuttaa. Tyttö just sairastuki sopivasti, joten sen takia maitoa menee jatkuvasti, jos vaa maistuu.

Musta imetyshetket on niin voimaa antavia muuten niin touhukkaan lapsen elämässä. Saa ite hengähtää ja olla vaa siinä paikallaa ja toinen rauhottuu syliin. En usko et haluan lopettaa, mut jännittää se et loppuuko maidon tulo jossakin vaiheessa sit. Ja toki nyt ku on sattunu imettäminen ni miettii sitä ku ei tunnu aina nii kivalle, ku muutenki ällö olo itellä :/

Onko imetys tuntunu raskaana eriltä?
 
meillä tissiteltiin 6kk asti, siitä alkaen korviketta annettu, nyt 9kk. imetys pyörii lähinnä siks mielessä et haluisin imettää tätä tulevaa vähä pidempää, mut tuskin yli 1veeks, jotenki ei mun juttu tosi isoks. hienoa kyllä teidän pitkät imetystaipaleet :)
 
Ihan hedelmöittymisen aikaan tuli aina imettäessä supistuksii ja kuvottava olo, nyt onneks loppunu ja ehkä tissit ollu vaan aremmat. Joo täytyykin itekkin tota tahdistamista alkaa toteuttaa.. Meillä öisin ollu noin 8h syömättä, sit aamusta yleensä syöny 3x.. Taidan niistä vieroittaa myös, jos sais paremmat unet sit itekkin :)
Välillä tuntuu niin raskaalta, kun sitä tissiä ollaan repimässä.. Ja aika usein.. Vähennys tekis hyvää :)
 
Mä olen kahta aiempaa lasta imettänyt sen vuoden ja sitten vieroittanut tissistä; söisivät varmaan edelleen tissiä, jos en itse olisi vieroitusta tehtyt. Kumpikaan ei ole koskaan saanut korviketta eivätkä ole kelpuuttaneet pulloa (eivätkä tuttiakaan, mutta onneksi eivät ole huvituttinaan pitäneet). Samalla kaavalla haluaisin tämän kolmosen kanssa mennä mutta ois kiva jos pullosta suostuisi syömään pumpattua maitoa; helpottaisi jos on vaikka joku oma meno.

Meillä kumpikaan lapsi ei ole itkenyt tissin perään. Vähitellen olen kertoja vähentänyt siellä lähellä vuoden iässä ja sitten kun jäljellä on ollut se 1krt/pv niin kerrasta poikki. Siinä vaiheessa lapsilla on ollut säännöllinen ruokarytmi ja ravitsemuksellista tarvetta ei ole enää ollut imetyksen suhteen. Läheisyyttä on saatu tankattua muilla keinoin.

Eikä mulla ole imetyksen kanssa ollut mitään ongelmia. Tai maitoa on kyllä ollut ihan liikaa tarjolla mutta ei siitä ole varsinaista haittaa ollut. Mä todella toivon, että imetys onnistuisi tälläkin kertaa :) Oon niin laiska etten jaksaisi ruveta mitään pullorumbaa pyörittämään :D
 
Mamma14/16, hyvä et tuo alun hankaluus loppunu. Mä oon aatellu et helpompi siksiki tahdistaa ennen vauvan tuloa, että esikoinen sit tietää, että millon hän voi saada maitoa. Ei tarvi joka kerta erikseen selittää et miksi ei saa ja milloin saa, ku tottuu tiettyyn rytmiin.


Helmimeri, toivotaan että tämän vauvan imetyksestä tulee juuri sellainen kuin toivotkin :)


Ellukkainen, mulla olis kans toiveissa, että vauva oppia myös juomaan maitoa muutenki kuin suoraan rinnasta. Omat menot on tosi stressaavia, jos vauva ei kelpuuta maitoa ku tissistä.. Muistan vieläki sen jännityksen, ku ekoja kertoja olin kirpparilla ja jotenkin syöttäminen ei kotona ruvennutkaan onnistumaan. Hirvee paniikki päällä kotiin ja siellä tyttö oli kuitenkin nukahtanu mun ajaessa takas päin.

Esikoinen osas juua pullosta alussa, mut ei kyl enää ollenkaan ehkä 5-6 kk iässä :sad001 hienoa et sulla on sujunu imetykset hyvin ja oot saanu niistä sellaiset kuin oot halunnut :) ainakin sulla on hyvin jo kokemusta seuraavaa imetystä aatellen.
 
Mä imetin esikoista kuopuksen raskauden puoliväliin saakka, lapsilla ikäeroa 1,5v. Kuopusta imetin 1v7kk asti. Molempia täysimetin 6kk.

Mä toivon, että imetys onnistuisi taas hyvin. En ole koskaan syöttänyt lapsiani pullosta, hädin tuskin osaan pulloja käyttää. Eikä mulla ole tarvetta edes opettaa vauvaa muuta kuin rinnalle, mulle se pelkkä imetys on niin lyhyt aika, ettei haittaa, jos siihen väliin ei voi omia menoja juuri varata. Mutta ymmärrän, että monet ajattelevat toisin :)
 
Täysimetystä kesti 6kk ja muutaman kuukauden pumppasin maitoa pakkaseen ja imetin osittain. Aloitin heittään töissä keikkaa pojan ollessa 6kk, siksi imetys jäi. Nyt onneksi taloudellinen tilanne parempi, eikä tarvi lähteä töihin kesken mammaloman. Toiveissa olisi imettää pisempään, mutta ei kuitenkaan yli 1v. Esikoisen aikana maitoa tuli todella hyvin. Jos nyt tulee samalla tyylillä niin aion luovuttaa maitoa sairaalalle :)
 
Mä imetin esikoista vuoden ikäiseksi : ). Olen tosi tyytyväinen tohon koska heti alussa päätin että imetän max. vuoden. Vieroitus meni tosi helposti kun tein se hitaasi, pari viikon välein ei niin tärkeä kerta pois. Sit kun oli jäljellä vika kerta niin ei tyttö reagoinu millään. Aluksi tuli maitoa liika ja puoli vuotta joka aamu jouduin lypsää ennen imetystä mikä oli väsyttävä kunnes sit tajusin lopettaa lypsäämisen ja maidon määrä vähentyi neidin tarpeen mukaan :) seuraavaki aion imetä max. vuoden :)
 
Meillä ei imetys onnistunut mun komplikaatioiden takia (tripla antibiootit ym), niin eipä se tissi enää sen jälkeen kelvannut. Podin kauan paska_mutsi fiilistä, kun hoitajat ja kaikki mollas minuu, kun annoin korviketta/omaa pullosta, kun en jaksanut huudattaa lastani. Korvikkeella/ omalla maidolla pullosta mentiin salaa siis alussa ja luvan kanssa, kun lääkkeet oli ja senkin jälkeen salaa vielä, kunnes haistatin pitkät ja aloin nauttimaan pulloruokinnasta, koska lapsenikin oli enemmän kuin tyytyväinen.

Seuraavastakaan kerrasta en ota paineita. Menen sitä mukaa kuin se menee.
 
Täällä on kans imetys mielessä. Imetän edelleen tuota esikoista, 1v3kk poikaa, n. 6x/pv. Nyt viikon ajan imetys on sattunut, tai se sattuu kun poika tarttuu kiinni ja alkaa imemään, oletan että johtuu hormoneista. Tässä on muutama kuukausi yritetty vähentää imetystä mutta tuntuu olevan tissi pojalle kovin tärkeä eikä helpolla siitä luovu :grin Nyt oon miettiny että ois kiva jos tissit sais levätä hetken ennen seuraavaa tissitakiaista joten ois tarkotus taas yrittää vähentää/ lopettaa imetystä lähiaikoina..
 
Hei IceQueen, oltiinkin samassa ryhmässä jo aiemmin, joulukuu 2014, eikö? :D
Samat ajatukset täällä imetyksen suhteen, tosin itselläni imetys ei satu. Tissi on pojalle myös tärkeä, varsinkin työpäivän jälkeen pojan on pakko saada heti tittiä, kun oven avaan! :p
 
Joo joulukuisissa oltiin Winnie :) Ite kirjottelin enemmän kuitenkii tammikuisissa ku poika synty tammikuun puolella. Miten pitkällä oot? En löytäny listasta sinuu ni tarvii kysyy :) Miten monta kertaa päivässä vielä imetät? Miulla alko imetys sattuu reilu viikko sit, joskus 6+jotai.
 
Mä imetin esikoista noin 1,8v asti. Lopeteltiin, kun tulin ed. kerran raskaaksi, vaikka se sitten päättyikin lyhyeen. Just tuo, että sai aktiivisen lapsen edes hetkeksi rauhoittumaan viereen :Heartred
Nyt ei pysy yhtään edes sylissä :rolleyes:
Tulevan lapsen imetys mietityttää, toiveissa se olisi, mutta en tiiä kuinka realistista, kun tarkoitus ilmeisesti vihdoinkin aloittaa säännöllinen lääkitys (autoimmuunisairaus todettu jonkin aikaa sitten). Toivottavasti lääkityksen saisi sovitettua imetyksen kanssa jotenkin sopivaksi, että voisi edes jonkin aikaa mahdollisuuksien mukaan imettää.
 
Meillä nyt kohta 1v,1kk poika. Edelleen imetän aamuin illoin. Vihdoin saanut yöimetykset pois ja yöt vähän ehjemmiksi. Sitä meillä nyt työstetään.. Mutta joo meillä poika on ollut tissillä hyvin ahkerasti, mutta pulloon pumpattu kelvannut myös hyvin. Korvikkeita ei ole huolinut missään vaiheessa yhtään.
Voi että kuinka toivonkaan, että imetyshommat sujuisi yhtä hyvin nyt toisenkin kerran. Tämäkin taitaa enimmäkseen olla tuurihommaa, miten lähtee sujumaan. Koen, että kovin onnekkaita olemme :Heartred
 
Mulla on haaveena imetyksen ohella rintamaitoa pullosta lähinnä sen takia, että isäkin saa osallistua lapsen ruokailuihin heti alusta. En myöskään aio ottaa paineita siitä jos joskus syystä tai toisesta pitäisi antaa korviketta. Ensimmäinen tuotannossa, joten eihän sitä tiedä mitä tuon koko imetyshomman kanssa käy, mutta erityisesti toivoisin, että molemmat vanhemmista voisi osallistua kaikkeen heti.
 
Mä pumppasin ekat 3,5kk. Sitten kokeilin imetystä uudestaan ja jatkoin sitä 7kk asti, sillo tyttö jätti ite yösyönnin pois ja imetys loppui kokonaan. Osittaisella menty lähes koko aika. Harmittaa, itkettää...tuntuu että epäonnistuin esikoisen kohdalla. Kaikki oli todella vaikeaa alusta asti, en saanu sairaalassa mitään apua, rintakumi työnnettiin ja se oli siinä. Imetystukihenkilö kävi kotona, häneltä sain hyviä vinkkejä. Toivon, että nyt onnistun.
 
Takaisin
Top