Imetysjutut

Eli sitruunaakin voi vielä käyttää... :happy:
No taidan tehdä sitten niin.
Niin kuin "ennen vanhaan". :joyful:
Varmistin vain...
 
Nostellaas imetysketjua kun on jo monilla ajankohtanen juttu :) Ite vielä kovasti oottelen et pääsee lapsen pukkaamaan mailmaan ja imettämään, rv 39+6 :grin 5,5kk imetystauko tulee tähän kun esikoisen imetys loppui kesällä.
 
Täällä 5. imetyspäivä menossa :D Mullakin ehti tulla noin 3kk imetystaukia esikoisen jäljiltä. Nännit ei ole onneksi mennyt yhtään rikkii, jippii! Vähän olivat ensipäivinä hellinä, mutta ei läheskään samanmoista kipua mitä tosiaan oli kun esikoista aloitti imettämään.

Nyt olen kovasti yrittänyt pärjätä ilman rintakumia mutta vaikeaa se välillä on. Vauva saisi paremmin otteen mun nännistä kumin kanssa. Mutta aattelin jos nyt kuitenkin saisin taisteltua nää ensi viikot, vauva kun kasvaa ja imu tehostuu niin saa sitten jo helpommin otteen.

Tällä hetkellä öisin on suurimmat vaikeudet kun kylkimakuulla tosiaan otetta on vauvan vaikea saada mutta en haluaisi tuntikaupalla istualtaankaan öisin imettää. Ajattelin tänään ottaa päiväsaikaan tehotreeniä että saatas nuo makuuasennonkin imetykset tulevina öinä sujumaan.

Mutta muuten tosiaan sujuu hyvin. Vauva tuntuu saavan tarpeeksi maitoa kun puklaileekin jopa. Huomenna eka neuvola että katotaan miten on paino noussut.
 
Vauva viikon ikäinen ja imetys sujuu hämmentävän hyvin. Ekoina päivinä meni toinen nänni vähän rikki, ja käytin siinä kumia pari päivää, mutta nyt taas sujuu ongelmitta (ja ilman kumia).
Oli muuten vauvalla hauska ilme, kun parin päivän imetyksen jälkeen löi toiseen tissiin kumin... Ilme oli just sellainen, et "mitä helvettiä, mitä mä tällä muovilla teen?!" :grin
Niin paljon siitä imetyksestä puhutaan ja tukea tarjotaan jne. (mikä on ilman muuta erinomaista), et oon tosi häkeltynyt miten helppoa tää on ollut. Vauva selvästi osaa, jos minä olenkin vähän kuutamolla... :grin
 
Oi kertokaa lisää imetysjuttuja :) Täällä odotan jo malttamattomana, että päästään taas opettelemaan!
 
Täälläkin esikoisen imetys loppui keväällä. Ja odotan imetystä paljon. Saisi vaan itse imetettäväkin kohta syntyä. Esikoisen kohdalla kaikki sujui kuin unelma siitä lähtien kun ekan kerran synnytyssalissa hänet sain rinnalle. Hän tarttui tissiin kuin vanha tekijä ja kaikki sujui siitä lähtien. Suurimpia toiveitani on, että nytkin imetys onnistuisi.

38+5
 
Täällä reilu 12h imetystä takana. Imuote on suurimman osan ajasta hyvä ja vauva ottaa laajan otteen. Imetys ei satu niin paljoa todellakaan kuin esikoisesta! Oon siitä tosi iloinen :) otetta ei aina tunnu löytyvän ja sitä sitten kovan huudon ja turhautumisen kanssa haetaan.. mut tämä on tuttua hommaa ja ei auta ku olla kärsivällinen.

Vauva on käytännössä koko ajan rinnalla ja torkahtaa vaan aina hetkeksi välissä ja sit herää haluilemaan. 2-3h nukkui tossa aamusta yön syömisen jälkeen.

Imetys tuntuu hyvältä, mutta sitovalta, kuten se onkin. Täällä osastolla on onneksi aikaa lepoon ja ruoka on aina valmista. Kotona sit eri asia, ku ei voi vaan makoilla päivät pitkät. Otan ilon irti nyt tästä :)

Eea ja poika 14h
 
Täällä vähän kipuillaan imetyksen kanssa. Esikoinen on nyt viikon vanha, eikä maito ole vielä noussut kunnolla. Synnytys tapahtui sektiolla, ja olin aika vahvasti lääkitty silloin. Se voi kuulemma hidastaa maidon nousua. Itte sektio ei monen eri lähteen mukaan hidasta. Eli rintamaidon lisäksi lapsi saa pullosta korviketta. Ootan kyllä sitä päivää, kun pelkkä tissi riittää :)
 
En olisikaan arvannut, että ensimmäinen imetysmaraton ajoittuu siihen, kun vauva on vain yhden vuorokauden ikäinen! Viime yönä klo 1:stä lähtien vain imetin koko ajan täällä sairaalassa aamupalaan asti. Tissiltä tissille koko yö. Aamupalan aikaan olin jo ihan väsyksissä, enhän edellisyönäkään nukkunut nimeksikään kun vauva syntyi silloin. Hoitaja otti aamulla vauvan, jotta saan aamupalan syötyä ja ajateltiin, että jos nyt vielä kokeilisin rintaa antaa, mutta korviketta sitten jos vauva ei tule tyytyväiseksi ja nukahda. Kahden tissin jälkeen vauva vihdoin nukahti! Huh mikä pikku maidontilailija mulla :joyful::Heartred
 
Poika ollut meillä osittaisisimetyksellä. Syö tosi paljon, 1-1,5 h välein. Ja syö pitkään kerralla.
Parina yönä nukkunut paremmin alkuyön kun illalla on tankannut hyvin.
Taitaa olla kärsimätön vauva, huutaa heti kun herää ja heti on nälkä. Pierettää usein ja kipristelee ja huutaa kipua kun masussa ilmaa :sad001
Olen yrittänyt katsoa mitä syön kun tuntuu että maitoni takia hänelle tulee ilmaa masuun.
Nyt äsken annoin sitten tutin kun tuntuu että koko ajan haluaa mutustella jotain.

Tyhmä kysymys kuuluukin, että heittääkö vauva tutin suusta ja alkaa huutaa kun on taas nälkäinen? :D
 
Meidän minimies kyllä heittää tutin suusta silloin kun tissiä haluaa. Tai kieltäytyy koko tutista. Tissiä on saatava 1-2 t välein nyt kun imetys sujuu. Syö, torkkuu rinnalla, syö...
Selkeästi tyyppi on älynnyt että kun rääkäsee heti kunnolla ni on tissiä tarjolla :)
2-3 ekaa vuorokautta oli niin pientä ääntä alkuun että. Eikähän tänäänkään tuu kun vasta viikko täyteen. Oli viime maanantaina tähän aikaan tuskaisen jännät paikat. Voih :Heartred
 
En osannut itsekkään edes unelmoida, miten helposti imetys on meillä lähtenyt käyntiin. Me ollaan vaan selkeästi hyvä tiimi. :smug:

Heti ensihetkestä asti kaikki on sujunut kuin tanssi, toisena yönä taisi olla vähän vatsanväänteitä, kun ainoa kelpaava paikka oli sylissä - mutta eihän siinä, nukuttiin sitten niin, että nojasin puoli-istuvassa asenno sairaalasängyn päätyyn ja torkuin toisen nukkuessa mun mahan päällä. Mitä sitä ei äiti tekisi lapsensa eteen?

Nyt me nukutaan vierekkäin koko perhe, prinsessa mun kainalossa ja tissi suussa suurimman osan yöstä (eli 02-14..), välillä mies ottaa tytön kainaloon, niin saan nukkua rauhassa selälläni ilman pelkoa, että kierähtäisin vahingossa pienen päälle.

Imetän mieluiten kylkimakuulla, kun omat tissit on niin jäätävänkokoiset, niin herkästi painavat pienen nenän lyttyyn. Myös saan hartiat rennoiksi parhaiten makuulteen.

Imetys ei missään vaiheessa ole sattunut ja kertoja vuorokauteen mahtuu +10, oon vieläkin jotenkin ihan hämilläni, miten hyvin imetys on luonnistunut.
 
Mikähän tissiraivohäsellys se on kun vauva hamuaa tissiä, ottaa sen ja pois ja ottaa ja pois ja hamuilee suuta ähräten siinä eikä ikäänkuin löydä tai jos auttaa vähän, ei kelpaakaan...?
Meillä oli viimeyönä tommosta. Nostin välillä pystyynkin, pari pientä röyhtäsyä ja tissin etsimistä taas. Onko se sitä tissin pitämistä huvituttina? Tutti ei kelvannut. Sitte hetken päästä iski rintaan kiinni ja imi niinku isompikin nälkä olis vaikka oli tankannut jo kuinka.
Toissayönä ei ollut mitään tuommoista.

Vai tullaanko nyt mun syömisiin? Söin illalla ruispaloja, voiko se olla huono? Kahvia juon vain aamulla kupin. Ruoaksi meni ihan perunamuussi ja karjalanpaisti.
Pääasiassa juon vettä. Paljon. Eilen join illalla 2dl maitoa. Mehuja en.

Vauvan kakka on normaalia vauvan kakkaa...

Ps. Oma nälkä on kova! Tai tuntuu ehkä vaan nyt yks kaks hassulle kun on hurja nälkä ja kaikki kelpaa kun raskauden vikat viikot ei uponnu mikään.
 
Heipä hei!

Täällä lähti imetys käyntiin yhtä kovalla rytinällä kuin miten neiti hoiti maailmaantulonsakin.

Olen tyytyväinen, että jäin sairaalaan kahdeksi päiväksi, koska se toinen vuorokausi oli aivan painajainen! Neiti oli yhtäjaksoisesti rinnalla 8 tuntia! Teki tilausta maitobaariin ja mitenkään muuten ei ollut hyvä kuin tissi suussa. Olin sen urakan jälkeen aivan poikki! Nännit oli aivan tulessa ja itkukin oli lähellä. Hyvä kun jalat kantoi, mutta ah sitä pienen autuasta ilmettä, kun eilen aamulla maitoa tosiaan tuli ja hän sai masunsa täyteen!

Ei ole ennen noussut maito näin nopeasti ja näillä määrillä. Että melkoinen sisupussi on tämä pikkuneiti kyllä!
 
Heipä hei!

Täällä lähti imetys käyntiin yhtä kovalla rytinällä kuin miten neiti hoiti maailmaantulonsakin.

Olen tyytyväinen, että jäin sairaalaan kahdeksi päiväksi, koska se toinen vuorokausi oli aivan painajainen! Neiti oli yhtäjaksoisesti rinnalla 8 tuntia! Teki tilausta maitobaariin ja mitenkään muuten ei ollut hyvä kuin tissi suussa. Olin sen urakan jälkeen aivan poikki! Nännit oli aivan tulessa ja itkukin oli lähellä. Hyvä kun jalat kantoi, mutta ah sitä pienen autuasta ilmettä, kun eilen aamulla maitoa tosiaan tuli ja hän sai masunsa täyteen!

Ei ole ennen noussut maito näin nopeasti ja näillä määrillä. Että melkoinen sisupussi on tämä pikkuneiti kyllä!
Meillähän oli ihan sama juttu! 1 vrk:n ikäisenä tyttö teki tilausta just tuon n. 8h ja olin sen jälkeen aivan väsyksissä! Hyvin tuli maidot tilattua kun sen toisen vuorokauden aikana maito nousi sitten tosi hienosti. Nyt onkin neiti ollut siitä lähtien rauhallinen ja tyytyväinen, syö ja nukkuu paljon. :)

Mulla vain rinnanpäät meni rikki siinä imetysmaratonissa. Imuote oli välillä huono. Nyt ollaan tsempattu imuotteen kanssa, mutta vauva tekee niinkin, että vaikka aloitetaan imetys hyvällä otteella, hän saattaa vähän irrottaa otetta pienemmäksi. En jaksaisi aina irrottaa kokonaan otetta ja etsiä uudestaan parempi ote. Pakko kai se olisi, että saa nämä rinnat joskus ehjiksi. Ensimmäiset imut sattuu aina tosi paljon, ja sitten jos vauva muuttaa otteensa niin sen kyllä huomaa. Onko muilla mennyt rinnanpäät alussa rikki? Kuinka kauan on kestänyt, että on parantuneet?
 
Mulla vasemman rinnan nänniin tuli haavaumia ihan alussa, mutta parani ihan parissa päivässä rintakumin ja bepanthenin avulla...
Kyllä mulla tosin se ensi-imaisu usein sattuu/vihlaisee vieläkin kunnolla, vaikka imuote onkin hyvä/oikea eikä nänni mene rikki... Liekö siinä ensi-imaisussa sit niin paljon voimaa vai mikä on...
 
Minullakin meni nännit aivan ruvelle alussa ja nytkin on taas tehoimukauden päätteeksi rikki. Samoin koskee joka kerta ne ekat imaisut, ovat vaan tosiaan niin pirun voimakkaita. Samoin neiti meillä ottaa alkuun hyvän otteen, mutta huonontaa lopussa ja minuakin ärsyttää sitä koittaa korjata, varsinkin kun se ote on niin tiukka, että irrottaminenkin koskee, vaikka kuinka sen alipaineen sieltä avaisikin.. Ei mene yleensä kauaa parantuessa, muutama päivä, mutta suosittelen käyttämään nännirasvaa. :)
 
Mulla meni esikoisesta aikoinaan nännit ihan täysin rikki ja verille, kyllä ne siitä sitten parantuivat. En käyttänyt kyllä siltikään mitään rintakumia. Lansinohia käytin kyllä, se auttoi.

Nyt tämän kolmosen kohdalla reilun viikon teki kipeää imettäminen mutta tänään ei ole ensi-imaisukaan enää pahemmin sattunut (poika siis tänään 10 päivää vanha).

Ja eikös ne sano, että ensimmäisen vuorokauden vauva nukkuu ja toipuu synnytyksestä ja toinen vuorokausi menee tissillä maitotilausta tehdessä. Kyllä meilläkin poika sairaalassa ollessa teki maitotilausta mutta nyt sitä maitoa sitten riittääkin vähän liiaksikin. 3 viikon iässähän se pitäisi tulla seuraava tiheän imun kausi...Sääliksi käy jo mun tissejä :grin
 
Mikähän tissiraivohäsellys se on kun vauva hamuaa tissiä, ottaa sen ja pois ja ottaa ja pois ja hamuilee suuta ähräten siinä eikä ikäänkuin löydä tai jos auttaa vähän, ei kelpaakaan...?
Meillä oli viimeyönä tommosta. Nostin välillä pystyynkin, pari pientä röyhtäsyä ja tissin etsimistä taas. Onko se sitä tissin pitämistä huvituttina? Tutti ei kelvannut. Sitte hetken päästä iski rintaan kiinni ja imi niinku isompikin nälkä olis vaikka oli tankannut jo kuinka.
Toissayönä ei ollut mitään tuommoista.

Vai tullaanko nyt mun syömisiin? Söin illalla ruispaloja, voiko se olla huono? Kahvia juon vain aamulla kupin. Ruoaksi meni ihan perunamuussi ja karjalanpaisti.
Pääasiassa juon vettä. Paljon. Eilen join illalla 2dl maitoa. Mehuja en.

Vauvan kakka on normaalia vauvan kakkaa...

Ps. Oma nälkä on kova! Tai tuntuu ehkä vaan nyt yks kaks hassulle kun on hurja nälkä ja kaikki kelpaa kun raskauden vikat viikot ei uponnu mikään.
Mulla esikoinen sai tuollaisia tissi raivareita tosi paljon. Ei varmaan saanut kunnon imu otetta,kun myöhemmin huomattiin että hänellä oli kireä kielijänne. Lopetin imetyksen 3kk jälkeen. Esikoinen oli saanut myös alusta saakka välillä pulloa,että olisiko jo tottunut että helpompi imeä pullosta,kun tissillä joutuu vähän enemmän tekemään työtä..

Täällä imetys sujuu nyt hyvin,10 päivää takana ja rinnat eivät enää ole koko ajan pullollaan ja kipeänä vaan alkaa maito nousemaan aina vauvan ruoka aikaan. Oli kyllä viikon loppuna kipeet tissit,kun maitoa täynnä olivat. Nännit myös oli alkuun hellät,nyt enää vähän alkuun sattuu,mutta ei tartte enää irvistellä kun tyttö alkaa imemään :) imetysvälit 2h - 4,5h riippuu ihan päivästä. Välillä tulee tyrkytettyä tissiä ehkä liikaakin,kun vauva sylkee tissin pois :) kaikki siis mallillaan tällä hetkellä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Takaisin
Top