Imetysjutut

Kirzii

Piirimestaruustason postaaja
Heinämammat 2014
Elikkä täällä vois keskustella kaikesta imetykseen liittyvästä. Nyt kun vauvoja on jo alkanut syntymään niin olis kiva varsinkin ensikertalaisena kuulla muiden kokemuksia imetyksestä ja sen sujumisesta. Tai myös siitäkin jos ei suju, voidaan sitten porukalla pähkäillä mikä mättää. :rolleyes:

Itsellä ainakin olis tarkotus imettää, jos vaan onnistuu ja maitoa tulee yms. Mutta varuilta on kyllä pullojakin ostettuna ja korviketta.
 
Kopioitu Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia -osiosta:

Eli täällä olis neiti 11 vuorokautta vanha.

Imetys on lähtenyt joten kuten sujumaan, mutta rintakumia tarvitaan vielä n. joka toinen imetyskerta, kun mun nännini on edelleen tosi matalat ja neiti ei oo ihan vieläkään jyvällä aina imuotteesta... mutta eiköhän se tästä :)

Aluksi pumppailin maitoa imetyksen jälkeen, jotta toden teolla lähtisi nousemaan. Ja hyvin maito nyt riittää, onneksi.
Meillä ruokaillaan n. 3-4 tunnin välein, joskus saattaa lipsahtaa melkein 5 tuntiakin. Ja sitten on niitä käninä-iltoja, kun tyyppi vääntää ja kääntää ja huutaa kun masuun sattuu, silloin saatetaan syödä hiukan tunninkin välein... :confused:
Olen nyt jättänyt sipulin ja ruisleivän pois, ja alkanut itse syömään maitohappobakteereja. Eilisestä saakka Typykin on saanut maitohappobakteereja. Josko masukivut pian helpottaisi, toivottavasti... on kauheaa katsoa ja kuunnella kun toista sattuu, eikä oikein aina osaa auttaa pikkuista.

Päivisin imetän varta vasten hankitussa nojatuolissa istuallaan, öisin sängyssä kyljellään maaten.
Melkeinpä joka kerta menee niin, että Typy imee ensin ekaa tissiä n. 10-30 minuuttia, jonka jälkeen nukahtaa siihen. Herättelen hänet vaihtamalla vaipan, ja sitten jatketaan toisella tissillä n. 10-30 minuuttia, kunnes taas nukahtaa, ja sitte nostan hänet pois sylistä nukkumaan koppaansa / pinnikseen.

Samalla kun vauva imee toista rintaa, on mulla toisessa rinnassa maidonkerääjä. Siihen tulee maitoa vaihtelevasti, 10-50ml. Laitan maidon siinä kerääjässä ensin jääkaappiin jäähtymään, josta sitten siirrän aina jäähtyneen maidon pulloon. Jäähdytys kerääjässä siksi, että lämmintä ja jo kylmää maitoa ei saa sekoitta keskenään. Samaan pulloon kerään maitoa vähän alle kaksi vuorokautta, jonka jälkeen laitan kertyneen maidon minigrip-pussiin, johon kirjoitan päiväyksen ja millimäärän, ja lykkään pakastimeen.

Mulla meni aluksi nännit tosi pahasti rohtumille, oon yrittänyt joka päivä pestä kevyesti vedellä ja antaa ilmakylpyjä. Ja se Lansinoh-voide, ah, mikä pelastus! Paljon parempaa tavaraa kuin Bepanthen.
 
Täällä on alkanut oma maito riittämään vihdoin, neidillä ikää 17 vrk, kiitos ahkeran pumppailun ja juomisen ja neidin rinnalla olemisen. Tiuhaan sitä sitten tissitelläänkin, 1-4 h välein, pisin aika tuo 4 h yöllä. Saatiin tänään lupa neuvolasta olla herättelemättä neitiä enää 3 h välein syömään, saa nukkua niin pitkään kuin jaksaa, ihanaa. Tyttöhän syntyi siis pienipainoisena viikkoihin nähden, nyt painoa on ko ruhtinaalliset 2680 g :p

Muistakaa juoda itse tolkuttomasti kun imetätte!
 
Musta tuntuu että nyt parin päivän aikana mun maidontuotanto olis hieman hiipunut vasemmasta rinnasta? Outoa, kun imetän kumminkin vuorotellen molemmista rinnoista... Maidonkerääjäänkin heruu oikeasta rinnasta tosi paljon maitoa, mutta vasemmasta ei. Ja vasenta neiti aina imee vähemmän aikaa. Auttaiskohan, jos alkaisin imetyksen jälkeen pumppailemaan vasenta rintaa?
 
^Tuskin siitä haittaakaan on, joten jos jaksat, niin kannattaa kokeilla :) Itsellä alkaa nyt maidontuli hiipumaan. Määrät pikkaisen alkaneet laskea.. Eikä ole paita heti märkä (öisin), kun kaveri itkee ruokaa.. Noh, sen aikaa vielä, mitä tulee. Tosin mies hokee koko ajan, että pitäisi pumpata talteen ja pakastaa... Öh.. Mistäköhän mä sitä pumppaisin, kun ei tule enempää ja kaveri nauttii kaiken mitä tulee...
 
Täällä kanssa tosiaan toi maidontulo hiipuu, vaikka kyllä sitä äskenkin tuli n.60ml/rinta, mutta aluksi sai melkeen sen sata milliä per rinta. Jos pumppaan neljä kertaa päivässä tai useammin, niin maitoa tulee vähemmän. Jos taas kolme kertaa vuorokaudessa niin saan sen 120ml, eli vuorokaudessa siis 360ml. Siihen päälle menee vielä n. 200ml korviketta.
Itse ajattelin vielä viikon jaksaa pumppailla (jos siis vaan tulee vielä) ja sitten vähitellen siirtyä kokonaan korvikkeeseen. Nyt menee 50/50 tai 60/40 omaa maitoa ja korviketta.

Martuti, mulla kanssa sama että oikeesta rinnasta tulee maitoa kerääjään pumppauksen aikana, mutta vasemmasta vaan tippa tai kaksi. o_O
 
Mä oon sit poikkeus, mun vasen tissi valskaa, oikea huomattavasti vähemmän. Tissilapuista oon siis tän huomannu, vasen märkä, oikea harvemmin. :p
 
Jee! Tänään syötiin ekaa kertaa ilman rintakumia mun siitä huonommasta (vasemmasta) tissistä, ja siis ekalla syöttökerralla!!! Kun mehän ruokaillaan niin, että ekaks syödään toisesta tissistä jolle tyyppi nukahtaa, sitten vaihdetaan vaippa jotta heräilisi, ja sitten syödään toisesta tissistä. Aina tähän saakka on rintakumia tarvittu ekalle tissilliselle, kun on niin nälkäinen ja hermostunut tuo tyyppi että ei saa mun nännistä kunnon imuotetta... kakkostissilliselle ei joka kerta olla rintakumia tarvittu. Ja öisin käytän aina rintakumia, kun en silloin jaksa taistella asian kanssa.

Mutta tänään tosiaan onnistui molemmat tissilliset syödä ilman rintakumia! :talk017

Kokeilin imetystuen facebook-sivuilta lukemaani vinkkiä, eli nipistelin nänniä ja venytin sitä hetken ennen kuin edes yritin sitä tarjota neidille, ja sillä aikaa huijasin neitiä imemään mun sormea, niin sai jo kunnon imun päälle. Tämä auttoi :happy093
 
Voihan video mikä yö taas takana tissitakiaisen kanssa: 22-06 tissillä 1-2 h välein, klo 06-9:30 nukkuu kuin tukki. No, mä nukun sitten joskus....ei tämä enää 15- vuotiaana rintaa syö? :grin

Miten muut pärjäätte univajeen kanssa? Minä olen vähän ärtyisä ja sekoitan asioita. Ennen tottunut nukkumaan 8 h/yö täysin heräämättä :p
 
Viime yönä tuli herättyä 3 eteenpäin kahden tunnin välein syöttämään vauvaa. Tyyppi on nyt 6 päivää vanha ja pari päivää maitoa on tullu sen verra reilusti et on pitäny hiukan pumpata pois et pystyy olemaan. Viel on nännit kipeenä kun tyypillä oli ekat päivät väärä imuote kunnes kireä kielijänne leikattiin keskiviikkona ennen sairaalasta kotiutuitumista. Nyt on täytynyt käyttää rintakumia et saavat hiukan parantua.
Ja nää heräämisen saa kyllä hajamieliseks kun tottunut nukkumaan hiukan pidempiä pätkiä. Ja kaiken huipuksi miehellä oli aamulla huvin vuoksi kello soimassa ja ainoat herääjät oli minä ja vauva :mad:
 
Pitää vaan yrittää nukkua sillon, ku vauvaki. Ja aika pienelle vauvalle voi jo alkaa opettaan päivärytmiä. Tai sit pyydä mies tai joku muu oleen vauvan muutaman tunnin joku yö, että saat pidemmän pätkän nukuttua. Vauva ei kuole 6 tunnissa vielä nälkään (jos tissit antaa periksi) eikä saa mitään traumoja, vaikka itkiski suurimman osan aikaa. 4 tuntiaki unta putkeen tekee jo ihmeitä. Enemmän vauva kärsii siitä jos sinä väsyt.
 
Huomenna pieni eläjä on viikon ikäinen.. tyttö siis synty sunnuntai aamuna...imetys lähti nihkeästi käyntiin siinä mielessä, että sillon sunnuntaina imetin kaks kertaa kun jo tyttö piti viedä tehovuodeosastolle sokeritarkkailuun. Maanantaina lypsin käsin molemmista huimat 10ml yhteensä.. annoin kyl teholla käydessä tytön olla hetken rinnalla, mut pitkään ei uskaltanu antaa olla, koska maito ei ollu vielä noussu ja tytön piti kuitenki saada/jaksaa syödä tietty määrä. Maanantai iltana pumppasinkin illalla pumpulla jo huikeet 25ml.. :) tiistaina sain iltapäivällä tytön viereeni osastolle ja maito nous räjähdysmäisesti :D
Kotiin tultiin keskiviikkona ja nyt lauantaina on alkanu tuntumaan ettei tissit oikeasti kestä imetysvälejä.
Oon tässä kotona pumpannu vielä sen tissin mistä oon syöttäny. Pääasiassa siis yritän aina tissin "tyhjilleen" syöttää (-"huonompi" etumaito, parempi takamaito?) Pumppausta siis ihan vaan varmistaakseni herumista.
Päivällä oon vaihtelevasti syöttäny pitkällään tai istualtaan... yöllä kyljellään..tissi kerrallaan tyhjäks, neiti saattaa jäädä viereen ja seuraavalle syötölle vaihdan vaan kylkeä :)
 
Saako röllykkä udella et miks veivät sokeritarkkailuun?

Arvelin vaan et vievätkö nykyisin herkemmin kuin esim. puoltoista vuotta sit?
 
heti synnyttyä oli tosi korkeella (mihin en syytä saanu) mut sit tippu hälyttävän alas.. :sad001 oli kyl samana iltana jo alkanu nousemaan, mut ehtivät sen sokeritipan alottaa, niin piti se viedä loppuun..
 
No oho, aika jännä, et tolleen heivannu noi sokerit, mut onneksi pääsitte säikähyksellä. Ja sullahan ei radia ollu, vai muistanko väärin?
 
Meillä neiti joutui sokeritarkkailuun tuon pienen syntymäpainon vuoksi, pari päivää oli matalat sokerit mutta noudivat sitten kun sai lisämaitoa.
 
Niin, mie tiedän et meillä on edessä 2 päivän sokeritarkkailu, sen takia et mulla on radi, sillä vaan röllykältä kyselin, kun sama sairaala, et onko ne muuttanu käytäntöjä tossa sokeritippaan viennissä, kun 2 edellistä on saanu olla vieressä kokoajan, vaikka sokerit on heitelly, kun kuitenkin ovat imetyksellä ja lisämaidolla nousseet hyvin....
 
Niin siis vissiin se pitkä ponnistusvaihe ja kun tyttö oli vaan niin hurjan väsy "rääkistä" ettei sit oikein jaksanu imeä. Onneks tosiaan ei ollu hengenhätä kuitenkaan! Ns normaalitilanteessahan vauva saa olla vierellä :)

Mut tää todisti, et se vauvan lähelläolo ja mitä vähemmän ressiä vaikuttaa positiivisesti maidonnousuun, ainaki miulla :)
 
Täällä tais jossain olla aikasemmin juttua siitä, että kertakäyttöiset liivinsuojat tulee kalliimmaksi kuin kestot.
Mulla toi ei kyllä ainakaan pitänyt paikkaansa, huomenna tulee synnytyksestä kolme viikkoa ja puoltoista pakettia liivinsuojia mennyt. Yksi paketti maksoi hieman alle kolme euroa :)
Ja tosiaan nyt pumppaan enää aamuisin, kun muuten ei tule juuri mitään ja aamulla saan pumpattua yhteensä n. 90ml.
 
^ Mulla sitten taas tuli halvemmaksi kestoliivinsuojat, kun sain ne ilmaiseksi :wink Äitini ompeli ne jämäkankaista, joita oli jäänyt kun aikanaan siskolleni teki niitä suojia ja kestovaippoja.
Ei vais, olis mullla siltikin ne tullut halvemmaksi, vaikka olisin niistä täyden hinnan maksanutkin, mä nimittäin tarviin niitä suojia.

Kokeilin kertakäyttöisiäkin liivinsuojia eräänä päivänä, kun oli niitä näytepakkauksia. Ja siis auts, nehän tarttuu tissiin kiinni jos hiukankaan on nänni rikki :confused: Kestoliivinsuojat on paljon mukavammat, ja mulla ainakin myöskin imaisee paremmin ja pitää kuivana. Toki kestojakin on erilaisia, riippuu mitä niissä on imuna ja onko ihoa vasten coolmax vai ei.

Ja mä joudun kyllä vaihtamaan liivinsuojia aika usein, kun mulla vähän väliä vuotaa rinnat :grin Ja varsinkin jos imetän enkä oo muistanut laittaa maidonkeräjää, niin jestas kun sitä maitoa heruu toisestakin...

Ja niitähän kannattaa vaihtaa usein ettei nännit pääse muhimaan kosteudessa, ettei vaan tulisi sitä sammasta.
 
Takaisin
Top