Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä syödään n2h välein, yöstä on vaikee mennä sanomaan, mutta varmaan 2-3h välein, ja päiväsaikaan syö vähintään molemmat rinnat, mutta tällä ei paino nouse, joten tissin lisäksi ollaan jouduttu turvautumaan korvikkeeseen ja aloittamaan kiinteät aikaisemmin kun olisin halunnut.

Airam, aika sama täällä. Lapsentahtisesti vähän vaihtelee eri päivinä. Ja painoa pian 8 kg eli maito riittää mainiosti. Muoks: kerrankin saa olla tyytyväinen näihin A-tisseihin, hyvin toimii, vaikkei oo koolla pilattu :)

Me oltiin eilen rokotuksilla ja ei tullut mitään oireita vaikka molempiin reisiin tuikattiin piikit. Iloinen ja nauravainen tyttö, totesi lääkäri. Paino 7,3kg ja pituus 66cm. Imetyksellä jatketaan ja lääkäri sitä kannustikin. Soseita maisteltu kuukausi ja kaikki uppoaa mikä suuhun laitetaan :)

Meillä syödään pääsääntöisesti yksi tissi kerrallaan ja öisin 2 h välein, päivisin 1,5-3 h välein. Painoa +300 g/kk ja neuvolassa ovat olleet tyytyväisiä painokäyrään.

Meillä yleensä yöllä syödään kaks kertaa, eka unipätkä usein jopa 7,5 h (lapsella siis, itsellä noin 4 h). Nyt on yöllä levottomuutta ja vaikeutta päästä takas uneen syönnin jälkeen. Oon laittanu uuden oppimisen piikkiin, on opittu kääntymään kunnolla.

Päivällä syö 2-3 h välein. Päivällä unet 30-45 min, joskus harvoin pidempiä.

Päivällä syö usein molemmat tissit, yöllä vain toisen.

Soseita maisteltu kaks ja puoli viikkoa, poika tulee kahden viikon päästä puoli vuotta.

Meillä tissi per syöttö ja silloinkin yleensä pulauttaa osan pellolle (paitsi öisin), n.2-3h välein ja öisinkin nykyisin se 3-5 kertaa ja tykkäis jäädä tissiin roikkumaan vaikkei syö. :) Ja +/- 1kg kuussa tullut painoa pelkällä tissimaidolla ja täälläkin lähtötilanne pikku b-kuppi mut tällä asialla ei tainnut olla merkitystä maidon nousuun. Itse syön,syön, syön ja vaikeus silti pitää painoa. Ennen raskautta n.52kg ja nyt heittelee 49-51kg välillä.

Bataattimössökään ei saanut suurta innostusta näin ensimmäisellä kerralla aikaan mutta äidin suuhun maistui kyllä kun olin siis uunissa paahtanut. Suosittelen. :)

Meillä syödään päivisin 1-2,5 h välein, yöllä varmaan kerran tai kahdesti. Nyt on vähän tullut tiheämpää syöntiä ja levottomuutta lisää öihinkin mutta varmaan kehitykseen liittyvä juttu kun on oppinut paljon uusia asioita viime aikoina. Oon kyllä huomannu että ei välttämättä tarvitse yöllä maitoa kun alkaa pyörimään, vasta sitten aamuyöstä on nälissään. Oon kyllä tehny niin että imetän kun meen itse nukkumaan vaikka poika onki unessa, alkaa kyllä hamuilemaan ja syö kun lyö tissin nenän eteen. :) oma ensimmäinen unipätkäkin on vähän sitten pitempi. Poika osoittaa kaikkia valmiuksia syömiseen nyt kun on ihan kohta 5kk, mietin että pitäiskö odottaa sinne 6kk asti vai alkaa jo kiinteät...?kasvussa ei ole tullut mitään notkahdusta kyllä.

Meillähän siis maisteltu kiinteitä jo 4kk iästä, kun näin neuvolasta ohjeistettiin. Vaikkei siis kasvussa mitään vikaa ollut ja maitoa piisaa. Ilmeisesti siis neuvolantäti liiankin kanssa innostunut uusista supsituksista... Ja mä sitä kautta myös täysin siinä uskossa, että kiinteät aloitetaan 4-6kk iässä ja piste. Eli mieluiten ennen puolta vuotta. Näin ei kai nyt sitten ollutkaan, mutta sille ei voi enää mitään. Meidän pojalle on kyllä kaikki maut hyvin maistunut ja aikalailla alusta saakka syönyt kuin aikatekijä! Ei ole kaottu ruokaa ja hyvin viety mössöä kielellä kurkun suuntaan. Saa itsekin lusikan hienosti suuhun, mutta tokikaan itse syöminen ei oikein vielä onnistu. Täysinhän tuo edelleen saa ruokansa tissistä, kun soseiden määrät on niin pieniä. Ei siis ole mitenkään näkyvästi vaikuttanut imetykseen. Mulle on vaan edelleen hepreaa, että miksi ne muuttaa suosituksia kiinteitten aloittamisesta, jos kuitenkin oikeasti olisi ihanteellista aloittaa ne vasta 6kk jälkeen?? Mä kun uudet suositukset ymmärsin juurikin niin, että kun neljän ja kuuden kuukauden välillä aloittaa, niin minimoi allergiat ym. Pöh.

Lumitar: itse aloitin vaikka kasvu onkin mennyt hienosti rintamaidolla, mutta nyt tuntuu (lieneekö kuumuus vai kiihtynyt liikkuminen pojulla) niin yöllä on nykyisin jo 2h välein syömässä ja eilen päivälläkin tankkasi koko ajan Jos noilla kiinteillä saisi vähitellen masun pysymään vähän paremmin täynnä. :) Muuten ei hoppua meilläkään. Mutta kyllä tuo ruoka tuntuu kiinnostavan, tosin enemmin se kaikki mitä aikuiset syövät. :) Taitaa olla isompana vaikeaa kahvipöydässä...

Airam, kyllä sä oot ihan oikeessa siinä, et suositukset on 4-6 kk, mutta et aikaisintaan 4 kk (jos vauva selvästi valmis) ja viimeistään 6kk ja normaalisti rintamaito riittää hyvin sen 6kk. Eli hyvin on teillä mennyt ja menee :)

Muoks: Taidanpa lueskella taas imetyksen tuki ry:n ryhmästä, et miten imetyksen ja kiinteän ruuan suhde tästä eteenpäin oliskaan ideaali. Tykkään, et suositusten mukaan mennään, mut tarvittaessa sovelletaan oman tilanteen mukaan. Ja vauvalle yritän tarjota mahd paljon luomujuttuja, niistä mistä on saatavilla suht normaalilla hinnalla.

Heips kaikille pitkästä aikaa! Miten imetykset ssujuu tällä hetkellä? Joko on yösyönnit vähentynyt? Joko kiinteet alkaa uppoomaan todenteolla? :)

Meillä tyttö ei oo huolinu tuttipulloo 3kkjälkeen ja nyt koitetaan opetella nokkamukia ja ehkä sit taas tuttipullokin kelpaa..Täysimetykselllä siis mennään ja tyttö on 6kk. Kiinteitä vielä maistellaan ja välillämaistuu paremmin ja välillä huonommin. Maito riittää hyvn ja painoa tulee reilu 1kg kuukaudessa, 5kk neuvolassa painoi 8,6kg. Vinkkejä otetaan vastaan kuin saadaan tyttö huolimaan välillä tuttipullo? :D Pääsee äippäki väillä käymään jossain ;)

JA mitä mieltä ootte yösyöttöjen lopettamisesta? Miksi jotkut lopettaa yö syötöt 6Kk iässä? Miksi myöhemmin? Vauvantahtisesti vai ""väkisin"?

Lannuli meillä imetys sujuu hyvin :)
Meillä neiti saa syödä yölläkin, joten vauvantahtisesti mennään ainakin vielä. Kiinteitä meillä menee vielä vähän, mutta hyvin on yhä kasvanut. Jos ei tuttipullo kelpaa, niin antakaa nokkamukista maito niin äitikin pääsee välillä menemään.

Meilläkin imetetään ja yöllä edelleen pitkiä aikoja viihtyy rinnalla, päivällä vähän hätäisempää. Tuttipulloa ei olla kokeiltu mutta neuvolantäti sanoi että saattaa hyväksyä sen paremmin joltain muulta kuin äidin antamana. Ei siis yhdistäisi suoraan tissiin. En tiedä onko apua?

Mä oon kanssa miettinyt tuota yöimetys asiaa. Kun periaatteessa yli 6kk vauvalle voi pitää "unikoulua", mutta sitten taas viimeksi ryhmäneuvolassa joku vieras neuvolantäti oli sitä mieltä, ettei yöimetystä kannata lopettaa, jos haluaa edelleen imettää (??) Mikäköhän ihme juttu sekin oli...? Meillä maisteltu kiinteitä jo 4kk lähtien, joten niitä syödään jo aika reilusti, tissin päälle kylläkin. Siltikin nyt on jostain syystä syönyt kolmekin kertaa yössä... Mielelläni jo alkaisin nukuttaa kokonaisia öitä, mutta pitänee vielä lisätä ruokien määrää ennen sitä, vaikka se hurjalta kuulostaakin. Vetää nimittäin sellaisia miehen annoksia... ja silti oli viime kuussa tullut painoa vaan 120g...

Täälläkin sujuu imetys mukavasti. Kiinteitä menee kolme kertaa päivässä n. 30ml aina kerrallaan. Tissi on pojan lemppari :-) Yöllä meillä syödään tiheää, 3-6 kertaa. Ei varmaan aina oo nälkä, mutta on omaa laiskuutta kun ei jaksa yöllä muuten nukuttaa kuin tissille.
Mulla ois tarkoitus lopettaa päivä -ja yöimetys yhtäaikaa joulukuussa.
Tuttipullo asiassa en osaa auttaa kun meillä ei ole yksikään sellaista huolinut..

Heippa pitkästä aikaa täältäkin! :) Olen linjoilla teitä seuraillut aina kun ehtinyt mutta kommentoiminen on jäänyt. Nyt on pakko osallistua tähän imetys keskusteluun, kun on itsellänikin monta asiaa ollut mielenpäällä. Eli meillä siis tyttö (6,5kk) oli täysimetyksellä sinne 5,5 kk asti. Hyvin kasvanut.Tarkoitus oli aluksi täysimetellä sinne 6kk asti mutta tyttö alkoi osoittaa mielenkiintoa muuhun ruokaan ja johan sitä lähellä oltiin sitä 6kuukautta joten maistelut hiljakseen aloitimme. Äitillä oli pientä kriiseilyä kun pikkuinen maisteli muutakin kun tissua ;) Isi miehelle tämä on loistava juttu, kun pääsee osallistumaan tytön syöttämiseen. Tytölle on alkanut kiinteät maistumaan oikeen hyvin. En oikein ole saanut neuvolasta yksiselitteistä vastausta, kuinka paljon kiinteitä tulisi mennä. Terkka sanoi, että antaa niin paljon kun maistuu mutta kun kyseenalaistin ja kysyin, että eikö maidon pitäisi olla vielä pääroolissa yksi vuotiaaksi asti, niin totesi vaan että niin joo? Ollaan siis menty mututuntumalla.Tyttö syö n. puoli pilttipurkillista itse tehtyä tai kaupan sosetta. Tyttö syö aamupuuron hedelmäsoseella ja lounas kasvissose ja päivällinen lihasose. Lounaalla ja/tai päivällisellä olen myös antanut hedelmäsosetta hieman jälkkäriksi. Luumua ja päärynää eniten, niin masu on pysynyt toimivana. Pienet vesihörpyt nokkamukista oon antanut ja tyttö tykkää siitä kovasti! Ootteko jo istuuttaneet syöttötuolissa? Olen muuten huomannut saman, että tyttö on alkanut yöllä syömään tissua enemmän kiinteiden aloituksen jälkeen. Olen järkeillyt asian niin, että kun kiinteät täyttää masua päivisin sen verran, että maitoa ei ihan tunnu menevän saman verran kun ennen ( vaikka imetän ennen ateriaa) niin hän ottaa tarvitsemansa maidon sitten yöllä. Meille neuvolassa myös sanottiin, ettei 6kk isompi välttämättä tarvitse enää yöimetyksiä mutta mun tuntuma on, että kyllä tytöllä nälkä on kun yöllä herää joten imetän kyllä enkä siitä paineita aio ottaa vielä toistaiseksi. Itse jaksan hyvin yöimetykset ja töihinkin palailen vasta kun tyttö on n. 1,5 vuotias. Siihen mennessä pitää olla yöimetykset loppu, koska olen yötöissä. Tsemppiä kaikille kanssaimettäjille! Iso työ ollaan tehty ja saadaan olla ylpeitä! Meillä ei ainakaan tämä imetystaival ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista mutta olen tyytyväinen että sitkeästi purin hammasta ja eteenpäin vaan! :)

AryA mulle neuvolassa sanottiin kanssa kiinteiden määristä, että niin paljon kun menee. No meillä ei edelleenkään kiinteet kamalasti maistu. Annan pari kolme kertaa päivässä, mutta tulos on se, että välillä ei mene yhtään ja välillä uppoaa puuroa luumulla vajaa kaksi ruokalusikallista. Neukkutäti kyllä sanoi 6kk neuvolassa että vaikkei huoli kunnolla mitään, niin riittää kun tarjoan 1-3 kertaa päivässä. Mielenkiinnolla odotan sitä 8kk neuvolaa niin näkee miten paino ja pituus kehittyy. Maitohan se on pääasiallinen ruoka sinne 1v asti, joten eiköhän siihen mennessä jo jotain syö vähän enemmän.

Takaisin