Meillä arki ruuan suhteen vaikuttaa hyvin samanlaiselta, ehkä hieman suurempia kerta annoksia . Tai näin arvioisin. Olen ymmärtänyt että maito on pääasiallinen ravinto lapsella juurikin ravintosisällöllisesti. Eli isokaan määrä kiinteitä ei välttämättä korvaa maidosta saatavia ravinteita. Olisikohan energiatiheys oikea sana tähän?Heippa pitkästä aikaa täältäkin! :) Olen linjoilla teitä seuraillut aina kun ehtinyt mutta kommentoiminen on jäänyt. Nyt on pakko osallistua tähän imetys keskusteluun, kun on itsellänikin monta asiaa ollut mielenpäällä. Eli meillä siis tyttö (6,5kk) oli täysimetyksellä sinne 5,5 kk asti. Hyvin kasvanut.Tarkoitus oli aluksi täysimetellä sinne 6kk asti mutta tyttö alkoi osoittaa mielenkiintoa muuhun ruokaan ja johan sitä lähellä oltiin sitä 6kuukautta joten maistelut hiljakseen aloitimme. Äitillä oli pientä kriiseilyä kun pikkuinen maisteli muutakin kun tissuaIsi miehelle tämä on loistava juttu, kun pääsee osallistumaan tytön syöttämiseen. Tytölle on alkanut kiinteät maistumaan oikeen hyvin. En oikein ole saanut neuvolasta yksiselitteistä vastausta, kuinka paljon kiinteitä tulisi mennä. Terkka sanoi, että antaa niin paljon kun maistuu mutta kun kyseenalaistin ja kysyin, että eikö maidon pitäisi olla vielä pääroolissa yksi vuotiaaksi asti, niin totesi vaan että niin joo? Ollaan siis menty mututuntumalla.Tyttö syö n. puoli pilttipurkillista itse tehtyä tai kaupan sosetta. Tyttö syö aamupuuron hedelmäsoseella ja lounas kasvissose ja päivällinen lihasose. Lounaalla ja/tai päivällisellä olen myös antanut hedelmäsosetta hieman jälkkäriksi. Luumua ja päärynää eniten, niin masu on pysynyt toimivana. Pienet vesihörpyt nokkamukista oon antanut ja tyttö tykkää siitä kovasti! Ootteko jo istuuttaneet syöttötuolissa? Olen muuten huomannut saman, että tyttö on alkanut yöllä syömään tissua enemmän kiinteiden aloituksen jälkeen. Olen järkeillyt asian niin, että kun kiinteät täyttää masua päivisin sen verran, että maitoa ei ihan tunnu menevän saman verran kun ennen ( vaikka imetän ennen ateriaa) niin hän ottaa tarvitsemansa maidon sitten yöllä. Meille neuvolassa myös sanottiin, ettei 6kk isompi välttämättä tarvitse enää yöimetyksiä mutta mun tuntuma on, että kyllä tytöllä nälkä on kun yöllä herää joten imetän kyllä enkä siitä paineita aio ottaa vielä toistaiseksi. Itse jaksan hyvin yöimetykset ja töihinkin palailen vasta kun tyttö on n. 1,5 vuotias. Siihen mennessä pitää olla yöimetykset loppu, koska olen yötöissä. Tsemppiä kaikille kanssaimettäjille! Iso työ ollaan tehty ja saadaan olla ylpeitä! Meillä ei ainakaan tämä imetystaival ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista mutta olen tyytyväinen että sitkeästi purin hammasta ja eteenpäin vaan! :)
Syöttötuolissa ollaan istutettu ja sormiruokaillaan päivittäin . Myös nokkamukista harjoitellaan veden juomista, vaikka vähän leikin puolelle helposti meneekin :) viikon päästä tulee 7kk täyteen.
Yösyöttöjä on ollut jo pitkään kolme. En tiedä onko oikeasti nälkä, mutta rauhoittuu nopeiten tissillä, joten tarjoan sitä. Pääsee itsekkin takaisin nukkumaan mahdollisimman pian .
eli kai me sit ootetaan vaa se puoli vuotta ainaski vielä enneku mami lähtee kahta tuntia pidemmäksi aikaa minnekkää uniaikana