Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Guang Xi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli taas rintaraivariaamu. Yöllä tää parempi tissi täyttyy niin ettei ressukka saa aamusin otetta ja on pulassa suihkuamisen kanssa ja rupee kilaroimaan päästyään rinnalle. Annoin nyt korviketta ja ajattelin pumppailla tissiä tyhjemmäksi lempparisarjan päätösjaksoa kattellessa kun sain tuon nyt nukkumaankin.

Imetysahdistusta ääh. Miksei tuo toinen rinta pääse meininkiin mukaan vaikka mun mielestä oon tarjonnut sitä viime aikoina enemmän kuin tuottavampaa tissiä. :E

Tänään kokeiltiin ekaa kertaa pulloa (tyttö 9 vk). Heruin pumpulle just ja just 25 ml. Annettiin se pullosta ja päälle tissiä. Hyvin meni :) Huomenna testataan pakastettuja maitoja :)

Luin taas netistä tänään pumppailusta. Kokeilin olevinaan uusia kikkoja. Lämmintä, hierontaa, ravistelua, nännihierontaa taas eri komboina. Syöttövälikin oli yhdessä välissä aika pitkä, maitoa tuntui pakkaavan rintoihin. Oikein tunsin taas miten maitoa alkaa nousta kun ajattelin vauvaa. Pumppasin tunnin(!), josta osan aikaa vauvan syödessä toista rintaa. En saanut edes tippaa irtoamaan. Vauva sen sijaan söi kummankin rinnan ja aivan ähkyyn itsensä.

Huomenna uusiksi (kun on niin kivaa...not)! Motivaatio on kova.

Me ollaan pullokierteessä, pullo vaan pahensi imetysongelmia. Jostain syystä tuo repii kilarit tissillä hetken syömisen jälkeen, ja nyt kun oon imettänyt vähemmän maitoakaan ei nouse samalla tavalla ja ahdistaa hirveesti ettei kohta tule ollenkaan. En tiedä miten tästä enää noustaan, halua väkisinkään sitä tissiä tyrkyttää.

Tai yang, pullosta ilmeisesti tulee maitoa niin paljon helpommin ja nopeammin kuin tissistä, että josko sen takia tissiraivo paheni? Tissi on liian hidas ja työläs kapistus pulloon verrattuna?

Siinä Väestöliiton pullonpyörittäjän oppaassa, jonka tännekin linkkasin, on kirjoitettu tahdistetusta pulloruokinnasta ja siihen mahd. liittyvästä nännihämmennyksestä. Kandee lukea, vaikka opas on tosi runsas.

En usko että tässä on kyse liian hitaasta herumisesta, tai ainakin pumpatessa sitä maitoa suihkuaa menemään ja välillä muutenkin. Pitää tsiigailla ja pitää pää kylmänä, pakko antaa pullosta sit jos ei muuten kelpaa.

Guang xi, ootko kokeillut kertyykö imettäessä maidonkerääjiin mitään? Mulla kertyy syötöllä 10-20ml maidonkerääjään, joten kyllä niistäkin hyvän satsin jemmaan saa päivässä, välillä kerääjiin tulee enemmän kuin saan pumpulle herumaan.

Suvitus, testasin kerääjät. Tuli siihen, sanoisinko kaksi tippaa imetyksen aikana! Harmitti jälkeenpäin, että olisi pitänyt kokeilla just silloin pumppaamista. No, pumppasin sitten seuraavalla kerralla eikä mitään. Yöllä tai aamuvarhaisella tuntuu eniten heruvan, mutta unipäissäni en silloin kyllä kerää tai pumppaa. Jatkan tätä suunnitelmallisesti nyt joka päivä. Vielä jaksaa naurattaa.

Vauva on kyllä maailman paras maitoimuri. Vaikkei juuri valu eikä heru pumppuunkaan, näen melkeinpä joka syötöllä kuinka maitoa kuohuaa vauvan suupielessä. Ja vauva kasvaa, pissii ja kakkii.... Eli mulla on älytissit? Ne niin tajuaa milloin on tosi kyseessä!

En usko että tässä on kyse liian hitaasta herumisesta, tai ainakin pumpatessa sitä maitoa suihkuaa menemään ja välillä muutenkin. Pitää tsiigailla ja pitää pää kylmänä, pakko antaa pullosta sit jos ei muuten kelpaa.

Nänni ei pehmeänä "matskuna" stimuloi yhtä voimakkaasti imemisrefleksiä mitä kovempi tuttipullo. Vaikka rinnasta tulisi buenosti maitoa, vauva ei herkisty imemään yhtä helposti mitä pullolle. Kannattaa lukea nännihämmennys tuosta Väestöliiton oppaasta. Ratkaisuksi opas tarjoaa ihokontaktia rauhallisessa ympäristössä ilman kiirettä ja muutenkin kuin syömistarkoituksessa.

http://vaestoliitto-fi-bin.directo....ation/pdf/816691/PULLONPYORITTAJAT-2010-2.pdf

Guang xi, mulla siis tosiaan aika usein sama ongelma. Vauvan syödessä maitoa pursuaa ulos suupielistä ja muutenkin valuu, samoin kertyy maidonkerääjiin, ja välillä tiputtelee aamuisin lattialle asti. Ja usein pumpulle: ei mitään. Toisaalta joku päivä sain noin vain pumpattua 50ml, ja sitten taas ei oikein mitään. Yritän kanssa joka päivä josko onnistuisi paremmin :)

Nyt täytyy hehkuttaa! Ostin juuri sopimuksensa irtisanoneen pumpun tilalle Avent Natural sähkökäyttöisen pumpun. Ihan uutta mallia.. On muuten hyvä! Ajattelin vanhan pumpun kanssa, että heruupa vähän nykyään.. Syy olikin rikkinäisessä pumpussa. Avent on kyllä tosi miellyttävän tuntuinen ja helppo. Hetkessä herui 60ml, vaikka vaan testasin (illalla ja juuri syötön jälkeen). Jos uskaltaa panostaa vähän enemmän rahaa, niin on kyllä sen arvoinen hankinta! :D

Onko kellään muulla alkaneet jo kuukautiset? Mulla alkoi sunnuntaina ja nyt poika on syönyt huonosti ja rintaraivoillut ihan urakalla eilisestä alkaen. Luin että kuukautisten aikana voi maidon eritys sekä maku muuttua. Kokemuksia, anyone? Onneksi on pakkasessa sen verran maitoa että ollaan annettu nyt yötä vasten pullosta kun kaveri ei suostu syömään tissiä vaan huutaa nuppipunaisena. Tuntuu myös siltä että se ihana energia hormoni on tipotiessään ja olen kuin väsähtänyt rätti -.-

Mulla oli jo 5vk synnytyksestä kuukautiset ja nyt kun sanoit niin rintaraivoilut osuivat samoihin aikoihin, enpä tajunnut yhteyttä aiemmin.. meillä auttoi kun annettiin eka pullosta vähän niin että saatiin ukkeli rauhottumaan ruokailemaan ja sit lennosta vaihdettiin tissi tilalle. Me myös pomputellaan jumppapallolla mikä rauhoittaa vauvaa niin siinä päällä sit rauhallisen vauvan sain siitrettyä rinnalle kun jatkoi samalla keinuttelua. Yösyöttöihin ei onneksi vaikuttanut, puoliunisena vauvaa ei tainnut paljon kiinnostaa mistä se ruoka tulee kunhan saa masun täyteen. Onneksi ei tätä raivoilua sen kauempaa kestänyt, toivottavasti teilläkin helpottaa pian! :)

Mulla alko kans 6 viikkoa synnytyksen jälkeen kuukautiset, jollon imetys on ihan yhtä tuskaa :'( Tasan 28 päivän kierrolla alko toisetkin menkat. Tällönkin tuntu, että imetys takkuili. Liekö yhteydessä toisiinsa, mutta raskasta se oli -.-

Mulla on ihan sellainen olo, että menkat alkaa pian. Yösyötöt on tosi vähäisiä. Huomaa, että oma kroppakin muuttuu tämän uuden imetysrytmin myötä.

Maitoa on kyllä taas tullut lainehtimalla, heruminen on voimakasta mutta vauva osaa hienosti säädellä tulvan vastaanottoa ja irrottaa imun ilman hermostumista nälkäisempänäkin. Ihanaa, että nähty vaiva imettämisen eteen on kannattanut. ❤️

Meillä on kans imetysrytmi vaihtunut niin että rinnat täyttyy nykyään illalla enemmän kuin yöllä, ennen öisin sänky tulvi ja maito valui kroppaa pitkin mutta nykyään harvemmin, maidon nousukohahdukset tulee alkuillasta :)

Vauva söi eilen ekan kerran ikinä tuttipullosta käsinlypsettyä rintamaitoa. Kävin isoimpien kanssa koulua varten ostoksilla ja päätin jättää vauvan kotiin (yleensä aina mukana mulla missä tahansa, joten tämä iso juttu mulle, ei vauvalle). Mies sai ensiapua antaa pullosta ja olihan tuo maito mennyt, kotiinpalatessa oli tyytyväinen vauva vastassa. Mietin nyt, että mitä korviketta ostaisin kotiin vastaavia juttuja varten. On nimittäin niin työn takana lypsäminen, toinen rinta tuli ihan kipeäksi. Ja hidasta kuin mikä.

Takaisin