Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Guang Xi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin mäkin. :D Mies tykkää mut kyllä on vähän härski olo toisinaan kun kaikki vilkkuu ja paita on märkänä maidosta.... Ilmakylpy tekee niin hyvää kun rinnanpäät rupee aristamaan. Ostin myös H&M:n M-kokoisia imetystoppeja alkuraskauden vimmassa mut nyt ne puristaa hervottomasti rintojen kohdalta... Paitoja ei oikein löydy kun tissit paisuu C -> E-kuppiin ja nyt on vaikea lähteä shoppailemaankaan kun vauva roikkuu tississä.

Mulla onneks on tuol kaapis semmosia vaatteita jotka soveltuu vauvan ruokkimiseen :'D Julkisille paikoille pari maitotyttömekkoa ja sitten näit henkkamaukan luukkutoppeja voi käyttää hupparin/löysän paidan/napitettavan kanssa ni ei koko maha vilku :D Pareihin liiveihin pitäis kyllä ottaa ja investoida tässä..

Mun pitäis hankkia jotain imettämiseen soveltuvia vaatteita. Ees noita toppeja, mut ei oo tullu lähettyä viel kaupoille. Eikä nyt juuri vielä ihmeemmin missään kuljettu kun vauva 2vk ja 2pv. Eilen oli neuvola ja tytön paino noussut todella hyvin eli mun maito riittää. Sitten kun sanoin että vauva syö parin tunnin välein, hän ehdotti että yöllä kokeilisin antaa tuttia jos vauva sillä nukkuisi vähän pidempiä pätkiä. Ei olla muutenkaan annettu tuttia kuin huvikseen kokeiltu mitä siitä tuumaa.. Päiväsaikaan voisin tota kokeilla kun välillä tuntuu että vauva on vaan lohtutissillä ja rauhoittuu siihen muutaman imun jälkeen..

Meil ei toi tyyppi huolii yöaikaan ees tuttia, tissi pitää olla -.- onneks päivällä edes kelpaa tutti ni saa hetken olla muunakin kuin ihmistuttina..

Mä oon tainnut jotenkin hiljaisesti hyväksyä kohtaloni ihmistuttina kun valehtelematta saan varmaan päivässä yhteensä sen muutaman tunnin olla ilman että toinen roikkuu tississä tai nukkuu siihen nojaillen... Tutti ei kelpaa, eikä sen koommin pullotkaan, mitä nyt oon muutaman kerran yrittänyt.

Mulla toinen rinta on kipeä imettäessä, mitenkähän kauan imetys sattuu? Kun imuote vaikuttais olevan hyvä ja tosiaan toinen rinta ei oikeestaan enää oo kipee. Kaksviikkoo on kuitenkin imetystä ollut jo. Voihan se nänni olla vielä niin arka, että aiheuttaa kipua. Rasvaillut olen säännöllisesti. Tuttia ei meilläkään huolita :)

Meidän poika oli kerännyt 200g lisää painoa maanantaista perjantain tarkistuspunnitukseen :) Eli tsemppaaminen kannatti ja lisämaidoilta vältyttiin. Poika on viettänyt kyllä selvästi enemmän aikaa rinnalla tällä viikolla, siinä ja nukahtelussa ongelma iilmeisesti olikin aiemmin. Nyt oltiin enää 85 gramman päässä syntymäpainosta, ja kun kaksi viikkoa tulee täyteen vasta huomenna illalla, siihen mennessä se todnäk onkin jo saavutettu. Olen kyllä tosi iloinen, ettei tarvinnut ainakaan vielä alkaa säätämään pullojen kanssa..

Ois tosi hienoa saada tutti kelpaamaan kun aamusin ja iltasin nää syötöt tuppaa venymään sellaseen 3-5h, ja veikkaan että poika ois vähemmälläkin kylläinen.

Tissit on ruvenneet vuotamaan hitosti, unohtu yöllä lykkää jotain alle kun imetin kyljelleen sängyssä niin tuloksena ihmisen kokoinen maitoläikkä lakanassa.... Pojan ei tarvitse kun kerran inahtaa niin tissit on kuin Niagaran putoukset.

Tyttö nyt reilu 6vko. On päiviä, jolloin jo ison tytön elkeet tissillä eli nopeasti saa sen mitä tarvitsee. Toisaalta edelleen iltoja, jolloin viihtyy tuntikaupalla rinnalla.

Eilen oli kuitenkin taas hankalaa, huutoa ja taistelua. "Säikäytin" vauvan imettämällä selällään ja vieläpä niin, että jalat olivat mun olalla. Rentoutui siihen, söi ja oli supertyytyväinen. Ihan ihme asento, mutta pääasia että auttoi. Oli muulla perheellä ihmettelemistä, että mikä Spiderman-vauva meille muuttanut.

Tuntuu että se on ihan vauvan fiiliksistä kiinni onnistuuko syöttö puolessa vai viidessä tunnissa. Joskus meilläkin hörpitään huolella kaikki tarpeellinen minuuteissa ja joskus taas useampi tunti hiljalleen imemistä, torkahtelua ja seurustelua/ihmettelyä välissä.

Niin ja piti sanomani et meillä syötöt kestää noin 5-15 minuuttia mut sit syödään noin 30-60 minuutin välein.

Me alotettiin keskiviikkona d-tipat ja niistä alkoi pienet masuvaivat. Ehkä muustakin kuin niistä johtuvaa, kitisee iltaisin mutta saa kuitenkin pierut ulos. Tällä viikolla siis muuttunut rytmi niin että yöllä nukutaan jopa 4h putkeen, mutta illalla ollaan koko ajan tissillä, kitistään ja missään ei oo hyvä paitsi äitin sylissä. Tyytyväinen olen jos näin "vähällä" selvitään, sillä kuitenkin päivisin on suht tyytyväinen kun syödään parin tunnin välein ja tämä sopii kyllä mulle. Illalla rupee itsekin oleen aika väsynyt kun toinen ei meinaa millään rauhoittua nukkumaan. Ei kuitenkaan huuda koskaan kurkku suorana, se olisi aika lohdutonta kuunneltavaa :(

Meillä syödään yöllä 4-5 tunnin välein :) iltasin tankataan muutama tunti tiheemmin :) ikää meidän pikku herralla on nyt 1kk ja 1 pv :D viikolla oli 4viikon tihee imu pari päivää mut nyt taas palattiin normaaliin :) kova poika on uneksimaan nukkuessaan :)

mä oon omaksunut melkeen kokonaan vaan ton takakenon/makaavan imetysasennon. On mukavan rento. Pitäiskin koittaa ,jos noit iltamähinöitä tulee useemmin (eilen oli ekaa kertaa) , tota olkapään yli imettämistä.

Imetys sujuu ihan hyvin edelleen. Mun tissien rytmi meni sekasin kun oltiin meidän äitin luona ja imetin vahingossa liian monta kertaa toisesta tissistä jne.. nyt ne on ihan sekasin :D Mut eiköhän tää tästä.

Se tästä vielä puuttus, että mulla menis tissit sekaisin, kun nainen on jo ihan sekaisin. :D

Nenna, jalat oli vauvalla tissiin nähden vastakkaisen olan päällä ja tosiaan minä melkein selällään tai jyrkkä takakenotus sohvalla.

Mullakin jäi toinen tissi jotenkin jälkeen imetyksestä ja maidontuotannosta kun sen puolen rinnanpää rupesi aristamaan ja jostain syystä muutenkin imuote on vastakkaisella puolella parempi niin päätin muutaman päivän ajan imettää vain toisesta rinnasta. Nyt toinen tissi jolla oon enemmän imettänyt on jatkuvasti kovana hirveestä maidontuotannosta ja tää tauolle joutunut jatkuvasti puolityhjänä. Molemmat vuotaa kyllä yhtä runsaasti. En oo asialle viittinyt tehdä mitään mut näyttää vähän kummalle kun toinen on pinkeenä maidosta ja toinen ei niinkään.

Mulle on tullut tutuimmaksi istualteen imetys. Kyljelleen imuote jää aika köyhäksi ja sit rinnanpäät maksaa hinnan, vaikka onkin lungia öisin tökkää sängyllä vauvalle tissi suuhun ja torkkua kun toinen syö.

Meillä on kärsitty jo viikon ajan jatkuvista vatsanväänteistä vaikka oon syönyt supermautonta ruokaa ja vältellyt kaikkea mahdollista (paitsi aamukahvia) josta nuo vatsanväänteet voisi johtua. Silti heräillään vähän väliä kipristelemään ja sen jälkeen aina lohtutisseillään. Ihan mielelläni mä lohtutissiä annankin, paitsi yöaikaan, mutta toisen surkea naama saa mut pehmenemään välittömästi.

Imetys on muuten sujunut tosi kivasti - ei ole mainittavampaa kipuilua rinnoissa, ei suihkutissejä vaikka maitoa muuten riittää ja valuu huolella, ja poika on alusta asti hyvin hokannut oikean imuotteen ihan itse vaikka välillä asennot tuppaa olemaan vähän mitä on. Hyeenan elkein nappaa ahnaasti aina tissiin kiinni, oon ruvennut kutsumaankin sessioiden aikaan tissihyeenaksi.

Mä en mitenkää saa sitä kyljellää makuulla imetystä sujumaan kunnolla. Toisinaan se sujuu, mut pääasiassa ei. Öisin kokeilen mut harvoin se sujuu. Sit noustaan vaa istumaan tai takakenoon ja sitten imutellaan silleen. Tällä on hiukan suppee toi imuote, mut eikai sitä kunnollista voi saadakaan kun kieli ei tuu ulos niin paljoo et sais sen täydellisen imuotteen. Mutta koska imetys ei tee kipeää niin en ole kovin huolissani siitä. Sitäpaits painoa tulee tasasella tahdilla lisää. Aina välillä koitan saada korjattua otetta, mut vaihtaa aina sitten toiseen omaan otteeseensa ni sama se nyt sitten kai on.

Joo no mustakin tuntuu et imuote vois olla parempi, mut kun ei satu ei haittaa ja hyvät nielemisäänetkin kuuluu vauvalta eli hyvin saa maitoa tulemaan.

Mekin ollaan oltu nyt muutama päivä jo kotona. :Heartblue Täysimetyksellä mennään ja hyvin riittää maitoa. Ensimmäisen kerran imi jo synnytyssalissa muutaman minuutin ikäisenä. Kätilö nauroikin, että "näinköhän poika syö alusta asti kuin kaksiviikkoinen"! :p Imuote on ollut erittäin hyvä alusta alkaen. Poika sai sairaalassa yhden yön aikana lisämaitoa, kun sai sinivalolamppujen alla kelliä. Siitä seuraavana päivänä vatsa alkoikin toimia kunnolla ja bilirubiiniarvot laski. Lisämaitoa ei olla sen koommin enää tarvittu/tarjottu.

Kotona poika on nyt syönyt hyvin. Kertoja päivään tulee keskimäärin 10 ja kestoltaan keskimäärin 35-45min. Hyvin on riittänyt maitoa molemmista rinnoista ja välillä äiti on ihan pulassa vuotavine tisseineen. :grin Olisi nyt tarkoitus kokeilla pumppamistakin, kun tuotantoa tuntuu olevan! :happy: Saisi puolisokin syöttää välillä ja äiti voisi vaikka nukkua, jos oikein alkaa univelkaa kertymään.

Takaisin