Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kolibri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo ei huolta painon noususta. Kuukaudessa tullut melkein 700g lisää:joyful: pitää vaan uskoa omiin varoihinsa. Nyt ollaankin pari päivää pidetty kunnon maratooneja ja olen kiinnittänyt huomiota syömiseen ja juomiseen. Jotenkin vaan epäilin itseäni kun rinnat ei ole kasvanut kuin puoli kuppikokoa ja muutenkin on piene rinnat.Äidilläni ei ole maito riittänyt kuin n. Kuukaudeksi meillä kaikilla lapsilla. Äiti aina epäileekin joka kerta kun poika känisee tai itkee että olisi nälkäinen. Ensimmäisenä aina tuumaa että "riittääköhän sun maito", itse kyllä olen tässä 7 viikossa aika hyvin oppinut tunnistaa mikä on nälkä itkua ja mikä väsyä tai milloin mitäkin.

Mun on vaikea uskoa ettei maito riitä. Saattaahan niitäkin tapauksia olla, mutta luulen että syynä on 70- ja 80-luvun eri imetysohjeet. Jos ei imetä tarpeeksi usein tai saa lasta ihokontaktiin, maidontulo saattaa estyä.
Mun äiti kyselee jatkuvasti samaa, tuleeko maitoa, saako lapsi ruokaa. No eikai tää poika rinnalla viihtyisi jos sieltä ei tuu mitään. Pulauttelee, pissaa ja kakkaa normaalisti ja on tyytyväisen oloinen.

Ne meidän äidit joilla itellä ei oo imetys onnistunu tai maito "loppui" ni ne just kyselee kovasti.. Munkin äiti ihmetteli että miten ne sieltä sairaalasta päästi kotiin heti samana pvänä että mitä se vauva nyt syö kun sun maito ei oo viel noussu :D

Meidän äiti just puheli et siihen aikaan sairaalasta ei päässy ennen kun maito nousi, se pumpattiin nousemaan koska vauvat ei juuri olleet vierihoidossa ja saivat aina niin kauan lisämaitoa kunnes oma maito nousi. Eli silloin ei ollut käytäntönä/suosituksena antaa vauvan itse nostattaa maitonsa, nythän tiedetään että ravinto useimmiten riittää vaikka maidot tilataan tankkaamalla tissillä koko ajan.

Kuulemma ohje kotiin on ollut 5 minuuttia per rinta ja neljän tunnin välein. Ei meidän poika ainakaan ehdin 5 minuutissa kun päästä vauhtiin ja huutohan siitä tulis jos otettais pois rinnalta. Niin meidänkin äiti sanoi että vauvat oli kätilöiden hoidossa ja kaikki tuotiin samaan aikaan tissille, vaikka joku vauca olisi kiljunut nälkää jo syöttöjen välissä. Aika kauheelta kuulostaa.:eek:

Ennen oli ennen :D
Meillä maidontuotanto on lisääntynyt kun jätin rintakumin pois! Sitä myötä myös korvikkeen tarve! :) silti saa päivässä yhden satsin korviketta pullosta.

Täällä korviketta menee lähes joka syöntikerralla, muutaman kerran ei ehkä ole ollutkaan kovin nälkäinen ja rintamaito riittää. Olen nyt tyytyväinen niin kauan kuin osa ravinnosta tulee maidosta.

Mielialaa ei kyllä mitenkään parantanut se uusi tutkimus, jonka mukaan vuoden iässä (tai yli) rintamaidolla olleet pärjää elämässä paremmin kuin korvikelapset.

Mä ylitin tänää itseni ja imetin autossa vilkkaan kävelykadun varrella!! :D:D helpottaa kummasti kun poika osaa heti napata kiinni, ite en ole enää kömpelöimmästä päästä ja homma käy nopsasti. Ja iltapäivällä imetyskahvilaan muiden äitien ja vauvojen pariin :)

Yöt mennään pelkästään rintamaidolla ja päivisin korvikkeen määrä vaihtelee, 150-250 ml nyt per vrk. Pääsisin varmasti pelkkään tissittelyyn jos tää imetys ei sattuisi edelleen :( En jaksa enää ottaa stressiä korvikkeen antamisesta, mähän oon jo ilmeisesti pilannut mun lapsen suoliston ja tulevaisuuden! :rolleyes:
Vieressä nukkuu ja mun on tosi vaikee ollut nukahtaa jos tyttö onkin ollut iskän kanssa olkkarissa ja mä saisin vauvatonta unta. Mut me nukutaan vauvan kanssa sängyssä ja iskä sohvalla... :D Tavoitteena on saada likka jossain vaiheessa omaan sänkyyn nukkumaan mut vielä en oo jaksanu alkaa ottaa siitä paineita. (Taitaa olla äidille pahin eroahdistus)
Illalla laitan yökkärin päälle n. 20:00 ja sit sylitellään olkkarissa telkkua kattellen ja tissitän siinä samalla. Sit siirrytään sänkyyn viim. 22:30 ja eka syöttö on n. 2:30-3:30 jonka jälkeen nukkuu siihen kuuteen ja syö ja seurustelee hetken. Sit nukahtaa pariksi tunniksi vielä uudelleen :)
Sori meni eka vähän OT...

KoBe en usko että imetys on avain onneen ja menestykseen. Itse olen korvikelapsi ja omasta mielestäni pärjännyt ihan hyvin elämässä:rolleyes: Tollaset tutkimukset kannattaa jättää omaan arvoonsa, nykyään vaan hössötetään ja painostetaan liikaa täysimetykseen. Et ole sen huonopi äiti kuin kukaan muukaan, päinvastoin. Huolehdit että vauvasi saa riittävästi ravintoa kasvaakseen.:Heartred

Meistä sisaruksista vanhin veli ei ole rintaa oppinut syömään koskaan ja äidiltä maidontulo loppunut kuukaudessa ja tuo veli pärjää ja on järjestänyt elämänsä parhaiten meistä kolmesta, joten itse en anna arvoa tuollaiselle tutkimukselle ;)

Mä oon myös korvikelapsi. Sisko myös. Äiti sano että maitoa ei vaan tullu. Ja mummulla kuulemma sama homma. Ihmettelivät molemmat ku mulla on riittäny niinkin että oon voinu vähän pumpata jemmaan. :)

Puhuttiin just viime viikolla äidin ja isotädin kans imetyksestä ja maidon tulosta. Äiti imetti mua kuukauden, sit jouduin leikkaukseen, ni maidontulo lakkas sillä aikaa. Mun veljeä ei imetetty vissii niinkään pitkään. Ja isotäti sano, et hänellä ei vaan tullu maitoa, kaks viikkoa oli saanu imetettyä kumpaakin lastaan, sit se maito vaan loppu.
Mulla taas maitoa tulee suihkuamalla, ei o aina kivaa sekään.

Miten röyhtäytätte nukkuvan vauvan? Yöllä on vähän vaikea röyhtäyttää kun poika herää jos nostaa hartialle tai pystyyn rintaa vasten. Sitten pitää päästä uudestaan tissille ja kierre on valmis. Alku yö menee hyvin ilman röyhtäystäkin, mutta ilma alkaa vääntää jossain vaiheessa aamulla.

Takaisin