Imetys

Meillä on kans ollut jo ikenien kanssa tuota pureskelua mutta se ei ole niin sattunut. Muutenkin tympäisee kun mua ei missään vaiheessa ole imetys sattunut, ei ole ollut tulehduksia eikä tukoksia tai mitään..kaikki on sujunut oikein mallikkaasti rintaraivarikautta lukuunottamatta. Nyt olen tehnyt siten, etten tarjoa rintaa ihan ekaan inahdukseen vaan odotan, että kaveri on tosi nälkäinen, sitten ei enää malta pureskella vaan alkaa samantien syömään. Syödessähän tuota ei tapahdu, kun kaverilla on oma kieli välissä :) Silloinkin saattaa tosin syönnin päätteeksi kiitellä vielä puraisemalla, ellen itse ole nopea.. Mä toivon, että uudet hampaat nyt vielä vain kutiaa tms. ja antaa olla rauhassa jatkossa. Kauhulla odotan niitä vastakappaleita sinne ylös, jos tämä jatkuu. Sitten on viimeistään lopetettava koko touhu.

Esikoinen ei tätä tosiaan tehnyt kuin muutaman hassun kerran ja hänelle hampaat tuli vielä hieman aiemmin.. Tämä tuoreempi on kyllä niin paljon vekkulimpi tapaus jo muutenkin, että aika lirissä taidetaan olla hänen kanssaan jatkossakin :D
 
On taa imetys tai maidontulo niin henkimaailman asioita ettei boi ymmartaa. Viime viikon pojalla oli tihean imun kausi. Siita muutaman paivan paasta tai siis alkuviikosta aina keskiviikkoon asti mulla oli ihan mahdoton ylituotanto. Talla viikolla olen taistellut pojan kanssa tai siis joutunut aina menemaan pimeaan imettamaan ja siita tuotanto on tasautunut. Viimeyona poika soi vain kahdesti (ihme) ja tanaan tuntuu etta han syo juuri ollenkaan tai ei koskaan kunnolla sinne takamaitoon asti. Imetystuesta sanottiin etta takamaitoa syodessa leukojen liikkeet ovat pienemmat ja siella on pienia taukoja valissa. Nyt illalla tuntuu ettei maitoa riita kun poika ei ole tavallaan tilannut itselleen riittavasti maitoa kun paa pyorii ymparistoa tutkiessa. Nukkumaan kaydessa ei meinannut asettua ja imetin kolmeen otteeseen.
 
Oli muuten jännät paikat mahataudissa, että miten maito riittää mutta tuntui riittävän, eikä poika syönyt juurikaan tiheämmin. Eli ei se ihan hetkessä lopu maitokaan näköjään. Yritin kyllä syödä ja varsinkin juoda kovasti, vaikka se itselle aiheutti kovia mahakipuja ja huonoa oloa. Oli mulla korviketta valmiina kaapissa, jos tilanne oikein huonoksi olisi mennyt.

Toista rintaa poika puri pari yötä sitten niin kipeästi 3 kertaa peräkkäin ennen kuin alkoi syömään, että nyt sattuu joka kerta kun imetän siitä. Olen Lansinohia siihen laittanut, kun en muutakaan keksi. Mä en tiedä oikeasti, mikä tuohon auttaisi, itse saa olla tosi kärppänä, että ehtii väliin, jos ei olekaan vielä hyvä syömisote, jolloin ei pure. Yöllä tuo vireillä olo on luonnostaan vähän huonompaa... Mun kiljahtelut ei auta, ne on pojasta lähinnä hauskoja. Jannu oikeen virnuilee mua puraistessaan ja silmätkin nauraa, että nyt on tehty jotain tosi kivaa... Olen yrittänyt tahallaankin säikyttää kun puraisee mutta ei auta, tämä kun ei äänistä hätkähdä.
 
Voisko vielä tässäkin vaiheessa sellaista rintakumia kokeilla ainakin sen aikaa, että pureskeltu rinta toipuu? Eipä muuta tule mieleen jos kiljahtelu ei auta.
 
Joo, hyvä idea :) Täytyykin kaupasta yrittää etsiä semmoista. Toinen vaihtoehto on tosiaan kärsiä. En usko, että rintakumista enää tässä vaiheessa mitään haittaakaan ole, jos vaan pojalle itselleen kelpaa.
 
Olen nyt vähentänyt imetystä melko paljon, yösyötöt plus pari päiväimetystä jäljellä. Melko kaksijakoinen fiilis, toisaalta jotenkin parempi ja energisempi, mutta sitten taas jotenkin ahdistunut ja syylistyvä kun mukamas vie lapselta jotain, mikä olisi sille niin tärkeää itsekkäistä syistä. Järki sanoo, että johan tässä melkein puoli vuotta lähes pelkästään imetettiin, eikä lapsella muutenkaan ole mitään hätää. Niin sitä imaisee jonnekin tuonne mielensä sopukoihin erilaisia ympäristönsä asenteita, joilla voi sitten omia päätöksiään kyseenalaistaa. Se ei ehkä auta kun tajuaa miten kallista on tuo ei imetys etenkin jos muksu syö niin kuin meillä eli tosi epäsäännöllisiä määriä, joten korviketta saa kaataa menemään melkoiset määrät. Onneksi mies kannustaa ja haaveet mahallaan nukkumisesta tsempaavat myös (en ole voinut nukkua mahallaan,heti sattuu selkään kun imetys ylläpitää yliliikkuvuutta valmiiksi notkossa alaselässä)!
 
JaneDoe, Varastitpa sanat suustani! Hyvin samoissa tunnelmissa. Meillakin on jaljella yosyotto (huom! Yksikko!) ja kaksi paiva syottoa. Toisaalta olen innoissani, kun on enemman energiaa ja omaa aikaa, mutta toisaalta surettaa, etta vien vauvaltani ruoan ja lohdun. Ryven ajatuksissa, etta olen itsekas, kun laitan itseni etusijalle, ja minun pitaisi olla uhrautuvaisempi. Ja sitten tietenkin se klassikko, etta olenkohan huono aiti, kun en imeta lastani kauempaa. Ja niin edelleen. Jarjella ajateltuna ymmarran hyvin, ettei tassa ole mitaan syyta surra tai potea syyllisyytta ja etta imetyksen vaheneminen on normaalia. Valitettavasti tunteen tasolla asia ei ole niin yksijakoinen. Kaipaan jo nyt sita tunnetta, kun vauva on sylissani ja tyytyvaisena imee rintaa - tippa tulee linssiin pelkasta ajatuksesta, etta siita pitaa luopua.
 
Minä taas varmaan yritän imettää liikaakin edelleen... Lapsi syö soseita/puuroa n. 4-5 pilttipurkillista päivässä ja imetän siihen päälle vielä 6-7 kertaa vuorokauden aikana. Tosin maitomäärät ovat varmaan huomattavasti pienempiä kun syömiseen keskittyminen on mitä on. Yöllä kaksi syöttöä, jolloin syö isot satsit. Korviketta en tosin anna edelleenkään.

Että mikä määrä ja tasapaino olisi hyvä? Pitäisikö vaan enemmän antaa lapsen päättää maidon aika eikä enää orjallisesti syöttää kellon ja tottumuksen mukaan. Riittäisikö vähempikin?

Ehkä itse vaan yritän pitää kiinni imetyksistä kun ne on niin ihania hetkiä :) tai olivat... Ehkä päiväimetyksistä on jo se suurin hohto hävinnyt kun se on sellaista hyörimistä ja pyörimistä. Ei auta kun hommata lisää lapsia :D
 
Vooii niitä ihania hetkiä tulee kasapäin muita! Ihan vaan pelkkä silmiin tuijottelu sylikkäin, silittely tai halittelu. Myös pullosta syöttäminen on mun mielestä ihanaa ja läheistä.

Älkää siis huoliko mamat. Imetyksen vähentäminen tai varsinkin lopettaminen tuntuu ihan karmeelta, mutta mitään se ei läheisyydestä pois ota!
 
Meillä oli eilen neuvolassa puhetta siitä, kuinka soseet alkavat ottaa pääpainoa ruokavaliossa nyt yli puolen vuoden iässä. Terkka ohjeisti imettämään vasta soseen jälkeen, jolloin maidon määrä kuulemma luonnollisesti vähenee.

Mä oon kans niin tykästynyt imetykseen, on se niin ihanaa. :)
 
Mulle ei ehkä niinkään ihmetyksen ihanuus ole se juttu, vaikka kivoja hetkiä ovatkin pääosin, vaan joku ihmeellinen pelko siitä, että mitäs jos imetys onkin vielä tärkeämpää kuin nykyään ajatellaan tai mitä jos se olisi tosi tärkeää juuri tälle lapselle jostain syystä. Keskityn kuitenkin siihen, että lapsella on varmasti pääosin meidän kanssa hyvä olla, eikä se imetys voi oikeasti olla mitenkään ratkaiseva asia missään asiassa :)
 
VilliVadelma: tuleeko joku noista 6-7 imetyskerrasta noiden kiinteiden antamisen yhteydessä vai ovatko ihan omia ruokailuhetkiään? Jos ovat omiaan, niin voisiko ajatella jossain vaiheessa yhdistää niitä? Esim. ensin kiinteät ja sitten imetys päälle vähän kuin ruokajuomana? Tai toisinpäin, ihan miten itsestä tuntuu sopivimmalta. Itse en usko, että lapsi saa rintamaitoa liikaa, eiköhän hän juo sitä tasan sen verran, kuin hänestä tuntuu. Meidän pojalle on esimerkiksi ihan turha rintaa edes tarjota, jos ei ole nälkä eikä varmasti kyllä ylensyö siitä. Tarkoitushan kuitenkin on, että jossain vaiheessa se rintamaito jää vähemmälle ja muu ruoka alkaa viemään isomman osan. Riippuu toki paljon siitä, koska aikoo imetyksen lopettaa. Mä vähentelin pikkuhiljaa noin 11kk ikäiseksi saakka esikoisen kanssa, ehkä hieman reilu 11 kk taisi olla kun viimeisenkin syötön jätin pois. Tuolloin varsinaisia ruokaiukertoja oli päivässä enää 5 (joskus harvoin 6), ei mitään yösyöttöjä enää. Korvikkeeseen aloin totuttelemaan noin 9kk:n iässä kun töihin lähtö läheni. Tämän nuoremman kanssa aloitan korvikkeen satunnaisen annon ehkä aikaisemmin, kun en jaksa enää yrittää edes pumpata mutta muuten imetän enemmän tai vähemmän vähintään yhtä pitkään, kuin esikoista, en taaperoksi asti kuitenkaan :)

Niinhän se on, että sitä sitten miettii monia valintojaan vanhempana, että oliko ne sitten oikeita vaiko ei ja sitähän ei kukaan voi oikeasti tietää. Mitä vanhemmaksi nämä mussukat tulee, sitä isompien kysymysten äärellä ollaan ja sitä herkemmin vanhempien valinnat ja teot voi vaikuttaa lapsen psyykkiseen (ja miksei fyysiseenkin) kasvuun. Siinä ehtii unohtua semmoiset asiat, että imettikö nyt tarpeeksi pitkään vaiko liian kauan tai ettei imettänyt ollenkaan. Olipa ratkaisut, mitä hyvänsä, sitä äitinä aina ne kyseenalaistaa, että meniköhän nyt nappiin.. Se on sitä vanhemmuutta ja mun mielestä kertoo vaan siitä, että välittää. Olipa se valinta mikä hyvänsä niin mun mielestä on tärkeintä, että se on ihan oma eikä kenenkään muun. Jos tekee liikaa toisille mieliksi niin se jos mikä harmittaa ja mietityttää sitten jälkikäteen varsinkin lasten ollessa kyseessä.

Mullekaan imetys ei oikeastaan ole se juttu läheisyyden kannalta. Varsinkin tämän nuoremman kanssa se on melkein alusta asti ollut lähinnä ruokailuhetki, kun kaveri on oikeasti noin viidessä minsassa valmis niin imetyshetki on melkein ohi ennenkuin on ehtinyt kunnolla alkaakaan. Nykyisin varsinkin on helppoa kun imetysvälitkin on lyhyimmilläänkin 3 tuntia, paitsi illasta, jolloin saattaa tankata kahteen kertaan parin tunnin sisään ennen nukkumaanmenoa. Onneksi se pureminen on nyt jäänyt ihan muutamaan satunnaiseen kertaan ja silloinkin syynä on ollut se, ettei ole ollut vielä tarpeeksi nälkä. Mä tykkään imettää siksi, kun se on vaan niin pirun helppoa. Mä en jaksais pullojen pyörittelyä, lämmitystä, pullon pesua, desinfiointia, onko lämpö sopivaa jne. Kun pojalla nälkä iskee mä kaivan rinnan esiin ja maito on siinä valmiina tarjottavaksi ja syönnin jälkeen riittää, kun laittaa rinnan takaisin piiloon. I like it simple.. :) Miinuspuolena täytyy kyllä sanoa se, että näissä kun ei ole sitä mittaria niin elää jatkuvassa jännityksessä, että saako se nyt tarpeeksi.. Ei nyt tässä vaiheessa enää jännitä mutta silloin kun oli enemmän vauva :) Nyt jo luotan siihen, että kyllä se riittää. Ei tässä tuotannossa voi tapahtua isompia muutoksia, ellei omassa ruokavaliossa tai kulutuksessa tapahdu jotain radikaalia ja sihen kyllä reagoisi varmasti poikakin.

Huoh, tulipas sormet kipeeksi :wink Mulla taitaa olla näppäilyripuli. Pahoittelut mahdollisista typoista :)
 
VilliVadelma, En usko, etta voit imettaa vauvaasi liikaa - ellei sinusta silta tunnu. :) En tieda, onko tasta apua, mutta laitan tahan nyt sen, mita sain paikallisesta neuvolasta 6-7 kk vauvan ruokailua koskien. Taman mukaan olisi 6 ruokailua paivalla. :) Itse en mitenkaan orjallisesti tata noudata, mutta minua se auttoi tietamaan, olenko yhtaan samoilla linjoilla.

Aamupala: Maitoa (lopulta: riisivellia)
Valipala: Hedelmasosetta ja vetta
Lounas: Maitoa
Valipala: Maitoa
Illallinen: Kasvissosetta (lopulta: kasvisten sekaan hieman perunaa/riisia, pikkuisen kalaa)
Iltapala: Maitoa

Tasta puuttuvat kaikki yosyotot, koska hollantilaiset menevat yleensa toihin 3 kk jalkeen, minka jalkeen aidit eivat enaa imeta eika vauvaa ei syoteta oisin, tai sitten he jaavat kotiin ja imettavat, jolloin yosyottojen maara on yksilollinen. Minulle neuvolasta sanottiin, etta yksi yosyotto on usein tarpeen viela tassa iassa, mutta etta se jaa pois pikkuhiljaa. Nyt kun siirsimme vauvan omaan huoneeseensa, parjailemme yhdella yosyotolla (voitontanssi!). :)

Edit: Halusin viela korostaa, etta vauvathan kasvavat eri tahtia ja tama on viitteellinen ohjeistus. Osa on valmis jo muuhun ruokaan paljon aiemmin ja vanhempana sen kylla huomaa, jos vauvalle esim. jaa nalka tai han on jo taynna. Sinne yhteenpuristettujen huulten valiin on turha yrittaa yhtaan mitaan tunkea! :wink
 
onks ketään vielä lopetanu imetystä, tässä pähkäilen rinnat niiii kipeinä ja kovina että mitenhän tuo mahtaa onnistua???! Pari pv meni ihan hyvin et imetin aamulla ja illalla sekä yöllä pari kertaa. Nyt tuntuu et kohta tulehus kopsahtaa tännekkin,on ihan kosketusarat.
Opetin pojan korvikkeelle muutamassa päivässä kun imetyksen lopettaminen alkaa olla paikallaan paristanin syystä,tai mitäs syytä siihen sen enempää tarvii johan tässä on yli 5kk menty.
 
Niinpä. Jokainen lopettaa kun haluaa tai on tarve.

Toivotaan ettei tulehdus iske. Kai sitä lopetellaan niin, että vähennetään imetyskertoja yksi kerrallaan niin ehtii rinnat mukaan. Kertalaakista jos vähentää esim. puoleen niin voi tosiaan olla rinnat kipeät ja täydet.
 
Oon lopettanut ja mulla ainakin meni suhtkoht kivuttomasti. Kaikki sanoivat, että lopeta pikkuhiljaa, mä lopetin kerrasta. :D Pari päivää oli tissit ihan täynnä ja vuosi koko ajan. Muistaakseni saunassa ja suihkussa vähän hieroin jos oli joku kovempi kohta. Ei mennyt varmaan viikkoakaan kun jo helpotti. Tosin kauan aikaa saatto vuotaa jos tyttö oli ihan kainalossa ja nukuttiin vaikka lähekkäin päikkärit.
 
Ongelma tässä on se että pitäs just lopettaa vähänniinku kertalaakista :D

emmie etkö antanu tytölle sit kertaakaan sen lopettamispäätöksen jälkee?
Miula on ainanki niin arat et en tiiä miten päin tässä pyöris pumppu vai poika kainalossa.
 
Mä oon kans miettinyt, että miten tuo kannattaisi hoitaa..ihan vielä ei oo tarkoitus lopetella. Mutta pitäähän sitäkin miettiä etukäteen.. :wink Oon ajatellut, että vähennän yhden imetyskerran kerrallaan pois. Jos niin pysyisi tissit parhaiten menossa mukana.
 
Niin se pitäs kai tehäkki et yhen jättää pois mutta oon niin malttamaton, halusin lopettaa about viikossa.. pitää kai yrittää jättää päiväpumppailut/syöttö pois,yöllä nukkumisesta vaan ei tuu mitään jos koskee.
 
Takaisin
Top