Imetys

Meillä ainakin toi ruuan tarvekin riippuu päivästä. Eka toi pieni söi ku hevonen ja nyt pari päivää on syönyt vähän vähemmän ja nyt yöllä söi taas ku hevonen.

Yllätyin viime yönä ku pumppasin ni sain pumpattuu 140 ml ja aamuyöstä 110 ml. Nyt tosin päivällä taas tasottunut semmoseen 60-80 ml. :) Onnea on omistaa pumppu!

Koita lyyti sormella silittää vauvan poskea sillai suupielest korvaan päin, jos meinaa lopettaa imemisen. Mul ainaki se sai esikoisen imemään maitoa lisää jos meinas nukahtaa.

Meitä neuvottiin hieromaan ja kutittelemaan vauvan niskaa ja yläselkää, kun se nukahtaa tissille. Ei se aina tehoa, mutta on tehonnut paremmin kuin muut vinkit. Nukahteluongelma jäi kyllä ekaan viikkoon, nyt tämä jaksaa huolehtia vatsansa täyteen.

(Ja hyvin tämänkin paino nousi nukahtelusta huolimatta, joten varmaan tuli silloin alkuun heräteltyä turhaankin.)

Mä stressasin turhaan toissapäivänä tän ruokahalun vähentymisestä. Näköjään vaan alkoi joku uus vaihe. Nyt tissillä kuluu paljon vähemmän aikaa kuin ennen, mutta vaipoista voi päätellä että ruokaa riittää. Viime viikolla imetykseen kului parhaimmillaan 8 h / vrk, nyt 4-5 h. Ja jonkinlainen päivärytmi alkaa muodostua. Oli vaan tosi äkillinen muutos, säikäytti.

Muokattu viimeksi:
Vaatteet pois ja vaippasilleen, kylmä ilma piristää! Tepsi ainakin meidän laiskaan syöjään. Nythän tuo syö niin, että tissitkin on lommolla, kun kaveri kolmeviikkoinen popsii menemään.

Tissit lommolla täälläkin! Ei pää pysy mukana näissä kuppikoon muutoksissa.

No entäs jos isi vie vauvan hetkeksi, vaihtaa vaippaa ja vaatetta yms. aktivointia kauempana maitobaarista? Putsaa vaikka napatyngän ja muutenkin vähän pesaisee, niin saattais pieni piristyä? Siinä tissillä köllötellessä on välillä liiankin mukavaa...

Meiän jätkä imaisee tissiä 5-10minuuttia ja tuntuu olevan tyytyväinen saamaansa maidon määrään. Saatuaan tarpeekseen alkaa nukahdella tissille ja lopulta päästää irti kun vähän kiusaa. Sillä menee nätisti 2-3h, jos yritän syöttää lisää esim. toisesta tissistä, seurauksena on vaan paljon enemmän pulauttelua ja kärttyisyyttä.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Ei lyyti taida olla parempaa neuvoa täältä antaa kun oot jo niin monia kikkoja kokeillut. Me heräteltiin kans tolleen vaippasiltaan.

Mulla oli lääkäri aamusta kasilta ja vauva heräs kuudelta syömään. No, huus vielä 7.30 ja laitoin eilen pumppaamani maidon lämpenee kun oli jo kiire lääkäriin. Koska mä en osannu sitä tehokkaasti lämmittää, lähdin kiiruussa ja siinä olikin käynyt niin, että vauva oli nukahtanut n. 10 min siitä kun olin lähtenyt. Hyvä niin. Mut nyt mua harmittaa kun toi maito meni ns. hukkaan :sad001

Mä en oo vieläkään alkanut pumppaamaan, kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat just eikä melkein. Pelkään että sotkisin tämän tasapainon, jos tekisin lisätilauksia pumpulla. Onko tämä ihan tyhmä huoli? Lisääntyykö tuotanto pumppaamalla herkästi?

En halua kylpeä ylimääräisessä maidossa, mutta ois toki kiva antaa miehenkin pian osallistua pikkunisäkkään ruokintaan.

Mulla on tullu maidonkerääjät täyteen melkein joka syötöllä muutenkin, ei oo tarvinnu pumpata moneen päivään :) pakastin kohta täynnä maitoa... Eikä oo ees saanu vielä kertaakaan pullosta.

Imetykset ovat myös nopeutuneet huomattavasti, alun nukahtelusta ja puolen tunnin sessioista siirrytty viiden minuutin hörppimisiin :) myös yöllä! Tosin välillä yöllä pitää ottaa pari imasua vielä hetken päästä unilääkkeeksi. Väli koko ajan jotain tunnin ja kolmen tunnin välistä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tuo maidon lisääntyminen pumppaamalla on varmasti taas niin yksilöllistä! Mulla pumppaaminen lisää selkeästi maidon määrää ja suihkuamista. En ole pumpannut nyt kertaakaan tälle vauvalle, vaikka monet kerrat olen ollut räjähdys pisteessä. Olen sit vain antanut maidon valua harsoon vapaasti ja näin saanut helpotusta pinkeisiin rintoihin. Voisihan tuon maidon antaa valua suoraan pulloon tai maidon kerääjään... Mutta en ole jaksanut! Hyi mua, huono äiti!

Joinakin päivinä, kun vauva on imutellut tiheämpään ja tilannut lisää maitoa mun rintoihin, olen joutunut antamaan korviketta kerran. Seuraavalle syötölle rintoihin on jo kertynyt maitoa tarpeeksi.

Vauva on huomenna kolme viikkoa ja nut tuntuu, että maidon tulo alkaa tasaantumaan. Rinnat ei ole enää niin pinkeät ja kovat.

Kuulun myös niihin mammoihin jotka ei ole sitä ns ylimääräistä maitoa talteen ottanut. Harsoon suihkutellaan täälläkin siis. Eilen oli tissit taas enemmän täynnä ja pumppua joutu vähän näyttämään niille ennen rinnan antamista naperolle.

Syökö teillä muuten yhdessä syötössä molemmat rinnat? Tai edes vähän toisesta? Meillä kun pääosin mennään yhdellä rinnalla per syöttö ja hyvin menee se 2-3 h tai jopa 4h

Meillä riittää melkein aina yks rinta per syöttö, iltatankkauksessa menee molemmat.

Mulla valuu ylimääräistä vain öisin. Päivällä liivinsuojuksiin jää vain tippoja. Maidonkerääjät on vielä paketissaan, harsoon menee ekstramaidot täälläkin.

Meillä nälän riittää viemään yksi tissi. Mutta se imetäänkin tyhjäksi kerta laakista. Mä oon alkanu harkitsemaan maidonkerääjän hankkimista, ku tuntuu tyhmältä kastella harso litimäräks ja heittää maito niin sanotusti hukkaan. Mistä noita voi hankkia?

Ihan tavan kaupasta, cittarista taisin itte ostaa.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin