Imetys

Voi kun mies huolehtii minusta! Valvoin kaksi yötä sairaalassa koska Tonttu halusi koko ajan rinnalle. Nukkui siinä, söi vähän ja nukkui taas ja minä olin hereillä enkä saanut nukuttua edes päivällä. Mies huomasi väsymykseni kotona ja sanoi ettei tämä peli vetele. Otetaan pumppu pian käyttöön ja hän lähtee Tontun kanssa vanuilemaan ja silloin mun pitää nukkua. En kuulemma saa siivota tai tehdä muuta kuin hoitaa Tonttua ja itseäni. Voi miten helpotti olo. Joku huolehtii vielä minusta enkä ole yksin Tontun kanssa enää vaan vanhempina yhdessä hoidetaan. Ihanaa olla kotona taas! Tänään täytyy siis kokeilla Kuinka pumppu toimi!

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

Tässä on nyt pari päivää pyörinyt maidonnousemisen, tai oikeemmin sen nousemattomuuden ympärillä. Tyttö on kiinni tississä koko ajan. Kun syön, käyn vessassa tyttö huutaa miehen sylissä. Huutaa se välillä tissilläkin. Ei päästä ulos, eikä ehdi tehdä mitään maidontuloniksejä. Nytkin on Weleda teetä kupissa oottamassa mutten oo saanut sitä juotua kun tyttö on tissillä.

Korviketta meni eilen paketillinen että saatiin tyttö ees välillä nukkumaan. Rinnan jälkeen kun rauhoittuu enää max puoleksi tunniksi. Pelkään että helppo pullomaito vaikuttaa jo siihen että tyttö imee laiskasti. Ja kun ei ime tyhjiksi niin eivät täytykään kunnolla. Toisaalta tuntuu ettei rinat äiden imumaratonien aikana täyty enää senkään vertaan. Öisin menee vähän paremmin, tunnin imun jälkeen tyttö nukkuu tunnin tai kaksi.

Pumppailla koitan ehtiessäni eli vähiin jää mutta silloin saan pinkeästäkin rinnasta max 10-20 ml ulos ja yleensä vain pisaran. Eli tuolla ei liene suurta tehoa tuoton parantamiseen.

Vaikka vielä tuolta jotain tulee niin koko ajan tuntuu vähenevän vain. Onkohan peli imetyksen suhteen kohta menetetty. Mä ainakin alan olla todella väsynyt ja surullinen koko rumbasta. Periksi ei kykene vielä antamaan kun kuitenkin uskon rintaruokinnan etuhin mutta jotenkin tuo maitomäärä pitäisi saada isommaksi että nuppi pysyis kasassa.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Nipsumuki: Ootko tehnyt syöttöpunnituksia, että vauva varmasti saa imettyä maitoa mahaansa? Siskonpojalla imuote oli kunnossa ja maitoakin tuli, mutta maito ei jostain syystä siirtynyt rinnasta mahaan syöttöpunnitusten mukaan. Sinuna ottaisin ehkä yhteyttä imetystukeen tms. Ja peli ei ole menetetty, vaikka osaimettäisit. Ystäväni imetti viimeisintä lastaan yli vuodenikäiseksi ja lapsi sai koko ajan myös korviketta. Kaikki rintamaito minkä vauva sinulta saa on tosi tärkeää, mutta jos korvikkeen anto imetyksen lisäksi helpottaa elämää, niin anna sitä. Täysimetyksestä ei kukaan kruunua saa, tärkeintä on että vauva ja äiti jaksaa hyvin!!

Kiitos röppö! Punnituksia ei olla kokeiltu. Terkka ehdotti sitä kyllä kotikäynnillä mutta kun sanoin että kun syöttämisessä menee helposti tunti niin terkka meinasi että olkoon. Tuli vasta jälkeenpäin mieleen että olisi siitä lyhemmässäkin ajassa jonkun arvion toki saanut. Imetystukipuhelimen numero on ylhäällä, keräilen rohkeutta seuraavaan soittoaikaan, josko saisi soitettuakin.

Mä en ymmärrä tätä omaa maidontuloa! Alkuun kun maito nousi niin tissit oli isot ja pinkeet kun ö-kupin silarit sit se maidon tuleminen tasaantu ja oma olokin sitä myötä helpottu, mutta nyt on taas silarit tullu takasin ja saan olla koko ajan vaihtamassa paitaa kun maitoa vaan suihkuaa tilanteessa kun tilanteessa! Pumpulle on kyllä käyttöä joka aamu...ja yöt on nykyään taas ihan kamalan tukalia :(

Meillä on vähän samanlainen tilanne ku nipsumukilla. Tyttö viihtyis tissillä koko ajan ja yksittäinen imetyskerta kestää vähintään 40min. Mie oon tosin pumppaamalla saanu parhaimmillaan melkein desin maitoa, mutta siinäkin saa pumpata melkein tunnin.

Mie luulisin, että mulla kyllä nousee maitoa varmaan ihan riittävästi, mutta ongelma on ehkäpä siinä, että tyttö imee tehottomasti eikä saa sitä maitoa ulos rinnoista. Syöttöpunnitusta olis kiva kokeilla, mutta ei meillä oikein oo kunnollista vaakaa millä sen sais tehtyä...

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Meillä ei maito ole vielä parissa päivässä noussu. Kirppu imee kuitenkin hyvin ja on toooosi pitkään tissilöä. Karseen kipee vasen nänni aina imetyksen alussa. Annetaan toistaiseksi lisämaitoa sokeriarvojen takia.

Tärkeimpänä, kiitos kaikille vinkeistä, mitä oon etukäteen lukenut! Hirveesti on ollut apua.

Täältä on kyllä saanut hyviä vinkkejä vaikka kokemusta on yhdestä lapsesta aiemmin! Toisella toimii toinen keino ja toisella toinen. Vertaistuki on best!

Ps. En ikinä jaksais pumpata tuntia! Lisäksi mulla ei olis aikaa sellaseen...

Ja Lucy; mulla nousi maito ekasta vasta 4:nä päivänä... Odottele rauhassa, kyllä se siitä :)

Tän päivän tomera päätökseni oli hankkiutua eroon rintakumi kierteestä. Onnistuin. Nyt mulla onkin sit vauva roikkunut tissillä viimeiset kolme tuntia. Nyt mietinki saako toinen enää syödäkseen vai onko paljasta nänniä niin paljon kivempi imeä. Ihan outoa, että toinen on ollut yhtä soittoa näin kauan hereillä ku ennen oo ees koko päivän aikana valvonu yli kolmea tuntia. Toisaalta toi keltaisuus on selkeästi vähentynyt ni varmaan siitäkin syystä pirteämpi poitsu :)

Mä en oo pumppaillut yhtään sen jälkeen kun oli se kuume ja pakkautuneet rinnat. Mun ymmärtääkseni se lisää maidontuotantoa ja nykyisin meillä on lattiatkin maitotippoja täys. Ja jos on 4-5 h syöttämättä (yöaika), kiristää tissejä aika kiitettävästi.

Jännittää ensi viikolla oleva lääkäri, joka on selän vuoksi jos saan jonkun lääkityksen etten saiskaan sen kanssa imettää. No, turha etukäteen miettiä asiaa...

Mulla nousi maito vasta kuudentena-seitsemäntenä päivänä ja lähdin sairaalasta ennen kun maito oli noussut. OIi tosi jännittävää kun ei oo lapsia ennestään ja mies haki sitten nania kaupasta. Nyt mennään pelkällä tissimaidolla.

Imetystukisivusto ei ollut kauhean kannustavaa luettavaa. Tuntuu että täs on nyt sit tietämättömyyttään vesittäny homman tutilla ja lisämaidoilla vaikka kuvitteli tehneensä oikein kun synnärillä hoitajat molempia tarjosivat.

^Et sä sitä vesittänyt ole. Siinä on vaan enempi riskiä et oppii sen imuotteen kunnolla jos on alle pariviikkosella tutti. Lisämaidosta mekin päästiin pois vaikka se ois se helpompi vaihtoehto välillä! Kyllä mä luotin hoitajien ammattitaitoon synnärillä ja ainakin mun vauvalle tarjosivat lisämaitoa aina aiheesta ja muuten imetys.

Lyyti vastasyntyneiden vatsa täyttyy jo muutamasta tipasta, joten älä suotta huolestu :)

Mä vesitin hyvän imuotteen tutilla. Enää ei tutti ole käytössä, mutta ei myöskään ote parantunut. Voi kun olis aijemmin tajunnu perehtyä tarkemmin aiheeseen.

Meillä vasta alettu kokeilemaan tuttia kun imuote vihdoin hyvä molemmista rinnoista. Vasempaan nänniin sattuu aina ekat imut mut sit tasaantuu.
Ei toi vielä oikein tosta tutista tajua, muutaman kerran imasee ja sit tippuu pois. Treenataan vielä. Ehkä jonkun mielestä hölmöä väkisin tarjota mut koen et se voia toimiessaan helpottaa esim nukahtamista rattaisiin ja rauhottumista muutenkin kuin vain tissillä. Saas nähdä.
Ens viikolla kokeillaan varmaan antaa pullosta pumpattua maitoa, katotaan mikä irvistys tulee:D

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Esikoinen oli kyllä ekoista imuista saakka sellainen tisseissä riippuja :D
Itsekin tein niin että puolen tunnin kuluttua otin sen tissin pois suusta ;) Sit nukahti jätkä!

Tää nuorin on ilmeisesti nopea ahmija kuten äitinsäkin, 10 min ja tissi tyhjä ja vauva nukkuu ;D
Mun esikoinen muuten syö edelleen toooosi hitaasti, nyt 4 veenä tosin saattaa liittyä ikäänkin.
Mulle on pienestä asti huudettu "älä ahmi", niin aika huvittavaa että omaa poikaa joutuu hoputtamaan kun söisi aina sen 30 - 60 min :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Huh mitä tissiraivareita tänään! Miten siinä aina käy niin että kun olet tsempannut ittes että tänään mä imetän enkä anna pulloa joka väliin ni poika on heti aamusta sitä mieltä et se pullo tänne niinku olis jo.
Ei siinä muuten mitään mut se karjuu niin et mun hormonipää ei sitä kestä ja mun on pakko antaa sille jotain ihan mitä tahansa että rauhottuu.
Myöhemmin se tissittely onnistui paremmin, lienikö jo niin kova nälkä et meni hermo? Tai sit suuttu suihkutissiin.

Mut voi mitä mä antaisinkaan jos saisin kans maitoa tulemaan runsaammin! Mäki haluun saada pumpattua PALJON ja levittää sitä maitoa vaikka kaikki lattiat täyteen.

Mistä vauvan vatsavaivat tunnistaa? Meillä oli alkuun miehen ostamaa kalleinta laatua korviketta jossa ei oo lehmänmaitoa ja nyt ostin tavallista ku meinasin että kyllä senkin pitäs käydä. Kakkaa tulee karsee lasti kerralla mut muuten en oo mitään eroa huomannu. Ihottumaa tms ei oo mut en tiiä tulisko vauvalle muutenkaan.
Meil on toi kerta-annos taas noussu, helposti menee 150ml maitoa kerralla!

Äh, nyt mä stressaan siitä että vauva on syönyt tosi vähän tänään. Yhden jälkeen se on nukkunut 2,5-3 h kerralla ja syönyt aina vaan yhden 20 minuutin jakson unien välissä. Normaalisti tyttö murkinoi tosi paljon enemmän, 20 syöttöä / vrk. Voiko sen rytmi vaan muuttua näin nopeasti? Pissaa ja kakkaa tulee. Aamulla likka söi 6 tuntia lähes putkeen ja oli tosi virkeä.

Takaisin