Mä kerron nyt omia kokemuksia... Siis esikoisen kans imetys oli todella vaikeaa suihkutissien takia. Nyt yritän onnistua paremmin!
Nyt en ole käyttänyt pumppua ollenkaan ja se on osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi. Pumppaaminen kiihdyttää mun maidon tuloa ja näin vaikeuttaa vauvan imemistä.
Alkuun mulla ei maito noussut sitä tahtia kuin vauva olis tarvinnut. Vauva imi rinnalla 6h maratoneja. Nukahti hetkeksi, mut aina herättyä vaati rintaa. Annoin korviketta kun olin imettäny varmasti rinnat tyhjiksi ja heti korvikkeen saatua vauva nukahti pitkille unille. Raukka oli niin nälkäinen ettei untakaan saanut! Mutta noi imetys maratonit lisää maidon määrää ja välillä on pakko jaksaa olla tuttina... Mutta ei se maito pääse nousemaan jos imemisessä ei ole yhtään taukoa!
Nyt kun maito on noussut hyvin. Maitoa alkaa herumaan pulppuamalla ja vauva höräsee liikaa, alkaa yskimään ja kakomaan. Olen itse yrittänyt opettaa vauvaa rauhallisempaan imemiseen vetämällä nänniä pois päin ja se on alkanut tuottaa tulosta. Vauva selkeästi nyt tunnustelee millä volyymilla maitoa alkaa tulla ja nuo yskimiset on alkanut vähentymään.
Imetän niin pitkään yhdestä rinnasta kuin siinä maitoa riittää. Yleensä kaksi imetyskertaa ja kolmannen aloitan vajaalla rinnalla ja sit siirryn toiseen rintaan. Näin paine ei ole joka imetyskerralla hirvittävä ja homma onnistuu paljon paremmin. Saatan imettää yhdestä rinnasta puolet päivästä! Tämän ohjeen sain imetystukisivustoilta facebookista!
Joudun myös röyhtäyttämään vauvaa kesken imetyksen, kun höräistessä ilmaa menee mukana. Vauva ilmaisee röyhtäsytarpeen niin, et päästää rinnasta irti ja vetää selkää kaarelle. Ilma painaa rinnassa, eikä imeminen tunnu hyvältä.
Vauva on nyt paria päivää vaille kaksi viikkoa vanha. Eilen jouduin taas antamaan kerran korviketta, mutta omalla maidolla selvitään pääsääntöisesti. Toivon ja odotan kovasti aikaa jolloin tää imetys tasaantuisi... Maidon tulo olis vakio ja vauva söisi "ruoka-aikaan".
Aloitan vauvalle kiinteät ruoat heti kun vaan ikänsä puolesta on valmis. Rintamaito hoitaa sit nesteytyksen!
Toivottavasti joku lukija saa tästä vinkkiä omiin ongelmiin! Ja otan muiden vinkkejä mielelläni vastaan, tää ei ole mitenkään helppoa ja mukavaa hommaa! Mut nyt musta tuntuu, että mulla on tää jotenkin hallinnassa.