Imetys

Mä kokeilin meidän neidille,mitä se tuumaa tutista mutta vielä ainakin sylkäisi pois samantien kun suuhun sen sain. Oon myös miettinyt että mahtaako välillä haluta tissiä vain nukahtaakseen/läheisyyden takia,kun vaan muutaman kerran imasee ja sit pulauttaa reilusti ulos.

Mua sattuu ensimmäiset imaisut mut sit helpottaa. Ja oikeestaan toiseen tissiin enemmän ku toiseen. Mut tässä ku luin netistä imetyksestä niin pakko perkele (paska mutsi fiilis heti)todeta et imetysote ei nyt ihan handlassa oo. Vauva tarttuu hyvin, imee ja nielee mut mun nänni etenkin vasemmassa on "väärän" näkönen imetyksen jälkeen. Asentoa on yllättävän vaikee löytää näiden lolleroiden kanssa ja mitä enemmän yritän vääntää vauvaa oikein päin niin se hermostuu enemmän... Yh. Pitää kysyy neuvolatädiltä tänään. toivottavasti en vollota, niinku nyt...

Me saatiin synnärillä kehuja et hyvä ote mutta kyllä toi imee nännin huulipunan muotoiseksi ja nännin päähän tulee kipeähkö hajanne. Ja nyt kun tissit on maidosta pinkeät niin otteen saaminen on vauvalle vaikeaa. Kauhea ähinä ja puhina ja usein menee pinna vallan ennen kuin alkaa imu.

Mun käytetyn pumpun yks tiiviste falskaa hieman, joten tänään koitan hennota jättää beibsin tunniksi isin huomaan ja käyn ostamassa uuden. Pieni pumppaus ennen imetystä vois vähän helpottaa pinkeyttä.

Eilen oli kyllä tähän asti rankin päivä. Imetin tyttöä tosiaan sen tunnin kerrallaan ja noin tunnin välein. Silti tyttö ei oikeastaan missään välissä rauhottunu nukkumaan vaan alko melkein samantien hamuamaan takas tissille ja muutenkin kitisi ja itkeskeli paljon. Illalla iski epätoivo kun aattelin, et ehkä mulla vaan ei tuu maitoa tarpeeksi. Annoin sitte korviketta ja heti rauhottu. Kunnes sitten puklasi kaaressa kaikki ylös. Ja taas alko huuto ja tissille hamuaminen. Lopulta mie itkin varmaan yhtä kovaa ku tyttökin. Viimenään sitten rauhottu ku sai sängyssä tissin suuhun ja lopulta nukahti siihen.

Hirvee huoli nyt kun ei tiiä missä mättää. Eikö maitoo tuu tarpeeksi vai onko vatsavaivoja vai mitä? Onneks huomenna on neuvola ni näkee ainakin onko paino noussu yhtään.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Tää imetys kyllä saa äidin niin tunteiden valtaan:o mustakin tää syö hyvällä otteella, mut silti sattuu. Öisin imetän makuulla, ja siitä ei pysty niin hyvin tarkkailla otetta, et ehkä siinä syy. Ja joskus nänni on kans väärän muotoinen imetyksen lopuksi. Täytyypä vielä kans neuvolassa kysäistä, kun huomenna eka käynti :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä valvottiin puoli neljään aamulla jotain mystistä mahakipua. Poika nukahti vasta kapaloituna ja pää mun käsivarrella. Joskus kahden jälkeen aloin itsekin itkeä, että mitä mä teen väärin, miksen mä osaa. Mies yritti lohduttaa (se on pikku kuumeessa ja ilmeisesti saamassa saman nielutulehduksen kuin mulla oli, joten ei viitsi kauheasti lasta sylitellä), että joskus vauva vaan valvottaa.

Paras arvaus syylliseksi on syömäni pussillinen salmiakkia. Jos siis johtuu mun maidosta. Mies korotti pojan pedin pääpuolta vielä vähän lisää (laittoi viinioppaita alle, että tieto sieltä imeytyy ja pojasta tulee sommelier) ja sekin tuntui auttavan.

Voihan imetys sentään! Kyllä mun kohta on sinne tukipuhelimeen soitettava jollei meininki muutu! Mä oon tänään yrittäny taas ihan tosissani et saisin pojan tissillä tyytyväiseks mut ei perkele, kyllä se aina lopulta tarttee sen pullon! Vaikka ihan vähänki, joku 40ml antas pullosta ni se on heti tyytyväisempi! Mä en käsitä.
Oonkohan mä liian kärsimätön tai vauva tai mikä lie ongelmana... Mä siis kyllä vaihdan tissiä välillä ja silleen ja musta tuntuu et kyl siellä tavaraa on. Ei enää niin paljon kun alussa mutta kuitenkin. En saa enää lypsettyäkään mitään kovin kummosia määriä, aamulla yleensä suht hyvin mut sit ei enää.
Mä kyllä viel kokeilen sitä et annan eka pullon ja sit vielä tissi suuhun...

Ja Sarra, jos et imetä niin ei sitä maitoa sitten tule tuotantoonkaan. Eli kannattaa imettää vaikka annatkin lisämaitoa. Eikä se lisämaito pahasta ole. Jos tissit ei vielä ole tuottaneet pojalle tarpeeksi tai hän on muuten kärsimätön. Pullostahan saa ruoan helpommin kuin tissistä. Ja soita ihmeessä sinne puhelimeen niin saat vinkkejä ja neuvoja. Yksikään avunpyyntö ei ole turha!

Mä alan olla epätoivoinen näiden tissimaratonien kanssa. Tyttö imee, torkahtaa tissille, herää hamuilemaan lisää, taas torkahtaa. Tätä jatkuu tuntikausia. En tiedä onko maito sitten niin tiukassa kun aamulla söi itsensä kylläiseksi nopsaan kun tissit oli tosi täynnä tavaraa.

Meillä nipsumuki vähän samantyyppistä.. heti ku nostaa pois sylistä niin alkaa venkoilu. Sylissä ois hyvä nukkua ja tissillä käydä tunnin välein... mut ehkä tää tästä. Tytöllä huomenna ikää vasta viikko, opetellaan tätä olemista molemmat.
Päivisin jaksaa vielä mut öisin tietty väsyneenä tulee äitillekin itku ku tissille nukahtaa heti mut sängyssä vaan ähistään...
Neuvolatäti neuvo odottaman tutin kanssa vielä hetken että imuote vakiintuu ja toisen rinnan nänni ei muotoudu imetyksen aikana. Toivon et tutti vähän auttais etenkin tossa nukahtamisessa...

Voi apua, löysin tuonne imetysaiheiselle keskustelufoorumille, ei sitä vaan voi lukea ruoskimatta itseään ja pahasti. Meidän vauva on saanut maitoa pullosta ja saanee vastakin, haluaisin vähentää mutta en lopettaa pullon käyttöä kokonaan ihan vaan että joku muukin pystyisi vauvaa ruokkimaan jos tarve tulee. Me ollaan tehty niin monta asiaa "väärin" että en tiedä oisko sittenkin parempi jutella imetysjutut neuvolassa eikä imetysfanaatikon kanssa...

Ei täällä kellään sattuis olemaan kokemusta siitä ettei oma maito tunnu riittävän? Mä siis aina ensin tarjoan tissiä ja vaihdan muutamaankin kertaan ennenkun lopulta annan sen pullon. Imetys kestääkin sen 30-45min helposti ja kyllä maar sieltä jotain tulee, puristamalla ainakin sen ihan näkee ettei tyhjää oo täys. Ehkä pullo on opettanu vähän kärsimättömäksi vauvan..? Oishan se sikahyvä jos sais sitten pumppaamalla ne lisämaidot mutta ei se ihan riitä, korvikettakin joutuu päivittäin antamaan.

Äh, mä oon ollut autuaan tietämätön siitä että huulipunan muotoiseksi muuttuva nänni kertoo huonosta imuotteesta, luulin että mulla on vaan hassun muotoinen nänni.

Sarra, eiku soitat vaan sinne tukipuhelimeen etkä lue mitään netin keskustelupalstaa (paitsi tätä)!!! Sielä on hyvät tyypit vastaamassa puhelimeen eikä fanaatikot. Saat yksilöllistä apua :)

Oma vauva kans harrastaa tota imen itseni uneen ennenkuin olen kylläinen. Sitten herää puolen tunnin päästä taas hamuamaan. Sylissä nukkuu pidempään. Mut tuo on niin ihana että pitää sylitellä paljon ja yölläkin ihokontaktissa <3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Pff kyllä ittekki aattelin pullosta omaa maitoa antaa. Ei tippaakaan kiinnosta muitten sanomiset siinä vaiheessa. Heti en pulloa anna, vasta muutaman viikon päästä kokeilen. Ehkä. Ellei tuu menoja. :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meillä ainakin neuvolatäti piti hyvänä ideana sitä että kun kuitenkin päivittäin pumppaan niin päivittäin myös annetaan vauvalle omaa maitoa pullosta! Ja ollaan siis annettu pullosta ekan kerran jo muutaman päivän ikäsenä kun tytöllä on alusta asti ollu imuote kunnossa :)

Huh huh huh mikä yö. Likka oli illalla niin väsynyt ehkä kuumuudesta, että lykkäsi iltatankkauksen aloittamista yöhön. Oon imettänyt käytännössä tauotta. Nyt se taitaa käydä yöpuulle, ja mulla on vielä eilistä pahempi hedari.

Okei, mäkin alan epäillä ettei tässä loputtomassa tisseilyssä ole kyse nälästä, vaan imemisen ja läheisyyden tarpeesta. Minnekäs mä sen tutin kätkin? Nimim. 14 syöttöä välillä 00:00-14:00.

Perkeleen vasen tissi!
Oikeasta tissistä imetys sujuu hyvin eikä satu ja nänni hyvässä kunnossa. Vasemmasta tissistä sattuu aina, helpottaa kyllä ku vauva pääsee vauhtiin, nänni on herkkä ja toispuoleinen. Oollaan kokeiltu istuen, maaten ja kainalosta ja silti se nänni on huulipunan näköinen imetyksen jälkeen ja herkkänä. Miten imuote voi toisessa tississä olla hyvä ja toisessa ei!?Turhauttaa, haluisin niin et tää toimis...
neuvolatädin kanssa torstaina katsottiin asentoa paremmaksi mut toistakseks ei mitn editystä ole tapahtunut. Ostin rintakuminkin mut tyttö ei tajunnut hommaa ollenkaan. Pitää kai soittaa ens viikolla neuvolaan ja kysyä apua...

Tuttiakaan ei pääse treenaa ennen ku tän osais. Kotipuistoa pidemmälle ei uskalla lähteä ulkoilemaan ku tyttö nukahtaa vaan tissille ja ikinä ei tiedä et nukkuuko se vartin vai 3h. Elätän suurta toivoa et tutti auttais tossa nukahtamisessa yms. Eli salee tyttö ei huoli ollenkaan sitä:confused:

Mä kerron nyt omia kokemuksia... Siis esikoisen kans imetys oli todella vaikeaa suihkutissien takia. Nyt yritän onnistua paremmin!

Nyt en ole käyttänyt pumppua ollenkaan ja se on osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi. Pumppaaminen kiihdyttää mun maidon tuloa ja näin vaikeuttaa vauvan imemistä.

Alkuun mulla ei maito noussut sitä tahtia kuin vauva olis tarvinnut. Vauva imi rinnalla 6h maratoneja. Nukahti hetkeksi, mut aina herättyä vaati rintaa. Annoin korviketta kun olin imettäny varmasti rinnat tyhjiksi ja heti korvikkeen saatua vauva nukahti pitkille unille. Raukka oli niin nälkäinen ettei untakaan saanut! Mutta noi imetys maratonit lisää maidon määrää ja välillä on pakko jaksaa olla tuttina... Mutta ei se maito pääse nousemaan jos imemisessä ei ole yhtään taukoa!

Nyt kun maito on noussut hyvin. Maitoa alkaa herumaan pulppuamalla ja vauva höräsee liikaa, alkaa yskimään ja kakomaan. Olen itse yrittänyt opettaa vauvaa rauhallisempaan imemiseen vetämällä nänniä pois päin ja se on alkanut tuottaa tulosta. Vauva selkeästi nyt tunnustelee millä volyymilla maitoa alkaa tulla ja nuo yskimiset on alkanut vähentymään.

Imetän niin pitkään yhdestä rinnasta kuin siinä maitoa riittää. Yleensä kaksi imetyskertaa ja kolmannen aloitan vajaalla rinnalla ja sit siirryn toiseen rintaan. Näin paine ei ole joka imetyskerralla hirvittävä ja homma onnistuu paljon paremmin. Saatan imettää yhdestä rinnasta puolet päivästä! Tämän ohjeen sain imetystukisivustoilta facebookista!

Joudun myös röyhtäyttämään vauvaa kesken imetyksen, kun höräistessä ilmaa menee mukana. Vauva ilmaisee röyhtäsytarpeen niin, et päästää rinnasta irti ja vetää selkää kaarelle. Ilma painaa rinnassa, eikä imeminen tunnu hyvältä.

Vauva on nyt paria päivää vaille kaksi viikkoa vanha. Eilen jouduin taas antamaan kerran korviketta, mutta omalla maidolla selvitään pääsääntöisesti. Toivon ja odotan kovasti aikaa jolloin tää imetys tasaantuisi... Maidon tulo olis vakio ja vauva söisi "ruoka-aikaan".

Aloitan vauvalle kiinteät ruoat heti kun vaan ikänsä puolesta on valmis. Rintamaito hoitaa sit nesteytyksen!

Toivottavasti joku lukija saa tästä vinkkiä omiin ongelmiin! Ja otan muiden vinkkejä mielelläni vastaan, tää ei ole mitenkään helppoa ja mukavaa hommaa! Mut nyt musta tuntuu, että mulla on tää jotenkin hallinnassa.

Takaisin