Imetys

Kyllä on tutti. Syystä, että vauva joskus haluaa vain imeä, ja suuttuu tissiin, kun sieltä tulee maitoa ja sit tulee oksennusta, kun vauva on liian täys. Esikoinen on kiinni vielä peukunimemisessä (vaikka söi tuttiakin), niin olen pitänyt huolen näiden muiden lasten kanssa, että oppivat _vain_ tutille, eikä ollenkaan peukulle. Tutti on parempi vaihtoehto myös kuin maitopullo unille.

Itselläni tutti helpottaa monia asioita. Vauvaa voi huijata hetken tutilla jonkun toisen sylissä, jos mulla joku homma pahasti meneillään, enkä ehdi heti syöttämään vauvaa. Tai isommat lapset antaa vauvalle tuttia.. Yötissivieroituskin on sujunut ongelmitta joka kerta, kun vauvat osaa imeä tuttia.

Kaikki neljä syöneet siis tuttia, eikä oo ollut imuoteongelmia tms. Tutista on ollut helppo vierottaa, peukku onkin eri tarina.

Meillä tyttö on syöny tuttia neljännestä päivästä lähtien. Tutti oli helppo tapa rauhottaa aamupesujen ajaks. Muuten ei ois navan ja rähmivien silmien puhdistamisesta tullu kyllä mitään kun tyttö on niin menevää sorttia että pyörii ja potkii koko ajan. Ei meillä koko ajan olla tutti suussa mutta kyllä se auttaa pieneen kitinään joka ei johdu nälästä.

Nii ja mä en kans missään nimessä halunnu opettaa peukkuun vaan mieluummin tuttiin!

Tutti. Nimenomaan ettei opi peukaloon, ja ettei käytä mua tissinä niin pahasti. Yöks ei olla tuttia aina annettu, kun helposti pullauttaa sen pois ja rupeaa sitten parkumaan. Tai no, tässä on niin vähän kokeiluaikaa vasta takana, että mitään satavarmaa toimintametodia meillä ei oo :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Huh. On tää aika hommaa tää meijerinä olo. Maito noussut ja tuntuu tulevan ihan tarpeeksi, hyvä niin. Hetki menee aina kiehnätessä ennen ku oikea asento ja ote löytyy mutta tähän asti pärjätty hyvin näin. Viime yönä oli kahdeksan kertaa tissillä, et meillä ne suositukset 8 kerrasta tulee kyllä täyteen. Välillä viihtyy puolikin tuntia imuttelemassa ja välillä riittää vajaa 10min, kai se on normaalia.

Mut mistä tietää millon vaihtaa tissiä? Oon nyt vuorotellen antanut kummastakin, paitsi sillon kun toi toinen rinta ollut pinkeenä ja selvästi enemmän täys. Mut siis en mä tiedä että imeekö tyttö tissin tyhjäksi vai ei...

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Me harjoitellaan tutin käyttöä! Edellä mainituista syistä... Ei vaan oikein vielä ymmärrä sen päälle mutta yritän totuttaa sitä siihen ettei tarttis olla aina tissiä tarjoamassa koska sitten tulee niitä pulautuksia...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä tyttö on tainnu pulauttaa vaan kaks tai kolme kertaa ja nekin hirveen hotkimisen jälkeen eli oon osannu odottaa et se kaikki ei millään voi pysyä sisällä.

Me kans mietitään tota tuttia... selvästi mahakipuun jonkunverran lohduttaa tissi:ei anna nälän merkkejä mutta ku saa tissin suuhun ja muutaman kerran maistettua ja olla tissi suussa niin rääky vähän vähenee vaikka mahanpurut jatkuu. Miestä harmittaa ku ei osaa lohduttaa pikkusta. Ehkä tutti auttais, ehkä se lisää vaan ilmaa... torstaina neukkutäti tulee käymään, pitää kysellä siltä vähän.
Röyhkyjä tullut vaan satunnaisesti, ollaan yritetty pitää pystyssä rinnan päällä syömisen jälkeen mutta ei ainakaan vielä röyhkyt ei oo tulleet jokakertaisiksi...

Meillä on alkanut toi imetys aika nihkeesti. Synnärillä sain vuoden huonoin äiti-palkinnon ku en vaan saanut sitä imetystä onnistumaan ja maitoa ei tuu vieläkään riittävästi tuon pienen ahmatin tarpeisiin. Joka ruokailussa kuitenkin alotetaan imettämällä ja kun maito loppuu niin siirrytään sitten korvikkeeseen. Onneksi neuvolatäti oli tänään sitä mieltä, että se on ihan ok eikä alkanut tuomitsemaan. :)

Se on Tuhina tasan ok! Mun neuvolaihmiseni selitti, että vauvalla ja tissillä on YYA-sopimus: ne arpoo keskenään, paljonko on sopivasti. Äiti ei voi siihen vaikuttaa muuten kuin syömällä ja juomalla hyvin, että tuotanto pysyy käynnissä.

Meidän poika sai sairaalassa lisämaitoa. Kun oma maito nousi, se on riittänyt hyvin. Luota siihen, että mitä syötätkään, teet parhaasi. Tyhmyyttähän se olisi jättää pieni ruuatta, kun sitä kerran voi ostaa kaupan hyllyltä lisää.

Oishan se ehkä kiva et oma tissi ei ois kolme kertaa vauvan pään kokoinen... :rolleyes: pistää vähän lisähaastetta hommaan :D

Aamulla tuli kunnon rääkyhuutoraivo. Luulin eka et maha taas vaivaa niin kun eilen aamulla mutta lopulta totesin et tyttö oli vaan niin kiukkunälkänen ettei millään rauhoittunut tissille vaan heilu ja väänsi ja huus. Välillä jaksaa odottaa tosi hyvin ja kiltisti eikä nälkä iske ku salama kirkkaalta taivaalta mutta näköjään aamusin pitää saada heti, ja ennen kiukkua. .. on tässä opettelemista ei käy kieltäminen. Mut pääosin onneksi imetys lähtenyt hyvin käyntiin :)

On todella opettelemista taas tämän uuden kanssa että mikä itku tarkoittaa mitäkin. Aamullakin menin halpaan kun alkoi kitinä ja tarjosin tissiä. Söi aluksi hotkien mutta lopetti aika pian ja sitten pulauttikin ne ulos... Eli ei ollut nälkä vaan tahtoi vaan syliin/oli masussa ilmaa tms. Huoh. No mutta kaipa se tästä... Yö selvittiin ilman pulautuksia ja ruokakin maistui hyvin 2h välein...

Meillä oli eilen pakko ottaa illalla tutti käyttöön, kun poika itkee sitä et sen tekee mieli imeskellä jotain enkä haluu et mun tissistä tulee sille huvitutti. Tänään ollaan ekaa kertaa yks ruoka pärjätty pelkällä rintamaidolla. :)

Meillä tyttö viihtyis tissillä käytännössä koko ajan. Tunninkin imettämisen jälkeen pitäis melkein saman tien päästä takasin. Öisinkin ihan mahdotonta saada tyttöä pinnikseen kun saman tien havahtuu ja alkaa itkee ja hamuamaan takas tissille. Alkaa olee itellä kroppa igan jumissa kun päivät oon sohvan vankina ja yöllä ei voi nukkuu vapaasti kun pitää varoa tyttöä. Vähän alkaa huolestuttaa tuleeko multa riittävästi maitoa kun koko ajan saa olla imettämässä.

Tuttia ollaan nyt alettu välillä tarjoamaan. Senkin tyttö onnistuu tiputtamaan sen kerran minuutissa ni joutuu jatkuvasti olla laittamassa sitä taka suuhun. Tänään kun oon yksin koko päivän ni on pikkasen haasteellista keretä ite syömään tai päästä vessaan. Koirakin pitäis käydä kohta kusettamassa. Mie niin hartaasti toivon et tää imetystahti vähän rauhottuis et sais ees vähän aikaa itelleen, nukkuminenkin ois aika jees

Jaaha. Oisko illan teema 5-10min tissiä ja 15min unta ja alusta taas. Mua naurattaa se sairaalasta saatu neuvo et huolehdin et tulis ainaskin se 8imetyskertaa päivässä... kyl se aina syö mitä tulee et en nyt tiedä toiminkp tuttina vai maitobaarina. Tää on vaikeaa!!!!

Meil tuli tutti käyttöön tytön ekana yönä eikä näköjään oikein onnistu nukahtaminen sitä ilman. Tai en tiedä kuinka kauan pitäisi sitten nukuttaa.

Ruokintarytmit ja tytön viestien ymmärtäminen on vielä hakusessa. Nukutaan välillä tunti, välillä 5. Välillä imee vartin, välillä kolme... Maito tuntuu riittävän, mutta on tosi vaikea saada imemään samaa rintaa jos ote irtoaa. Eli yhdellä ruokinnalla vaihdetaan välillä puolta 6 kertaa. Nyt olen alkanut vähän enemmän tuputtaa samaa puolta, jotta tulisi tyhjäksi ja näyttää olleen vain siitä kiinni ettei jaksa heti hakea nänniä suuhun.

Pitäisikö muuten kylläisen vauvan nukahtaa? Yleensä tyttö lisäksi nukahtaakin aina tissille mutta sitten kun luulen jo että voi siirtää sänkyyn niin herää ja tuntuu hamuavan lisää. Joskus laitetaan sitten vain tutti suuhun kun tissit on imetty jo moneen kertaan ja sitten yleensä jää nukkumaan. Päivisinkin jää kyllä välillä seurustelemaan syötön jälkeen vaikka hetkeksi nukahtaisikin. Herää kuitenkin kohta tyytyväisenä tarkkailemaan maailmaa. Tosin se tutti pitää olla suussa eli olisi sitä ilman pakko varmaan ottaa rinnalle. En ole ihan varma että tuleeko nyt sitten varmasti ruokittua tarpeeksi vai lykkäänkö tutin suuhun liian aikaisin. Ehkä silloin ei kuitenkaan sitten rauhoittuisi tutillakaan?

Öisin olen joutunut ottamaan viereen nukkumaan kun tuntuu ettei rauhoitu kuin hetkeksi. Vieressä nukkuu monta tuntia menemään. Taas yksi asia missä olen joutunut muuttamaan mieltäni vaikkei tyttö ole vielä viikkoakaan vanha :P Alunperin ajattelin että nukkuu omassa sängyssään öisin, mutta helpompi ottaa viereen kuin pompata kokoajan rauhoittelemassa. Ja kun huomaan että pieni selvästi hamuaa käsillään lämmintä kylkeä ja pelästyy kun ei olekaan tarjolla kuin kovaa pahvinreunaa. Must on tullu niin lepsu, ei henno millään jättää sitä sinne. Kai sen joskus tuolta parisängystä pois saa?

Mä koitan seurailla kovin kelloa mutta unohdan aina milloin on syötetty viimeksi. Eikä pysy pissavaippojen määräkään mielessä. Pitäisi varmaan alkaa kirjata paperille niin pysyisi vähän kärryillä nyt ensialkuun ainakin.

Sarava: joskus imeminen on pelkän läheisyyden kaipuu eikä välttämättä merkki siitä, ettei maito riittäis.

Mä mietin tutin käyttöönottoa senkin kannalta, että vauva haluaa omista tarpeista läheisyytensä ja tissi on hälle se mistä sen saa. Ja toki jos peukkua alkaa imemään niin sitten tutti enemmin kuin peukku, mutta ajattelin katsoa milloin se peukku menee suuhun. Toistaiseksi menee välillä koko nyrkki, joka on kyllä selkeä merkki nälästä ainakin meidän vauvalla. Jotenkin ajattelen, että voin olla alkuun huvituttina itse jos se auttaa vauvaa pysymään rauhallisempana. Mikäli iltaraivarit yltyvät, koitetaan tuttia joku kerta.

Musta on mukavaa kun vauva nukkuu meidän sängyssä. On helppo imettää ja saa itse nopeammin unen päästä kiinni kun ei tarvitse nousta. :) Kyllä sen vauvan sitten aikanaan pinnasänkyyn saa, siitä olen aika varma.

Auauau kun toi imeminen sattuu!! Kauanko teillä on kestänyt tää arka vaihe? En enää muista esikoisesta :) vauva nyt neljä päivää ja kun maito eilen nousi, ote vähän pieneni pinkeistä tisseistä johtuen, ja lähes koko ajan sattuu :(

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Jos vauvalla on nälkä, niin ei tyydy enää tuttiin. Tai nälän voi huomata siitäkin, että imee tuttia jotenkin voimakkaammin kuin muutoin.

Vauvoilla on tapana havahtua unestaan, kun siirretään lämpöisestä sylistä kylmään sänkyyn. Ja silloin alkaa hamuilla uudelleen. Joten kylläinen vauva kyllä nukahtaa, mutta voi havahtua uudelleen ja vauva tarvii taas jotain imua nukahtaakseen / hamuaa päästäkseen takaisin lämpöiseen syliin. (ovelat vauvat)

Mä oon siirtänyt vauvan omaan sänkyyn yösyöttöjen loppuessa 4-6kk ikäisenä ja kaikkien kanssa se on sujunut ilman ongelmia. Meillä on vauvat alkanut putoilla meidän sängystä, kun ovat oppineet liikkumaan, joten se on ollut turvallisuusongelmakin nukkua perhepedissä tuota pitempään. Lisäksi siinä mönkivän vauvan vieressä ei pysty vanhemmat enää nukkumaan ollenkaan..

Reilu viikon kesti "kipeät tissit" -vaihe mulla.

Takaisin