Imetys

Joo. Tosi kiva tyyppi. Hitto näitä kännykän automaattitekstejä :D

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

Mie aion huomenna neuvolalääkärikäynnillä kysyä josko sieltä voisi saada lainaan vaa-an. Meillä kun tyttö tosiaan viihtyy tissillä helposti tunninkin, niin olis kiva tehdä kotona muutamat syöttöpunnitukset niin näkis kuinka paljon menee maitoa esim. 15 minuutissa ja paljon sitte tunnissa. Jos määrät olis suht samat niin voisi hyvällä mielellä lyhentää imetysaikoja. Alkaa pikku hiljaa ärsyttämään kun imettämiseen menee niin tuhottomasti aikaa, eilenkin oon imettäny yhteensä yli kuus tuntia ja olis tässä muutakin kiva puuhailla kun vaan istua tai maata ja imettää. Huolettaa vaan, että saako tyttö tarpeeksi maitoa. Ensimmäisten viikkojen aikana paino ei noussu riittävästi, mutta viimeisellä parilla punnituksella on tullut painoa riittävästi, mutta olis mielellään voinut tulla enemmänkin.

Miksi mun tissi vuotaa verta pumpattaessa? Aika karua. Mun mielestä siinä ei iho ainakaan näkyvästi ole rikki...

Sarava, voi olla, että lapsi vaan tilaa lisää maitoa. Itse antaisin imeä niin kauan kuin haluaa sillä niin taataan maidon aravariittöminen vielä kuukausienkin päähän.

Ja siis mie olen ihan ollu siinä uskossa, että pumpattu maito säilyy jääkaapissa 24 tuntia? Mistä ootte kuullu että jopa 3 päivää saatikka viikon? Olenko nyt turhaan kaatanu niitä pois.

Muokattu viimeksi:
Hannan

"Sairaalassa suositellaan erityisesti keskosvauvoille (32 rvk tai alle) lypsetyn maidon säilyttämistä jääkaapissa.
Tuore äidinmaito säilyy jääkaapissa (+5 °C) 2—3 vuorokautta.
Lämmitetty maito säilyy käyttökelpoisena 1—2 tuntia."

Toi oli jonkun sairaalan sivuilta eli ainakin 2-3 vrk säilyy.

Mä jouduin tänään heittää 100ml viemäristä. Oli jo 4pv vanhaa. Ärsyttää niin paljon ku ei voi vielä pakkaseen säilöä niitä päiviä varten jolloin mies olisi vastuussa vauvan ruokinnasta.

Juu voi tietty olla maidontilausta mutta noi tunnin imetykset on ollu ihan alusta asti ja se ei tosiaan oo koko tuntia aktiivista imemistä vaan aika paljon sellasta haaveilua ja hengailua tissillä. Yritän aina vaihtaa tissiä pari kertaa imetyksen aikana, mutta parin imasun jälkeen alkaa taas haaveilu. Kuitenkin jos ottaa tissin pois ni alkaa heti kitisee ja hamuilemaan takasin..

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Ihan kuin tänään ei tulisi maitoa ollenkaan. Tyttö on vetänyt jo ennätysmäärän korviketta ja on silti roikkunut koko päivän tissillä. Tissitkin on kyllä saanut raivonpurkauksia. Vaikka sanotaan ettei saisi antaa lisämaitoa raivareihin niin minkäs tekee kun koko päivänä ei tuu tisseihin täytettä.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Sain muuten tosi hyvän vastauksen sieltä imetysryhmästä, korvikkeen antamista ei kauhisteltu vaan kannustettiin että on tärkeää että vauva saa tarpeeks ruokaa. Imuotetta ja muuta olisi tarkoitus katsoa tapaamisella. Kun nyt ei ihan hiipuisi tää tuotanto ennen kuin siihen asti pääsee.

Sarava ootko tarjonnut siis vauvalle tuttia? Meillä loppu tunnin imetys sessiot ku osoitin pojalle, että tissi on ruokailua varten ja tutti lupsuttamista. Ei se tutti tietenkään niin hyvin kelpaa, mutta ainakin hoitaa itsensä kylläiseksi nykyään jo 10 minuutissa.

Oon välillä tarjonnu tuttia mutta aika huonosti huolii. Yleensä kun tyrkkää tutin suuhun tulee tytölle sellanen hyvin hämmentyny ilme, menee naama mutruun kun tajuu et hei eihän tää oo tissi! :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Huoh, tää syö yhä keskimäärin 20 kertaa päivässä. Kukin syöttö kestää n. 10 minuuttia. Ei juuri haaveile tissillä vaan syö kunnolla. Maitoa pitäisi tulla riittämiin. Kakkaa ja pissaa tulee paljon, tyttö kasvaa nopeasti, refluksiongelmat ovat vähentyneet itsestään - kaikki on siis kunnossa. Mutta miksi 20 kertaa päivässä? Mihin tää tarvitsee niin paljon ruokaa?

Yöllä on ihan hyvät tauot, 2-4 h. Päiväunetkin on kohtuullisen mittaiset. Hereilläoloaikana pitää vaan päästä tosi tiuhaan tissille. Tutti ei yleensä kelpaa, joskus vauva huolii sen hetkeksi. Ihmeissäni seuraan, kun muut pitävät kahden tunnin syöttövälejä liian lyhyinä...

Viimeksi sanoin tästä neuvolassa ja täti vaan totesi, että on normaalia että on tiheän imun kausia. Olisikin kyse kaudesta, mutta tää on ollut kyllä samanlaista joka päivä.

Aina selitys: tiheän imun kausi! Ärsyttää...

Mä sain kans muutaman kerran hyvät vastaukset sieltä imetyksen tuki ry- fb-sivulta! Suosittelen!

Totta, spiraali. Mäkin siellä kyselin ja oli kyllä hyviä vastauksia, joista kuvittelin päässeeni vähän jyvälle että missä eniten mättää. Toi imuote ja hyvä imetysasento ei vaan kotitreenillä oo vielä löytynyt ihan kunnolla.

Jätinpä aamulla pumppaamatta kun tyttö heräs yöllä syömään niin ajattelin ettei sitä maitoa suihkuis niin paljon mutta olin väärässä. Nyt joudun vaihtaan omat ja vauvan vaatteet sekä mun lakanat ja peseen lattian.

Mä oon nyt vissiin korvikevastarinnasta toivuttuani tankannu sitä neitiin niin ettei tissi kelpaa enää kuin tutiksi. Tää on niin säätämistä tää mun touhu. Rintalakko tästä sopasta vielä puuttuikin.

Tällä Amedan sähköpumpul saa kans säädettyy imutehon ja vauhdin itse. :)
Miulla on amedan pumppu juuri kun tuo avent valitettavasti syö miulta nännin auki ku se suppilo ei sovi. Mut amedassa loppuu kyl auttamatta säätömahdollisuudet kesken vaikka hyvä pumppu onkin. En tiiä onko miulla vaa moottori loppu ku välillä vähä heikolta kuulostaa (käytettynä ostin) mut tartteisin ainaki pari kolme nopeustasoa lisää, heruis parhaiten TODELLA nopealla pumppaamisella. Nyt viikonloppuna ku olin reissussa laitoin sen käsikahvan amedan pumppuun kiinni ja sillä herui tähän mennessä kaikkein parhaiten kun on sopiva suppilo ja nopeus. :)

Nipsumuki, oot kyl niin urhoollisesti jaksanut imettää vastoinkäymisistä huolimatta et huh

Mulla kyllä tuntuu että on vähä päivästä ja yöstä kiinni että kuinka paljon sitä maitoa oikein tulee. Nyt on esimerkiksi tänään ollut vähemmän maitoa kuin esim eilen. Aamusta varsinkin huomasi kun tyttö ei syönyt kun kerran ja senkin aamuyöstä joten toinen tissi oli syöty ja toinen taas silleen puoleksi pinkeä, ei siis edes kunnolla täysi.

Takaisin