Imetys

Mä en ainakaan täältä kyliltä löytänyt weledaa mut mammateetä sai life myymälästä. Weledaa tilasin netistä. Ei kyllä mun tilannetta kauheasti auttanut ja mietin että eikai se nyt oo tehny vauvalle ilmavaivoja. Mammateetä en oo vielä testannu, keitän varmaan kohta ekan kupillisen. Tosin aika samoja yrttejä nois tais molemmissa olla.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Me ollaan opeteltu tänään imuotetta uudelleen. Nyt vasta aloin sitäkin miettiä että kun on toi huulipunapuikkonänni niin ehkä se ihan oikeasti voi vaikuttaa imun tehoon. Eli ehkä jos jos jos vielä onnistuisi tuota parantaa niin ehkä ipana voisi saada pari tippaa enemmän ulos. Tosin nyt kyllä tuntuu ettei tuota enää kiinnosta imeminen ollenkaan. Tissiin käy kiinni mutta ei ime vaan hengailee vaan.
Olisi pitänyt rohkaistua jo aiemmin mut sain vihdoin meilattua paikalliselle imetysyhdistykselle avunpyynnön. Saas nähdä kuuluko sieltä mitään, toivottavasti sais jonkun ihan kotikäyneille.

Mä oon maximissaan kolme päivää vanhaa maitoa antanut. Tajusin vasta eilen kuinka se pumppaaminen onkin tekniikkalaji. Ennen pumppasin tosi hitaasti ja sain hikisesti ehkä sen 40ml, mut huomasin et mitä nopeemmin pumppaa sitä enemmän suihkuaa ja pullo täyttyy hetkessä. Ehkä se muistuttaa ennemmän vauvan imua ja sen takia heruu paremmin. Käy oikeen forkku treenistä ku sellasella vimmalla vetää.

Mun mielestä on ihailtava kuinka sinnikäs oot nipsumuki, vaikka ootkin kokenut imetyksen aika kivisenä polkuna. Tossa olis moni jo luovuttanut. Mä olin kanssa tosissani päättänyt, että tässä haluan onnistua ja kyllä siinä lopulta niin kävinkin. Hyvä, että otit rohkeasti yhteyttä tuohon yhdistykseen. Sieltä luulisi saavan parhaan mahdollisen avun. Sehän voi olla niinkin pienestä asiasta kiinni, kuten mainitsemastasi imuotteesta. Mä ainakin huomasin suuren eron maidon tulossa ku vauva sen vihdoin oppi :)

Täytyypä kans kokeilla tota tehopumppausta! Ja kiitos lälly, sulta ja muiltakin täällä saatu kannustus antaa aina lisää voimia!

Se on sitten taas ensi viikon lopulla aika painokontrolliin kun tytöllä ei noussut paino tarpeeksi 1kk neuvolaan. Sitten pohtimaan alotetaanko korvike vai ei... Järki sanoo et jos ei paino nouse seuraavaan kontrolliin tarpeeksi niin korvike käyttöön tietysti, mut mikä minussa oikein inttää vastaan!? Ärsyttävää...

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

Mä niin sympatisoin tätä! oli aikanaan esikoisen kanssa sama rumba- vähän väliä verikokeita, painokontr jne.. mitään vikaa ei löytynyt, lapsi oli TYYTYVÄINEN, mutta hoikka - ja huom, on yhä, 10 v jälkeen! pitkä kun mikä ja vatsa "lommolla". ja mä ressasin sitä syömistä - yritin väkisin molemmat rinnat joka kerta imettää, mutta paino junnasi jäljessä.
Mua "pakotettiin" aloittamaan kiinteät jo reilun 3kk iässä..vaan eipä se tilanne siitä muuttunut. lopulta 6kk kohdalla lopetin imetyksen kokonaan pettyneenä. yhä vielä oon katkera slloiselle neuvolalle toiminnastaan.
mielestäni kannattaisi ihan ensisijaisesti tukea äidin imetystä sillon kun halua siihen on!

luulen tehneeni virheen juuri siinä molempien puolien syöttämisessä joka kerta. vauva ei varmaan ikinä päässt käsiksi kunnon takamaitoon, siihen paksuun ja rasvaiseen! mä suosittelisn syöttämään vaikka kaksi kertaa peräkkäin samaa puolta, ja vaikk pumppaamaan toiselta puolelta samalla (hehe, jos olis ne neljä kättä). ja imettää tosiaan aina kun vähänkin vauvan suu liikkuu:wink. rentoutuminen asiansuhteen auttaa paljon..

sittemmin kaikkien vauvojeni imetys onnistunut täysin ongelmitta näillä samoilla rinnoilla! haluaisin tällä kannustaa luottamaan niihin omiin tuntemuksiin-ja lapsen omanlaatuisuuteen. ne käyrät osaa olla välillä aikas persheestä..

huomasin tuon rentoutumisen vaikutuksen hyvin nyt sairaalassaollessa - olin nim vakuuttunut että mulla maito nousee aina vasta kotona, näin oli aina ollut aiemmin. mutta nyt oli loistava puolituttu huonekaveri, jonka kanssa pystyi puhua kaikenlaista, eikä tarvinnut jännittää olemistaan, yötkin meni jopa osittain nukkuen! ja niin vaan nousi maito jo sairaalassa, toisena päivänä! ainut ero aiempaan oli tuo rentouttava seura:)

Eikä siinä korvikkeessa mitään, jos on pakko niin on pakko, mutta itsellä tää kokemus ei jätä rauhaan..(siksi vaahto suunpielissä tätäkin paasaan..):happy090

Jotkut vauvat on vaan pienempiä kuin toiset ja mun mielestä ei pidä seurata kasvukäyrää ellei tuu isoja hyppäyksiä. Itse tosiaan siellä alle alakäyrän kasvaneena tiedän, että jos kasvaa tasaisesti ei oo mitään hämminkiä. Me ollaan onneksi erilaisia!

Ja kiitti muuten, koitan itsekin pumpata nopeammin. Tänään sain sen mun kokeilun jälkeen toisesta rinnasta 80ml. Ihan hyvä saldo kait.

Mulla on molemmat pumput, mut halusin käyttää vaan tuota käsikäyttöistä. Jäi kai hiukan kammo siitä sairaalan sähkövehkeestä, jolla koitettiin lisätä mun maidontuotantoa. Vaikka ehkä tehokkaampi on tuo sähköhärveli?

Mä oon ollu tosi tyytyväinen siihen että ostin ton käsikäyttösen pumpun kun siinä voi ite pumpata just sellasta vauhtia kun tarvii. Mulla saattaa välillä suihkuta maitoa reilusti yli 5 sekuntia yhellä pumppauksella ja välillä taas pitää pumpata pari kertaa nopeemmin että saa kunnon suihkun aikaseks. Tarviin pumppaamiseen molempia käsiä, mutta sen 10min mikä mulla siihen menee niin tyttö pärjää oikein hyvin itekseenkin.

Ainakin aventin sähköpumpulla sen tahdin ja tehon voi säätää täysin ite. Se on siis niinkuin käsikäyttöinen pumppu jolla heruttelet maidon tulemaan, ja sit pumppaat sellaisella itelle mukavalla tahdilla hetken ja painat nappia ni se jatkaa samalla tahdilla ja teholla kuin sä pumppasit käsin sitä ennen.

Niin ja weledan teessä on sarviapilaa, se voi tosiaan aiheuttaa ilmavaivoja, ripulia ja mahakipua niin lapselle kuin äidille. Ite vedän sarviapilaa ihan kapseleissa 6 grammaa päivässä. En sit eka lukenu artikkeleita siitä ja aloitin tolla annoksella suoraan, voi tyttöparka! Jätin pariks päiväks pois ja aloitin kahdella grammalla, ei oireita. Lisäsin kolmeen. Sit neljään. Ja siitä suoraan kuuteen ja tällä kertaa ei tullu pieruja eikä huutoja vaik pari viikkoa siin tais mennä ennen kuin uskalsin tota kuutta grammaa taas ottaa. Nyt miun pissa ja hiki haisee ihan curryltä, vaahterasiirapin miellyttävä tuoksu my ass :p

Ite tykkään mammateestä, se aniksen maku on ihana. Mut tietty teen sitä aina litran kerrallaan jääkaappiin ja juon veden sijaan sieltä "jääteenä."

Ei tolla pumpulla vaan tuu oikein... Pitäis tissi olla tosi täys ja pinke(mitä nykyään on harvoin ku kai tää tuotanto on nyt jotenkin tasantunu) et tulis ees joku 60ml. Pitäis kai alkaa yrittää pumppaa imetyksien välissä. Tyttö syö nykyään just sen 8krt/vrk joten yhdelle tissille voi olla välissä montaki tuntia ennen uutta syöttöä. Toisaalta ei haluis totuttaa ja kasvattaa maitomäärää pumppaamalla, mutta haluan pitää pulloruokintaa yllä että mies saa syöttää ja mä pääsen tulevaisuudessa helpommin hetkeksi omiin menoihin.Jotain mammateetä oon nyt juonut(ihan sika pahaa muuten), mut en oo huomannut kasvua maitomäärässä. No, kaikki sinällää hyvin ku maito näyttää riittävän tytölle hyvin.

Mä yritän olla tissinä niin paljon kuin mahdollista, Mut pumppu on siitä kätevä, et niitä omia menoja kuitenkin joskus on ja ehkä syksymällä voisin käydä taas vesijuoksemassa, Ja ristiäisiin nyt pumppaan pullollisen jos se menis esim. ennen kirkkoa jos tulee nälkä ja sitten toinen satsi tissistä sit juhlapaikalla. Mä join sitä Weledaa taas, en niin tykkää sen mausta. Mut jospa auttais maidon tuloon.

Saatiin tutulta lainaksi vauvavaaka syöttöpunnituksia varten. Aika jänniä tuloksia, mitä nyt ollaan kokeiltu. Eilen illalla tuntui ettei tyttö montaa kulausta ottanut niin oli mennyt 80 g. Äsken imi kovalla vimmalla mutta sai vain 20 g maitoa.

Se riski tässä on kyllä että alkaa stressata viel vähä lisää. Toistaiseksi oon kyllä vaan positiivisesti yllättynyt että ees jotain on mahaan mennyt :)

Ois tosi kiva tyyppi vaaka. Mie oottelen ensi viikon kontrolliin

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin