Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Riittääkö muilla maito? musta tuntuu ettei maitoa tule riittävästi, mut jostain kumman syystä en halunnut eilen neuvolassa sijaisen kanssa ottanut asiaa puheeksi (se on niin raivostuttava tyyppi, et hermo menee sen naamankin nähdessä). Meillä ollaan syöty korvikkeita kotiintulosta lähtien 1-4kerta vrk:ssa imetyksen lisäksi.

Tyttö tuntuu muutenkin olevan mulle heti kaikki nyt! tyyppiä, ei kestä yhtään odottaa oli kyseessä mikä asia tahansa. Menettää heti hermonsa jos rinnasta ei tule tarpeeksi maitoa tarpeeksi nopeasti. Imetys onnistuu n. 3 tunin välein ok, mutta kun välillä on lyhyempi syöttöväli ei siitä seuraa kuin raivari, joten on pakko antaa 30-60ml korviketta. Imee yhtä rintaa 5-15min kerralllaan, sit pitää vaihtaa toiselle kun alkaa huuto ja sama homma taas 5-10min ja sit taas toiselle rinnalle takasin. Kun on pariin kertaan syönyt molempia rintoja yhdellä syöttökerralla siirrytään korvikkeeseen, jos tyttö vaikuttaa vielä nälkäiseltä jota menee 20-50ml imetyksen jälkeen.

Meillä lähti imetys hyvin käyntiin kunnes pikkuneiti kieltäytyi rinnasta kokonaan koska pullosta sai maitoa niin paljon helpommin... Joten minä pumppaan ja maitoa tuleekin sen verran ettei korvikkeeseen tarvi juuri turvautua. Joskin pumpaaminen vie ärsyttävän paljon aikaa. Erityisesti yöllä pumppaus on inhottavaa varsinkin kun mulla ei ole kun käsipumppu, mulla onkin varmaan piakkoin Kippari Kallen kyynärvarret :D.... Että näin meillä. Lopetan luultavasti piakkoin pumppaamisen ja siirryn korvikkeeseen. Onhan neiti tosin jo puolitoista kuukautta vanha joten kaikki tarkeät vasta-aineet on ilmeisesti saatu.

Täällä on imetys lähtenyt hyvin käyntiin. :) Sairaalassa saatiin lisämaitoa, kun ei neiti suostunut imemään. Kotiuttaessa sanoivat, että voidaan olla kotona ilman lisämaitoa kunhan vaan imetän imetän imetän ja IMETÄN. Noh, mä tein työtä käskettyä ja homma alkoi sujumaan eli pelkällä tissimaidolla mennään ainakin toistaiseksi. Paino on noussut tytöllä tosi hyvin eikä siis kotona ollessa olla enää lisämaitoa annettu. Toivottavasti jatkuiskin näin kivasti. On kyllä hyvä mieli imetyksestä, kun esikoisen kanssahan siitä ei tullut yhtään mitään...

Eka päivä ilman korviketta kotiutumisen jälkeen!! Jee!!!! Johdonmukaisesti on vähennetty korvike 200ml -> 0ml imetystukiryhmän ohjein. Vielä tarttee muutaman tilkan maitoa kupista/pullosta että jaksaa/malttaa imeä rinnasta tarpeeksi (2 x 15 ml), mut tänään on saanu ne lypsymaidosta. Tähtäimessä pullotomuus, se olisi niin paljon helpompaa... kunhan paino tällä nousisi, neidin vointi ja kakkatuotanto ovat kyllä erinomaiset.

Meillä tuntuu imetys sujuvan vähän paremmin, nyt neiti malttaa syödä yhtä rintaa jo pidempäänkin kuin 5min kerrallaan ja päivän aikana suurin osa syötöistä menee ilman lisämaitoa. Oma maito ei riitä, joten lisäksi menee korviketta muutama kerta päivässä vaihtelevia määriä 20-80ml kerrallaan.
Minkälaisia määriä muilla vauvat syövät pullosta kerralla? ja minkä ikäisestä vauvasta on kyse?

Mä olen päässyt niskan päälle tämän imetyksen kanssa! Annan tissiä silloin kuin tuntuu itsestä siltä tai EHDIN ja loput tulee pullosta joko omaa maitoa tai Semperiä. Korviketta tulee tosi harvoin, mutta SOIN itselleni tämän, että ei mene liian tiukaksi tämä meidän arki. Ja nyt tuntuu hyvältä. Aikasemmin annoin pullosta omaa maitoa öisin, mutta nyt tämäkin on kääntynyt päälaelleen, tissiä on mun mielestä nykyää helpompi antaa kun se aikasemmin oli TÄYSIN toisinpäin. Onneksi meillä ei ole boikotointia tissiä kohtaan vaikka pullosta olen antanut. Nyt ruokakone huutaa, pitää mennä, heips!

Pystyykö vielä 8 viikon jälkeen saamaan maidontuotannon lisääntymään?
Kun meidän neiti oli lastenosastolla 1,5 viikkoo,ja sen jälkeen ei riittänyt
voimia imemiseen,yritin sillä aikaa lypsätä,ja nyt kun hänellä riittää voimia,
maitoa ei enää ole riittävästi.Viikon päästä on 2 kuukautta tytön syntymästä.
Joudutaan antamaan korviketta 50/50,mutta haluaisin kovasti päästää
täysimetykseen. Ja noista osoitteista en oikein ymmärrä..(((
Jos joku kehtais neuvoa vähän??? (Ensimmäinen lapsi) 

En ole asiantuntija tässä, mutta järjellä kun ajattelee niin miksei. Itse kun syö ja JUO kunnolla ja imettää, niin luulis sen maidon määrän lisääntyvän...kerran maidon tulookin vaikuttaa, että imettää, imettää ja imettää. Taitaa olla vain sitten niin, että saat olla koko ajan tissi vauvan suussa, mutta mitäpä siitä jos vain maitoa tulee.

t t, minä kun annan korviketta kerralla about 100ml niin se on hänelle yksi ruokailu kerta eli ei ole saanut tissiä pohjalle. Hän saattaa joskus myös tankata 20-40 ml hetken päästä vielä niin kuin eilen 8-0...meidän likka on kova syömään aina kun syö.Kovin on tullut äitiinsä emoticon .

Itsekkin ensimmäistä lastani yritän imettää.. Tulin tänne uutena lukemaan näitä, kun itsekkin imetyksen kanssa painiskelen.
Eli meidän poika syntyi ennenaikaisena rv 34+2. Vietti sairaalassa kolme viikkoa nenä-mahaletkun kanssa.. Kävin sairaalassa monta kertaa päivässä ja aina välillä imetystä yritettiin. Joskus onnistui, joskus ei. Puntari tuli tutuksi, kun syöttö punnituksia tuli tehtyä tosi paljon. Koko sairaala-ajan pumppasin pojalle maitoa ja suurimmaksi osaksi pärjäsikin minun maidolla. Tehtiin sairaalassa sillai, että kokeilin imettää (silloin kun jaksoin) ja loput annettiin pullosta. Kotiuduttuamme jatkettiin tätä samaa eli ensin imetystä ja lisää pullosta.
Muutaman päivän meni jo tosi hyvin, että pullosta (mun lypsämää maitoa) annettiin enää ihan muutamia kertoja päivässä.. Sitten iski takapakki. Tai niin sen ajattelin.. Eli poika sai hirveät vatsakivut (ilmeisesti). Huusi tunnin välein ja kiemurteli koko päivän. Luulin sen johtuvan rinnasta syötettäessä koska olin vaihtanut sinä päivänä imetys asentoa, enkä ollut saanut röyhtäytettyä poikaa kun tosi harvoin.. Säikähdin koko imetystä ja itkun kanssa mentiin koko päivä, sekä minä että poika.. Yritin syöttää, mutta poika vaan huusi. Pullostakin kokeiltiin, mutta ei helpotusta. Sitten ostin apteekista Cuplaton-tippoja, koska luin nuista vauva-oppaista että niitä voi kokeilla.. Luulin että meille tulee koliikki-vauva. Itkin senkin takia koko päivän.
Nyt pelon sekaisin tuntein yritän imettää, mutta en tiiä että mitä tekisin.. Jatkanko silti melkein täysimetystä, vai siirrytäänkö taas rinta-pullo rumbaan? On ollut jo vähä parempana, mutta pelkään taas samaa itkukohtaus päivää...
Sitten se rintakumi... huoh!! Sairaalassa se annettiin mulle ensimmäisenä käteen. Johtuen siitä että mun nännit ei tajua nousta tuolta pohjalta sillai että poika sais siitä kiinni. Rintakumin kanssa imetys onnistuu ja kumi on aina täynnä maitoa. Mutta haluaisin niin imettää ilman sitä. Joku kerta siinä olen jopa onnistunut, mutta poika päästää rinnasta irti eikä tahdo saada siitä uudestaan kiinni.. Olisikohan tähänkin jotain hyviä neuvoja?
Hui, ku tuli kauheen pitkä purkaus mun imetys tuskasta.... Sori siitä :) pakko purkaa jonnekin, kun eipä sunnuntaisin voi mennä minnekään kysymään neuvoa..

Meillä taas syöminen hirveää tappelua, pari päivää älyttömiä rintaraivareita (välillä raivoaa pullollakin). Puklailu hieman vähentynyt kun oon yrittäny väkisin pitää pidempiä taukoja (vähintään 2h), tykkäis päivällä syödä n. tunnin välein mut puklaili ihan tolkuttomasti.

Anasta, suosittelen, että otat yhteyttä lähimpään imetystukiryhmään tai imetystukipuhelimeen... vaatii tietoa ja sun tilanteen hyvää kartoitusta että osaa antaa ne toimivimmat vinkit! Kaikilla ja kaikissa tilanteissa ei ole samat pelisäännöt. Ja tiedon lisäksi imetystukiäitien tarjoama empatia ja tuki on arvokasta :)

Mut mitä täysimetyksen tavoitteluun tulee: teoriassa täysimetys on mahdollista vaikka adoptiolapselle tai pitkänkin imetystauon jälkeen, joten se on todennäköisesti mahdollista myös sun tilanteessa!

Anasta, meillä oli sama homma, poika oli osastolla(tosin vaan neljä päivää) eikä saanut syödä rinnasta. Tai muutamaan päivään ei saanu syödä ollenkaan ja muutaman päivän mun pumppaamaa maitoa pullosta. Pumppasin maitoa vaan kun oli pakko eli kun rinnat oli ihan täynnä ja silti pojalle riitti yllinkyllin. No mutta tämä kostautui sitten viiveellä seuraavalla viikolla. Muutama päivä sairaalasta kotiin paluun jälkeen huomasin että imettämisen jälkeen rinnat oli ihan tyhjät ja poika itki vieläkin nälkäänsä. Ja niin itki äitikin, ainakin kaks päivää. Kahlasin kaikki mahdolliset imetystukisivut läpi ja itkin siskolle myös ja samat neuvot sain: imetä, imetä, imetä, vauva tilaa lisää maitoa kun syö useesti. No, minähän imetin. Oli oikeeta tehoimetystä kolme neljä päivää ja pikkuhiljaa maitoa alkoi taas tulla enemmän ja enemmän. Voi sitä onnea kun heräsin keskellä yötä maitolammikosta kun liiveistä ja liivinsuojuksista oli tullu maito läpi.
Itse annoin myös korviketta ettei poika joutunut kuitenkaan nälkää kärsimään mutta imetin aina päälle mitä nyt tuli ja yölläkin pumppasin parin tunnin välein. Tästä rumbasta on nyt reilu pari viikkoa ja ollaan päästy takas täysimetykseen mut pienet arvet siitä jäi; vieläkin pumppaan "ylimääräset" maidot pois että tulis lisää tilalle eikä vaan loppuis kesken.
Haluun vielä sanoa sen, että kaikki me ollaan kuitenkin yksilöitä ja mua itteäni ärsytti ihan suunnattomasti ne kommentit että KAIKKI saa maitotuotannon lisääntymään jos vaan jaksaa imettää. Kun sillon tuntui siltä että se on loppu nyt eikä mikään auta. Voimia!

Teillä joilla maito on välissä ns. loppunut kesken niin oliko välissä sellaista, että ette saaneet pumpattua maitoa? Meillä on riittänyt tissimaito pojalle, mutta en edelleenkään jostain syystä saa ollenkaan pumpattua maitoa rinnoista? Olis ihan kiva saada maitoa talteen muutenkin kuin maidonkerääjällä. Tsemppiä imettäjille ongelmien kanssa!

Elättelen toiveita, että aamulla keksittiin vahingossa ratkaisu meijän syömisongelmiin, ei tää tosin puklailuun vaikuta mitenkään. Vaikka neiti ois kuinka väsy ja kiukkunen suostuu yleensä ottamaan pullon suuhun jonkin ajan kuluttua vaikka raivoaakin (välillä tosin saa ihan järjettömia pullo raivareitakin), rintaa on ihan turha silloin tarjota kun huuto vaan lisääntyy entisestään. Mies aamulla vaan heitti, että pitäs vissiin olla rinnassa joku kuminen pää, mähän sitten totesin että löytyyhän meiltä rintakumi, jota ei olla ikinä käytetty. Rintakumi kokeiluun ja neiti syö kuin unelma, ekan-tokan hengähdystauon aikana sen voi ottaa pois, jonka jäkeen syö rintaa ihan kuin rintakumia ei ois ikinä ollutkaan. Voisko olla mahdollista, että kun on hirvee nälkä ja kiukku, niin rinnasta on hankala saada kunnon otetta, kun hetken imee rintakumin kanssa nousee nänni nopeammin ja sit voi syödä ilmankin. Tänään 6 kertaa oon tytön saanut imemään rintaa kunnolla :) eilisen koko päivän aikana sain tytön rinnalle vaan 2 kertaa, kun oli ihan hirveetä raivaria iltapäivästä lähtien.

Kare, ei tullu pumppaamallakaan maitoa. Mut kaikillahan ei vaan pumppaamalla tuu. Ittelläni nyt kun taas maitotuotanto "kunnossa" niin tulee 100-300ml ylimäärästä päivässä. Ja toisaalta jos en pumppais ollenkaan niin maitotuotanto laskis just sille tasolle mitä vauva tarvii mut just kun jäi pieni pelko tosta kun maito loppu yhtäkkiä kesken ni en uskalla lopettaa.

Jos sulla on mahdollista saada apua pumppaamiseen niin koitapa pumpata(tai laittaa mies pumppaamaan) toisesta rinnasta samalla kun vauva syö toisesta. Pitäis herua paremmin silloin.

Viirukhan tänään viimeksi keskustelin paikallisen imetystukihenkilön kanssa, se ei osaa auttaa. Tai siis kaikki mitä hän ehdotti on jo kokeiltu, eikä niistä ole ollut mitään hyötyä meidän tilanteessa. Todennäköisesti se suurin syy on tempperamentti, mulle kaikki heti nyt! jos et just sillä sekunnilla pysty totetuttamaan neidin vaatimusta, peli on jo menetetty, jos taas ennakoi liikaa niin silläkin saa vaan raivarin aikaiseksi.

Neuvolasta ei myöskään ole saatu mitään apua tilanteeseen, sijainen lähinnä tyrmäs mut tyystin kun kerroin ongelmista ja siitä miten olleen yritetty edetä (ensin vähän pullosta, sitten rintaa ja palataan vielä takaisin pullolle jos rinnan jälkeen on nälkäinen). Sen jälkeen oli pakko soittaa entiselle opiskelu kaverille, joka tekee toisella paikkakunnalla tervedenhoitajan töitä neuvolassa että onko tiedot muuttunut 4 vuodessa imetysohjauksen suhteen tyystin. Ei ollu, eli samat periaatteet on edelleen, käytössä mitä muistelin opiskeluajoista (oon siis terkkari koulutukseltani, mutta itse oon vanhuspuolelle töissä).

Huomenna pitäs olla oma terkkari töissä kun mennään ekaan lääkärintarkastukseen, pitääpä kysästä siltä keksiikö se jotain mitä ei oltais jo kokeiltu. Eilen tyttö söi kuin unelma, illalla ja yöllä jo täysin ilman rintakumia. Tänään aamun eka syöttö sujui, mutta toisella aivan järjetön rintaraivari, jonka jälkeen raivosi myös pullolle.

Täysimetyksestä en edes haaveile, kun ollaan alusta lähtien jouduttu lisämaitoa käyttämään. Maidonmäärän lisäykseen ollaan kokeiltu myös erilaisia keinoja, mutta maitomäärää ei olla niistä huolimatta saatu nousemaan. Nyt täällä taidetaan heräillä, ei auta mennä kuin kokeilemaan saadaanko taas järjetön rintaraivari aikaiseksi.

Nyt on neuvola reissu takana, tyttö kasvaa hyvin syömiseen liittyvistä ongelmista huolimatta. Itse imetykseen ei keksitty parempaa ratkaisua, syö rintaa sen mitä suostuu (imuotte oikea, silloin kun suostuu rinnan ottamaan suuhunsa) ja loput vastiketta pullosta. Pukailusta olen neuvolaan jo useamman kerran maininnut, mutta nyt kun oma terkkari oli paikalla tuntui se menevän ensimmäisen kerran jakeluun. Meillä siis puklailtu pariviikkoisesta lähtien, rinnan jälkeen ei röyhtäise kunnolla, pullon jälkeen röyhtäsee hyvin. Sängyn pääty ollut koholla alusta lähtien, kun yöllä ei meinaa röyhtäistä ja nukkuessaa puklaa ja meinaa vetää sen henkeen. Nyt selkeästi viimeisen viikon aikana puklailu lisääntynyt, etenkin nukkuessa herää siihen. Saattaa puklailla vielä reilu tuntikin syömisestä, viikon verran on päivällä ottanut vain 30min unia joista herää pukluun, sit illalla on ihan väsy ja syömisestä ei meinaa tulla yhtään mitään kun alkaa raivoaminen.

Pitkään keskustelin terkkarin ja lääkärin kanssa asiasta ja nyt otetaan kokeiluun Nutrilon Nutriton sakeuttaja silloin kun syödään pullosta. Lääkäri lupasi soittaa viikon päästä ja kysellä kuulumisia, kirjoitti kuitenkin varuille myös Caviscon reseptin, jos tilanne pahenee entisestään. Lääke ei itse puklailua vähennä, mutta helpottaa happojen aiheuttamaa ruokatorvi ärsytystä.

Pullosta syönti määriä kun kyselin täällä aiemmin, niin lääkäri totesin että pelkkä korvike annos voisi olla n. 100ml (painoa 4770g ja 53.5cm 6 vko:n ikäisenä). Syöntien välillä pyritään pitämään vähintään 2h taukoja. Pohdittiin myös allergian mahdollisuutta, mutta sitä pidettiin epätodennäköisenä vaihtoehtona. Rintaraivareiden suhteen mietinnässä oli myös oma syömiseni eli voiko rintamaidossa olla joku outo maku, mutta omassa ruokavaliossa ei ole tapahtunut muutosta enkä pahimpina raivaripäivinä ole syönytkään mitään erilaista.

Rintaraivareista, niitä tulee meidänkin poitsulla toisinaan, etenkin iltaisin jolloinka tankkaustahti ja hermostuminen kiihtyy molemmat. Jos oikein pääsee kiihtymään niin ei meinaa mikään auttaa, huutaa pää punaisena vaikka ois se kovasti hamuttu tissi suussa asti. Jostain syystä oikea rinta kelpaa herralle paremmin, sille siirrän jos ei mikään meinaa auttaa ja yleensä kyllä siihen suostuukin sitten pikkuhiljaa syömään, tosin välillä pitää hieman siinäkin kiukuta ja änistä. :)  Luin just tuosta, että iltaa kohden ovat ärtyisämpiä ja tankkaustahti voi kiihtyä tosi kovaksikin.
Pulloa ollaan annettu 1-2krt vuorokaudesa, kun molemmat rinnat "tyhjiin" syöty useaan kertaan ja itku ja kiukku vaan jatkuu. Tosin nyt oon pohtinut, oonko tehnyt virheen vastiketta tarjotessani...että riittäiskö se oma maito sittenkin, vai vai... Mutta tuntuu kyllä itsestäkin, ettei vaan jossain vaiheessa rinnoista enää oikein heru mitään, jolloin on ollut helpotus antaa korviketta satsi, kovalla halulla kyllä sen syö ja ilme muuttuu sekunnissa raivoisasta onnelliseksi. :P
Tsemppiä erilaisten imetyspulmien kanssa painiskeleville, kyllä niitä on täälläkin pohdittu ja murehdittu...ei aina niin helppoa tämä touhu!!

t t meillä oli esikoisen kanssa kans tota puklailua... Jonnekin mä siitä just kirjottelinkin. Mut siis, alusta asti tuli puklua ja paljon ja kun alkoi saada pelkkää korviketta puklailu lisäänty ihan järkyttäväksi! Sitä tuli oikeen kaaressa ja vielä pitkään syömisen jälkeenkin. :/ Ahdisti oikeen syöttää julkisella paikalla, kun sen jälkeen puklu lensi oikeen kaaressa ja sitä tuli tosi paljon. Syytä ei löytyny, pulauttelu loppu kun alettiin maistella kiinteitä. Lääkäri sillon selitti, että kiinteät ruoat tekevät ikäänkuin tulpan jolloin maito ei pääse niin helposti ulos... Meillä pulautteluun ei siis auttanut muu kuin aika. Tokihan teillä voi olla kyse jostain muustakin, mut jotkut vauvat vaan puklailee ja PALJON!s

Vauvan kanssa täysimetys jatkuu edelleen ja oon siitä kyllä tosi onnellinen. :) On kyllä niin erilainen tapaus kuin esikko! Ei oo raivonnut tissillä kuin muutamia kertoja, esikko kuin raivos lähes joka kerta...

Takaisin