Imetys

hen

Satasella mukana keskusteluissa
hoi - mites teillä tämä luonnollinen homma lähteny käyntii???

välillä on sellaisia päiviä että voiiii saatana!!! ja on niiin helppo antaa pullosta korviketta :( ja sitten perään itte vääntää itkua että tuntuu ku ois huono äiti ku ei anna tissimaitoo :(

tä's nyt pari viikkoa opeteltu hommaa - aivan helisemäs - riittääköhän tää vauvalle? pullosta ku näkee että paljon tytölle maitoa juottaa :) toki välillä pumpannu tissimaitoa ja sekaan vähän korviketta - onkohan tää huono tapa mixata näitä???

painin tässä omatuntoni kanssa että - onhan se hyvä että osittain imettää ja antaa sitten lisämaitoa , yhyyy kyynel !! mutta näillä on mentava mitä luoja suonu jos ei onnistu/tuu nii ei sitten

tai oon vaan helvetin malttamaton tässä asiassa - kärsimätön (tyttö varmaa tulee äitiisä ku synty 36+3, malttamaton, kiire, hoppu, nyt heti siis heti!!) :D :D
 
Moi Hen!

Tuolta kesäkuisista täällä vierailen..

Oletko saanut mitään imetysohjausta tai tukea imetykseen?? Miten sairaalassa suhtauduttiin imetykseen ja lisämaidon antamiseen? Ymmärsinkö oikein että epäilet riittääkö oma maito, entä onko kipua vai miksi imetys ei oikein onnistu?

Esimerkiksi näiltä sivuilta voit (ja myös muut voivat) saada vinkkejä ja apua imetykseen: http://imetystukilista.net/sivut/index.php

Itse olen saanut hyviä vinkkejä serkultani, joka on imetystukihenkilö. Tässä toinen sivu, josta voisi löytyä jotain apua. http://www.imetys.fi/

Et ole huono äiti vaikka joudut antamaan lisämaitoa, mutta kannattaa ottaa huomioon, että lapsi "tilaa" maitoa lisää tiheämmillä imuilla, vaikka tuntuisi että maitoa ei ole tarpeeksi. Mutta kun antaa silti imeä, maidon tuotanto kiihtyy lapsen tarpeiden mukaiseksi. Eli jos lisämaidon antamiselle ei ole mitään varsinaista syytä (esim. paino ei nouse riittävästi ja neuvolasta on neuvottu antamaan) niin kannattaa panostaa imetykseen, kun ilmeisesti kuitenkin haluat imettää?

Nyrkkisääntöhän on, että jos ensimmäisen kuukauden aikana ei anna lapselle tuttia ja täysimettää ilman lisämaitoja, maito riittää vaikka viideksi vuodeksi eteenpäin jos niin haluaa. (kerran käynnistynyt maidon tuotanto ei lopu, vaan maitoa voi tulla vaikka loppuiän. Tuotanto ei pysy tietenkään yllä itsestään, vaan vaatii sen että imettää.)

Mutta siis toivottavasti saat noista linkeistä jotain apua! Ja jos imetys sattuu, niin panosta oikeaan imuotteeseen. Itsellä meni sairaalassa nännit aivan kipeiksi kun vauva imi vaikka 1,5h putkeen ja imuote oli huono kun en voinut imettää kuin makuullaan. Heti kun pystyin istumaan ja pääsin kotiin, niin pystyin tsemppaamaan imetysotetta ja asentoja ja tosi nopeasti bebanthenilla ja noilla kikoilla nännit parani! Piti vain kestää muutama päivä kipua, kunnes ne parani.


Itse olen kyllä kiitollinen kaikesta avusta ja ohjauksesta mitä sain jo ennen vauvan syntymää sekä sairaalassa. Ilman niitä olisin varmaan jo kaivanut varanannit kaapista. Niitä kun käskettiin joka puolelta ostamaan, kun kuitenkin tarvitsee...
 
Niin, ja tosiaan, maidon riittämistähän mitataan vaippojen perusteella sekä vauvan painon lisääntymisen perusteella.

Tuleeko siis tarpeeksi kakkaa ja pissaa?
 
Minä taas huutelen tuolta helmikuisista!
Itselläni oli alkuhankaluuksia imetyksen suhteen. Meidän neidillä oli tiukka kielijänne, joka vaikutti imuotteeseen ja toinen nännini meni rikki heti sairaalassa. Koin suurta kipua imetettäessä kyseisestä rinnasta ensimmäiset kuukaudet. Tuntui ettei mikään imetysasento onnistu ja monesti tuskastuin. Sinnikkäästi kuitenkin jatkoin ja täysimetän vieläkin! Ja nyt jopa nautin imetyksestä. Ensimmäisinä kuukausina itsekin annoin iltaisin korviketta tissin lisäksi, mutta ajan myötä ei enää korviketta tarvittu. 

Soittelin alussa synnytyssairaalan imetystukiklinikalle, jossa mennään henk.koht. käymään ja katsotaan imetysasennot ja imuote vauvan kanssa. Suosittelen, jos vaan teidän paikkakunnalta löytyy! Itse synnytin hyvinkäällä.

Tsemppiä imetykseen!
 
Moi!!
Mulla myös imetys takkuilee jonkin verran..
Vauva on iso, kova syömään, ja maito ei vaan riitä.. Annan aluksi tissiä, lopuksi korviketta. Korviketta menee noin 80ml-100ml kolmentunnin välein. Poika on nyt 11päivän ikäinen.
Itse en jaksa ottaa paineita asiasta, toivon että maito lisääntyy, meillä oli alku niin hankalaa ja stressaavaa jätkän kanssa että maidon tulo viivästyi muutenkin..
Älä syyllistä ainakaan itseäsi, se ei auta asiaa..! Tiedän kuitenkin sen "huono äiti" tunteen, koita unohtaa se, imettävä äiti ei ole yhtään parempi äiti kuin korvike mammakaan! Itse pillitin ekan viikon kotona sitä kun maito ei nouse, ja mikä mussa on vikana, muilla imetys onnistuu, mulla taaskaan ei.. Teillä myös vauva syntynyt jonkin verran etuajassa että voihan se olla että vauva ei ole vielä riittävän vahva imemään? Meillä ainakin neuvolantäti sanoi että poitsulla on ollu niin rankka alku että pitäisi antaa hänen kasvaa rauhassa ja hiljalleen opetella sitä imetystä, eli unohtaa se kaikki mulle heti nyt asenne :D Neukku täti myös sanoi että jokainen vauva on erilainen, että kaikilla se imu ei tule niin luontaisena vaan äiti ja vauva joutuu yhdessä opettelemaan asiaa. Mun mielestä se oli aika lohduttavaa!.. Tosiaan meillä irrotettiin nenämahaletku vauvalta maanantaina, kotiuduttiin tiistaina, imetys ohjausta sain vasta viime perjantaina. Vaikkakin sairaalassa jo sanoin että mä en osaa tätä hommaa, ja esikoisen kanssa koko juttu meni pieleen, sitä ei jotenkin kuitenkaan pidetty tärkeänä asiana, kunhan vauva sai jostain jotain ravintoa.. Että silleen...
 
Meillä kanssa tytöllä on lyhyt kielijänne ja joudutaan käyttämään imettämisessä rintakumia. Hyvin on onnistunut tuon rintakumin kanssa. Yks päivä yritin imettää ilman sitä, mut ei neiti oikein osannut hommaa ilman kumia. Mulla on koko ajan joku ihmeellinen pelko siitä, että tuo maidon tulo loppuu joku päivä. En ymmärrä mistä tuollainen pelko on tullut... Tyttö kuitenkin saa hyvin multa maitoa tällä hetkellä, kun oli lihonut alle kahdessa viikossa melkein puoli kiloa.
 
Korvikeäiti ilmottautuu...

Imettäminen aiheutti mulle niiin paljon pelkkää stressiä, että totesin sairaalassa viimeisinä päivinä etten jaksa edes yrittää. Vauva oli niin pieni kun syntyi ettei jaksanut imeä, eikä minulle tarjottu mahdollisuutta pumpata. Eivätkä antaneet lisämaitoa vaikka sanoin, ettei vauvalle riitä minun maito, sitä ei vittu tule. No toiseksi viimeisen yön vauva vietti teholla matalien sokereiden takia ja siinä vaiheessa olin jo niin stressaantunut että päätin luovuttaa. Itkinkin koko ajan.

Pari päivää tunsin huonoa omatuntoa ja just tuota "huono äiti" oloa, mut tällä hetkellä tuntuu, että paremmin meillä menee nyt ja isäkin ottaa paljon enemmän vastuuta kun on pulloruokinta. Olen saanut pehmeän laskun kotiutumisen jälkeen, kun isi on valvonut yösyöttöjä ja itse olen saanut nukkua hyviä pätkiä yöllä. Parempi ratkaisu meille tämä, ja vauva saa sitä syliä ja läheisyyttä ihan ilman tissiruokintaakin.. Ainakin äidiltä =)
Alussa vaan tuntu että on pakko imettää, niinhän kaikki äidit tekee. Mut ei kai se yksinkertaisesti oo vaan kaikkien hommaa..
 
Meillä nyt viikko imetystä takana. Sairaalassa poika sai parina yönä lisämaitoa, kun roikkui vaan tissillä ja tuntui, että nännit tippuu :( Sitten maito nousi ja rinnat oli ihan älyttömän kipeet ja pinkeet. Nytkin viikon jälkeen nännit tosi arat, mutta imetys sujuu aika hyvin ja poitsu tuntuu olevan tyytyväinen. Toisesta rinnasta oikeen suihkuaa maitoa ja välillä poika meinaa "tukehtua" siihen. Pari yötä oli rankkaa, mutta kun vaan sinnikkäästi hammasta purren imetin niin luulen siitä olleen apua. Lisämaitoa  en ole kotona antanut ollenkaan. Kakkaa on melkein joka vaipassa joten luulen, että on tyytyväinen. Sataprosenttinen kiitos poitsulle siitä, että osasi heti hyvän otteen eikä paljon ole tarvinnut korjailla. Luulen, että se on tosi tärkeää, että homma toimii. Vielä voi vaikka mitä tapahtua, mutta nyt menee mukavasti.
 
Mitenkä pitkään teillä vauvat ovat rinnalla? syövätkö molemmat rinnat peräkkäin vai vaan toisen kerrallaan? vaihteletteko aloitusrintaa, jos tiedätte vauvan syövän molemmat rinnat? Meillä kun imetysohjaus oli täys 0 sairaalassa, niin mielenkiinnolla odotan vastauksia.

Täällä edetään kokeilun ja erehdyksen kautta eteenpäin. Maanantai iltana piti aloittaa ensin korvikeella, kun tyttö herätessään on ihan raivona eikä malta keskittyä syömiseen, sen jälkeen kyllä suostui syömään rintaa. Nyt taas eilinen ja viime yö on mennyt suurimmaksi osaksi ensin rinnalla, sitten pumpatulla rintamaidolla (jos sitä on) ja tarvittaessa vielä korvikkeella. Eilen onneksi keksin aloittaa pumppaamisen, kun rupesi tuntumaan siltä että maito pakkaantuu kun tyttö ei aina saa syötyä rintaa kokonaan tyhjäksi.
 
Meillä syödään vaan yhtä rintaa aina yhdellä imetyskerralla. Pari kertaa näiden kolmen viikon aikana olen syöttänyt kummastakin, kun neidille on jäänyt nälkä yhden rinnan jälkeen. Sairaalasta sain kahdenlaisia ohjeita tuosta, että kuinka pitää syöttää. Mut meillä neiti on ollut tyytyväinen tähän yhden rinnan käytäntöön.
 
Te jotka ootte pumpannu maitoa, niin kuinka monta milliä vauva on syönyt? Mua jännittää välillä, että saako vauva tarpeeksi ruokaa, mutta eipä tuo huuda ainakaan, että tuskin nälkä on.. Meillä syödään välillä pelkästään yhdestä rinnasta ja välillä molemmista. Todella paljon vaihtelee.. Kauanko teidän ruokailut yleensä kestää? Meillä keskiarvo aika on n. 20-30min.
 
Täälläkin kaivataan jäsenyyskorttia imetyspulmaisten kerhoon :) Maito ei ota kunnolla noustakseen sektion jälkeen, ja kirppu on niin pieni että pitää tuohon painoon suhtautua erityisellä varauksella. Käytiin neuvolassa vaa'alla ma ja ke, ja siinä välissä oli tullut painoa 25g/vrk mikä on periaatteessa riittävää, metodina tiheä vauvantahtinen imetys (yöllä tarv. herättely) ja korviketta JOS tuntuu vauva jäävän nälkäiseksi (n.50ml/vrk).

Mut terkkatäti oli sitä mieltä, et nyt kuitenkin pitäisi antaa varmuuden vuoksi noin 10 ml lisämaitoa joka aterialla ja imettää tiheästi parin tunnin välein. Imetystukiryhmän ohjaaja oli tääääysin eri mieltä: tiheät mutta vauvan tahtiset imetykset (joku takaraja pitää toki olla, 3-4h) ja korviketta vain jos ilmaisee nälkää rinnan jälkeen. Laskekaapa tästä: klo 10 on kellon mukaan "ruoka-aika" (ah kuinka lapsentahtista), alan herätellä neitiä syömään, menee puolituntinen ennen kuin tokenee syömäkuntoon kun jäi unet pahasti kesken, syödään ensin antaumuksella toista rintaa ja sitten vaipanvaihdon päälle toista rintaa, lopuksi vielä lämmitellään se säälittävä maitotilkka, syödään, ehkä puklataankin vähän (korvike tekee sen) - ja tsädääm, seuraava ruokailu pitäisikin olla puolen tunnin päästä! Arvatkaa herääkö vauva sitten... tai äiti...

Tätähän tämä on, opetellaan lukemaan vauvaa. Nukkuuko rauhallisesti koska on tyytyväinen ja massu täynnä vai koska on uuvahtanut ruoanpuutteesta eikä jaksa enää edes vaatia evästä. Kenpä tietäis sen. Ehkä minä ensi viikolla, toivoa sopii!
 
Viirukhan, näinpä näin, ohjeita on joka sormelle... tänään punnituksessa oli tullut vain 25g/2vrk joten terkkari ohjasi muuttamaan strategiaa seuraavasti: joka toisella syötöllä korviketta ENSIN ja sitten rinnalta sen mitä jaksaa... eli tänään kun tuota on kokeiltu, niin ei syö rinnalta mitään. Maitoa tulee kevyesti käsin lypsämällä muutama milli ihan milloin vain (syömisen päätteeksi tai sitä ennen, olin vauvan kanssa tai ilman), mutta enempää sieltä ei irtoa muutoin kuin vauvan imuilla eli lypsymaitoa ei oikein meillä talteen saada...

En enää yhtään tiedä mitä meiltä olen tästä. Ollaan päästy tähän turhanpäiväiseen itkuvollotusvaiheeseen "eihän minua sitten mihinkään tarvita, sama vaikka katoaisin" -höpötykseen, jonka kyllä itsekin tiedän olevan hormoneista johtuvaa. Ja jos oikein hyvin käy, se jopa enteilee parempaa maidontuloa... pitäkää peukkuja!
 
Vielä kun joskus pääsis kärryille tuon syömisen suhteen niin hyvä ois. Meillä syödään rintaa välillä ongelmitta, välillä taas on niin hirvee raivari ettei kykene syömään rintaa vaan huutaa hikipäässä ja välillä taas ensin syödään nätisti ja yhtäkkiä kesken syönnin iskee raivari. Tällä hetkellä yritän saada ensin rinnalle, jos siitä ei tule mitään niin sitten 20ml korviketta ja sen jälkeen rinnalle, jolloin imetys yleensä rupeaa onnistumaan. Välillä on rinnan syönnin jälkeen annettava korviketta, kun selkeesti jää nälkäiseksi eli torkkuu 5min ja sitten taas söisi lisää ja sama toistuisi useamman kerran peräkkäin.

Korviketta syödään 1-4 kertaan vuorokaudessa ja annos määrät vaihtelee 20-50ml kertaalleen. Pari päivää ollaan puklailtu vaihtelevia määriä. Pullon syöntiä pitää tauottaa väkisin, kun tyttö söisi kerrallaan koko satsin, niin sitenhän se ainakin tulee ylös.

Neuvolassa tiistaina sijainen oli ihan kauhuissaan kun sanoin että ollaan kokeiltu syyä ensin pulloa ja sitten rintaa, kun siitä ei tule muuten yhtään mitään. Tosin muutenkaan mulla ei yhtään synkkaa koko sijaisen kanssa, joten taidampa seuraavalla kerralla pitää meijän ruokailutavat omana tietonani. Sairaala oli ilmottanu lähtöpainon väärin neuvolaan ja piti sijaiselle rautalangasta vääntää ettei tytön paino ole oikeesti tippunut, niinkuin hän väittää. Ei meinannu mennä millään sille jakeluun ettei sairaalan papereissa oleva paino ole oikein, piti moneen kertaan selittää ettei se ole kotiutumispäivän paino, koska silloin kukaan muu kuin minä ei punninnut (lukema eri kuin sairaalan papereissa) tyttöä ja tyttö ollut koko ajan kanssani.
 
Meillä pojan kanssa alussa alkoi imetys ihan ok.
Imi kylläkin niin lujaa, kauan ja paljon että nänninpäät aukesi kunnolla ja lopulta vuotelivat ihan verta..
Ko. syystä piti sitten pumppailla kun rinnat ei vaan kestänyt imetystä..

Nooh, tästä ku päästiin iski sitten rintatulehdus oikeaan rintaan. Ja ei muuta ku pumppaamaan. Maidon tuotanto väheni todella hurjasti kummastakin rinnasta ( niin varoittavat tapahtuvan helposti ja kestävän jopa 2 vkoa ).. normaalisti jos pumpaten tuli 150ml helposti ni nyt sai hikihatussa pumpata 40ml =/.. ja vielä olis ab-kuuria jäljellä...
kaikesta tästä lopputulemana on se että poika on tullu niin mukavuuden haluseksi ettei oikein tissiä huolisi vaan pullosta pitäisi kaikki saada, helposti kun tulee.
Toisaalta itsekkäänä ihmisenä iloinnut kun syöttöjen määrä vähentynyt ja saanut oikeasti itsekin levätä.

Meillä poitsu tankkailee kerralla sen 60-120ml pullosta.. iltasella voi " tankata " sellai 2h väleinkin ja yöllä satunnaisesti on nukkunut sellaisia 6h pätkiäkin.
On vaan toisaalta ihan hirmuisen surullinen fiilis, kun esikoisen kanssa tuo imettäminen ei onnistunut ollenkaan ja nyt tämän kanssa jo kerkesin iloita imetyksestä ja siitä ettei tule mitään tuttipullorumbaa, saa syötettyä missä vaan milloin vaan, on niin toisaalta helpottunut toisaalta helvatan ahdistunut olo..
 
Viirukhan kiva että selitys löytyi imetysongelmalle ja nyt sait ohjeet miten tulee toimia.

Meillä on yöllinen ongelma, neiti nukahtaa rinnalle eikä sitä saa röyhtäsemään millään. Jos sen vie rinnalta suoraan sänkyyn tulee taas maito ylös ja kuulostaa ihan kaamealle kuunnella kun neiti meinaa tukehtua siihen köhinään. Päivällä röyhtäsy tulee vähän helpommin. Pullon jälkeen ei ole minkäänlaista ongelmaa, mut rinnan jälkeen röyhtäseminen on todella vaikeaa. Hyviä ideoita otetaan vastaan, mitenkä röyhtäilyt saisi tulemaan paremmin. Kauheesti ei neitiä voi sylissä heilutellakkaan, kun silloinkin maito tulee ylös.
 
Täällä imetys sujuu hyvin ja maitoa tulee enemmän kun laki sallii,pumppaan osaa maitoa rinnoista pois parikertaa päivässä. Osan kaadan viemäriin ja osan laittanu pakkaseen. Rintakumi piti ottaa toissapäivänä käyttöön ku alko nännit olemaan sen verran arat ja johan helpotti. Rikki ne ei oo menny.
 
suosittelen samaa mitä viirukhan. Samaten juuri hierominen tavallaan selkärangan molemmin puolin kevyesti parin sormen avulla pyöritellen ylös alas auttaa. Voi kamala miten sainkin tuon noin vaikeasti kuvailtua, mut mun mielestä esim. jotkut vyöhyketerapeutit käyttää tuollaista hierontaa, auttaa ilman liikkumiseen. ja just se että taputtelee alaselästä, ei pyllystä on parempi. mut taas voi todela et jokainen vauva niin yksilö, et tuntuu et joitain saa roikottaa pää alaspäin
ennen kuin röytäisee =)
.. tuonne vauvojen vatsavaivoihin just kirjoittelin et meillä autto tuo disflatyl tipat siihen et pukli niin kovin ruokiansa ylös.. kun ei röyhtäise niin voimallisesti.
 
Täällä on nyt sitten törmätty ensimmäiseen imetykseen liittyvään ongelmaan...
Mulla on pumpatessa tullut ihan hyvin maitoa ja ollaankin noin kerran päivässä annettu pojalle pumpattua maitoa pullosta, että osaa sitten juoda pullostakin jos tulee pakkotilanne ja että isikin saa syöttää välillä poikaa. Lauantaina viimeksi pumppasin noin 125ml maitoa ja sain pumpattua maidon noin 10minuutissa. Eilen sitten yritin alkaa pumppaamaan niin ei tullu siis mitään! Ehkä 5ml sain pumpattua maitoa. Yritin eilen sitten monta kertaa, mutta ei onnistunut.. Poika kyllä söi rinnalta itsensä kylläiseksi. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia maidon herumisen suhteen? Tänään oli jo vähän parempi päivä ja sain pumpattua vaivaiset 60ml yhteensä molemmista rinnoista ja siihenkin meni tunti! Tää on tosi turhauttavaa, kun mä haluaisin pumpata maitoa pakkaseenkin, jotta sitä olis siellä valmiina jos haluan lähteä esim. johonkin tuulettumaan ja jättää isin ja pojan kahdestaan. :(
 
Kiitos Viirukhan! Täytyy kokeilla tätä heti. Tänään yritin pumpata samalla toista rintaa kun imetin, mutta siitä ei todellakaan tullut kuin sotkua!
 
Takaisin
Top