Imetys kuuumisia

Tinka85

Oman äänensä löytänyt
Mites teillä on imetys lähteny sujuu vai onko joku jo joutunut turvautumaan korvikkeisiin tai jopa siirtymään niihin kokonaan?

Meillä oli neuvola eilen ja oli siellä puhetta kun neiti syö 15min-1,5tunnin välein öisin että tissin jälkee tarjoo vielä hiukan korviketta lisukkeeksi ja viime yönä sitä kokeiltiin niin sitten nukuttiinkin jopa 2 tai 3 tuntia yhtä kyytiä, päivät kuitenkin mennään tissillä vaikka olisi tissi koko päivän suussa :) painoa oli tullut 15g/päivä(mikä on meidän neuvolan mukaan alaraja) ei vielä oltu saavutettu syntymäpainoa, tuntuu tuo oma maito olevan aika laihaa vaavin mielestä, mutta sinnikkäästi silti jatkan imettämistä :)

Rinnat pysynyt tosi hyvinä, vaavin imu ote on kyllä hiukan haastavaa välillä saada otetta mutta kun hetken maltaa odottaa niin johan se ote sieltä löytyy

olisi kiva kuulla muidenkin kuulumisia aiheesta :)
 
Meillä taas saavutettiin ja ohitettiin syntymäpaino viikossa, maitoa tuntuu tulevan ainakin pikkumiehen kakka-astioita päätellen. Melkeinpä poikkeus jos ei vaipassa ole kakkaa ja tiheään saa olla vaihtamassa.

Mulla on ainoa imetyksellinen ongelma haavaumilla olevat nännit. Sattuu ihan perhanasti kun imettää, etenkin se ensimmäinen minuutti, sitten kyllä vähän helpottaa. Imuote on nähdäkseni ihan oikea, en tiedä mikä mättää.
Kokeilin viime vkolla rintakumeja 4 päivää ja ne kyllä auttoivat, mutta oli kamalaa pläräystä niiden kanssa etenkin yöllä kun pimeässä koheltaa....Eikä ne kovin helpot ole päivälläkään, tämä kun syö usein ja maitoa kun on saatava NYTHETIKAIKKIMULLE, niin siinä ei hyvällä katsota kun äiti alkaa räpeltää rintakumia tissiin :D

En ole vielä uskaltanut kokeilla rintapumppua, meillä on kyllä pumput ja pullot ja mies olisi halukas ottamaan iltavuoron syöttöineen...olisi kiva kuulla miten muut olette aloittaneet pumppailun?
 
Meillä iltatankkaukseen annettaan lisukkeena korviketta/pakastettua omaa maitoa. Päivällä ja yöllä sitten riittää mitä rinnasta tulee. Neuvolasta tuli tänään ohje antaa korviketta jopa enemmän, jotta itsekin saa riittävästi unta alkuyöstä, eikä pojan nukahtaminen veny aamutunneille.

Pumppasin ekalla kotiviikolla pari kertaa, kun maitoa tuli enemmän kun poika jaksoi juoda, sen jälkeen määrä tasaantui ja nyt jos annetaan ylimääräistä omaa, se on joka imetyksellä toisesta rinnasta herunutta tai tuolla eka viikolla pakastettua.

Rinnat/nännit ei ole ollut kuin kumpikin yhtenä päivänä kipeät ja sekin helpotti yhdellä rasvauskerralla.

Tuntuu, että korvike on kamala mörkö, jota ei saisi antaa, mutta sitten todellisuudessa lähes kaikki joutuu siihen jossain vaiheessa turvautumaan. Tai näin minä ajattelisin.
 
Meillä annetaan ensin kumpaakin tissiä ja tarpeen vaatiessa vielä korviketta päälle. Tosin yöllä annan pullosta korviketta(jossen ole itse pumpannut). Tissiä neiti saattaa imeä jopa tunnin verran, joten yöllä pullosta antaminen on helpompaa kun unikin tulee sitten nopeammin. Tissit ei oo enää kipeät. Alussahan ne oli, mutta tuo rintakumi(mitä oon varmaan joka ketjussa hehkuttanut:rolleyes:) on ollu kyllä pelastus. Meillä oli viime neuvolassa painoa tullut kuuden päivän aikana n.350g eli reilu 50g/pvä... Hyvin syö meiän neiti :grin
 
Ja tosiaan mä aloitin pumppaamisen melkeinpä heti kun kotiuduttiin, mutta se määrä oli todella vähäistä. Kummastakin tissistä yhteensä 30-40ml. Nyt se määrä on tuplaantunut. Pari kolme viikkoa synnytyksestä saan jo 80-100ml yhteensä :) Kyllä tulee pumpattua varmaankin kerran päivässä..Ja aamuyöllä herätessä on tissit ihan täynnä ja silloin neiti saakin nukahtaa tissille..
 
Millier, mä haluisin pumpata kun tissit meinaa mennä ihan tukkoon koko ajan mut en ole saanut pumpattua kun 10min about 10 ml. Eli aika hikistä touhua ja nyt vielä käsi on kipeä niin ei oikein kärsi vaikka tekis mieli. Nyt en ole pumpannut pariin päivään, mutta tänään huomasin että kun tyttö on tissillä niin toinen alkaa tiputtaa kans joten ehkä pitäisi kokeilla nyt samaan aikaan siis pumppaamista jos se onnistuisi paremmin!?


Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Sitkeesti vaan jatkat pumppaamista :wink Mullakin tuli alussa tosi vähän vaikka kuin kauan pumppas. Tuntui turhalta koko pumppaaminen. Mut parin viikon päästä alko tulla jo paljon enempi. Ja pumppaan yleensä vielä kuuman/lämpimän suihkun jälkeen, sillon tuntuu tulevan paremmin :) Toki varmasti on inhottava pumpata kipeällä kädellä..jos sähköpumppu sopis paremmin?
 
Olis kivempi, mut nyt ei just ole vara semmoseen investoida.. Ja sit kun se pumppaaminen tekee aika kipeää kun nännit on niin haavoilla, jos ei tee sitä sitten suihkussa.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Hanski_ sairaalassa kun neuvoivat pumppaamista oli mun saalis kahdesta rinnasta (15+15min) yhteensä noin 10ml ja tämä sähköpumpulla... Että ei ainakaan mulla irtoa helpolla. Täälläkin toinen rinta (varsinkin oikea) heruu eli tiputtaa kun toisesta imetään, niin mulla on niitä maidonkerääjiä (noin 6euroa ruokakaupasta ostettuna) ja siihen saan kerättyä tuota tippuvaa maitoa jopa lähes 20ml tekemättä mitään.
 
Alotta, mä niitä katsoinkin kaupassa mut enpä sillon kokenut tarvetta niille :D Tänä aamuna sain jo imetettyä toisesta rinnasta ilman kumia! Wohooo! :) Ehkä tää tästä pikku hiljaa.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Täälä annetaan ensin syyä kumpikin tissi tyhjäksi ja sen päälle joutuu antamaan vielä korviketta. Poika oli niin iso jo syntyessään (4510g) että äipän maitovarastot ei riittäny alkuunkaan. Nyt parin viikon jälkeen on alkanu tulemaan maitoa senverran ettei päivällä enään ole joka syönnin yhteydessä tarvinu lisämaitoa. Jospa sitä vielä pääsis siihen että tissimaito riittäis, mutta eipä tuo maailmaa kaaja jos korviketta joutuu antamaan jatkossakin. Poika nukkuu hyvin yöllä ja päivällä ku masu on täynnä, Näin äitiki on pirteä ja jaksaa tehä muutaki ku imettää :) pumpulla en oo saanu koko aikana kunnolla tulemaan maitoa, max 20ml yhteensä kummastaki...
 
Meillä tissit ovat olleet kovilla syntymästä asti. Pieni kasvanut kovasti rintamaidolla. Aluksi vauva imi nännit verille, mutta huuhtelu ja lanoliini ( saa Prismat citymarketit) auttoivat. Sitten keräkaali rintaliiveissä auttoi muuten. Jatkoin imetystä ja vaihdettiin asentoa niin ettei vauvan tarvitse imeä niin kovaa. Maitoa on riittänyt pakastimeen asti, 2 vko synnytyksestä yhdestä rinnasta tulee jo desi kerralla. Vauvan itku saa rinnat valumaan.

Aloitin pumppailemaan maitoa pakastimeen, hyvä keino on hieroa rintaa ja painella välillä ja maitoa tulee silloin reilummin. Olen myös pumpannut samaan aikaan, kun toisella rinnalla olen imettämässä. Hankalia homma on vaan se pumpun keittäminen pumppauksen välillä ja hygieniajutut.
 
Tissi suusta pois ja vauva enemmän kyljelleen ja lähemmäksi. Nostin vauvaa ylemmaksi tyynyllä. Vauva oli sylissä. Luin jostain että rupi nännissä kertoo mihin suuntaan vauvaa pitää siirtää. Jos rupi on ylhäällä niin vauvaa piti siirtää alemmaksi. Olikohan se näin. Ja sitten pitää huolehtia että vauva ottaa myös nännipihaa suuhunsa. Välillä ei auta muu kuin ottaa nänni pois napsiaisen suusta ja yrittää uudelleen. Vähiten ongelmia minulla on ollut imettäessäni kyljelläni sängyssä.
 
Täällä alkaa imetys hommat onnistua aika hyvin. Rintakumista on päästy eroon ja rinnatkin on normalisoituneet. Ei enää pahkuroita, kipuja, painetta. Ja kaiken lisäksi painoa on tullut 190g viikossa. Tilanne oli kuitenkin alun perin se että tyttö oli teholla kaksi ekaa yötä eikä päästy suoraan täysimetykseen vaan tyttö sai aika paljon korviketta. Mutta kuulema tosi hyvin on saatu täysimetys päälle ja maito riittää! :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Eilen tein oman ennätyksen ja todella yllätyin maidon tuotannosta. Aamulla syötin tytön ennen kuin lähden asioille ja sit isi kerkee antaa korviketta kun en kerenny ruoka-aikaan kotiin, joten piti sit lypsää. Imetyksestä oli aikaa vajaa 4h ja sain lypsettyä yhteensä 160ml! Aika hurjaa!
 
Onko muille tullut tarvetta siirtyä lisäkorvikkeisiin? Meillä oli pojan paino laskussa, hyvin vähän mut silti, ja neuvolan täti käski antaa lisäkorviketta. Nyt on sitten oksenneltu pitkin poikin maitoa, ei tunnu jäävän vatsaan mikään vaan pukeltaa liiat pois. Syö kyllä innolla pullosta, että sen puoleen voisi kuvitella jäävän tissien jäljiltä vielä nälkä, mutta ei silti jää kiertoon. On kyllä täys läpipaskuri muutenkin, eli imee rintaa ja kakkii samalla...viehättävää :)

Noh, toivottavasti saataisiin paino jo nousuun pian -pituutta vauva on kuitenkin kasvanut, eli kyllä kai sieltä tisseistäkin jotain saa irti! :O
 
Meillä annetaan lisämaitoa, koska ei muuten nuku yöllä. Oma maito ei riitä iltatankkaukseen.
Ja juu, tissillä on hauskinta tehdä kakat. Tai muuten sylissä.
 
Saatiin kolmessa päivässä 280g lisää....eli jotain sinne mahaan tuntuu jäävän :)
 
Kirjaan ny tänne vaikka tästä puhuttu viimeksi esim valitusketjussa mutta siis miksi jotkut teistä pumppaa lisäksi maitoa? .. olen kuitenkin ymmärtänyt että kaikki eivät tee sitä siksi että maitoa tulisi liikaa. Itellä imetys toiminut erinomaisesti ja poika kasvanut 3189g (syntymäpaino) -> 4980g viidessä viikossa. En ole pumppaillut enkä kokenut sitä tarpeelliseksi mutta kun esikoinen kyseessä niin aina miettii pitäiskö jotakin tehdä eritavalla. Eli siis mitä hyötyä siitä että pumppailee? (Jos ei tarvetta siis liikaerityksestä, sen tietysti käsitän)
 
Takaisin
Top