imetys ja maidonkehitys

helmimeri

Sukkela juttelija
nonnii..aattelin tämmöstä ketjua mihin kerrottais kokemuksia imettämisestä, ja maidonnoususta.. ensikertalaisena ois kiva tietää erilaisia kokemuksia.. ja miten koetaan imetys? ja mitä toiveita ja haaveita sen suhteen ois.. eihän se kaikille sovi eikä kaikilla riitä edes..
 
niin aattelin nyt täältäki kysyä tosta maido kehityksestä.. tänään alko viikko 14.. ja ekaa kertaa toppi nännien kohalta märkänä.. läpinäkyvää tahmeahkoa nestettä.. voiko jo alkaa tulla hiukkasen? jja ei varmaan kannata puristella nestettä vai? ja mikä syynä sitten.. vai mitä tää neste vois olla :D
 
Mulla herui maitoa eka kerran kun synnytyssupistukset alkoi, yhtäkkiä oli paita ihan märkä! Maito nousi 3. päivänä synnytyksestä ja tuntui itse asiassa vähän pelottavalta, tissit paisu yhdessä yössä ja olivat arat. Synnärillä sai tosi paljon tukea imetykseen ja siellä sai myös kokeilla pumppua, jos vauva ei jaksanut tyhjentää rintoja. Rinnat on tärkeetä tyhjentää kainalosta lähtien, että rintatulehdusta ei pääse syntymään. Mulla se onnistu helpoiten pumpulla kun vauveli ei suostunut imemään kuin yhdessä asennossa :)

Synnärillä saa myös pullomaitoa, jos imetys ei lähde sujumaan tai maito ei nouse :)

Mulla maitoa tuli hetken ja sitte loppui kuin seinään. Pullovauva ollut siis meillä esikoinen :)
 
On ihan todella harvinaista, ettei äidillä riitä maito, jos todella imettää lapsentahtisesti ja vauva on terve.

Meillä imetys oli alussa hankalaa, koska minulla ei ollut tarpeeksi asianmukaista tietoa ja esikoinen sai paljon lisämaitoa sairaalassa (joutui lastenosastolle) ja pääsin täysimetykselle vasta 6vk synnytyksestä. Kaikki taistelu oli kuitenkin aivan ehdottomasti vaivan arvoista! :Heartred Imetän edelleenkin. :)

Ehdottomasti suosittelen Imetyksen Tuki Ryn FB-ryhmään liittymistä https://www.facebook.com/groups/imetyksentuki/

ja Imetyksen Tuki Ryn nettisivuja http://www.imetys.fi/

Imetys ei ole äitiyden mitta, mutta suosittelen lämpimästi aiheeseen tutustumista avoimin mielin. :)


Ja maidontuotanto raskausaikana on ihan normaalia. :) Ei kannata puristella, ellei rintoja pakota kovasti ja halua sitten helpottaa oloa 'lypsämällä'.



Ihan tosi moni taitaa kokea, että imetys on jotenkin ihan kamalan sitovaa (ei mielestäni sen sitovampaa, kuin äitiys muutenkaan ja äitiyshän on jo yksinään sitovaa!), pois mieheltä (jos mies ei osaa luoda suhdetta vauvaan ilman tuttipulloa, olen aika huolissani miehen ihmissuhdetaidoista) tai hankalaa (voi olla, jos ei saa mistään apua, tukea, tietoa). Imetykseen liittyy paljon tunteita. Sen sijaan, että teilaisi imetyksen, kannattaa käsitellä ne tunteet, jotka heräävät, vaikkei sitten imettäisikään.
 
Mulla anoppi rupes jo painostaa että on PAKKO imettää :/ tuntu pikkasen pahalta koska en voi tietää tuleeko edes maitoo. Haluan kyllä imettää jos siihen vaan kykenen :)
 
Ihan tosi, tiedän, että tästä liikkuu 'tietoa' ettei kaikilla tule maitoa ja että kenellä tahansa se voi loppua tuosta noin vaan (enkä kiellä! Kyllä ihan oikeasti on äitejä, joilla ei maitoa tule tai joskus maito voi huveta), mutta se on ihan oikeasti ihan kamalan harvinaista! Yllättävän yleistä on se, että imetys tyssää (äidistä riippumattomista syistä, eikä todellakaan äidin vika ole se, tai tee äidistä huonoa) juuri tiedon ja tuen puutteeseen. :sad001
 
oon samaa mieltä reginaveritas, mutta ennenhän ei ees puhuttu imetyksestä? vaan ollaan oltu hiljaa.. luulis että sillonki on niitä ketä ei oo imettäny... en vaa ymmärrä et ku nykyään on semmonen paine kaikilla et pitää imettää yms... ite en jaksa murehtia.. toivoisin että voisin ja yritän loppuun asti.. ja nyt tuntuu että en halua ottaa paineita asiasta.. jos ei ite voi mitää ni ei sitte mutta yrittää haluan ja toivoisin tukea just
 
Jännä, miten eri tavalla asian näkee kun on omakohtaisesti kokenut maidon loppumisen :) Minulla on myös kaksi ystävää, joista kummallakaan ei ole maito noussut. Toki tämä on harvinaisempaa, mutta tuskinpa kukaan tarkoituksella jättää imettämättä tai luovuttaa liian helposti vain sen takia, että on kuullut tällaisen olevan mahdollista :)

Mulle tuo imetyksentuen sivusto on vähän punainen vaate, mielestä hieman kuin uskonto ja "vääräuskoiset" teilataan...

Mutta joo ehdottomasti olen imetyksen kannalla, mutta jos jostain syystä homma ei suju tai onnistu, niin googlettamalla korvikemammat löytyy vertaistukea :)
 
Mulla maito nousi 2 päivää synnytyksestä ja se oli ihan hullua kun tissit paisu niin että iho oli ihan pingottuneena että nahka oikein kiilsi :D

Mun imettäjän ura oli lyhyt ja kamala. Täysimetin 1,5kk siihen tuli sitten korvike kaveriksi ja imetys loppu kun lapsi oli 2kk 2 viikkoa. Meidän vauvalla oli kireä kielijänne ja refluksi, kun kaikki valvaillaolo meni vauvalla itkien niin valitsin helpomman polun. Eikä kaduta pätkääkään koska oma henkinen jaksaminenkin parani :) Seuraavan lapsen imetys menee sitten miten menee en halua miettiä sitä liikaa etukäteen. Voi olla että loppuu hyvin nopeasti tai sitten ei :)
 
Mulla ei myöskään koskaan noussut maito kunnolla vaikka kuunka imetin sen mitä lastenosastolla ekat päivät pystyin ja kotiin palattua. Mutta tuota maidon rintoihin pakkautumisen tunnetta en siis koskaan kokenut. Maitoa tuli kuitenkin jonkin verran, mutta ei riittänyt koskaan, vaikka oltiin päiviäkin tissi suussa ja aina kun vauva vähänkin änähti. Kun vauvan paino alkoi laskea täytyi korvikettakin alkaa antaa enemmän.. Loppujen lopuksi osittaisimetyskin loppui 3kk ja olin kyllä niin musertunut kun tuntui etten olisi enää yhtään enempää voinut tehdä ja silti epäonnistuin. :/ toivottavasti ensi kerralla sujuisi paremmin..
 
Mutta siihen suosittelen esikoista odottavia varautumaan, jos on tottunut käymään harrastuksissa yms usein niin täysimetyksellä käytännössä kaksi ensimmäistä kuukautta vauva asuu tissillä, ka se on ihan normaalia, se ei siis roiku siinä koska näkisi nälkää, vaan se tekee tilausta isommaksi. Maitoa tulee juuri niin paljon kun siitä sitä lypsetään/pumpataan/imetetään, ja isompana vauva tarvii tietty enemmän maitoa. Tästä syystä vauva siis roikkuu tissillä, kasvattaakseen maidontuotantoa :)
Omaa aikaa saa toki niin että lypsää maitoa siihen pulloon ja isi tai muu voi sitten siitä antaa maitoa :)

Aika moni on sanonut että on tullut yllätyksenä se että pari tuntia on tissittelyä, vartin-30min tauko ja taas pari tuntia tissittelyä ja tätä jatkuu tosiaan ne ekat kuukaudet. Jos rupeaa antamaan korviketta osalla syötöistä, saa takuulla oman maidontuotannon olemaan riittämätön, ellei sitten sen edestä pumppaile sitä tilausta isommaksi.

Tuohon maidontulon itsestään loppumiseen en ota kantaa, kun ei ole itsellä eikä kellään lähipiirissä siitä kokemusta. :)

Itse en koe että korvikkeilla kasvaneet vauvat olisi jotenkin huonompia, mutta itselleni imetyksen onnistuminen oli tärkeää. Mulla todettiin jo sairaalassa raynoldsin syndrooma aka vasospasmi nänneissä, mikä teki imetyksestä hel*etillisen kivuliasta, ja olin itse siirtyä korvikkeella syöttämiseen mutta sain onneksi ajoissa apua.

Rehellisesti sanoen arvostusta eivät minussa herätä ne äidit jotka eivät edes yritä imettämistä, vaan pyytävät jo sairaalassa lääkettä ettei maito nouse, ilman mitään terveydellistä syytä. :/
 
Hui, mun täysimettävät ystäväni sanoivat juuri, että eka kuukausina vauva söi (päivin ja öin) noin 3-4h välein ja max. 15-30 minsaa yhtä rintaa! Imutehossa ja maidon herumisvauhdissa voi siis olla eroja vauvojen välillä :) Osa vauvoista hotasee hirveellä vauhdilla maidon ja osa taas nautiskelee rauhassa. Mun vauva lähinnä nukkui 2 tuntia tissillä kun ei sieltä tullut kuin muutama pisara kerrallaan :D
 
Imetin 6kk, josta osittain noin 4-kuisesta (en ees muista tarkkaa ajankohtaa...). Tai osittain sai jo aiemmin tuttipullosta mun maitoa, koska en halunnut, että vauva on tissiriippuvainen ja että tottuu myös tuttipulloon. Joten pääsin myös omiin harrastuksiin ja menoihin, jos tarvetta oli. Ja kyllä välillä olikin; koliikkivauva ja voin kertoa, että ihan se, että oli sen pahimman huutoajan (joka ilta klo 19-23) ees osittain pois joskus, antoi kummasti voimaa. Ja silloin siis isi nukutti/syötti sun muut.

Ja sitten kun kyllästyin pumppaamisen, niin sai korviketta (olikohan ikää 3,5kk). Ja nyt siis korviketta saanut pelkästään 6kk ikäisestä. Imetys loppui unikouluun, kun yösyöttökin jäi pois. Oli noita syöttöjä jättänyt välistä pikku hiljaa.

Tyttö söi alusta lähtien max 10 min kerralla ja noin 2-5h välein. En ees muista tarkkaan. Julkisesti en imettänyt, aina oli tuttipullo mukana, jos jossain käytiin.

Mulle on aivan sama imettääkö joku tai ei tai yrittääkö edes. Kuitenkin pienin huolenaihe ihmisten vauvanhoidossa. Kuhan vauva saa läheisyyttä ja sitä maitoa. Imetystuen sivuista en myös itekään oo pitänyt.

Seuraavaa imetän toivottavasti puolvuotiaaksi myös ja maksimissaan yksivuotiaaksi. Riippuu vähän vauvasta :)
 
Helmimerille: Tuosta maidon erittämisestä en osaa alkuraskaudessa sanoa (kun ekaa odottelen) mutta tisseistä tulee naisilla muutenkin niistä tiehyistä nestettä (ei maitoa), joka voi olla kirkasta tai keltaista tai vihreääkin jopa. Tuo erite on tahmeaa. Nännejä ei kuitenkaa saisi tuolloin puristella etteivät mene tukkoon tai tulehdu.
 
Vähän aiheen vierestä, mutta...Mä oon miettinyt et mitenhän vaikuttaa se kun mulla nännissä törkeen kokonen luomi :eek: nyt kaikenlisäks siihen tullut tummia "pilkkuja" ja oon vähä stressanu sitäki hommaa.. pitää neuvolassa näyttää ku meen. Mut pitäkööhän sit vaan toisella rinnalla imettää :eek:
 
Vähän aiheen vierestä, mutta...Mä oon miettinyt et mitenhän vaikuttaa se kun mulla nännissä törkeen kokonen luomi :eek: nyt kaikenlisäks siihen tullut tummia "pilkkuja" ja oon vähä stressanu sitäki hommaa.. pitää neuvolassa näyttää ku meen. Mut pitäkööhän sit vaan toisella rinnalla imettää :eek:
Mulla tuli tommosia pigmenttimuutoksia nänneihin viime raskaudessa! Kuulemma normaalia, vähän sama asia kuin linea negra :)

Muoks. Sori luin väärin! Sulla olikin luomi. Mulla luomissa kasvaa pikkupilkkua, en oo osannut olla huolissaan.
 
Helmimeri: Jossain ketjussa vissiin jo mainitsinkin, mutta mulla alko just tolloin rv 14 sitä tihkumaan ja loppua kohden sitä sit tuliki ihan huolella ja kuljin liivinsuojusten kanssa.

Itse imetysasiaan; itse en ressaa imetyksestä, vauva tulee kyllä ruokittua.
 
Mie odotan esikoista, niin ei oo aikasempaa kokemista, mut jotenkin innolla odotan et pääsen imettämään. Miusta se on jotenkin ihana ajatus. Ja kuvittelen myös, et jotenkin helppoa sit kun on ruoka aina mukana. Ei tosiaan mitään käsitystä, mitä se sit todellisuudessa on :).
 
Lemmy aattelin just kans tuota et jos se nännien tummuminen ois jotenki tuoho luomee vaikuttanu myös.. :)
 
Takaisin
Top