Imetyksen salat

Niin, soitin tuosta kiinteiden aloittamisen vaikutuksesta joku aika sitten Imetystukipuhelimeen ja siellä kerrottiin jostain tutkimustuloksesta, että kiinteiden vaikutus ei välttämättä ole positiivinen yöuniin. 1/3 vauvoista oli yöunet parantunut, 1/3 huonontunut ja 1/3 pysynyt samana. Meilläkin heräilee vielä 1-4 h välein yölläkin. Yleensä 2-3 h välein.

Tietenkin jos aloittaa kiinteitä niin eihän se imetys mihinkään lopu! Alussahan sitä annetaan vaan teelusikallinen päivässä. En sitten tiedä, että miten sitten kun vauva syö jo kokonaisen purkin sosetta (missä vaiheessa?), kai se maito jää sitten vähemmälle, mutta kyllähän vauva tarvitsee äidinmaitoa tai korviketta 1-vuotiaaksi asti. Niin luulisin ettei alkuviikkoina vaikuta imetykseen tai maidontuotantoon.

Tuolla Imetystukipuhelimessa myös sanottiin, että äidinmaidossa on enemmän ravintoaineita kuin kaupan soseissa ettei niillä ainakaan nälkää saa enemmän pidettyä. En tiedä miten tuohon suhtautua.

 

Täällä mennään myös edelleen täysimetyksellä. Elsa ei ole koskaan saanut korviketta, sektion jälkeenkin lastenteholla annettiin luovutettua äidinmaitoa.

Minulle imetys on tärkeää, ja yhtä syvää yhteyttä lapseen en ole tuntenut mitenkään muuten. 

Mulla ei ole mitään kiirettä aloittaa kiinteitä, toivon edelleen 6kk täysimetystä. Enkä usko että puolivuotiaana kiinteisiin tutustetun lapsen olisi niitä vaikeampi ottaa vastaan. Mä itse uskon että lapsi on siinä vaiheessa valmiimpi syömään muutakin, osaa jo istua ja on kiinnostunut muiden syömästä ruuasta.

 
Meillä mennään vielä täysimetyksellä, enkä usko aloittavani kiinteitä tasan neljän kuukauden iässä, vaan vasta sitten, kun vauvasta huomaa, ettei pelkällä rintamaidolla pärjää.

Meidän tyttö on oikea tissitakiainen, hereillä ollessa syö suunnilleen tunnin välein. Jos ollaan asioilla tmv. missä ei ole mahdollisuutta syöttää, pärjää kyllä pari tuntia. Onneksi neuvolatäti ei alkanut mussuttaa lyhyistä syöttöväleistä, kun ne eivät haittaa itseäni mitenkään :-)

Korviketta meidän vauva sai viimeksi kolmeviikkoisena, sen jälkeen rintamaito on riittänyt ongelmitta.
 
Meilläkin tyttö syö päivisin 1-2 tunnin välein. On tehnyt niin syntymästä lähtien. Päiväunia nukutaan aika tasan 30min kerrallaan, ja joskus tyttö syö ennen nukahtamista ja heti herättyään. Ennen tuli öisin 3-4 tuntia syöttöväliksi, mutta nyt muutaman viikon on taas heräilty 1-2 tunni välein.
Nyt on alkanut tuntua, että syönnin useus johtuu ehkä kuitenkin siitä, ettei tyttö saa maitoa tulemaan tarpeeksi. Tai siis ettei maito oikein lähde herumaan enää kunnolla. Voiko niin käydä? Ennen sain pumpulla pumpattua jopa 120ml kerralla, nykyään enää 30-40ml. :S Vasen tissi ei oo tuntunut "täydeltä" enää aikoihin, oikea sen sijaan tuntuu pingottavan jopa syötön jälkeen! Oon varmaan miljoona kertaa tarkistanut tytön imuotteen, ja mun mielestä se on kyllä ihan juuri sellainen kuin pitääkin...Eilen tyttö nukkuin pitkästä aikaa melkein 4h, kun olin antanut 50ml korviketta molempien tissien jälkeen. Voisko olla, ettei oma maito kuinkaan enää riitä? En kyllä haluaisi luopua imettämisestä, se kun on mun mielestä niin helppo tapa syöttää!
 
Mulle ainakin Pupsu kuulostais siltä, että sieltä rinnasta ei tule tarpeeksi maitoa. Koitappa useammin antaa vähän lisämaitoa niin sillähän se selviää.
 
Täällä pumpataan edelleen...pojalle lämmitän kerta-annoksena 200 ml maitoa...nyt pumpatessa 4 h välein tulee yhdestä tissistä 120 ml suuronpiirtein...Soseita siis maistellaan, muutoin maito vielä pääosassa...Suurin kerta-aanos on 215 ml...
 
Viime yönä kun ei poika herännyt syömään vaan vasta klo 7 söi...No miehän olin pumpannut puol yksitoista illalla, et kun pääsin pumppaamaan puol kasin maissa, niin olikin jo oikea rinta kivikova...Sieltä tulikin sit maitoo 3 dl..emoticon aikasta paljon...oli kyllä pumppauksessakin taukoa...harmi vaan et piti heittää se pois, kun otin eilen päivällä yskänlääkettä niin siitä 9 h ajan pitää pumpata pois...eli yösyötön maito pois, mut kun nyt sitä ei tullutkaan niin...

Mutta nyt vois vissiin alkaa vähän vähentämään pumppausta, jottamaidon määrä pienenisi...poika kumminkin 5 kk ja syö välillä jo aikamoisia annoksia soseita...pakkasessa on kumminkin maitoa vielä jonnin verran...mut katsotaan nyt...pumpatessa kun on hyvä lukea kirjaa/olla netissä, niin unohtuu pumppu tissiin ja sit vasta kun ei kuulukaan lorinaa niin hokaa et aianiin....enpä taas huomannut ajoissa ottaa pois -->maidon määrä kasvaa ...
 
Oon nyt tehnyt niin, että annan ensin molemmat tissit ja sitten jos tyttö vielä jää kovasti imemään tyhjää tissiä, niin lämmitän korviketta lisäksi. Pari kertaa päivässä menee 50ml lisämaitoa. Tuntuu vaan, että tyttö imee tyhjiä tissejä huomattavasti enemmän kuin ennen! Kestää kauemmin, että lähtee herumaan ja tuntuu, että tyttö ehtii imaista vain pari kolme kertaa kun enää ei mitään tulekaan. Hyvä että tytöllä riittää kärsivällisyys herumisen käynnistymiseen, ainoastaan kerran viime yönä nukahti ennen kuin maitoa alkoi tulemaan... :S Ja heräsikin sitten hetken päästä uudestaan nälkäisenä!
Yritän nyt olla stressaamatta tästä ja juon vettä huimat määrät päivittäin. Ettei vaan johdu siitä, etten joisi tarpeeksi.. Mietin vaan, että jos tää on tiheänimunkausi, niin miten kauan tätä kestää? Nyt ollaan jo kuukauden päivät syöty 1-2 tunnin välein, eikös sen maitomäärän pitäisi kuitenkin lähteä lisääntymään muutamassa päivässä/viikossa?
Tai sit täytyy vaan hyväksyä se, että tyttö alkaa tarvita kiinteitä. Edes iltavelli (100-120ml, enempää tyttö ei kerralla ota) ei tuo pitempää syöttöväliä, vaan tunti-kaksi vellin jälkeen tyttö taas haluaa tissiä.
 
pupsu munkaan mielestä ei se tiheä imemiskausi sentään kk kestä. meillä oli viimeksi 3kk vähä päälle nii 4pv tiheämpää syömistä.
Mutta kyllä meillä päivisin 2h välein syödään, tuntuu että on tiuhentunu vähä päiväsyöminen.

Kiinteitä ollaan kyllä aloteltu maistelemaan mutta se on vielä niin pientä ettei vaikuta imetykseen.  En kyllä tajua että mitä on noihin öihin tullu ku se 2h välein syöminen on loppunut nyt jo vaja viikko menny 1 syötöl.. J a minä ku luulin ettei maito riitä. Taidetaan nyt sit mennä imetyksellä lähemmäs 6kk. Kiinteitä vaan ihan maistellaan kun haluan tietää onko muullekkin allerginen kuin maidolle.

jaha taas kauheet sepostukset:D
 
Haniliini kiitos...toisaalta pullosta voi antaa hieman enemmän "pakolla"...tissistä kun pystyy kääntämään pään vauva pois...kummassakin omat hyvät ja huonot puolet...
 
On muuten kumma juttu, kun imetys loppui pari kk sitten ja vieläkin tulee maitoa! Olen silloin tällöin puristanut kokeeksi ja vielä sieltä pari suihkausta tulee ja pieniä tippoja. Eli maidontulo ei tosiaankaan voi loppua kuin seinään..
 
Kannattaa Emilia kokeilla huolisko poikasi rintaa vielä? Jos siis itse  haluat.
 
No nythän se sitten taas muuttui kertaheitolla! Pari yötä on nukuttu 3+4+2 tuntia, tosin eka nukahtaminen illalla on ollut työn takana. Mutta nyt tyttö selkeesti syö enemmän ja kauemmin kerralla, imee oikeen ahnaasti. Päivisinkin menee 2-3 tuntia syöttöjen välillä, tissit ehtii ihan kovettua siinä ajassa! Lienikö sitten tiheän imun kausi vaan tosi pitkä tai olinkohan ite vaan niin kuivunut, että tuntui ettei maito riitä... nyt nimittäin oon juonut vettä ihan tuplasti aikaisempaan verrattuna. Ainakin nyt hetken taas helpompaa ja hyvä mieli. :)
 
Esikoinen, eipä poika huoli, hätääntyy ja hämmästyy vaan jos yritän tissiä suuhun tunkea.. Olen jo "surutyöni" tehnyt tästä osittaisenkin imetyksen epäonnistumisesta :) Ihmettelin vaan miten sieltä vieläkin voi maitotippoja tulla. Minulle tuli ihan täytenä yllätyksenä, luulin että maidon tulo loppuisi paljon nopeammin imetyksen loputtua.

Pupsu, hieno homma! :)
 
Mulla meni rintojen tyhjentymiseen melkein 2kk kun ei onnistunut imetys eikä pumppaus ollenkaan. Puristamalla tuli pari pientä tippaa aina silloin tällöin, niillä ei oikein vauvaa ruokita. Nyt kun Milla on 3kk ei tuu enää puristamallakaan mitään.
 
Takaisin
Top