Imetyksen ilot ja surut...

Heips  Tääläpä se tissittely sit loppuu kans kokonaan ku maitoa ei vaan enää tule tarpeeksi ja tyttö vaan hermostuu tissillä. Kuinka paljon teilä vauvat nyt syö ku ovat jo hiukan kasvaneet :-) meilä tyttö imasee vaihtelevasti 150-200ml korviketta kerralla ja ikää nyt reilu 8vkoa, onkohan ihan sopivia määriä vai liikaa tai liian vähä vai onko niin yksilöllistä minkä verran kukanenki syö. Ja nyt ruvennut yhtäkkiä syömään taas tiheemmin ku ennen meni 4-5h välein ja nyt 2-3h, onkohan joku kasvuvaihe vai mistäköhän johtuu.
 
Itse huomaan että nyt on todellakin menossa kasvuvaihe, päivisin syödään 2-3 tunnin välein. Meillä ikää nyt muutaman päivän yli kuukauden, mennään rintamaito+korvike yhdistelmällä. Rinnalla viihtyy sellaisen puolisen tuntia (tässä ajassa molemmat), joskus vain 10min ja korviketta menee päälle 100-120ml heittämällä. Nlassa kysyin tätäkin asiaa että paljonko sitä korviketta uskaltaa antaa, niin  kuulemma tuo on ihan hyvä määrä kun kasvaa kovin. Antoi mukaan kaavion missä määrät ja iät että kuinka paljon uskaltaa antaa, ettei syötä liikaa kun ainakin tuolla meitin pojalla on mieletön ruokahalu ja ei kyllä itse lopeta sitä syömistä. Pitää toppuutella väliin.

Täällä niistä imetysasennoista, imetän istualtaan tyyny tukemassa. Sairaalassa koitin syöttää makuultaan mutta koin sen tosi hankalaksi, en saanut itselleni hyvää asentoa ja huomasin että poikakin vaistosi sen. Pariin kertaan olen yrittänyt sitä täällä kotonakin mutta ehei, ei mun juttu laisinkaan.

Oletteko muut antaneet jo vettä? Nlassa kysyin tätäkin asiaa ja hieman voi antaa välillä. Keitin veden, ehkä sitä ei tarvitsisi mutta minä keitin. Vesi maistuu pojalle kovin, annan hieman sitä syötön jälkeen kun korvikkeesta jää kieleen maitoa. Huuhtoutuu ja huomaan olevan tyytyväinen.
 
Komppaan Hemulia, ei sillä niin väliä, mistä se maito tosiaan tulee, pullosta tahi rinnasta. Itellä vain pisti hormonit tuossa asiassa hanttiin, kun tuntu se pumppailu niin karulta eikä siihen tuntunut heruvan mistään tukea. Itse tykkään myös siitä, että maitoa tulee pumppaamalla tasaisesti. Itsellä riittää se kuuden tunnin pumppausväli. Voisi kai sitä pumpata joka syötön yhteydessäkin, jos jaksaisi. Mulla vaan ei tunnu siinä kädet riittävän, varsinkin kun käytän eniten tuollaista mäntäpumppua, joka vaatii kaksi kättä.

Ja tosiaan, musta tuntuu, että mun tissistä tulee aika vauhdilla maitoa, pumpatessakin suihkuaa joka suuntaan. Ei ihme, että sitä sitten oksennellaan... Nostan hattua teillekin, jotka menette tuolla rinta + lisämaito -yhdistelmällä. Itsellä meni hermo jo parin yrityksen jälkeen, kun sitä oksennusta lensi joka paikkaan, rintamaidon määrästä kun ei tiennyt mitään.

Itse en ole vielä vettä antanut vauvalle, vaikka mun äiti on sitä kehottanut. Toi maito tuntuu lähtevän vauvan suusta pois itsestään.
 
mull on ollu semmonen käsitys että vettä ei suositella vauvoille.oliko et 6kk ikään mennessä ei tarvii antaa. miks sitä pitäs antaa? kun eihän vauvoilla oo semmosta -janoa- mikä isommilla lapsilla jotka riehuu suunsa kuivaksi.
tai haittaako se maito siinä kielellä? :D mun anoppi on ihan hysteerinen aina siitä että vauvalle pitäs aina ruokintojen väliss'ä juottaa vettä ja saan aina kinata siitä sen kanssa.mä kun en ymmärrä et miks sitä pitää antaa :D
 
xiina: mulle sanottiin että siksi sitä vettä pitäis antaa ku sitä maitoa jää suuhun niin siitä alkaa tulee sitä sammasta ja jos sitä tulee paljon niin se alkaa sattumaan.  nii siks sitä vettä sisi että huuhtois sen maidon pois eikä tulis sammasta suuhun
 
xiina: mulle sanottiin että siksi sitä vettä pitäis antaa ku sitä maitoa jää suuhun niin siitä alkaa tulee sitä sammasta ja jos sitä tulee paljon niin se alkaa sattumaan.  nii siks sitä vettä sisi että huuhtois sen maidon pois eikä tulis sammasta suuhun
 
Tiikerililja: mahtavaa että jaksat kaikesta huolimatta pumpata ahkerasti!! Todella hienoa, itse varmaan luistaisin pelkkään korvikkeeseen vastaavassa tilanteessa..ja jos läheisyyden puute huolettaa, niin paljon vaan ihokontaktia vauvan kanssa niinkuin xiinakin kertoi :)

Meillä syödään 2-5 tunnin välein. Vauva kyllä ilmaisee selkeästi milloin on nälkä ja onko saanut tarpeeksi ruokaa. Tisseistä tulee sen verta vähän, että rintaruokinnan jälkeen syömisväli on usein lyhyempi, joskus vähemmänkin kuin 2h. Varmaankin joku 3 tuntia olisi keskiarvo, harvoin öisin päästään tohon 5 tuntiin.
Ruokailuun menee 10min-1tunti, riippuu kovasti :D
 
Mulla on kyllä pelkästään näitä imetyksen iloja. emoticon
Maitoa tulee tarpeeksi. Joskus satunaisesti tarvitsee pumpata, kun jää imetyksen jälkeen vielä painava tulle rintoihin. Mutta siitä sitten vain pakastimeen talteen. Ja kyllähän sitä joskus öisin varsinkin pääsee tissit jo niin täyteen, että oikein "räjähtää". Mutta vaikka mulla muuten on herkkä iho, niin rinnanpäät ovat kuin ovatkin pysyneet ehjänä ja kivuttomina.

Mulla myös maitosuihku on aika voimakas varsinkin jos tissit ovat kovin täynnä. Joten poitsu joutuu nielemään nopeasti ja näin menee ilmaa runsaasti. Siitä aiheutuviin vantsanväänteisiin on auttanut tiheät röyhtäytykset syöttäessä. Ja silloin kun tissit ovat oikein täynnä, että varmasti ampuu kovalla voimalla ympäriinsä imetän selällään poika vatsallaan rinnanpäällä.Joutuu imemään vastavirtaan eikä hörpi ylimääräistä ilmaa.

Kyllä meilläkin poitsu välillä pulauttelee, mutta päästää vatsastaan väin ylimääräisen maidon pois. Joskus tyhmänä antanut toisen tissin lisäksi vähän toisestakin, jonka jälkeen maito lentääkin kaaressa ylitäyden mahan takia. Meillä syödään päivisin n.3-4h välein ja iltaisin n.2h välein. Muutamana yönä ollaan nukuttu 5-6h, mutta sen jälkeen tissit ovat kyllä aivan liian täynnä. Mutta yleensä yölläkin herättään 4h välein syömään. (zibbh rintamaito sulaa nopeammin, kuin korvike. Tästäkin syystä nälkä tulee nopemmin emoticon )

Meillä poitsulla selkeästi herkkä maha, kun helposti tulee ilmavaivoja ja vihreää kakkaa. Pitäisikin alkaa tekemään oikein ruokapäiväkirjaa mitä saa syödä ja mitä ei. Kahvia juon enää todella vähän. Suklaa on kyllä tiedossaolevista pahin vatsanväänteiden aiheuttaja. Jumppa (me puhutaan miehen kanssa puuppujumpasta) mitä tehdään ahkeraan on kyllä ääreist hyvä näihin vatsanväänteisiin. Tulee kyllä kaasut ulos ja olo helpottaa siltä erää emoticon
 
Zibbh: Luin jostain, että rintamaito hajoaa vauvan suolistossa paljon nopeammin kuin korvikemaito, mikä osaltaan aiheuttaa sen, että rintaruokittu lapsi syö useammin. Ei siis välttämättä suoraan tarkoita sitä, että maitoa tulisi vähän. Kun itse jätin korvikkeen pois, niin olen kyllä saanut myös rintaa antaa päivisin 2-3 h välein. Toki se voi johtua siitäkin, että rinnasta tulee vähemmän, mistäs sen tietää...Kun tietäisikin!!! Neuvolantäti oli sitä mieltä, että tuo 2 h välein syöminen on ihan normaalia. Vaippoja kastuu päivän mittaan, kakkavaippaa tulee, joten tuntuu tuo saavan riittävästi ruokaa. Toivoin neuvolaan ylimääräistä punnitusta, jotta pääsisi tästä "riittääkö-eiköriitä" -jossittelusta, mutta oma terkkatäti on saikulla ja tuuraava oli sitä mieltä että kuulostaa niin hyvältä, ettei tarvi mennä...Vähän ehkä harmitti. Nyt täytyy jaksaa odotella ens viikon perjantaihin, jolloin on myös eka pojan lääkäri. Jännittää se painonkehitys nyt todella paljon.

En ennen vauvan syntymää ollenkaan tajunnut, kuinka paljon stressiä ja huolta tästä imettämisestä voi tulla! Olin ajatellut, että tissi vaan suuhun ja hyvin menee. Etukäteen suunnittelin, että sitten pakastan rintamaitoa, että saa mies mun poissaollessa sitä pullosta antaa jne. Ja paskat, kun pumpaten määrät on ihan olemattomia.

Tiikerililja: Tsemppiä pumppailuun! Tosi positiivista kuitenkin, että sulla pumpaten irtoaa maitoa hyvin. Itse en suoraan sanottuna ihan ymmärrä tätä asennetta, että läheisyyttä jäisi jotenkin puuttumaan jos ei imetä...Kyllähän sitä sylitellä voi muutenkin. Mielummin tyytyväinen äiti ja vauva ja paljon syliä, kun oksentava vauva ja stressaava äiti! Itse pumppailin joka syöttökerran jälkeen sairaalasta tulon jälkeen pari viikkoa ja se alkoi kyllä puuduttaa aivan urakalla. Että kovasti vaan jaksamista!
 
Nyt iskee imetyksen ilojen sijaan imetyksen vuoristorata :/

Olen ylpeä itestäni että mun kroppa pystyy hoitamaan ton lapsen ruokkimisen mut alkaa pikku hiljaa kyllä keittämään kun tuntuu et päivästä suurin osa menee siinä et lapsi on tissillä.
Tietty, iso vauva jo ja tarviihan se runsaasti evästä kun kuluttaaki paljon energiaa.

Välillä vaan iskee se ettei jaksa enää mutta toisaalta en halua lopettaa. Neuvolassa oli puhetta et voinhan ottaa korvikkeen lisäks esim. illalla mut en halua sitäkään kun kumminki toi oma maito riittää. Enkä välttämättä halua väkisin tyttöä pullolle opettaa kun ei siitä oikein enää perusta ja kohtahan se on jo niin iso et kun sen vie vähäks aikaa hoitoon ni voi sosetta antaa sen aikana iskevään nälkään.
Sen takia meillä nyt eilen alettiin kokeilemaan perunasosetta vaikka ei sille vielä välttämättä tarvetta oiskaan. Jos vaikka se sose pitäis pikkasen kauemmin nälkää loitolla, ei tosin vielä ku määrä on aika minimaalinen mitä nyt maistellaan :)
 
Pitkasta aikaa eksyin taas tanne lukemaan juttuja ja niin oon sun kanssa samaa mielta Mayday! On niin ihana imettaa omaa prinsessaa mutta alkaa paa hajoamaan siita etta on niin kiinni lapsessa, varsinkin yolla kun vihdoin haluais nukkua enemman kuin sen pari tuntia kerralla. Ma olen alkanut pumppaamaan maitoa ja Lumi saa kiinteita jo ihan kunnolla joita sitten teen loysemmaksi vedella ja pumpatulla maidolla. Viela ei kuitenkaan valitettavasti oisin nay eroa, oiskohan siina syyna lapsen laheisyyden kaipuu enemman kuin kiljuva nalka... Ja siis pulloa meilla ei osata imea myoskaan... Siispa aion aloittaa pehmean unikoulun jotta lapsukainen alkaa erottaa syomisen, laheisyyden ja nukahtamisen ja siten toivottavasti unenkin pituus lisaantyy. Kun vaan itse jaksais pysya tiukkana tan kaameen univelan kanssa.......... :S
 
Me aloitettiin soseet juuri sen takia että yöheräilyt rupesi lisääntymään (jopa kahdesti heräs =D) ekaks annettiin lounaalla porkkana-perunaa yms. ja se auttokin hetkeks. Nyt taas rupes heräily lisääntyyn ja alotettiin iltapalaks puuro (5kk->), voil'a herää enää kerran niinkuin aiemminkin. Rupee nää meidän pikkuset oleen sen verta isoja et vaikka maitoa kuinka paljon tahansa tisuleissa olisikin se ei ole tarpeeks tymäkkää. näin kun pikkuhiljaa kiinteitä lisäilee niin maidontuotanto hinkeissäkin alkaa tasaantumaan ja ei olla sit ihan virtsassa ylituotannon kanssa. Esikoisen kohdalla ainakin toimi mainiosti! Meillä tissitellään aina ruuan päälle kun täytyyhän sitä nestettäkin saada. Päivältäkin muuten on jäänyt yksi syöttö pois kiinteiden aloituksen jälkeen ja pääsee helpommin hetkeksi "eroon" tirppiäisestä.
 
Satu84: Mita puuroa annat? Taalla meillapain ei saa antaa mitaan gluteiinipitoista ennen 7kk joten en oikein tieda milla saisin yot hieman rauhallisemmiksi. Yritin antaa maitoperunavellia parina iltana mutta se aiheuttii vaan lisaa rahinaa iltaan jostain syysta. :(  Onko jollain kokemusta maissivellista tms? Lastenlaakari antoi luvan aloittaa "riisipuuro" 6kk iassa mutta ei aikaisemmin joten jos kellaan on mitaan vinkkeja niin otan mielellani vastaan.

Vastikkeeseen en halua siirtya vaikka silla saattaisi lapsonen nukkua pitempia unia silla omaa maitoa riittaa ja sita haluan antaa kaikesta univelasta huolimattakin. :)
 
bean - mun mielestä ihan tavallista kaurapuuroa saa ruveta antamaan 5kk ikäisenä. tosin kaurahiutaleet saa käyttää sauvasekottimessa tosi hienoksi, että saa puuron menemään alas...
täällä ainakin myydään puurojauhetta alkaen 5kk ja esikoisen kanssa kokeiltiinkin sitä ensin. pikku hiljaa sitten aloin sauvasekoittimessa hienonnetuista kaurahiutaleista keittämään puuroa ja siihen joukkoon puurojauhetta. hetken päästä saatiin se jauhe jättää kokonaan pois ja jossain vaiheessa sai sitten keittää ihan normaalisti puuroa, ilman hienontamista, kun klöntsät eivät enää haitanneet.
ja meillä maistuu iltaisin tuo peruna-porkkana-velli. aluksi tein semmoista sekoitusta, että laitoin pulloon suurimman osan korviketta ja vähän sitä velliä lisäksi. jotenkin ajattelin, että sillä tavalla saa pojan totuteltua siihen velliin ja pikku hiljaa lisäsin vellin osuutta. ja muutaman päivän päästä poika söi pelkkää velliä ja hyvin maistui.
mutta maissivelliä poika ei suostunut syömään, vaikka koitin laittaa sitä tosi vähän maidon sekaan.. mutta kannattaahan sitäkin kokeilla!
 
Kiitos ninetsu! Kaurapuurossa vaan on gluteiinia joten saamieni ohjeiden mukaan en sita saa viela antaa :( taa on niin tata kun eri maissa on eri ohjeet vaikka luulis etta vauvat on kuitenkin aika lailla samalla lailla kehittyvia kaikkialla. Kysyin juuri tuosta kaurapuurosta laakarilta ja joidenkin uusien tutkimusten loydosten johdosta gluteiinin aloitusta on siirretty taalla 6kk -> 7kk. Argh. No mina kokeilen maissi ja perunaporkkanavellia (siis taallahan ei todellakaan saa edes tuollaisia hienouksia kaupasta vaan itse pitaa vaantaa...) jos vaikka niista olisi apua. Eilen jo maisteltiin maissia illalla mutta kuplat heratteli yolla joten viela ei ollut huomattavaa apua. Elan edelleen toivossa etta jossain vaiheessa saan nukkua ehjan yon - edes yhden!!!
 
Kiitos ninetsu! Kaurapuurossa vaan on gluteiinia joten saamieni ohjeiden mukaan en sita saa viela antaa :( taa on niin tata kun eri maissa on eri ohjeet vaikka luulis etta vauvat on kuitenkin aika lailla samalla lailla kehittyvia kaikkialla. Kysyin juuri tuosta kaurapuurosta laakarilta ja joidenkin uusien tutkimusten loydosten johdosta gluteiinin aloitusta on siirretty taalla 6kk -> 7kk. Argh. No mina kokeilen maissi ja perunaporkkanavellia (siis taallahan ei todellakaan saa edes tuollaisia hienouksia kaupasta vaan itse pitaa vaantaa...) jos vaikka niista olisi apua. Eilen jo maisteltiin maissia illalla mutta kuplat heratteli yolla joten viela ei ollut huomattavaa apua. Elan edelleen toivossa etta jossain vaiheessa saan nukkua ehjan yon - edes yhden!!!
 
Nuo suositukset tosiaan vaihtelee suuresti maitten ja ihan neuvoloidenkin välillä täällä Suomessa. Meillä on sekä minun, että mieheni lähisuvussa paljon keliakiaa, joten meidän tytöllä on todella suuri riski se saada. Asiaa tutkiessani törmäsin Keliakialehden 4/2011 artikkeliin, jossa kerrottiin imeväisiän ruokavalion ja keliakian yhteyksiä tutkivasta progradusta. Tulosten perusteella tärkeää olisi ns. aikaikkuna, jona lapsi altistetaan viljojen gluteenille (vehnä, ohra, ruis). Tämä on 4-6kk iässä (aikaisempi tai myöhäisempi altistus lisäsi keliakian riskiä). Tehokkaan suojavaikutuksen antoi myös imetys viljojen aloituksen ohella sekä aloittaminen pienin annoksin (1tl), jota lisätään maltillisesti.

Kauraa tuossa artikkelissa ei tosiaan mainittu (sehän sopii monille keliaakikoille, ei taida sisältää paljoa gluteenia). Itse aloitin puurojen kanssa riisillä (jo 4kk) ja 5kk ikäisenä aloitetaan kaura ja loput viljat sitten aakkosjärjestyksessä (tämän muistan kuulleeni jostain...) Harmi vaan, ettei rintamaito nyt tunnu riittävän sinne asti, vaikka tässä olen 4,5kk ahkerasti pumppaillut...

Beanille tsemppiä öihin! Kyllä ne unet jossain vaiheessa pitenee...
 
Takaisin
Top