Ikää yli 35 ja esikoinen tulossa, vertaistukea kaivataan :)

Täällä on alkanut alaselkä/häntäluu/lantio kiukutella. Varsinkin pitkien työpäivien (jaloilla olon) jälkeen on melko tuskaa. Pari kertaa lähtenyt jalatkin alta, mutta pääasiassa on vaan hankala liikkua ja se ilkee tunne tuolla jossain (en osaa täysin paikallistaa sitä kohtaa). Nyt kun ollut pari vapaapäivää, ei tunnu juurikaan. Siksi saattaa olla, että ens viikolla en mene töihin. Pitää vielä kuulostella. Turvotusta on edelleen, mutta ei ehkä niin pahasti kun aiemmin. Tosin saa nähdä, miten käy nyt kun lupaavat taas kuumempaa keliä. Viikko 28 menossa ja vauva liikkuu vaihtelevasti. Välillä aivan hulluna ja välillä sitten harvakseltaan.
Voimahaleja kaikille äideille ja tuleville äideille! :Heartred
 
Täällä sylissä tuhisee 5 päivän ikäinen ihana tyttövauva :love017 . Eli tiistaina syntyi rv 40+3, 52 cm ja 3900g. Synnytys kesti melkein 24 h ja ponnistaminen 2 h. Vaikeutta toi supistusten loppuminen ponnistamisvaiheessa ja tyttö syntyi avotarjonnassa. Mutta hengissä selvittiin... 2 päivää oltiin sairaalassa - olisin halunnut päästä jo tiistai-iltana kotiin.

Ihanaa olla kotona - sain heti hyvin nukuttua ja vauvan kanssa arki on alkanut aivan mainiosti. Isä on ihana ja avulias, hoitaa mun apuna melkein kaiken paitsi tissittelyn :laughing002. Kovasti on käynyt vierailijoita - joka päivä monta tuntia on ihastelijoita. Ihmeen hyvin oon jaksanut, kun en kehtaa kieltää tulemasta. Onhan tuo tyttö niin ihana... Tulee varmasti hetkiä, jolloin voin ihan kaivatakin seuraa.

Mii:lle jaksamista ja pidä itsestäsi huolta näillä helteillä. Jos on vielä ukkostakin ilmassa, niin on varmasti kamalan tukalaa olla. Kannattaa kysyä sairaslomaa, jos et jaksa töissä olla. Ei ole vauvallekaan hyväksi, jos äipällä on huono olla ja kolottaa!

Mites Sinitiitu ja Annis? Kuinkas siellä voidaan? Ihan ihmeellistä, että nyt voi samaistua teidän vauva-juttuihin kun tuo oma muru köllii kainalossa.

Paljon halauksia ja jaksamista kaikille. On tämä sit kyllä NIIN ihanaa kertakaikkiaan:love7
 
Oi että Vieno- Onnea Onnea Onnea :smiley-bounce013ihanaa että olette kotona, pieni nyytti kainalossa ja kaikki on hyvin! Nyt sitten vaan nautitte kaikesta! Tyttösiä nyt sitten on monta tullutkin. Ja hienoa että imetys sujuu myös mukavasti!
Meillekin kuuluu hyvää, typsykkä kasvaa ja nyt nukutaankin jo yöllä pitkiä unia. Vaunulenkeistä tykätään myös ja kesästä nautitaan kaikin puolin :love2
Nyt kutsuu huuto iltaruokailuun eli mentävä on, mutta lämpimiä ajatuksia sinne Vieno ja oikein iloisia vauvahetkiä!
Ja helteen keskellä jaksamista kaikille muillekin, yritetään juoda paaaljon että pärjätään!
 
Tsemppiä Mii:lle helteisiin! Toi on kyllä tarpeeksi hiostavaa puuhaa ilman isoo mahaakin...

Ja oi Vieno oi, onnea pikkuprinsessasta!! Niin ihanata :binkybaby Kuulostaa omaan korvaan kauhialta synnytykseltä, mutta varmasti unohtuu nopeaan, kun saa pienen suloisuuden syliinsä. Suosittelen kyllä ottamaan aikaa itellensä ja vähän rajoittamaan vieraitten määrää. Toki kaikki tekee tyylillään ja joillekin on hyvä, että käy paljon vieraita ja on seuraa. Kaiholla vaan muistelen niitä ekoja viikkoja jolloin meillä nukuttiin neljän tunnin päikkärit, valvottiin 1,5h ja nukuttiin 2-3h ja sit yöunille.. Ja ei vaan ite osannu arvostaa niin hyviä pätkiä yhtään, ku olevinaan joutui yölläkin liian usein heräämään.. Mut onnea joka tapauksessa ihan hirmuisesti!! :)

Meillä menee nyt ihan ok. Cuplatonit käytössä ja nyt saatu Devisolit nostettua kolmeen tippaan päivä eikä ainakaan vielä suurempia masuvaivoja. Masuvaivat helpottaneet myös, kun vatta on alkanut säännöllisesti kerran-pari päivässä toimimaan. Pulauttelua on, sekä syönnin jälkeen että joskus parin tunnin päästä, välillä paljonkin. Ja yöaikaan varsinkin häiritsee itse prinsessaakin, kun kakomisen vuoksi katkeaa uni. Lääkärissä oltiin tänään (samalla oma jälkinäyttö) ja kaikki kunnossa. Nuo pulauttelut ja säpsyilyt unessa kuuluu asiaan, ovat niin yksilöllisiä. Meillä ei varmaan nukuttaisi öisin yhtään jos ei olisi kapaloa keksitty, toivotaan, että se toimii jatkossakin yhtä hyvin.. Mutta pulauttelusta huolimatta tyttö kasvaa hienosti, nyt jo 4050g ja 54cm! Wow. Kukapa olisi uskonut :) Vielä ku päivisin nukkuis vähän niin sais itekin asioita tehtyä, mutta ihanahan sitä on sylitelläkin :)

Aattelin tässä joku päivä tehdä (tosin en näemmä tällä viikolla, ku säät on tällaiset) kävelyreissun Ideaparkkiin. Haluiskos Sinitiitu tehdä reffit sinne? :)
 
Heippa! Olis Annis tosi kiva tehdä treffit Ideaparkiin :) Meillä on mies nyt lomalla ja ens viikolla on mun tays-jälkkäriä ja muuta ohjelmanumeroa ma-ke, mutta sitten seuraavalla viikolla ei ole arkena mitään ja ollaan kahden typsykän kanssa, niin viimeistään silloin!?
Meillä nukahdettiin yöunille vasta pikkutunteina kolmen nurkkiin viime yönä, vähän rytmit (josniitä nyt on jotain ollut) taas miten sattuu, lieneekö juhannuksen autoilureissu ja yökylät pistäneet pienen päätä pyörälle.. Tosi trooppinen hellekelikin näyttää jatkuvan, mutta vaunutella oli kiva eilenkin silti! Ristiäisten kutsukortit tarvis nyt saada matkaan ja tekemättä on kaikki, hups, eiku hommiin..
 
Sinitiitu: Laitoin sulle postia :) Mitä oot muuten näillä helteillä pitäny päällä ku ootte käyneet ulkona? Mun tekis mieli heittää vaunuihin pelkällä vaipalla, mut sit jotenkin kuitenkaan ihan ei viitti, ku tuntuu, et pieni pyörii vaunuissa ku väkkärä ku on vielä niin pieni niihin kuitenkin ja sit jos suojaa kauheesti vällyillä ym. ni kuumaahan nekin tekee.. Onneks Suomen helteet ei loputtomiin kestä ja periaatteessa näistä kyllä nautinkin äärettömästi :)
 
Aurinkoista huomenta kaikille mammoille :smiley-angelic003

Täällä arki on alkanut hyvin (pitää koputtaa puuta!) - tyttö syö ja nukkuu hyvin. Maitoa tulee jo niin, että oon saanu pumpattuakin pakkaseen pahan päivän varalle. Maito nous niin hyvin, vaikka rinnat ei ole olleet yhtään pinkeät tai arat. Terkkarin kotikäynnillä tytön ollessa 8 pvän vanha vähän pelkäsin, että riittääkö mun maito - tai siis onko se "oikeanlaista ravitsevaa" - niin riittäähän se. Tyttö oli syntyessään 3900 g, sairaalasta lähdettiin 2 pvän iässä niin paino oli 3760 g ja tarkastuksessa siis jo 4150 g! Hyvät siis on äidin eväät :).

Yöt nukutaan vielä ainakin hyvin. Yöunille mennään 23 maissa ja syödään. Laitan kellon soimaan 3.00, herätän tytön
, syödään ja jatketaan unia 7.00. Eli ainakin vielä yhden pysähdyksen taktiikalla... kaikki kyllä varoittelee, että tällaista "auvoista aikaa" kestää sen 2 vkoa. Katsotaan sit kuinka meidän käy...

Tosi ihanaa Sinitiitu ja Annis että te voitte tavata ja shoppailla siellä yhdessä! Tehkäähän hyviä ostoksia :laughing002.

Terkkuja muillekin mammoille, tulkaahan keskusteluun mukaan!
 
Huh hellettä tosiaan edelleen, alkaa ihan läkähtyä vaikka ennemmin oon auringossa loikoilija ollutkin.. Nyt ei vaan kummasti edes aikaa riitä loikoiluun, hih, saati että jaksaisi.. Kun pienokainen nukkuu niin ehtii just pyykki- ja tiskiareenalle ja ristiäisiäkin pitäisi miettiä ja löytää jotain vaatekaapista päälle mahtuvaa ( ei löydy!! auts)
Kiva että mukavasti Vieno teillä menee ja iso tyttö on sielläkin :) ! Oot kyllä super kun jaksoit paljon vieraita vastaanottaa, mulla meni eka kotiviikko ihan väsyneenä enkä jaksanut juuri mitään. Ja näitä yöheräilyitä onneksi vuodenaika helpottaa, valoisaa on.

Mä vähän jännään tuota ensi viikon neuvolaa että onhan painoa tullut tarpeeksi. Meidän tytöllä tuntuu olevan kovat ruokahalut etenkin iltaisin ja on rinnalla pitkään ja hartaasti ja tuntuu välillä että saako lopulta enää haluamaansa kun rinnat tuntuvat niin tyhjiltä. Annettiinkin tässä Nan-maitoa yhtenä yönä kun oli syönyt jo kauan ja levoton ja näkäisen oloinen vaan. Meni heittämällä! No, toivotaan että painoa tullut ok.
Annis: postia laitoin sulle takaisinpäin.
Nautitaan pientemme hoiteluista, täällä valloitetaan ihanalla hymyllä vanhemmat, Annis sen on varmaan jo saanut kokea? ja Vieno, voin kertoa että eka hymy oli niin liikuttava että äiskä meinasi sukkiinsa seota :love017

Ja tsemppiä teille jotka helteillä odottelette masujen kanssa- päivä päivältä matka etenee ja urakan palkinto tulee sitten upeana!
 
Upeaa Vieno, että maitoa riittää ja saatte yöt nukuttua! Yhden pysähdyksen taktiikka kuulostaa hyvälle :) Tosin siitäkin ollaan niin montaa mieltä, että tartteeko pientä yöllä syötölle herätellä. Mut kukin tekee miten tykkää, pääasia, että ite jaksaa ja voi hyvin :) Ja pääasia, että osaa nauttia noista öistä nytten vaikka ne sitten jossain vaiheessa huononiskin! Ja voi tosiaan olla ettei huononekaan, oih, oispa se ihanaa :) Mein pitäis kans vähän tuota neitiä vissiin tuohon pulloruokintaan totuttaa. Ei sillain mikään kiire ole, joten siksi se jäänytkin, mutta ihan sillä ajatuksella, että sitten joskus pääsisi ittekin pidemmäksi aikaa "eroon" viettämään omaa aikaa. Ainakin urheilemaan on alkanut olla kova hinku, vielä on pystynyt pitämään himot kurissa juoksemalla mutta katotaan miten jatkossa :) Ja kun ei pakko ole, niin tuntuu jotenkin niin "työläältä" se pullojen pesu ja ihan jo ite pumppauksetkin. En tiiä, kaikkeen tietysti tottuisi.. Juu, hihii, me shopataan Ideaparkki tyhjäksi :) :)

Kerrohan Sinitiitu sitten miten paino oli noussut! Mä muistan, ku meille sairaalassa tehtiin syöttöpunnituksia. Ekalla kerralla tunnin syönnin jälkeen oli paino noussut 15g ja sitten seuraavan vartin syötön jälkeen saman 15g! Eli ei ainakaan siitä rinnallaoloajasta kerro paljonko maitoa sieltä saa. Tietysti jos Nan meni heittämällä, niin ehkä sitten jäi edeltävästi hiukka nälkäiseksi.. Mut väittävät, että maitoa kyllä tulee lapsentahtisesti, kun vaan jaksaa imettää.. Toivottavasti.. Ja toivottavasti pieni kasvanut hyvin, eli älä suotta ainakaan etukäteen ressaa :happy7

Ja juu, täällä hymyillään ja kovasti :) Yleensä alkuillan syöttöjen jälkeen pidetään oikein kunnon hymyilykarnevaalit. Isi kertoi, että tänään illalla oli tullut jo ensimmäinen nauruhymykin. Ja muakos harmittaa, ku en ollu just silloin maisemissa! Mutta on se kyllä niin ihanaa :) Tänään kävin työpaikalla pienen kanssa morjenstamassa ja hyvä, ku oltiin sisälle päästy, kun hän jo valloittavasti hymyili jokaiselle vastaantulevalle (ja unohti samointein hirmuisen nälän joka vielä hississä teki tuloaan :D ).
 
Mitäs mammat? Vähän alkaa helteet helpottaa ja toivottavasti vauvelit, äipät ja odottavat mammat jaksaa vähän paremmin. :flower

Tuntuu ihan oudolta, että tyttö on jo yli 2 viikon ikäinen - mihin ihmeeseen tää aika oikein häviää...?!? Perjantaina on eka neuvola, ihan jänskättää onko kaikki ok. Annis: mustakin tuntui vähän pahalta herättää pientä syömään kesken unien, mutta tein niin kuin sairaalasta lähtiessä käskettiin. Kovasti iltaisin tankkaili, mutta kuulema ei sais mennä syöttäjen väli yli 4 tunnin...? Mut nyt oon antanut nukkua niin pitkään kuin nukuttaa ja suunnilleen 5 tunnin yöunien jälkeen heräilee, syö ja nukahtaa uudelleen. Ja pelonsekaisin tuntein eilen aloitettiin d-vitamiinit, toivottavasti ei masuvaivoja niistä tulisi!

Mitäs teille muille kuuluu? Ristiäisiä pian teille tulossa ja muuta mukavaa... Kuinkas äipät olette jaksaneet, kun miehet on palanneet töihin? Vai ovatko vielä lomalla? Kuinkas odottavat mammelit?
 
Hellou! Täällä hoitelen kahta flunssapotilasta, isoa ja pientä.. en tiiä nappasivatko pöpöt sukulaissynttäreiltä mutta tukossa ollaan, keittosuolatippoja oon pienemmän nenään laitellut ja isompi osaakin jo itse nasolininsa suihkutella :wink .. kurjaa on pienen nenän krohinaa kuunnella :sad001 toivottavasti helpottaa pian!! Nukuttua saa kuitenkin jotenkuten, lima välillä häiritsee ja pistää yskähtelemään, täytyy varmaan "niistää" herättyään kun apteekista ostin semmoisen imuletkusetin millä jotain ehkä irtoaisi. Onneksi syöminen onnistuu.
Syömisistä puheen ollen, niin mäkin Vieno herättelin vauvaa alkuun öisin mutta meillä meni sitten ne alkuyöt sellaisiksi että vauva valvoi ja valvoi ja taas söi ja itkusti ja meitsi siirteli herätystä aina eteenpäin ja taas eteenpäin seuraavaan tuntietappiin, meidän yöt oli alkuun tosi risaisia.. terkka sanoi kotikäynnillä että tämä neiti kyllä pitää huolen syömisistään ja vannotti mua heräilemään vasta kun vauva huutelee :) niin sitten tehtiin siitä lähin ja 6vkon nla oli eilen, jossa painoa oli tullut riittävästi. Ei nyt mitään maan mahdottomasti, mutta 2vkossa yli 200g ja toistaiseksi ei ainakaan moitittu.
Edelleenkin typsykkä valvoo yli puolen yön, helpolla yhteen asti, ennen yöunia, mutta sitten nukkuu hyvin kolme- (pari yötä viiskin) tuntia putkeen. Päivällä hän tapaa ottaa upeasti pitkät unet kertaalleen, ne kesti eilenkin 4,5h, ilta kuluu seurustellen ja tankkaillen. Illallakin nukahtaa jos lähdetään vaunuttelemaan, mutta pientä rytmitystä kaikkiaan päivässä jo on olemassa. Ja vaikka yöllä hereillä väsyttääkin, niin nuo tytön pitkät päiväunet tuntuvat äidistäkin tosi ihanilta- en kyllä nukkua oo malttanu mutta ehtii edes pyykit pestä ja muuten kotia hoitaa ja vaikka lueskella kaffekupillisen ääressä vähän.. Mies on nyt ollut kesälomallakin vielä niin että yhdessä ollaan touhuttu.

Ja samaa mietin Vieno mäkin, että miten aika voi näin nopeasti lentää! Tänään kävin ite jälkitarkastuksessa, tyttö ja isä olivat kahdestaan neljä tuntia ja pullosta oli hyvin syöty yhden kerran ateria. Tuntui tosi oudolta käydä isommassa kaupassa ostoksilla yksin ja koko ajan oli kiire kotiin vaan toisten luo :) Ristiäisajatukset ovat pinnalla kovasti. Meillä ne on 14.pv. Annis taitaa olla niissä valmisteluissa jo loppusuoralla :) Haluttiin pitää kotona ja hiukan harmittaa kun ei vaan pysty niin paljoa väkeä kutsumaan kuin haluaisi. No, täytyy kutsua loput sitten muuten vaan.
Kivaa kun ei niin kauheaa hellettä ole, taitaa meidän ens viikon suunnitelmat läheiseen ostosparatiisiin onnistua vai mitä Annis!?
 
Vieno: Juu, tiedän, että jossain edelleen ohjeistetaan noin. Meidän terkka oli onneksi niin ihana, että sanoi, että missään nimessä yöllä ei kannata herättää syömään. Eri asia sitten, jos on keskonen tai painon kanssa muuten problematiikkaa. Mut mä ainakin luotan siihen, että pieni kyllä herää, kun nälkä on ja syö minkä maha vetää :) Ristiäiset on joo tuloillaan, kaikki alkais olla valmiina. Mitä nyt hienosäätöä pöydän siistimistä (ymmärtäkää yhtä kuin että edes jotain tarjottavaa pöytiin mahtuu =)), viimoiset imuroinnit ja pöytäliinojen silitykset. Anoppi onneksi haki toiveiden mukaiset tarjottavat, joten niistä ei tartte itte panikoida. Tosin kakun halusin ehdottomasti tehdä itte ja nyt sitten vielä päädyin tekeen mokkapalat, että suapi nähdä miten käy, alkaako ahdistaa jossain vaiheessa :) No, la tulee oma äiti ja kummi auttelemaan, joten saan rauhassa keskittyä kokkailuihin. Ja huomenna kampaajalle, aah :) Mul oli alkuun tosi hankalaa, ku mies lähti töihin. Se oli pelastanut monia alkuöitä, kun pieni vaan huusi ja mä en yöhuutoja kestä. Mut nyt on mennyt jo tosi mukavasti ja pärjää yksinäänkin :) Tosin tänään taas huomasi, kun tuleva kummi oli pienen kanssa,niin paljon helpommin rauhoittuu hänen syliinsä (meillä siis ongelmana tässä viime päivinä ollut unta vastaan tappeleminen silloin kun väsy on aivan hirmuinen), kun maito ei koko ajan ole haisemassa.

Voi Sinitiitu, toivottavasti pien helepottaa flunssat, inhottavaa, kun pienellä tuollaista! Toivottavasti oma elo pysyisi hyvänä ettei tartte itte puolikuntoisena valvoskella :/ Mutta vitsit mää oon kade noista pitkistä päikkäreistä; mulla on niiiiiin ikävä niitä! Tosin onneksi pieni on tässä ny alkanut päivisinkin nukkumaan, mutta ne on 1-2tunnin mittaisia. Ei sillä, siinäkin saa jo hieman asioita tehdyksi :) Juu, eiköhä myö päästä ens viikolla tuhlailee! Mää jo tsekkailin alejuttuja tällä viikolla, mut oli niin kiire ettei ehtiny sit ostaan kaikkea :/ Pitää toivoa, että on jäljellä vielä ens viikolla :)
 
Täällä odotellaan viikolla 30 ja vauva on tosi villi. Liikkuu siis tosi paljon. Nukkumiset on jääneet öisin vähän vähiin. Päivällä sitten koitan välillä nukkua pieniä päikkäreitä. Nyt sekin joskus jopa onnistuu, kun jouduin jo jäämään vähän etukäteen pois töistä selkävaivojen yms. takia. Eli ei enää töitä tänä vuonna.
Muistattekos jo synnyttäneet, että millasia sf-mittoja teillä oli viikolla 29? Täällä ollaan oltu tähän saakka siellä käyrän ylemmällä katkoviivalla. Viikolla 29 luku oli 29. Maha on kyllä melko iso. Moni kysellytkin, että joko on h-hetki ihan käsillä (tai onko niitä kaks). Juu ei, vasta n. 2,5 kk:n päästä. Mulla ei tosin näytä lantio antavan kauheasti periks, joten maha kasvaa vaan tohon eteen. Paljonko teillä tuli kiloja? Mulla on nyt (siis viikolla 30) tullut yhteensä reilu 11 kg. Missään muualla ei kuulemma näy ylimääräistä kun mahan kohdalla (ite en osaa sitä sillee kattoa, mutta muut sanovat näin). Mikä siinä painaa? :laughing002 Tosin turvotusta on jaloissa aika paljon. Apua, mihin paino vielä kerkeekään nousta?? :excited001
Kiva lukea teidän jo synnyttäneiden kokemuksia. Pikkuhiljaa alkaa itseäkin jännittää vääjäämättä lähestyvä h-hetki. Tähän saakka aika on mennyt tosi nopeasti. Kohta se varmaan tyssää eikä tunnu menevän yhtään eteen päin..?

Voikaa kaikki hyvin ja ollaan "kuulolla". :Heartred
 
Onnea mii kun pääsit (kai oot samaa mieltä- ite ainakin koin nimenomaan pääsynä) pois työelämästä ja voit latautua rauhassa pikkuisen ootteluun :) saa levätä milloin haluttaa eikä kellottaa töihinlähtöjä.. mulla oli nla-kortti tässä lähellä jälkitarkastuksen jäljiltä ja sieltä lunttasin, että rkv 28 oli mulla sf-mitta 26 ja seuraava mittaus rkv 32 se olikin jo 33! Ja tosi iso oli mulla maha, myöskään ei takaapäin niin näkyny mutta edessä sit sitäkin enemmän.. Mä nautiskelin olostani ja olemuksestani verenpaineitten ja sokerien ollessa hyvät ja söin herkkujakin aika lailla :smiley-ashamed008 painoakin kertyi sitten 21 kg, huiiii.. mutta tsemppi päällä olen päättänyt että viime kesän painon mennään takaisin! nyt lähtenyt puolet ja jahka tästä helteitten jälkeen syyskuntoilut otetaan mukaan niin sitten viimeistään lisää.. Mukavia loppuodotusviikkoja mii sulle, musta tuntui että aikakin meni ihan nopsasti silloin kotona (sinne kahdelle vikalle yliaikaviikolle asti)

Meillä alkaa onneksi flunssatauti jo pienellä helpottaa, ihanaa! Itellä vähän kurkku karhea muttei ainakaan vielä hullumpaa. Ristiäispäivää suunnitellessa tässä mennään, kiire vielä tulee , huh..
 
Jee onnittelut Mii täältäkin lomailun alkamisesta :) Toivottavasti vointi tosiaan sellainen, että siitä pystyy nauttimaan!
Mulla oli sf-mitta 29-viikolla 26 ja 32-viikolla 27. Mut mulla olikin tosi pieni maha. Kiloja mulle tuli 7.5, kävin kyllä ihan loppuun asti jumpissa ja ihan loppuviikkoina sitten salireeneissä. Toi turvotus varmasti selittää tuon painonnousun ja jos ja kun se sitä on (kun ei kerran näy ulospäin muuten :)) niin se sitten myös lähtee kuuleman mukaan aika kivasti pois, ku muksu syntyy :) Tsemppiä tuleviin viikkoihin. Tiedän tuon tunteetn, kun h-hetki alkaa lähestyä. Kyllä se nyytti sieltä pian on kainalossa, yrität vaan tehdä päivisin muutakin kuin vain laskea tulevia viikkoja ja neuvolakäyntejä :)

Ihanaa Sinitiitu, etä flunssa helpottaa! Meillä noi ristiäiset ihan just, mut eiköhän saada kaikki valmiiksi. Huomenna tuleekin äiti ja oma kummi hoitoavuksi niin saan keskittyä kakun tekoon :) Kuuloillaan!
 
Mii:lle täältäkin tsempit ja onnellisen odotuksen iloa. Toivottavasti selkäkivut nyt helpottais! Lepäile ja nauti olosta, työelämässä ehtii kyllä olla ja nyt on aika rauhoittua ja ihmetellä masua. Mulla oli rv 28 sf-mitta 27 ja viikolla 32 sf-mitta 29. Älä huoli, on niin yksilöllistä tuo masun koko. Ei se välttämättä tarkoita, että olis iso vauveli tulossa... Ja mulle tuli kiloja n. 17 ja eilen neuvolassa (siis piti tietty heti ite hypätä vaakaan) oli lähtenyt jo 11. Siis tietysti vauvan paino yms. muut ja sit ihan turvotusta. Älä huoli, kyllä ne ´kilot lähtee! Ja itse kannan masuröllykkäni ylpeänä kun on tuollainen äidin ihme sen saanut aikaan... Söin tosiaan raskausaikana herkkujakin ja en liikoja jumppaillut. Ihan perus hyötyliikuntaa ja ulkoilua vaan. Nauti vielä isosta masusta kun voit - mulla on jo ikävä sitä! En kyllä olis uskonut, mutta näin nopsaan unohtuu turvotukset ja kolotukset... :)

Annis on ollut raskausaikana oikea tehopakkaus - musta ei kyllä ois ollu jumpalle saati salille. Ehkä liiankin hyvin viihdyin sohvalla tai ottamassa masulle aurinkoa... Onnea ja iloa ristiäisiin, ihanaa kun olet saanut apujoukkoja valmisteluihin. Ja hyvä jos pikkuinen alkaa nukkua yöt paremmin, silloin jaksaa itsekin paremmin! :) Ja täällä on mennyt yöt tosiaan ilman herätyskelloa ja n. 5 tunnin unijaksoilla ollaan menty. Eli edelleen yhdellä pysähdyksellä yöt...

Sinitiitulle myös jaksamista potilaiden kanssa. Toivottavasti lentsu jättäis sinut välistä! Ja tsemppiä myös ristiäisten suunnitteluun - pianhan ne on teilläkin. :) Täällä ei tarvitse tytön painosta huolehtia - eilen neuvolassa painoi melkein 4,5 kg! Painoa tullut 1,5 viikossa rapiat 350 g. Ja maito maistuu...

On tää edelleen ihanaa aikaa, ja päivääkään en vaihtais pois. Tuntuu vaan, että tyttö kasvaa niin hirmu vauhtia että ihmettelen missä mun pikkuinen vauvani oikein on! Täällä odotellaan vielä sitä ensihymyä ja "jutustelua" mutta pian niiden aika varmasti tulee.

Nautitaan ihanista vauvantuoksuisista kesäpäivistä tai pienistä potkuista masussa :greet025
 
Joo siis mahankasvuhan ei oikeesti kerro mistään, jos kuitenkin menee käyrillä. Itse asiassa oon tässä viime viikkoina kuullut, että jos on ollut pieni maha, niin pieni on siellä joutunut olemaan vieläkin ahtaammalla jolloin saattaa olla vaikeuksia röyhtäistä = enempi masuvaivoja. Mutta en sitten tiedä. Vyöheketerapiasta vaan oon kuullut, että ovat apua ko.vaivaan saaneet. Mut me onneks nyt pärjätään jo ihan hyvin, huomenna nousee deevitamiinit vitoseen :)

Ja ihana asenne Vieno sulla noihin maharöllyköihin! Vaikka kyllähän sitä tässä iässä jo pitäisi jokaisen osata :) Itekään en tosiaan oo mitään pyykkilaudan tavoittelija, mutta koska painoa oli jo ennen raskautta ylimääräistä, niin olin ihan tyytyväinen, että sain nousun pidettyä noin hyvin kunnossa. Ja siihen tietysti vaikutti se, ettei ollu vaivoja vaan pystyi liikkumaan ja menemään. Ja herkut maistui täälläkin, oikein hirvittää mitä määriä tuli vedettyä ja välillä vieläkin. Ja että pompastaako paino sitten rajuun nousuun, kun imetyksen lopettaa.. Noo, sinne nyt on vielä aikaa ettei kannata ressaan käydä :)

Ristiäiset on nyt takana ja kaikki meni tosi hyvin. Melkein ois voinu mennä isovanhempien hössötyksiin hermot, mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos niin ei aiheuttanut suurta ahdistusta :) Ja ilman omaa äitiä ei ois kyllä jaksanu, sen verran kränkkäyö oli neidolla pe-la. Meil on nyt alkanut olla ongelmaa siinä, että taistellaan unta vastaan. Yleensä tuossa myöhään iltapäivällä/alkuillasta. Se on kyllä tosi rasittavaa, kun silmistä näkee, että unta tarviis mutta huutaa vaan naama punaisena.

Apua, toisella nälkä.
 
Ihana asenne sinulla Annis nuihin sukulaisiin ja hössöttämiseen! :gen053 Ja mahtavaa, kun ristiäiset meni hyvin. Kuis teillä pikkuinen jaksoi kasteen ajan?

Voi kun itsekin pystyisin olla stressaamatta sukulaisten siivous/leipomis/liina/astia/tarjottava - hääräyksestä. Puhelin pärisee monta kertaa päivässä ja joka toinen päivä pitäis jaksaa miettiä milloin siivotaan! Tietty kaikki haluavat kovasti olla apuna ja tärkeä on ristiäispäivä heillekin. Mutta tarviiko muka lattioita alkaa luututa jo 3 viikkoa etukäteen kysyn minä?!? Toki oon sanonut, että nyt riittää ja että pyydän kyllä apua sit kun tarvitsen. Ja mun mielestä ei kannattais kovasti suunnitella aikatauluja kun tytön ehdoilla mennään. Tietty pappi tulee sovittuun aikaan... Kohta perutaan koko ristiäiset :wink - ei vaan! Ainoa mitä itse mietin, on että mitä ihmettä laittais päälle... Mutta onneks pikkuneidille on mekko valmiina. Toki olen onnellinen ja osaan arvostaa, että mun ei itse tarttis itse siivota tai leipoa, mutta hermo menee jos täällä kotona joku häärii jo monta viikkoa etukäteen...

Mites Sinitiitun ja pikkuisen olo ja ristiäissuunnitelmat? Entäs kuinka Mii jakselee?

Olettekos äipät löytäneet sellaista d-vitamiinia jossa olis pipetti? Mulla on 2 eri merkkiä, ja molemmista on hirmu hankala saada tippoja tytön suuhun. Laitan lusikkaan ja sitä kautta taistelen edes osan suuhun, mutta enpäs sit tiedä tarkalleen montako tippaa valuu suupielestä ohi. Onko teillä vinkkejä tai kuinka te annatte d-vitamíinit? Entä ootteko antanu niitä cuplaton-tippoja? En oo ainakaan vielä itse niitä hankkinut... Ja ootteko miten leikanneet pikkuisten kynsiä? Mua kyllä pelottaa sit ekaa kertaa mennä söhimään millään leikkureilla noita ihania pieniä sormia! Varmaan silloin kun on syvässä unessa vai olisko vinkkiä tähänkin? Täähän on kohta kuin joku Niksi-Pirkan palsta... :laughing002

Palataan taas ja kirjoitelkaa muutkin "lukijat" meidän kanssa. :hello
 
Heippa! Ihan tälleen ryhmän ulkopuolelta kirjottelen.
Meille on toinen muksu tulossa joulukuun alussa, esikko on 2v 7kk pojanviikari.

Tuosta kynsien leikkaamisesta vauvalta, mä ainakin leikkelin kylvyn jälkeen niitä. Ovat sopivasti pehmenneet vedessä silloin, niin on helppo leikata. Ja meillä ainakin vauvva oli silloin raukea / tyytyväinen. Ne äippäpakkauksen sakset oli minusta tosi hyvät. Rohkeesti vaan, pikkusen kerrallaan leikkaa niin ei saa vahinkoa aikaiseksi. Ja voihan sitä neuvolantätiäkin pyytää näyttämään miten homma toimii, jos siltä tuntuu.

D-tipat annoin kyllä ihan lusikalla, vaikka käytössä taisi jossain vaiheessa olla semmoinen pipetillinenkin merkki. Ostin semmosia muovisia pehmeitä vauvvalusikoita, niillä oli helppo antaa tipat :) Myöhemmin sitten laitoin soseen sekaan lusikkaan.

Cuplaton-tippoja ei oo meillä koskaan esikoisen aikana käytetty, ei kait niitä mikään pakko ole käyttää ellei vauvvalla sitten satu olemaan ilmavaivoja, siihenhän ne on tarkoitettu kuitenkin.

Voi että, innolla täällä jo joulukuun alkua odotellaan, saa vauvveli syliin sitten. Saapa nähdä kuinka hyvin ne "taidot" on kolmessa vuodessa unohtuneet... Kait ne taas jostain selkärangasta tulee esiin.. :wink

Kesänjatkoja kaikille :)
 
Takaisin
Top