Ihana imetys

Tuntuu niin mahottoman haikeelta täysimetyksen loppuminen... Tuli omaan päähän niin konkreettinen loppu sille ajalle kun tuo täydellinen pikkutyttö on äitin tissivauva. On ollu ihanaa, parasta, koskettavaa ja kertakaikkiaan kaiken sen odotuksen arvoista tämä rääpäleaika. Nyt kun se askel kohti taaperoelämää on otettu, niin pelkään että ihan hujauksessa ollaankin taas joulukuussa ja juhlitaan synttäreitä. Ihan typerää... kun ollaan vasta puolessavälissä vauvavuotta. Ja pyrin imettämään vielä pitkään.
Mutta ainakaan ei mene tää aika väsyneessä sumussa, josta en muistaisi mitään. Arvostan jokaista päivää ja imetyshetkeä.
 
Mitens olette imettäneet nyt kiinteiden myötä? Minä vähän miten sattuu/haluaa.. Yritän kyllä ruokailun päälle imettää mutta aina ei ehdi kun on tuo esikoinenkin tuossa. Ollaan pyritty syömään samaan aikaan kuin muutkin. On tullut jo ruokarytmi. :)
 
Lapsentahtisesti oon yhä imettänyt 2-4h välein. Soseitakin syödään vähän miten sattuu ilman rytmiä. Pitää yrittää ryhdistäytyä nyt kun 6kk täyttyy ja kiinteät aloitetaan "tosissaan". Tähän mennessä on vain maisteltu.
 
Mä oon miettinyt että miten se täysimetys käytännössä lopetetaan? Aletaan vaan antamaan kiinteitä niin paljon ettei vauva pyydä enää tissiä? Vai? Oon niin tottunut kaivamaan tissin esiin aina kun poika kitisee, etten tiedä miten osaan lopettaa tuon tavan :grin Olen erittäin onnellinen onnistuneesta imetystaipaleestamme tähän asti. Niin helppoa ja vaivatonta! Imetyksen tuoma läheisyys on aivan ainutlaatuista, en etukäteen osannut sitä kuvitellakaan :Heartred
 
Mä annan tissiä aina kun vaikuttaa nälkäseltä. Kiinteitä on saanut vasta viime lauantaista ja annan aina "välissä". Se ruokaan tutustuminen on vähän kuin leikki siinä välissä.
Mutta ehkä jollain muulla, jolla on ollut tarkat imetysajat, on tarkempia neuvojakin. Mä oon imettänyt aina lapsentahtisesti, mikä meillä tarkoittaa miten sattuu. Neidillä ei ole ollut selkeä ruokarytmi, eikä päiväunirytmi. Näin aion jatkaa vielä ainakin kesän.
 
Me annettiin tänään ensimmäistä kertaa kiinteitä, bataattia tarkemmin sanottuna. Minäkin meinasin odottaa sinne tasan 6kk asti mutta poika oli niin kiinnostunut meidän vanhempien ruokailuista, että päätettiin alottaa nyt sitten jo. Imetys totta kai jatkuu vielä pitkään (toivottavasti). Jotkut vauvat hylkää sen tissin saatuaan kiinteitä jonkin aikaa mutta joillekin se on henki ja elämä. Olen tässä miettinyt, että kumpi meidän poika enemmän on. Ei se tissi mielestäni lohduta ainakaan sillä tavalla. Poika taitaa ajatella, että se on semmonen ihan kiva juttu se tissi..sieltä tulee mun ruoka.

Miten teillä muilla, onko se tissi henki ja elämä? :p
 
Ei. Kun välillä pitää ihan kiukutella jos tarjoo väärään aikaan... Mutta toki sit kun nälkä on kohdillaan ja rauhoittuu syömään, niin vetelee rintaa silmät puolitangossa autuas ilme naamalla hiki päässä.
En usko että kiinteiden myötä"hylkäisi" rinnan. Tai en aio antaa vaihtoehtoa, koska pulloa en anna. Vain hoidossa annetaan pulloa.
Mä uskon tosi vahvasti että jos pulloon turvautuu kiukuttelun myötä koskaan missään vaiheessa, niin kaivaa kuopan vaan syvemmäksi. Parempi tarjota vaan myöhemmin. Kyllä se jano/nälkä vauvan tissille ajaa...
 
Eipä taida meilläkään enää tissi olla "henki ja elämä" kun kiinteät aloitettiin. Edelleen kyllä poika hihkuu kun otan maitobaarin auki. Ja hyökkää kyllä tissin kimppuun. Nykyään sitä voi jo vähän hämätä, esim jos mummu hoitaa ja tissi ei ole paikalla (en siis ole pulloa edes kokeillut) niin kun vaan näyttää vaikka leluja tai kirjaa pojalle, niin unohtuu tissi hetkeksi.

Täysimetyksen lopetus: Esikoisen kohdalla meni muistaakseni niin, että vuoden ikäisenä rupesin pikkuhiljaa antamaan normi maitoa ruuan kanssa ja sitten jäi aina joku imetys pois. Muistaakseni 13 kk ikäisenä lopetin sit kokonaan viimeisetkin imetyskerrat. Noin kk siinä sit loppujen lopuksi meni. Tisseillä toki kesti ennen kuin ymmärsivät lopettaa tuotannon.
 
Meidän tytölle maistuu kinteet odotettua paremmin ja nyt menee lounaalla neljä jääpalallista kasvista ja iltapäivällä hedelmää. Lisäksi inetän lapsentahtisesti ja meidän tytölle se taitaa olla henki ja elämä, koska edelleen tissille pitää päästä parin tunnin välein vaikka sitten vaan ihan hetkeksi :p
 
Meillä on tissipoika täällä. Välillä tuntuu että haluaa vaan tarkistaa että tissi on paikalla ja saatavissa, vaikkei nälkä ole edes. Tissi rauhoittaa pahimmankin surun, kun muu ei auta.
 
Nyt tais tulla 6kk tiheän imun kausi, viime yönä tunnin välein tissillä. Normaalisti nukkunut 3-5 tunnin pätkissä. Ja tosiaan oli poitsun pakko päästä nimenomaan tissille, aivan niinkuin ruokaa ei olisi koskaan saanutkaan. Vai onko meillä sittenkin tissipoika. :D
 
Mulla on ihan selvästi alkanut maito nyt hiipumaan. Sen lisäks tuntuu että vaan toiseen tissiin nousee enää maito, eikä tyttö huolikaa enää ollenkaan toista tissiä.
 
Meillä on alettu tarkastelemaan tissiä, välillä pitää käännellä ja väännellä ja kattoa tarkkaan ennen ku taas syyään :D ja kylläsyys ilmastaan purasemalla nänniä :D
 
Ilona kans tutkii tissiä päivittäin, välillä painelee niin että koko tissi heiluu ja sekös vasta hauskaa on :) Imetys on jatkunut kyllä melko normaalisti ja maitoa vielä ainakin riittänee. Vähentynyt se kuitenkin jonkin verran on tietty kun kiinteät vie massutilaa, mutta kyllä Ilona ihan tissityttö vielä on :)
 
Juu, kyllähän se maidon määrä vähenee kun se ei ole enää pelkkä ravinnonlähde. Kiinteitä menee täällä jo aika paljon, joten tissien pitää sopeutua vähempään maidontuotantoon.
 
SSS, sama juttu meillä, toinen tissi on hyljätty. Pumppailen sitä päivittäin useamman kerran. Sain rintatulehduksenkin siinä hylkäämisen alussa, vaikka pumppailin. Nyt on koettu 40 asteen kuume, ei ollut kivaa ei. :sad001
 
Winnie mulla kans ollu kaks kertaa rintatulehdus, ekalla kerralla kans kuume nousi yli 39 ja oli melkolailla veto pois. Siinä kaipas kyllä jo vähän apukäsiä päivän aikana vauvankin hoitoon.. Toisella kertaa onneks tunnisti heti oireet ja sai kotikonstein parissa päivässä hoidettua sen eikä kuume ehtiny nousta pahasti :)
 
Takaisin
Top