Ihana imetys

Mä oon niiiiin onnellinen, että jaksoin ekat helvetilliset kaks kuukautta taistella kauhean kivun, nännihaavojen ja tiehyttukosten kanssa, koska nyt imetys on aivan ihanaa :Heartred
Itse koen imetyksen helpommaksi kuin pulloruokinnan vaikka se tarkoittaakin sitä, että minun on oltava jatkuvasti lähettyvillä nälän varalta.
Mutta on se vain ihanaa, kun pieni katsoo suoraan silmiin syödessään ja pitää samalla paidankauluksesta kiinni :love7 Ja kuinka ylpeä saa olla itsestään, kun kaikkien vaikeuksien jälkeen neuvolassa huomaa, että tyttö kasvaa hienosti rintamaidolla!
 
Voin väittää nauttivani jokaisesta imetyshetkestä. Se on niin ihanaa, kun poika alkaa hihkumaan ja hymyilee leveästi kun tissi tulee esiin. :D Olen myös todella tyytyväinen ja iloinen, että alhaisesta alkupainosta (2285g) ollaan päästy jo melkein 6kg. Tarkkaa lukemaa en tiedä mutta huomenna se selviää. Neuvolassa myös on kehuttu hienosta saavutuksesta, kun poika syntyi sektiolla ja aluksi oli ravintoletkua ja kaikkea muuta. Poika ei aluksi jaksanut imeä tissiä huonon voinnin takia mutta niin vain sitkeän harjoittelun avulla poika oppi! Missään vaiheessa ei imetys ole sattunut, kunnon imuote pojalle muodostunut siis. :p Kiitos tämän ketjun aloittamisesta!!
 
Ihanaa todellakin! Oon myös tosi iloinen teidän muiden onnistuneesta imetyksestä!
Luin raskausaikana imetysohjaus-kirjan ja luin nettisivuja. Valmistauduin henkisesti erilaisiin haasteisiin. Onneks on kuitenkin ollut helppoa.
Aluksi muutamia päiviä sattui ja nyt ollut välillä rintaraivareita. Raivaritkin laantuu nopeesti ja tarjoon sitten myöhemmin uudelleen jos ei hytkytykselläkään laannu tissille.

En ole vielä ressannut siitä, että olen kiinni vauvassa. En ole kaivannu vielä pidempää omaa aikaa. Jotenkin ihanaakin olla niin "korvaamaton" kun olen monta vuotta tästä äitiydestä haaveillut.

Olisin ollut todella pettynyt jos imetys ei olisi onnistunut. Pidän sitä tooosi tärkeänä. Toiveissa olisi imettää yli vuoden.
 
Mä oon yllättynyt itsestäni kuinka pidän imetyksestä. Mulla oli alkuun suuret ennakkoluulot imetystä kohtaan ja ajatus "iilimadosta tissillä" ahisti. Täysimetyksellä ollaan menty menestyksellä! Alkuun sattui ja käytin rintakumia, mutta ne ajat jäi taakse jo ajat sitten. Olemme reissaavaa sorttia ja rintamaidolla elävä lapsi on kyllä reissun päällä aivan älyttömän helppo! Ei tarvii ollenkaan miettiä mukaan otettavia pulloja, niiden pesua tai mukaan tarvittavan korvikkeen määrää. Esim mökillä tämä on äärettömän suuri helpotus. Nyt kun edessä on ulkomaanmatka, niin ei tarvii miettiä vauvan ruokintapuolta laisinkaan. Helppoa ja vaivatonta! Mahtavaa! :)
 
Joo sama tuon ulkomaanmatkan suhteen!
Neljä yötä Budapestissä ei voisi lapsen kanssa paljon halvempaa ja vaivattomampaa olla, kuin tämmösen tissivauvan kanssa.
 
Imetys on kyllä kätevää. Ei voi muuta sanoa. Loppujen lopuksi myös lyhyt aika jonka vauva on pieni ja tississä kiinni. Vuosi menee tosi nopeesti.

Kauanko ajattelitte imettää?
 
Mä just eilen mietin, et jos siihen vuoden ikään asti... Nämä imetyshormonit teettää itelle kyllä myös ikäviä vaivoja (limakalvojen kuivuus, haluttomuus seksiin ja ennestään löysien nivelten vaivat), niin en siksi halua kovin pitkään imettää, vaikka periaatteessa voisin imettää pitkäänkin... Saa nähdä miten sujuu loppuvuosi. Vauva ei kyllä vaikuta erityisen tissitakiaiselta, että voihan se olla että lopettaa imemisen itsekin jossain vaiheessa...
Tuo matkaeväs-asia on kyllä myös iso plussa!!!
 
Mulla imetys alkoi kovasti takkuillen myöhäisen maidonnousun ja rintakumista johtuvan herumis- ja/tai imuoteongelman vuoksi. Rintaraivareitakin tuli siihen asti kunnes jätin rintakumit pois. Sitkeys kuitenkin palkittiin ja nyt on jo 3kk täysimetystä takana. Ja nyt se on musta todella ihanaa ja luontevaa! Mäkin tykkään liikkua ja mennä vauvan kanssa, helppoa on kun eväät on mukana. Ei tarvitse miettiä määriä ja kaataa jatkuvasti ylimääräisiä maitoja viemäriin tai miettiä pitäisikö lämmittää lisää kun kaikki meni. Ja kaiken muun hyvän päälle itsellä pysyy paino kurissa vaikka herkuttelisikin. Mä oon suunnitellut jatkaa ainakin siihen saakka, kun poika täyttää vuoden, mahdollisesti vähän pidempäänkin, jos tuntuu molemmista vielä luontevalta.
 
Alatteko imettäjät huomata, että maitomäärä alkaa tasaantua? Mulla ihan nyt parin viikon aikana on tuntunut että maitoa on juuri tarpeeseen toisin sanoen että kysyntä ja tarjonta on kohdanneet. Jos poika joskus haluaakin enemmän/useammin tissiä niin tuntuu kuin louskuttaisi tyhjää rintaa. Me ollaan nyt maisteltu kk ajan kiinteitä, ihan minimääriä. Jännä nähdä miten maitotuotanto pysyy mukana kun alan pikkuhiljaa lisätä soseiden määrää.
 
Muutamia kertoja päivässä suihkuaa edelleen ihan huolella. Tissilakkoilu on sekoittanut hetkellisesti myös tasapainoa.
Mutta nykyään pystyn välillä nukkuun ilman liivejä+suojia. Sit vaan jos neiti nukkuu yli 8h putkeen, kastelen sängyn...
 
Mulla ainakin tasaantui maidontuotanto aika tarkalleen kysyntää vastaavaksi jossain 3 tai 3,5 kuun kohdalla. Nyt tuntuu (4,5kk) jatkuvasti, että on vaan tyhjät pussit mutta kyllä poika noista vielä ruokansa ottaa. :) Ollaan mietitty kiinteiden maistelun aloittamista ja vähän arveluttaa, kuinka maitomäärän kanssa sitten käy.
 
Joo, pussit tuntuu tyhjiltä, mutta kyllä niistä vielä maitoa tulee.. Ainakin poika on tyytyväinen ja kasvaa hyvin. :)
 
Hanskimus, täällä samanlaiset tuntemukset. Rinnat ei ole enää niin täydentuntuiset. Olen yrittänyt pumpata maitoa pakkaseen, että mieskin voi syöttää sitten jos lähden esim. kauppaan tai salille. Ei vain meinaa enää pumppaamalla irrota entiseen tahtiin. :eek: Lisäksi ajattelin maidosta tehdä niitä imeskeltäviä jäätelöitä poitsulle, kun hampaita alkaa tekemään. Mutta mitenkäs teet kun yhdellä kerralla saa pumpattua vain 20ml. :D
 
Hanskimus, täälläkin sama juttu ja samat ajatukset noihin kiinteisiin ja meillä nyt ikää 4 1/2 kk.
Winnie, tyhmä kysyy että mihin niitä jäätelöitä olet ajatellut tehdä siis millainen astia?
 
Mulla tasaantui maidontulo jonkin aikaa sitten, mutta nyt tissit on ihmeissään kun tyttö on alkanut vedellä 7-9h ensimmäistä unipätkää! Aiemmin nukuttiin perhepedissä ja vauva söi läpi yön noin 2,5h välein. Nyt on siirretty omaan sänkyyn ja yöunet parani kertaheitolla kolminkertaisiksi (siis se yhtenäinen pätkä). Käyn yöllä ja aamulla pumppaamassa maitoa varastoon. Tarkoituksena on myös pakastaa niitä "jätskitikkuja". :D
 
Mulla alko olemaan sen verran tiukassa aina iltasin maito että tyttö ei jaksanu imeä herumiseen asti vaan veti joka kerta kunnon raivarit. Suosiolla muutaman illan jälkeen annoin pullosta. Sit hoksasin lopettaa minipillereiden syönnin, niin joka ilta ei sitä pulloa tarvikkaan :) Pumpattua saan vielä, mutta ainoastaan aamupäivisin
 
Mulla on tavoitteena imettää juhannuksen yli ku ollaan sillon lähdössä viikoks lämpimään :) ainaki nyt tuntuu että maito ihan riittää vaikka ollaan kiinteitäki noin kuukausi enempi tai vähempi syöty. Tytöllä nyt siis ikää 5kk. Reissun jälkeen vois rueta vierottaan tuosta yösyönnistä, ku välillä tuntuu ettei öisin muuta tehäkkään o_O
 
Pikku muru, sellaisia tikkuja saa ostettua monesta paikasta. Samanlaisia kuin mihin saa itse tehdä mehujääpuikkoja. :)
 
Takaisin
Top