Husin lapsettomuushoitojen jonot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuutikki36
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli kanssa tehty tutkimukset yksityisellä ja lähete tehtiin elokuun lopussa. Lokakuussa saatiin ensikäynti ja nyt hyvin edetty hoidoissa eli aika yksilöllistä. Meillä tosiaan vain miehestä johtuva ivf/Icsi.

Kirjoitin aiemmin meidän aikatauluista HUSilla ivf-hoitoon. Ajattelin vielä päivittää, olemme nyt saaneet luvan aloittaa pistokset! Eli lähetteen hyväksymisestä meni n. 3,5kk itse hoidon alkuun. Toivottavasti tästä tiedosta olisi jollekin apua, jono ei ole nyt ainakaan ihan kauhean pitkä!

Hei kiitos päivityksestä @Maisa2020 !

Meillä on ensikäynti ensi viikolla, ja jännittää että millaisella aikataululla nyt edetään. Veikkaan, että meidän tilanteessa miestä tutkitaan ensin enemmän, joten voi mennä vielä pidempään ennen kuin itse hoidot alkaisi mulle. Meidän lähete hyväksyttiin elokuun lopulla, joten lähetteen hyväksymisestä menee se 3,5kk ensikäyntiin.

Me päästiin jonoon 20.10., viime viikolla tuli suunnittelukäynti helmikuun alkuun. Varmaan tekevät jotain priorisointia, kun esim @Heipsy pääsi jonoon vähän myöhemmin ja sai ajan tammikuun alkuun. Ihan Tilkassa mekin ollaan kokoajan oltu hoidoissa.

Mietin voiko jotenkin liittyä lääkäreiden työaikoihin, haluavat aina samalle lääkärille tai jtn.

@Sinertävää ompa todella kummallista!!😳 meillä ei ikä tuu vastaan ees (teistä en tiiä) ja meillä ei oo ns isoa vikaa löydetty, mutta on vikaa kuitenkin, niin en tiiä miten oltais kiireellisimpiä? Musta toi kuulostaa epäreilulle. Tai sit mä hoitoalan ihmisenä oon niin kaamee, et ne haluu meistä eroon🫣😅 mutta silti, harmittaa et te ootte jonossa ollut kauemmin ja silti jonon ohi menee ihmisiä (vaikka se oonkin minä, mutta husin toimintaa tässä nyt parjaan)😡

@Heipsy ja @Sinertävää se voi johtua kans siitä millaisia aikoja ne antaa suunnittelukäynnille, oletan. Että meneekö erikoistuvalle vai erikoislääkärille, ja 45min vai 60min aikoja. Meille annettiin taustatiedoista (ikä, huono AFC, matala AMH, vähän kaikkea muutakin häikkää) suoraan 60 min aika, ja se meni kans vähän pidemmälle sen takia.

En ole nyt ihan varma kuuluuko tähän ketjuun, koska meillä miehen kanssa seuraavaksi ilmeisesti edessä lapsettomuustutkimukset? Että onko sama asia kuin lapsettomuushoidot. Vuosi yritetty joulukuun lopulla. Raskaaksi todistetusti tulen, mutta takana tämän vuoden aikana 1 keskenmeno, 3 kemiallista ja ilmeisesti 1 keskeytynyt keskenmeno joka pitää lääkkeillä tyhjentää.

Mietin vain pitää siis ilmeisesti olla omaan terveysaseman lääkäriin yhteydessä joka tekee sitten jos tekee lähetteen? Mutta tarvitseeko nähdä lääkäriä vai voiko puhelin ajan varata? Ja siitä sitten kestänee monta kuukautta että pääsee ensi käynnille kun ja jos saa lähetteen. Mietin myös että jos raskautuu mitä vaihtoehtoja tai tutkimuksia on edessä mahdollisesti? Koska kuten sanoin aika helpolla tulen raskaaksi. Mutta eivät pitkälle jatku. Viimeisin ilmeisesti mennyt kesken jo 21.11. Eli 6+6 viikoilla kuukautisten mukaan vaikka kävi vasta ilmi tänään 8+2 uudessa ultrassa.

Ja husiin ilmeisesti ollaan menossa. Ja sori jos väärä ketju tälle en ole ihan skarppina tänään...

Hei @Kali ja olen tosi pahoillani keskenmenoista 💔🥺 Teidän tielle on sattunut paljon harmia. Paljon voimia suruun ja vaikeaan tilanteeseen 💔

Olet ihan oikeassa ketjussa, lapsettomuutta ja hoitoja on monenlaista. Lähetteen voi hakea terveysasemalta ns. ”Peruslääkäriltä”. Siellä ymmärtääkseni on pakko käydä fyysisesti ja molempien on oltava mukana, sillä teitä hoidetaan parina. Mikäli haluat nopeuttaa prosessia, niin lähete on myös mahdollista saada yksityiseltä, esim gyneltä tai työterveyslääkäriltä (itse kävin työterveydessä ja sielläkin piti olla molempien mukana) Aika terveysasemalle saattaa mennä muutaman kuukauden päähän, joten suosittelen lähetteen hakemista muualta, mikäli odottaminen ja epätietoisuus aiheuttaa ahdistusta. Jonottamista ja odottelua on kuitenki näissä hoidoissa tiedossa. Kun lähete Tilkkaan on tehty ensikäynti on yleensä 3-4kk kuluessa lähetteestä. Hoito ja seuraavat stepit riippuvat paljon mitä tutkimuksissa löydetään. Paljon tsemppiä matkaan! Täällä lapsettomuuspuolella on paljon tietoa joten jos jokin askarruttaa, niin saat varmasti apuja ❤️

Mä oon hakenut lähetteen aina yksityiseltä (Aava ja Dextra), ja molemmilla kerroilla olin siellä yksin. Mutta on hyvin mahdollista että tk:n kautta ainakin voi tarvita molempien paikallaolon.
Toisaalta mussa on ”vikaa” (PCOS) joten voi johtua siitäkin, ettei miestä ole tarvittu tuolle lähetteenhakukäynnille mukaan.

Tsemppiä vielä hurjasti @Kali ❤️

Komppaan aiempia, ja niin paljon tsemppiä @Kali :red-heart: On kyllä ollut epäreilun paljon vaikeuksia teidän vuodessa!

Jos vaan mahdollista, niin mä kans suosittelen vaikka ihan lapsettomuustutkimusten ensikäyntiä yksityisellä. Ehkä heillä voisi olla suoraan jo jotain ajatuksia teidän tilanteesta, ja sitten voisivat antaa sen lähetteen HUS:ille tarvittaessa. Me käytiin itse Felicitaksella ja oltiin kovin tyytyväisiä. Niitä aikoja saa tosi hyvin.

Mietin onko parempi että tutkimuksissa löytyy jotain vai ei? Tosin siihenhän ei voi tietenkään itse vaikuttaa mitä niistä löytyy tai ei löydy. Kun ajattelen jos tutkimuksissa ei löydy mitään niin se kuulostaa melkeinpä huonolta vaihtoehdolta? Kun mietin mitä sitten? Voivatko he edes tehdä mitään kun raskautuminen onnistuu kumminkin? Ja vaikuttaako se mihinkään että 5 kertaa raskaana viimeisen vuoden aikana joista 2 keskenmenoa ja 3 kemiallista negatiivisesti että pääsee hitaammin tutkimuksiin kun kumminkin raskautuu helpolla?

Ja anteeksi taas jos väärä keskustelu, en löytänyt muutakaan keskustelua tälle äkkiä katsomalla. 😔

Mietin onko parempi että tutkimuksissa löytyy jotain vai ei? Tosin siihenhän ei voi tietenkään itse vaikuttaa mitä niistä löytyy tai ei löydy. Kun ajattelen jos tutkimuksissa ei löydy mitään niin se kuulostaa melkeinpä huonolta vaihtoehdolta? Kun mietin mitä sitten? Voivatko he edes tehdä mitään kun raskautuminen onnistuu kumminkin? Ja vaikuttaako se mihinkään että 5 kertaa raskaana viimeisen vuoden aikana joista 2 keskenmenoa ja 3 kemiallista negatiivisesti että pääsee hitaammin tutkimuksiin kun kumminkin raskautuu helpolla?

Ja anteeksi taas jos väärä keskustelu, en löytänyt muutakaan keskustelua tälle äkkiä katsomalla. 😔
Riippuu varmaan tapauksesta. Jos löytyy jotain, on helpompi kohdistaa hoitokeinoja. On toisaalta myös ihan hyvä vaan poissulkea asioita. Ja meilläkin, vaikka mitään ei ole löytynyt, niin tarkoituksena oli mennä OI+inssi. Nyt selviää tämän kuun käynnillä mitä suunnittelevat seuraavaksi, kun ei päästy edellisellä lääkityksellä inssiin asti. 😅

Jonoista sen verran, että OI- tai OI+inssi-hoitoihin ei ole yleensä taida olla jonoa. Niihin taitaa päästä osallistumaan heti seuraavasta kierrosta ensikäynnin jälkeen, jos ne koetaan hyödylliseksi.

IVF/ICSI-hoitoihin on se oma jonottelunsa (3-6kk).

@Kali kyllä sitä varmasti kannattaa asia hoitaa jotta voidaan tehdä lisää tutkimuksia. Parhaimmassa tapauksessa kyseessä on esim. kilpirauhasen sairaus tai matalat progestroniarvot, jotka saadaan lääkkeillä kuntoon ja näin keskenmenot kuriin. Toki jotakin vaikeampaakin voi löytyä, mutta hyvähän se olisi hieman selvitellä, että mistä johtuu, ettei raskaudet jatku pidemmälle. Jos on yhtään ylimääräistä sukanvarressa, niin suosittelen yksityisellä lapsettomuuslääkärillä piipahtamista - jo ultra + muutamat verikokeet voi kertoa paljon.

@Kali kyllä sitä varmasti kannattaa asia hoitaa jotta voidaan tehdä lisää tutkimuksia. Parhaimmassa tapauksessa kyseessä on esim. kilpirauhasen sairaus tai matalat progestroniarvot, jotka saadaan lääkkeillä kuntoon ja näin keskenmenot kuriin. Toki jotakin vaikeampaakin voi löytyä, mutta hyvähän se olisi hieman selvitellä, että mistä johtuu, ettei raskaudet jatku pidemmälle. Jos on yhtään ylimääräistä sukanvarressa, niin suosittelen yksityisellä lapsettomuuslääkärillä piipahtamista - jo ultra + muutamat verikokeet voi kertoa paljon.
On siis jo kilpirauhasarvot + perusverenkuvat ja muutamia muita verikokeita kuten ferritiini kesällä tarkastettu kun sain käytyä yksityisellä kolmannen keskenmenneen jälkeen. Mulla jo aiemmin siis kilpirauhasenvajaatoimintaa, joka todettu teini-iässä. Kesällä tsh oli huonolla mallilla joten annostusta nostettiin ja seuraavassa verikokeessa pari kuukautta myöhemmin arvot hyvät. Ferritiini oli myös alhainen 26 muistaakseni, sitäkin yritetty korjata kun aloin rautalisää syömään. Olen nyt puoli vuotta aluksi joka päivä pari kuukautta ja sitten nyt 4 kuukautta joka toinen päivä rautalisää syönyt. Ultrakin tehtiin sillä samalla käynnillä jolla määrättiin verikokeet ja siinä ei mitään poikkeavaa löytynyt.

Joten pelkään että jos jotain löytyy se todella vakavaa vaikeasti havaittavissa. Ja täysin mahdotonta hoitaa millään... 💔 Se on mun suurin pelko nyt uuden keskenmenon lisäksi.

On siis jo kilpirauhasarvot + perusverenkuvat ja muutamia muita verikokeita kuten ferritiini kesällä tarkastettu kun sain käytyä yksityisellä kolmannen keskenmenneen jälkeen. Mulla jo aiemmin siis kilpirauhasenvajaatoimintaa, joka todettu teini-iässä. Kesällä tsh oli huonolla mallilla joten annostusta nostettiin ja seuraavassa verikokeessa pari kuukautta myöhemmin arvot hyvät. Ferritiini oli myös alhainen 26 muistaakseni, sitäkin yritetty korjata kun aloin rautalisää syömään. Olen nyt puoli vuotta aluksi joka päivä pari kuukautta ja sitten nyt 4 kuukautta joka toinen päivä rautalisää syönyt. Ultrakin tehtiin sillä samalla käynnillä jolla määrättiin verikokeet ja siinä ei mitään poikkeavaa löytynyt.

Joten pelkään että jos jotain löytyy se todella vakavaa vaikeasti havaittavissa. Ja täysin mahdotonta hoitaa millään... 💔 Se on mun suurin pelko nyt uuden keskenmenon lisäksi.
Onko sun miestä tutkittu? Ymmärtääkseni keskenmenot voi myös johtua siittiöiden laadusta. Vaikka naisen kehossa tapahtuu se keskenmeno ei välttämättä johdu siitä, että naisessa on "syy"!

Mun yhdellä tutulla toistuvien myöhäisten keskenmenojen syyksi paljastui joku geenivirhe, jota mies kantaa. Se ongelma ratkaistiin IVF-hoidoilla ja heille on nyt toinen lapsi jo tulossa. Tää on vielä ääripään esimerkki ja harvalla kyse on mistään noin vakavasta. Yritän vain luoda toivoa 😊

Lapsettomuushoidoilla 80 % niihin lähteneistä saa lapsen!

Onko sun miestä tutkittu? Ymmärtääkseni keskenmenot voi myös johtua siittiöiden laadusta. Vaikka naisen kehossa tapahtuu se keskenmeno ei välttämättä johdu siitä, että naisessa on "syy"!

Mun yhdellä tutulla toistuvien myöhäisten keskenmenojen syyksi paljastui joku geenivirhe, jota mies kantaa. Se ongelma ratkaistiin IVF-hoidoilla ja heille on nyt toinen lapsi jo tulossa. Tää on vielä ääripään esimerkki ja harvalla kyse on mistään noin vakavasta. Yritän vain luoda toivoa 😊

Lapsettomuushoidoilla 80 % niihin lähteneistä saa lapsen!
Ei oo miestä tutkittu, hänen on pitänyt jo puoli vuotta mennä kyllä siemenneste analyysin.

Ja hyvähän tuo 80% luku on mutta meidän tilanteessa jossa näiden monen keskenmenojen todennäköisyys alle prosentin luokkaa vaikea luottaa että oltaisiin tuonkaan todennäköisyyksien paremmalla puolella. 💔

Ei oo miestä tutkittu, hänen on pitänyt jo puoli vuotta mennä kyllä siemenneste analyysin.

Ja hyvähän tuo 80% luku on mutta meidän tilanteessa jossa näiden monen keskenmenojen todennäköisyys alle prosentin luokkaa vaikea luottaa että oltaisiin tuonkaan todennäköisyyksien paremmalla puolella. 💔
Ymmärrän, että on varmasti vielä vaikea olla toiveikas, kun keskenmenosta on niin vähän aikaa. Kuten joku tuolla kommentoi jo aiemmin, niin syynä voi olla vaan huono progesteroniarvo, joka korjataan vaan progesteronilisällä.

Mun yhdellä toisella tutulla oli kaksi kohdunulkoista raskautta putkeen. Senkin todennäköisyys taitaa olla pieni, mutta hekin saa ihan lähiviikkoina vauvan😊

Meidän omalla lapsettomuustaipaleella on sattunut ja tapahtunut. Jouduttiin Tilkasta ylimääräiseen psykologin arviointiin miehen syövän vuoksi. Odoteltiin aikaa 3 kuukautta ja ei kuulunut. Tiedusteltiin asiaa ja olivat unohtaneet laittaa koko lähetteen eteenpäin. Saatiin sit viimein aika 2 kk päähän. Psykologi puolsi lapsettomuushoitoja ja saatiin kutsu hoidon suunnittelukäynnille kuukauden päähän (viime vuoden joulukuu). Hoidon suunnittelukäynnillä mun kohdusta löydettiin useita polyyppeja, mutta sitä ei nähty esteeksi inseminaatiolle. Tammikuussa päästiin inseminaatioon, mutta siitä ei tullut edes haamuja. Tämän jälkeen meidät laitettiin IVF-jonoon, joka oli 3-4 kk. IVF-hoitoihin kuitenkin vaadittiin polyyppien poisto kohdun tähystyksessä. Tähystykseen oli tolloin noin 5 kk jono ja sain ajan heinäkuulle 😵‍💫 Saatiin kuitenkin kutsu hoidon suunnittelukäynnille jo toukokuulle. Ajattelin hoitojen viivästyvän syyskuulle, koska Tilkassa on kesätauko heinä-elokuussa. Sain kuitenkin peruutusajan tähystykseen viikkoa ennen hoidon suunnittelukäyntiä. Tähystyksessä todettiin, että polyypit on poistuneet itsestään (normaalia hedelmällisessä iässä olevilla naisilla). Kohdusta kuitenkin löydettiin myooma, joka pullistui noin 1,5 cm kohtuun. Sitä yritettiin poistaa, mutta ei onnistunut. Päästiin ekalle IVF-kierrokselle kesäkuussa ja tuoresiirrosta tuli puhdas nega. Olin aivan varma, että ei niistä muista siirroistakaan mitään tuu, kun ei se tuoresiirto onnistunut, kun oli vielä parhain alkio.

Takaisin