Husin lapsettomuushoitojen jonot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuutikki36
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidätn lähete hyväksyttiin 30.10.2024, mutta vielä ei ole tullut kutsua ensikäynnille. Ehkä jossain vaiheessa. Lappusessa luki että jonotusaika ensikäynnille on n. 12kk. Onko muilla sama? AMH arvo ollaan käyty tässä odottaessa mittaamassa.

Meidätn lähete hyväksyttiin 30.10.2024, mutta vielä ei ole tullut kutsua ensikäynnille. Ehkä jossain vaiheessa. Lappusessa luki että jonotusaika ensikäynnille on n. 12kk. Onko muilla sama? AMH arvo ollaan käyty tässä odottaessa mittaamassa.
Ei se nyt sentään 12kk ole, muutamassa kuukaudessa pitäisi päästä lähetteen hyväksymisestä ensikäynnille. Tässä meidän tahti HUSilla syksyltä:

18.9.2024 Lähete yksityiseltä
20.9.2024 Lähtee hyväksytty HUS:ssa ja kutsu labraan
29.11.2024 Ensikäynti

Tuossa lähetteen hyväksymisen ja ensikäynnin välissä meidät kutsuttiin molemmat ottamaan perusverinäytteet + mieheltä spermanäyte.

Hyvältä kuulostaa jonotilanne nykyään.

Muutama vuosi sitten Husissa näin:
4/20 lähete tk:sta
10/20 ensikäynti (koronasulkua ym.)
2/21 tutkimusten jälkeen perinnöllisyyslääkärin jonoon
6/21 perinnöllisyyslääkärin aika
8-9/21 alkiodiagnostiikka-ivf

Ja Taysissa näin:
10/21 lähete lahjasoluhoitoihin
10/21 ensikäynti peruutusaika
10/21 lahjasoluneuvonta yksityisellä ja
10/21 ensimmäinen inseminaatio
4/21 päätös ivf:stä
5/21 ivf + siirto

Meillä aikataulu on ollut HUSilla seuraavanlainen:

Saatiin lähete elokuussa.
Ensikäynti lokakuun lopussa, jolloin meidän ohjattiin välissä psykologille elämäntilanteen vuoksi (ei parisuhteeseen liittyvää). Sitä sit piti odottaa lähes 3kk et päästiin psykologille. Psykologin jälkeen alle viikossa hoitosopparit ja ekat hoidot saatiin heti alkamaan. Eli aika paljon odottelua kunnes ei enää ollutkaan mitään odottelua 😅

Meillä oli syksyllä ivf Tilkassa ja nyt odotellaan siitä saadusta ainokaisesta alkiosta passia. Jos tämä ei tuota tulosta niin kohti seuraavaa ivf-kierrosta. Onko oletettava jonoaika siis noin 3 kk? Lasketaanko se siitä, kun ilmoittaa negatiivisesta raskaustestistä? Tai no toki eihän se kirjaimellista ole tuo 3 kk, mietin vaan ehtiikö kesätauko tulla meillä vastaan... Saattaa hyvinkin tulla, varsinkin jos siirtoon ei päästä tästä kierrosta vaan vasta seuraavasta eli tulos selviäisi vasta pitkästi maaliskuun puolella... Muistatteko aiemmista vuosista, milloin kesätauko on ollut?

Meillä oli syksyllä ivf Tilkassa ja nyt odotellaan siitä saadusta ainokaisesta alkiosta passia. Jos tämä ei tuota tulosta niin kohti seuraavaa ivf-kierrosta. Onko oletettava jonoaika siis noin 3 kk? Lasketaanko se siitä, kun ilmoittaa negatiivisesta raskaustestistä? Tai no toki eihän se kirjaimellista ole tuo 3 kk, mietin vaan ehtiikö kesätauko tulla meillä vastaan... Saattaa hyvinkin tulla, varsinkin jos siirtoon ei päästä tästä kierrosta vaan vasta seuraavasta eli tulos selviäisi vasta pitkästi maaliskuun puolella... Muistatteko aiemmista vuosista, milloin kesätauko on ollut?
Kolmen kuukauden jonotusajan jälkeen voi ilmoittautua hoitoon ja sitten katsotaan mahtuuko. Eikö kesätauko ole alkanut juhannuksesta?
Oliko teillä enemmän kuin yksi välikierto punktion jälkeen ennen kuin pääsee pas.iin?

Kolmen kuukauden jonotusajan jälkeen voi ilmoittautua hoitoon ja sitten katsotaan mahtuuko. Eikö kesätauko ole alkanut juhannuksesta?
Oliko teillä enemmän kuin yksi välikierto punktion jälkeen ennen kuin pääsee pas.iin?
Joo kaksi. Eka välikierto oli sen takia, että kohdussa oli punktiossa ja sitä ennen nesteilyn eli tuoresiirtoa ei voitu tehdä. Sitten jouluna ei mahduttu hoitoon, joten siitä tuli toinen välikierto. Nyt sanoivat, että tosi paljon on tunkua ja pulaa ajoista. Ymmärsin että tunkua just jo sovittuihin hoitoihin.

Olemme vasta alkuvaiheessa mutta ainakin lähetteen hyväksyntä tuli vuorokaudessa (yksityinen teki lähetteen viime viikolla, tutkimukset tehty yksityisellä). Kuinka kauan saitte odottaa lähetteen hyväksynnästä ennen kuin HUSista otettiin yhteyttä?

Jos jollain on kokemusta IVFstä yksityisellä jonon aikana kuulen mielelläni 🙏 Onko ollut käytännön haasteita, mitä HUS on ollut mieltä jne. Toki odottaminen kaikilla perseestä mutta mulla kello tikittää kauheasti surkean AMH-arvon ja heikossa kunnossa olevien munasarjojen takia vaikka olen 32v, yksityinen meinas että olisi hyvä päästä tosihommiin ennen kesää.

Olemme vasta alkuvaiheessa mutta ainakin lähetteen hyväksyntä tuli vuorokaudessa (yksityinen teki lähetteen viime viikolla, tutkimukset tehty yksityisellä). Kuinka kauan saitte odottaa lähetteen hyväksynnästä ennen kuin HUSista otettiin yhteyttä?

Jos jollain on kokemusta IVFstä yksityisellä jonon aikana kuulen mielelläni 🙏 Onko ollut käytännön haasteita, mitä HUS on ollut mieltä jne. Toki odottaminen kaikilla perseestä mutta mulla kello tikittää kauheasti surkean AMH-arvon ja heikossa kunnossa olevien munasarjojen takia vaikka olen 32v, yksityinen meinas että olisi hyvä päästä tosihommiin ennen kesää.
Itse olen nyt odottanut kaksi viikkoa lähetteen hyväksymisestä, että tulisi jotain tietoa. Soittelen viimeistään ensi viikolla perään. Kiinnostaisi myös tietää, kauanko muut ovat odottaneet.

Mekin Hussissa. TK:sta lähete 20 pvä (käytiin 9 pvä), lähete hyväksytty 21 pvä ja Maisaan kirje (ja käsky labroihin) 23 pvä. Eli tosi nopeaan mun mielestä. Mulla ei tosiaan ollut AMH-arvoa koskaan otettu, niin pyysivät sen +simppa-analyysin sekä toki infektionäytteet. En tiedä kauanko menee jos labrat on otettu. Luulen että huomioivat AMH-arvon kuitenkin.

Syksyllä haettiin lähete yksityiseltä, hyväksyttiin päivässä HUSissa. Parin viikon sisään tuli kirjeet postilaatikkoon, joissa pyydettiin perusverikokeet molemmista + miehen simppanäyte. Ensikäynti oli 2kk päästä lähetteen hyväksymisestä.

Hei, ajattelin tulla kertomaan oman kokemuksen, kun selkeästi on vaihtelevuutta tuossa HUSin jonossa.
Hakeuduin itsellisenä tk-lääkärille elokuun lopussa -24, joka laittoi lähetteen HUSiin. Lähete hyväksyttiin HUSissa noin kuukaudessa (välissä tuli pyyntö lähetteen täydentämiseen). Hyväksymisestä meni noin pari viikkoa, kun tuli kirje, jossa pyydettiin käymään labrassa AMH-verikokeissa ja kerrottiin 12 kk jonosta ensikäynnille. Labroissa kävin heti eli syyskuun lopussa. Mitään ei ole HUSista kuulunut sen jälkeen (Maisasta katsoin, että marraskuun puolivälissä Tilkan lääkäri on todennut verikokeiden olevan kunnossa).

Tätä ketjua lueskelin syksyllä ja olin jotenkin luottavainen, että jospa pääsisin ennen joulua ensikäynnille, mutta kun mitään ei kuulunut, niin joulukuun alussa hakeuduin yksityiselle. Oon edelleen HUSin jonossa, koska lahjasoluneuvonnan antanut psykologi sanoi, että kannattaa pysyä siinä, jos taloudellisesti ei ole mahdollista tehdä hoitoja yksityisellä puolella ns. loputtomiin. Yksityisellä asiat on toki edennyt nopeasti ja hartaasti toivon, että seuraavassa kierrossa tehtävä ensimmäinen inssi tuottaisi toivotun tuloksen 🙏🏻😌

Hei, ajattelin tulla kertomaan oman kokemuksen, kun selkeästi on vaihtelevuutta tuossa HUSin jonossa.
Hakeuduin itsellisenä tk-lääkärille elokuun lopussa -24, joka laittoi lähetteen HUSiin. Lähete hyväksyttiin HUSissa noin kuukaudessa (välissä tuli pyyntö lähetteen täydentämiseen). Hyväksymisestä meni noin pari viikkoa, kun tuli kirje, jossa pyydettiin käymään labrassa AMH-verikokeissa ja kerrottiin 12 kk jonosta ensikäynnille. Labroissa kävin heti eli syyskuun lopussa. Mitään ei ole HUSista kuulunut sen jälkeen (Maisasta katsoin, että marraskuun puolivälissä Tilkan lääkäri on todennut verikokeiden olevan kunnossa).

Tätä ketjua lueskelin syksyllä ja olin jotenkin luottavainen, että jospa pääsisin ennen joulua ensikäynnille, mutta kun mitään ei kuulunut, niin joulukuun alussa hakeuduin yksityiselle. Oon edelleen HUSin jonossa, koska lahjasoluneuvonnan antanut psykologi sanoi, että kannattaa pysyä siinä, jos taloudellisesti ei ole mahdollista tehdä hoitoja yksityisellä puolella ns. loputtomiin. Yksityisellä asiat on toki edennyt nopeasti ja hartaasti toivon, että seuraavassa kierrossa tehtävä ensimmäinen inssi tuottaisi toivotun tuloksen 🙏🏻😌
On kyllä aika hurjaa jos HUSin jonot on noin paljon kasvaneet, että ensikäynnillekin täytyy odottaa 12kk. Voisiko olla, että käytäntö on jotenkin erilainen itseellisillä? Me olemme heteropari ja vaadittiin 12kk yritystä kotona ennen kuin lähetettä edes hyväksytään. Sitten kun oli se 12kk täynnä, niin hyväksyttiin heti ja ensikäyntikin tuli siihen 2kk sisään. En oikein mitään muuta keksi, kun ollaan lähetteetkin haettu samoihin aikoihin, eli elo-syyskuussa 2024.

Todella hurjia eroja 😲 Tietääkö HUS Lisbet87 että olet yksityisellä jonon aikana, onko "sallittua"?
Ness, kuinka pitkään joudutte odottamaan nyt kun ensikäynti on takana?

Mietin tuota samaa mitä Ness, että voi hyvinkin johtua siitä, että olen itsellisenä liikenteessä ja siten ei varsinaisesti mitään lääketieteellistä syytä lapsettomuuteen. Tosin nyt yksityisen tutkimuksissa selvisi, että en välttämättä raskautuisi ilman lääkkeellistä apua, joten sikäli olen iloinen, että se selvisi jo tässä vaiheessa.

Mietin myös, että voisiko tämä jonotilanne omalla kohdalla johtua siitä, että iän puolesta on vielä pari vuotta ns. peliaikaa ennen kun julkisen puolen "ovet sulkeutuvat" ja esim. AMH-arvoni on ikäiseni tasolla eli ehkä HUSin näkemys on, että minun tapauksessa hyvinkin voisi odottaa sen 12 kk ensikäynnille, vaikka jostain ymmärsin, että jono etenee lähetteiden saapumisjärjestyksessä.

Lahjasoluneuvonnan antanut psykologi työskentelee myös HUSissa ja häneltä kysyin, että pitäisikö minun ilmoittaa HUSille, että olen yksityisellä hoidoissa, niin hän sanoi, että parempi etten ilmoita, koska jos oma taloudellinen tilanne ei anna periksi toteuttaa esimerkiksi useampaa inseminaatioita saatikka IVF:ää yksityisellä, niin ei kannata jättäytyä HUSin jonosta pois. Ja mikäli jossain vaiheessa siirryn HUSille hoitoihin, niin yksityisellä tehdyt tutkimukset ja hoidot otetaan huomioon eli jos en vaikka inseminaatioilla raskautuisi ja yrityskertoja olisi useampi yksityisellä, niin kaiketi HUSilla pääsisin suoraan IVF jonoon/hoitoihin.

Itsellisten pidempi jonotusaika voi johtua lahjasiittiöiden huonosta saatavuudesta. Lahjasolupuolella on pidemmät jonot kuin normipuolella. Naispareilla menee varmaan samalla tavalla.

Todella hurjia eroja 😲 Tietääkö HUS Lisbet87 että olet yksityisellä jonon aikana, onko "sallittua"?
Ness, kuinka pitkään joudutte odottamaan nyt kun ensikäynti on takana?
Meillä on vähän ehkä pidempi polku, kun on löytynyt miehestä vikaa, niin ollaan sitä tutkittu nyt ensikäynnistä asti, eli reilu pari kuukautta. Täytyi siis ottaa siemennestenäytekontrolli, jossa täytyy olla ekaan näytteeseen 3kk väliä, kivesultra ja nyt viimeisenä mies sai lähetteen laajempiin verikokeisiin, jossa tutkitaan hormoniarvoja. Eli meillä on ollut useita eri kokeita, sitten välissä aina lääkärin puhelu tuloksista ja sitten taas tutkitaan lisää.. seuraava puhelu tulossa viikon päästä. Toivotaan, että tuon jälkeen päästäisiin vihdoin sinne suunnittelukäynnille.

Mutta jos mitään syytä ei löydy, eli diagnoosina selittämätön lapsettomuus, niin suunnitteluun pääsee piankin, n. 1kk päästä ensikäynnistä. Näin yhdellä ystävälläni joka kävi ensikäynnillä about samaan aikaan kuin minä, syksyllä 2024.

Takaisin