Huolet/pelot

lucky87

Päivystävä dosentti
Juu Elikkäs tämmöinen keskustelun aihe. aattelin että pelkoja ja huolia on jokaisella jotakin liittyen raskauteen, synnytykseen ja syntymän jälkeiseen elämään ni täällä voisi niitä sitten yhdessä tarkemmin pohtia.
 
Mulla on nyt alkanut mielessä pyörimään enemmän. Siis on jo yrittämisen aikana pyörinyt paljon mielessä...mutta nyt konkretisoitu tällainen asia kun raha ja sen riittävyys. Lienee meille kaikille yks huolenaihe jokapäiväisessä elämässä. :D

Mut mulla on vakityö hoitoalalla. Tienaan ihan kohtuullisesti kuukaudessa (normaali tuloinen), mutta nyt jo tahtoo tehdä tiukkaa kun pakolliset menot on niin suuret. Töitä tehnyt nyt 1/2011 saakka yhtäjaksoisesti, joten tuet ja äitiysraha on täysi. Mies ajelee rekkaa ja tienaa suurinpiirtein saman verran kuin minä kk. En tiedä nouseeko sillä palkka vähän jos työnkuva hieman laajenee. Meillä on asuntolaina joka maksetaan puoliksi, kummallakin omat autot joiden kustannuksista huolehdimme itse. Meillä ei ole yhteisiä rahoja vaan kaikki maksetaan jotakuinkin puoliksi. Huoleni lähinnä kohdistuu siihen kun jään äitiyslomalle ja kun siirryn äitiysrahalle. Tippuu myös tulot. Mutta menothan pysyy samana. Saako esim. Lainassa helpotusta tämän äitiysloman ja hoitovapaan ajan vai onko maksettava täys summa vaikka tilanne hetkellisesti muuttuukin. Autoa Tartteisin kun ukko on viikon toisella paikkakunnalla töissä. Mutta olen ajatellut että voisin auton laittaa kesäksi seisontaan. Ainakin äippäloman ajaksi ja syksyksi. Asun sen verran kaupan läheisyydessä että pikku ruoka ostokset voisi hakea jalan. Ja isommat sitten ukon kanssa kun on kotona ni kaupungista. Ukon auto on kyllä rekisteröity vain kahdelle että sillä emme tule pärjäämään. En tiedä onko sitten edessä yhteisen diesel auton osto jolla sitten ukko ajelee myös työ matkat. Ja sitten kun työt taas jatkuu joudun niillä viikoilla kävelee hoitoon ja töihin kovallakin pakkasella kun ukko on töissä. Miten teillä muilla? Onko kokemusta omakotitalon maksuista ja hoitovapaalla/äippä lomalla olosta? Miten olette pärjänneet rahallisesti?
 
Meillä ainakin (osuuspankki) sai asuntolainaan lyhennysvapaata (eli maksettiin vaan korkoja) periaatteessa omalla ilmoituksella kun syynä oli äitiysvapaa ja oltais saatu kerralla aika pitkäkin aika, mutta otettiin vaan sen ajaksi kun olin kotihoidontuella kotona. Äitiysrahalla pärjättiin vielä erittäin hyvin kun menotkin tippu kun töissä ei tarvinnut enää kulkea.

Tarkoitus on tehdä nytkin samoin ja pankista vakuutettiin että onnistuu niin jatkossakin (vaikka juuri oltiin lyhennysvapaalla kun osuuspankki sitä keväällä tarjos ihan muuten vaan - tehtiin kaikenlaisia pieniä hankintoja uuteen taloon silloin). Ja kun syynä oli äitiysvapaa, niin lyhennysvapaan aloituskulut oli pienemmät kuin muuten olisivat olleet. (Käsittääkseni jossain on säädettykin, että työttömyys, lapsen saanti ja tällaiset pitäisi oikeuttaa tällaisiin muutoksiin kaikissa pankeissa, mutta siitä en mene nyt vannomaan.) Mutta siis ainakin osuuspankissa olivat erittäin joustavia tässä. :) (Tulen sitten manaamaan jos tilanne onkin eri kun laitetaan sitten joskus pankkiin asiasta viestiä.)

Mutta sinänsä raha-asiat huolettavat, että sitten kun palaan töihin onkin kaksi lasta joista pitää hoitomaksuja maksaa jne. joten rahaa kuluu enemmän ja meidän tuo asuntolaina on kuitenkin aika iso. Tosin tiedän aina tiukan paikan tullen isäni auttavan, joten aika luottavainen voin olla tilanteeseen.
 
Kiitos kokemuksesta. :D eli siis uskaltaa käydä kysymässä ainaski pankista. Juu munki isä on kyllä auttavainen (liiankin). Ainaki voi auton laittaa tosiaan kesäksi seisontaan ja sit ku syksyllä poika lähtee eskariin niin oonki äippälomalla vielä eikä sinne oo ku kilsan matka joten menee ihan vaunu lenkistä tuo :D tämä raskaus sattu kyllä just nappiin. Ei tartte poikaa kuskata hoitoon ja huolehtia kuka kuskailee mihinkin. :D autoa saan tahi ainaski kyytiä pummata vanhemmilta ku ukko töissä kun sitten loppu raskaudessa en kyllä lähe jalkasi kauppaan.
 
Täällä meneillään 5+1 ja raskaus ollut tiedossa 2pv, ihan kamalaa ollut vaikka näinkin lyhyt aika kun pelottaa niin hullun lailla keskenmeno tai muu vastaava, ehditty ollaan jo iloitsemaan tietysti mutta niin kamala huoli painaa.. Millä sitä saisi itsensä rauhoitettua ennenkuin kriittinen aika ollaan ohitettu :/
 
Koita keksiä itsellesi tekemistä mahdollisimman paljon :) Puuhastele juttuja, joissa tarvii miettiä ja sitä kautta pakolla viet ajatukset muihin juttuihin :)
Mulla myös on kova km-pelko, mutta onneksi tuo meidän taapero ja joulun valmistelu pitää kiireisenä ja ajatukset muualla suurimman osan päivästä :)
 
Evimäk - Mua ainakin rauhoittaa se että meen ens viikolla varhaisultraan yksityiselle ja näen siten onko siellä se mikä pitää :) Oon 6+4 ja puoltoista viikkoo joka päivä pelänny keskenmenoa ja lukenut vaikka mitä tuulimuna yms keskusteluja netistä. :D netti on hyvä, mutta myös huono. !!
 
Ei missään nimessä kannata lukea nettipalstoja liikaa! Just niiden ansiosta mun ekan raskauden eka kolmannes oli yhtä huolta ja murhetta, kun joka oiretta luulin km-oireeksi x(

Edit.
Mutta tosiaan ultrassa kannattaa yksityisellä myös käydä, silloin ainakin saa tietää, että siellä oikeasti jotain on :)
 
Oioi haluan heti varhaisultraan, niin kova huoli kun äidillä ensimmäinen mennyt kesken rv 12 ja tuli nyt aivan ylläriraskaus tämä ja vielä ensimmäinen, ja päällimmäisenä vaan mielessä pyörii kaikki hirveet skenaariot että menis jotenkin geeneissä! Ja kaikkea kanssa kuvittelen km-oireiksi kokoajan tarkistelemassa ettei vaan oo vuoto alkanut:D
 
Sitä mä yritän itselleni jankata :D Minkä hintaisia suurinpiirtein on yksityisellä ultrat? Haluan heti!
 
Kiitos hyvä tietää:) Helpottais kyllä oloa kummasti, odottaminen kun ei oikein kuulu suurimpiin hyveisiini:happy: Eipä se kai tässä tilassa kenelläkään:)
 
Vaihtelee kyllä paikkakunnittain ihan hirveesti! Kannattaa soittaa ja kysyä. Terveystalolla täällä Jkl oli n. 250e :S mutta sain vinkin pikku yksityisyrittäjästä jolla ilmeisesti "vain" n. 130e. Olin jo menossa siis toiseen paikkaan missä n.200e :D Mutta mielenrauha on saatava näköjään!:D
 
On se kyllä juu kun ei meinaa pää kestää vaikka vasta kaksi päivää menny tiedon kanssa ja nyt jo ihan sekasin :D Vaikkei kolmen testin jälkeenkään meinaa vielä edes uskoo todeksi
 
Mä en Kangasalla saanut edes aikaa neuvolaan tälle vuodelle! Sanoivat vaan että jos testi näyttää plussaa niin sitä se sitten on ei ressiä.. Mutta helpommin sanottu kun tehty!
 
Minäkään en oo menossa varhaisultraan yksityiselle. En halua lisätä sun huolta EviMäk, mutta voi se mennä kesken, vaikka ultrassa kaikki olisikin nyt ok :sad001 Mulla on neuvola itsellä 11.1 ja viikkoja sillon 9+1. Sillon pääsen ultraan, koska mun neuvolantäti on myös opiskellut ultrauksen ja varmasti tarkastaa vauvan koon ja LAn :) Jos ennen sitä kesken menee, niin se menisi, vaikka sitä miten ultraisi, näin minä ajattelen ja se mun oloa helpottaa paljon. :)
 
Voihan tietysti vaikka sitä kuinka ultraisia kaikenaikaa niinkun mieli tekisi:D Testejäkin tekisi mieli tehdä aamuin illoin varmistukseksi että onko vieläkin raskaana :D Mutta eiköhän tää tästä, menee niinkun kuuluukin:)
 
Mulla esikoista odottaessa helpotti se, kun tämä samainen neuvolantäti sanoi, että kaikkeen ei voi vaikuttaa raskauden aikana vaikka miten haluaisi. Puhuttiin juuri mun kovasta km-pelosta. Toki minä oon tosi realisti ylipäätään kaikessa ja siksi tuo lause helpotti mua ihan älyttömästi. Se että joku mulle sanoi, etten minä pysty vaikuttamaan 100% siihen jatkuuko raskaus, sai mut tajuamaan sen, että nyt nautitaan tästä kun siihen mahdollisuus on :)
 
Takaisin
Top