Huhtikuuta huitelee

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mammax
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se on kyllä totta mitä Sadepilvi sanoi, että elämässä on vähän tärkeämpiäkin asioita kun kilot! Ei ole ollut oma ulkonäkö ihan ykkösasia viime aikoina. :-D
Suurin syy siihen, että haluan päästä kiloista eroon on taloudellinen! Kaappi on TÄYNNÄ kivoja vaatteita ajalta ennen raskautta, eikä niihin ole toivoakaan mahtua! (Syynä sekä ne 3 raskauskiloa että ne kilot jo ennen raskautta...) Eikä todellakaan kiinnosta lähteä ostamaan vaatteita, kun oletan että jossain vaiheessa kuitenkin tulee laihduttua. Tai ehkä se on toiveajattelua. ;)
Sen verran olen shoppailemassa käynyt, että ostin yhdet farkut itselleni (on muuten 2 vai peräti 3 kokoa suuremmat kun "normaalit") ihan vaan sen takia, että olin totaalisen kyllästynyt kulkemaan mammahousuissa. Ja imetyspaitoja oon toki hommannut kanssa elämää helpottamaan. Mutta aika vähillä vaatteilla nyt mennään... Ei tarvi kuvitellakaan lähtevänsä baariin, kun ei ole mitään päälle laitettavaa.
Varpaan kynsiä meillä on leikattu kerran, eikä ainakaan vielä ole tarvetta toiselle kerralle. Sormista sen sijaan pitäs leikata useamminkin, aina unohtuu ja sit tyttö raapii itseään. Varmaan se 2 kertaa olis parempi kun tää 1 kerta viikossa.

Noista rokotuksen oireista.. Meille annettiin ohjeeksi ostaa kipulääkettä valmiiksi, mutta annetaan vain jos tarvii. Koko illan mittailin kuumetta, mutta ei se noussut merkittävästi eikä poika ollut kovin ärtyinenkään. Yöllä heräsin kummaan vikinään ja mittasin kuumeen otsasta: 41,5 astetta!!! Herranjumala kun pelästyin! Onneksi korvasta tuli useampaan kertaan "vain" 39 astetta.. Supolla laski ja poika nukkui loppuyön ihan hyvin. Ja aamulla ei ollut enää millänsäkään.

Osaako esim. Kressida sanoa tuosta kofeiinin vaikutuksesta lapseen? Kuinka se vaikuttaa maitoon/vähenee ja onko siitä lapselle harmia? Muutaman pienen kupin kahvia juon päivässä, mutta ollaan mummulaan menossa ja siellä kovasti paheksutaan asiaa.. Eli tarvitsisin kättä pidempää faktaa turvaksi :)  Kaipa se olisi kiellettyjen listalla jos siitä oikeasti olisi haittaa?!! Onkos kokemuksia?

Joo buranaakin oli tullut nestemäisenä mutta farmaseutti sano että mieluummin panadolia kun on maha ystävällisempi näin pienille ihmisille. Sitä mie kävin tänään hakemassa neuvolan jälkeen
Kauheeta huutoa tuli kun rokotteita tuikkivat. emoticon Laitoinkin enemmän tonne neukku osastolle. Kovasti tyttö kasvanut, joten ei ihme että vaatteet "kutistuu". emoticon

En oo vähään aikaan "kerenny" tänne lukemaan muiden kuulumisia ja kertomaan omista. Me tässä "kenguruillaan" tietokoneella. Poika on mun paidan sisässä pää kaula-aukosta ulkona ilman bodya. :) Kovasti tuhisee ja tohisee. kädet heiluu ja jalat vispaa ku pitäs päästä lentoo. Paita vaan esteenä. 

Meillä oli viime yö ensimmäistä kertaa sellanen, että aamulla sängystä kömpiki haamu eikä minä. Jotenki poika valvotti sillä tohinalla ja ärinällä vaikkei hereillä ollutkaa. ei suostunu syömään ku kerran koko yön aikana ja mönki vaa muhun kiinni koko aika raapimaan ja potkimaan. Aamulla sitte hymyilyttiku herättiin. 

Elämä sujuu nykyään muutenkin paremmin. Rytmit ja rutiinit on saatu omiin uomiin, sellasta epäsäännöllisen säännöllistä arkea. Mies on muutaman kuukauden työttömyysjakson jälkeen saanu töitä ja mulla siten "omaa aikaa", saan olla vauvan kanssa yksin kotona. Sitä mun pääkoppa tarttee. Luin vauvalle eilen kirjaa, sellasta vauvakirjaa ni johan lähti jalat ja kädet viuhtomaan! :) tais tykätä. Selvästi on kans alkanu olemaan äitin perään poika. Niillä taitaa tässä 3kk:n kiepakoilla olla se sellanen vaihe ku ne hoksaa et se ei ookkaan äitissä kiinni. Että molemmat ollaan eri tyyppejä, sen takia kai niillä on se itkukausi tässä ja monesti vaan äiti/äitin tissi saa ne hiljaseks ja rauhottumaan. Meillä sitä on selkeesti havaittavissa. Vaikka isä on ollu hoitamisessa mukana niin paljon ku kotona on ollu. 

Ihanaa ku kevättä on ilmassa! Aurinko paistaa ja tekis niin mieli työntää sormet tohon takapihan multaan ja istuttaa sinne kaikkea, ja saksia noi puut...siihen asti pitääki nauttia olosta, keitellä kahvia pitkin päivää, vaunuilla tai vaan istua kotona vauvan kanssa jos siltä tuntuu. Me meinataan korkata kevään kahvilavierailut huomenna, masennuksesta toipumisen ja kevään etenemisen kunniaksi! :)

Ihanan ihanaa vauva-huhtikuuta kaikille! (tais tosiaan olla aika lailla vuosi sitte ku rupesin 4 vuoden "yrittämisen" jälkeen odottamaan tuota aarretta!)

Mammax, kofeiinista... Kun on tutkittu kofeiinin siirtymistä rintamaitoon, niin on huomattu että siinä on suuria eroja äitien välillä. Myös vauvojen välillä on eroja siinä, kuinka herkästi he kofeiiniin reagoivat. Useimmat äidit voivat ihan rauhassa juoda kupillisen, pari tai kolmekin päivässä eikä vauva saa mitään oireita. Kofeiinin määrä on maidossa kuitenkin hyvin pieni. Suurimmillaan se on n. 60 minuuttia kahvin juomisen jälkeen. 

Suuret määrät kahvia voivat kuitenkin olla ongelma, koska mitä nuorempi vauva sitä hitaammin hänen elimistönsä hajoittaa kahvia. Vastasyntyneellä menee 80 tuntia sen määrän hajoittamiseen mihin kuusikuisella enää jokunen tunti. Pienellä vauvalla on siis vaarana, että jos äiti juo paljon kahvia, vauvan elimistö ei ehdi siitä eroon ja sitä kertyy ja sitten alkaakin tulla oireita.

Oireita voivat olla hermostolliset oireet: itkuisuus, hermostuneisuus, myös ummetus...

Kahvi vähentää raudan imeytymistä ravinnosta. Ehkä siitä syystä tai jollain toisella samansukuisella mekanismilla kahvi vähentää myös raudan määrää äidinmaidossa. On tutkittu, että runsaasti (yli kolme kuppia päivässä) kahvia juovien äitien maidossa oli kolmannes vähemmän rautaa kuin ei ollenkaan kahvia juovien äitien maidossa. 

Itse juon kahvia hyvällä halulla, on se vain niin ihanaa... mutta yleensä vain yhden ja korkeintaann kaksi kuppia päivässä. Yhden kerran join kolmekin kun kyläiltiin kovasti ;-) 

Ehkä voisit sanoa niille sukulaisille, että juot neuvolan ohjeiden mukaan korkeintaan xx kupillista päivässä "etkä ihan sitäkään varmuuden vuoksi" niin heistä tuntuisi että otat heidän huolensa vakavasti ;-)

Oho! emoticon mulla on menny sellaset 6 kuppia kahvia keskimäärin päivässä, nyt ku tälleen äkkiä laskin. Pitäsköhän harkita vähentämistä? Toisaalta oon kyllä jo hiljakseen alottanu dietin uuteen uskoon saamista, hitaasti mutta varmasti. Synnytyksen jälkeen ruokavalio on koostunu suurimmaks osaks karkista/herkuista ja kahvista. Ei Ayden kyllä oo millään lailla oireillu, kakka kulkee, itkee jos on joku hätä ja muuten naureskelee. ehkä se on yks niistä jotka äitin kahvinkittausta kestää.

Mulla menee 2 kuppia kahvia päivässä (tai joskus 3), mutta koska nuo on enemmänkin tollasia mukillisia, vastaa se 4 kuppia päivässä. Eikä meidän likka oo ainakaan millään tavalla reagoinut, joten en oo jaksanut aiheesta stressata ollenkaan.

Mullakin pari "tuopillista" kahvia päivässä...hmm...lopetin kahvin juonnin jo ennen raskautta kun alkoi niin närästää ja siirryin teehen mutta nyt ei lähe taas päivä ollenkaan käyntiin ilman paria isoa kuppia ..sit ehkä päivälläkin jos on kahviseuraaa tai pitää poikaa imettää kahvilassa..pitänee vähän vähentää :)

Hyvin taas neuvoloitten ohjeissa eroja..mulle sanottiin että "varuulta" ei kannata särkylääkettä rokotusten jälkeen antaa eikä edes pikku kuumeeseen jos on tyytyväisen oloinen, vaan  jos on selkeesti kipeän olonen. Enkä antanutkaan kuin sillon yöllä yhden supon (roopen painon mukaan ois 1½ pitäny antaa mut 1 riitti hyvin ja tehos tosi nopeesti) kun oli niin kovin kipeä mutta ei kuumetta nostanut. Ei tää päivä lähteny taas käyntiin sit ollenkaan vaikka nukuttiin 11 aamulla sen jälkeen eikä kuin ehkä tunti mennyt siinä temppuillessa. Mies oli kuulemma heränny useamman kerran kitinään ja mä kysyin että enkö ollut herännyt ollenkaan niin sano vaan että kai oot ku se sit hiljeni ku tein jotain :D ihanaa kun tapahtuu niin automaattisesti kaikki että ei mitään tietoa että mitään koskaan ois tehnytkään. Että täydet sympatiat teille jotka joudutte joka yö tollaiseen ja pahempaan höykytykseen...kyllä itekkin käyttäisin mitä keinoja vaan että sais vähän paremmin nukuttua.

Tänään onkin sitten väsynyt poikakin..pitkään meni ennen kuin suostui nukahtamaan ja nyt on nukkunut jo pari tuntia kiltisti..hirveen herkän olonen vissiin niitten piikkien takia kun koirien temuaminen pistää itkettämään yms mitkä ei normaalisti vaikuta hänen uneen. Kokeiltiin myös suihkussa oloa ja hyvin meni! vähän tais jännää olla kun niin pisti jalat ja kädet heilumaan mutta en jaksanut ammetta täyttää.. ainut vaan kun en saa shampoolla pestyä tukkaa kun tulee niin liukas kaveri ja sitä pitää vähän shampoolla pestä kun sitä karstaa tulee muuten mutta näin väsyneen äidin pesukerraksi käy näköjään tämä suihkuttelukin.

Jahhas, se olis sitten lauantai iltana "vapaa" ilta =) Tyttö menee mummille hoitoon ja me lähetään pitkäastä aikaa katsastamaan Helsingin yöelämää.Ihanaa päästä kuuntelemaan jytä musaa täysillä ^^

Kiitos Kressida infosta! Ehkä juuri se huolen huomioon ottaminen voisi tepsiä.
Ja hyvä tietää tuo 60 minuuttia. Olenkin yleensä pumpannut ennen kahvin juontia varmuuden vuoksi.

Ihan kummallista (ei osaa mitään tehdä tai aloittaa), kun poika on nukkunut päikkäreitä jo yli 3 tuntia putkeen. Meillä ei ole sellaista tapahtunut sitten ekan kuukauden...

Ei himskutti, näyttää siltä, että kuukautiset alkaa! Vauvahan on vasta kaksi kuukautta ja rapiat päälle... Toivottavasti tämä tänään havaittu vuoto olisi joku väärä hälytys, aika monella olen kuullut olleen "valekuukautiset" joiden jälkeen sitten kuitenkin menee vielä useampi kuukausi ennenkuin ne oikeasti alkavat. Mutta yleensä ne ovat olleet vähän aiemmin, ehkä n. 7-9 viikkoa synnytyksestä. 

Esikoisen kanssa kuukautiset alkoivat 9 kk synnytyksen jälkeen. Mutta hän olikin sellainen rinnalla nautiskelija ja paljon syöjä, ei tullut pitkiä taukoja. Tämä nykyinen pirpana on ihan erilainen eikä oikein näytä tarvitsevan lohtu- tai hupi-imetyksiäkään. Syö vain nälkäänsä, ja pikaisesti. Mokoma! 

No, puoliso tässä juuri pari päivää sitten varovaisesti ilmaisi toiveen, että näin kävisi. On ehkäisy helpompaa kun on varmoja päiviä... ennen kuukautisten alkuahan ei koskaan voi yhtään tietää!

Mulla oli menkat joku 7 viikkoa synnytyksestä ( en kylläkään imettänyt kun noin kuukauden)

Kävinkin kirjoittelemassa tuonne unten maille juttuun päiväunivaikeuksista...tuntuu jotenkin olevan pää ihan sekasin kun en ees muista millon olisin nukkunut yli 3 tuntia putkeen...Mieskin on taas lähdössä huomenna töihin ja tulee ehkä jo tiistaina päiväks kotiin...

Mulla on mennyt jo monta vuotta 4-6 kupillista kahvia päivässä, töissä ollessa vielä enemmän. 

Ihan pelottaa mitä oireita meille tuleekaan noista rokotteista, mut onneks on suppoja jo hankittu varuilta

Sadepilvi kirjoitti:
Kressida, varmoja päiviä ei ole olemassakaan :)

Heh, no joo, varminta olisi ajatella, ettei niitä ole.... mutta onhan niitä kuitenkin, sitten kun kierto on säännöllinen, ja varsinkin jos osaa seurata kierron vaiheita muistakin merkeistä kuin kalenterista. Mutta niitä on paljon vähemmän kuin luulisi. 

Kressida: Niin, jos osaisi opetella lukemaan omaa kroppaansa, niin ehkä voisi luottaa varmoihinkin päiviin. Itse en kyllä ehkä siltikään uskaltaisi, ellei seuraava mukeltaja ole pikaisesti toiveissa :) emoticon 

Mullahan kaikkien päivien pitäis nyt olla "varmoja", kun alotin ne pilsut sitte emoticon . Harmitti vähän ruveta taas sekottaan kroppaa hormoneilla kun on siltä välttynyt jo monta vuotta, mutta muut vaihtoehdot tuntui vähän huonoilta. En tiedä voiko olla mahdollista, että keltarauhashormoni aiheuttaa migreeniä, mutta tosiaan sain pitkästä aikaa aurallisen migreenikohtauksen syötyäni viikon ajan minipillereitä. Edellinen kerta tais olla neljä vuotta sitten yhdistelmäpilsujen aikaan. Toivottavasti ei rupea toistumaan...

Mutta kyllähän minä jo olen miettinyt millon minä nämä pillerit lopetan ja ruvetaan pikkusisarusta suunnittelemaan :) emoticon Toinen lapsi kuitenkin toiveissa joskus. Eikä liian isoa ikäeroa haluaisi. Ei nyt ihan vielä kuitenkaan. Jos syksyllä lopettais niin sit Ellin pikkuveli syntyis kesällä 2012...eiks se ois aika hyvä ;-) ...siis jos heti tärppäis. Varmaan kuitenkaan ei, nimim. kokemusta on.

se onkin jännää nähä kuka on eka jolta tulee jatko-osa :)

Täällä on kyllä kauhee 3kk kriisi menossa. Vissiin aika monella sama. Maailma on niin kiintoisa ettei malta syödä eikä nukkua ja sehän on sit mukavaa.. kivaa on ku joku kokoajan vemputtaa tai juttelee ja leikkii..muuten sit kiukuttaakin. yöllä yhä onneks jaksanu nukkua--pitänee lähtee ystävääni googlea tutkimaan mikä avuksi ja ma soitella neuvolaan jos ei tilanne ala rauhottua.

Taitaa minullakin alkaa jo kuukautiset...! Ei ollut kyllä niitä ikävä! Poika täytti eilen mahtavat 4kk ja meillä mennään vain osittain omalla maidolla. Jännä ajatella noita "varmoja päiviä" ennen ja jälkeen raskauden. Vauvaa tehdessä niitä oli aivan liian harvoin ja mahdollisuudet osumaan tuntuivat olemattomilta, mutta on taas jotenkin toisinpäin :)

Kyllä mulla ainakin alko kuukautiset heti kuukausi synnytyksen jälkeen =) No problem with that ^^

Mut yhyy, pikkunen lähti just mummin matkaan Vantaalle..osaankohan nauttia vapaa illasta..en tiiä =( =D

Mukavaa vapaailtaa Salla88!

Me lähdemme huomenna heti aamusta kohti etelän mummolaa - matkaa n. 500 km. Siellä onkin sitten luvassa muutama vapaailta kun meille on keksitty tekemistä, että pääsevät olemaan keskenään pojan kanssa :) Onkin tosi mukava tavata vanhoja tuttuja! Paitsi, etten varmaan enää osaa muusta puhuakaan kuin lapsista...?

Pulmana onkin nyt, miten pukea lapsi automatkaa varten. Mennään asuntoautolla, mutta turvaistuimessahan tuon on oltava siinäkin. Ja istuimessa tulee aina niin kuuma... Ehkä laitan vain extraksi ohuen pipon, villasukat ja tumput ja päälle fleecepeiton ettei puhallus pääse vaivaamaan.

Heips, pitäisköhän päivitellä jotain :D

Mulla alkoi menkat viikko sitten, viikkoa vaille 3 kk synnytyksestä. Eipä kyllä ollut ikävä, jälkivuotoa kun kesti 7-8 vkoa niin olis piisannu sitä lajia pitkäksi aikaa...  Ja pirun vaiva kesti vielä pidempään kuin ennen raskautta, mulla on aina ollut n. 3-4 pv vuotoa ja nyt kesti 6 pv.

Me ollaan oltu jo keskiviikosta asti reissussa, ensin ajeltiin Oulusta Kemijärvelle Riinan isomummulaan, reippaat 300 km. Neiti nautiskeli täysin rinnoin isomummin hoidosta eikä itselläkään valittamista kaikkien herkkuruokien äärellä ;). Torstaina ajeltiin sitten Kuhmoon, reilut 400 km ja se tuntui ihan älyttömän pitkältä. Kerran pysähdyttiin ja kävin huoltsikalla syöttämässä ja vaihtamassa vaipan. Matkavarustuksena neitillä on yleensä teddy-pussi ja ohut puuvillapipo mutta tuon pysähdyksen aikana oltin pussukasta pois kun oli ihan hikinen, näyttää että nyt jo riittää kun on pipo ja vaikka harso päällä, auton lämpötilan kun pitää vaikka +20 asteessa.

Kuhmossa ollaan sitten oltu mun sukulaisissa, isi kävi mun veljen kanssa kaks päivää meidän mökillä joten olen ollut neitin kanssa kaksin mutta hoitajiahan kyllä riittää ;). Eilen käytiin mutkin Kajaanissa 100 km:n päässä hakemassa neitokaisen mummikin mukaan, tytsy sai sopivasti pitkät päikkärit vedeltyä samalla. Huomenna lähdetään pariksi päiväksi mökkeilemään, hiukan jännittää mutta ko. mökki on vähän parempaa tasoa ja on sähköt ja juokseva vesi joten eipä tuo paljoa poikkea normaalista talosta. Ainoa mikä on että ihmiset muistaa laittaa oven kiinni ettei veto käy pienelle.. Omalle mökille ei vielä huvittanut mennä kun meillä on normaali mökki ilman luksusta ;)

Nukkumisessa on menty aimo harppaus eteenpäin, kolme perättäistä yötä nukkui 9 tuntia putkeen ja yhtenä päivänä ekaa kertaa 4 tunnin ulkopäikkäritkin. Viime yönä heräsi kerran, tuntui ihan hassulta syöttää keskellä yötä. Ja oikeestaan nuo unet on olleet vielä pidemmät kun on nukkunut 21-06 ja syönnin ja vaipan vaihdon jälkeen ollaan vielä nukuttu vierekkäin tunnin tai kaksi. Melkoisen täyteläinen olo on rinnoissa ollut aamuisin :D

Minä nyt höpöttelin tänne kaikki, en jaksa erotella juttuja erilleen. :)

Takaisin