Huhtikuun vauva-arki

Aamutähti

Näppärä viestien naputtelija
Vanha ketju jälleen paisunut ihan omiin sfääreihinstä, joten jatketaanko arjen kuulumisia tänne? :)

Suurin osa vauvoista täyttää nyt huhtikuussa puoli vuotta! Ajatelkaa, siitä on jo tosiaan puoli vuotta, kun saimme sen tuhisevan nyytin kainaloomme ja kuinka paljon on vauvat noista päivistä jo kehittyneet. Tämä ensimmäinen vuosi on vaan niin jännää aikaa, että arki muuttaa muotoaan melkein jatkuvasti.

Meillä ei vieläkään liikuta eteenpäin, taaksepäin mennään välillä välillä kun nousee suorille käsille ja siitä laskeutuu niin vähän pakittaa. Ei sinänsä ole kiirekään. En tiedä, millä ilveellä saisin nuo esikoisen pikkutavarat pysymään poissa, ettei tämä pienempi niitä pistele suuhunsa. Tähän saakka olen vaihtelevalla menestyksellä yrittänyt esikoiselle painottaa, että pitäisi ko. esineet huoneessaan. Esikoisen aikaan ei ollut tämmöistä pelkoa kun eipä sitä itse omia pikkujuttujaan lattialle levitellyt :) Eiköhän tämäkin juttu jotenkin lutviudu, pitää vaikka kerätä väliaikaisesti pois, eikä antaa vauvan nuoleskella noita pikkuautoja ym. mistä voi irrota pieniä osia.

Minä elättelin toiveita pidemmistä aamuista nyt kun kelloja siirrettiin. Ja mitä vielä, nyt meillä herätään kuuden sijaan jo 5:30 tai hieman ennen. Että semmoista, päikkäreitä nukutaan nykyisin kolmet; ekat noin 8-9 sisällä, tokat noin 10-13 ulkona ja vikat 15-17 ulkona. Jos on menoja tms. niin tietenkin nämä jutut sitten elää sen mukaan. Yöunille laitetaan kahdeksan aikoihin, yksi ilta venytettiin yhdeksään ja silti herättiin 5:30. Päiväunista ei oikein voi nipistääkään parempien yöunien toivossa, kun sitten ollaan niin pahalla päällä, että oksat pois. Yöt on nukkunut aika hyvin ainakin toistaiseksi, yleensä pari kertaa syö yön aikana. Viime öinä on syönyt kolmesti vaikka tankkaakin ennen nukkumaanmenoa ihan kunnolla, olisiko tämä sitä 6kk tiheää imua sitten. Toivon ainakin niin :)
 
Muokattu viimeksi:
Voi harmi Aamutähti, ettei kellojen siirto auttanut. Jospa teillä pian helpottaa. Ainakin ihan kivan kuuloisesti teillä päiväunia nukutaan :)

Meillä on välillä melko sujuvaa arkea, mutta tämä on taas niitä huonoja päiviä kun mikään ei oikein suju. Koko yö oli tosi katkonainen kun poika huusi jotain. Aamupäivä oli itkuinen ja ensimmäiset välipäiväunet jäi pois. Taitaa maha olla ainakin osa ongelmaa kun imetyksen poisjäännistä alkanut ummetus vaivaa. Nyt poika meni ulos päiväunille niin eikös isä ollut eilen jättänyt itkuhälyttimen päälle, joten nyt siitä on akku tyhjä ja saa pitää ikkunaa auki eli sisällä on kylmä, eikä voi esim siivota, koska tyyppi ikkunan takana on ääniherkkä. Lisäksi miehen toimisto on taas levittäytynyt meidän olohuoneeseen, mikä sekin ärsyttää. Ja se, että haluaisin tehdä pääsiäisruokia itse, mutta nyt tuntuu, että juuri pysyy hereillä oksentamatta niin ei taida jaksaa. Mutta eiköhän huomenna koita taas se parempi arki :)
 
meillä alettiin ryömimään pari päivää sitten! JES! :) poika täyttää puolivuotta 7 päivä. Hampaita ei oikein vielä näy. Ollaan keretty käydä kaikki tähän ikään "sallitut" ruoka-aineet jo läpi,ei tullu mitään allergia-oireita mistään. Terveenä ollaan oltu myös, mitä nyt rokotteesta nousi pieni lämpö pariksi päivää. Poika on oikeestaan koko ajan todella tyytyväinen,nauraa ja höpöttää jatkuvasti, ei vierasta ihmisiä ollenkaan :) Vois sanoa että on kahden käden sormilla laskettavissa meidän huonot päivät sen jälkeen kun niistä alun mahavaivoista selvittiin ! Ensviikolla aloitetaan vieroituskorvike, jospa sen kans ei tarvis alkaa taisteleen ja hakemaan mahalle sopivaa korviketta. Yöt nukutaan pääsääntöisesti aamuun asti, joskus tulee semmoisia öitä että pitää maitoa antaa. Päikkyjä nukutaan 2- 4 kertaan, riippuu päivästä. :) Hyvät pääsiäiset teille! :)
 
Täällä poika on pian 5 kk. vanha.
Yli kk ajan hän on kääntynyt selältä mahalle eikä juuri viihdy enää selällä leikkimatolla,
muuta kuin hetken. Nyt 5 kk ikäisenä hän on kääntynyt muutaman kerran myös mahalta selälle
ja on alkanut liikkummaan vähän muutoinkin sivuun ja taaksepäin ja vähän saattaa eteenpäinkin mennä.
Tänään hän itse veti itsensä istumaan rattaissa.
Tähän asti hän ollut rattaissa joko makuulla tai vain vähän yläviistossa
(ei siis täysistuvassa asennossa).
 
Meidän hieno päiväunirytmi on nykyään muisto vain.. :eek: sellanen 30-60 minuuttia kerrallaan 2-3 kertaa päivässä, EHKÄ.
 
On se vaan kumma miten joka yö on ihan erilainen... Ei oo kohta samanlaista tosiaan. Viime yönä poitsu heräs kitisemään tuttia kerran. Ja tottakai kun kello ois soinu 20min myöhemmin ni jäbä herää klo 5:20 huhuilemaan että ois sköndät pöksyssä... :happy:

Katottiin eilen että paljon poitsu painais ja alkaa lähennellä 10 kiloa, eli vaaka näytti noin 9.8kg. :eek: Aika hurjaa sinällään ku serkun vuotta vanhempi poika painaa vaan vajaa 3kg enemmän.

Lauantaina aletaan antaa kakkos maitoa niinku neuvolassa suosittelivat eli viikon ajan 50/50. 11. päivä jäbä täyttää 6kk. Näin se aika vaan menee... Kohta nää naperot menee jo kouluun! :p Niin nopeesti on kyllä aika menny ettei tosikaan.

Ja vielä lopuks, kiitos MAM ja pimeessä hohtavat tutit! Eipä tarvii koko pinnistä koluta läpi tutin löytääkseen. :grin
 
Jeih, netti toimii... ainakin toistaseksi.

Meillä nyt istutaan tuetta, toki oon siinä selän takana valppaana, ettei kopsahtele pää. Eteenpäin kaatuu useimmiten, konttausasentoon :D Ei kauhealla ryminällä ryömi, raahautuu jotenkin eteenpäin... yleensä yrittää saada jostain kiinni ja vetää itteään eteenpäin :P

Yöt meillä nukutaan hyvin, nyt viimesin viikko kokonaisia öitä. Tosin ei niist viiden höpötyksistä pitäis valittaa, kuitenkin ollaan päästy tää vauva-aika helpolla öiden suhteen. Kaiken suhteen.

Meillä siirryttiin jo kakkosmaitoon, kun sitä on helpommin saatavilla ja neukkukin sanoi, et siitä vaan. Suht samaa tavaraa. Eikä siis tullut mitään oireiluja.

Oma olo on ihan järkky, nyt kun iski flunssakin päälle. Karpo virkayskii, muttei vaikuta saaneen tätä mun tautia.

Hyviä pääsiäisiä kaikille! Me ei olla lähdössä mihinkään, möllötetään himassa :) jospa sitä saisi tän räkätaudin paranneltua.
 
Meitin jäbä harrastaa tekoyskää.. On vissiin tajunnu että sillä saa huomioo. Ite ku tekoyskii ensin ni vastaus tulee aina, öh öh köh. :D Huvittavaa on kans miten aina tietää millon poitsu on saanu kakkaamisen hoidettua. Pari kertaa äkistää ja kun homma on done ni sillä menee sävärit tai puistatus tai mikä onkaan. :D
 
Sultti, meillä toi puistatus tulee aina hetki ennen tavaran toimitusta :D
 
Vastavirrassa, meillä sama juttu noiden päikkäreiden kans.

Meilläkin viihytään koko ajan enempi mahallaan ja yritetään jo ryömiä. Samoin tuo tekoyskä on opittu täälläkin. :D
 
Just kun pääsin tossa kirjottaa, et oon valppaana vahtimassa.. niin ei muuta ku eka muksahdus sitten tänään. Onnistu tippumaan sängyltä, en tiiä miten onnistu, mut kolahdus kuulu ja sit alkoi itku. Onneksi nyt vaikuttaa, et säikähdyksellä selvittiin ja pienellä mustelmalla... Pakkohan se oli kuitenkin neuvolaan soittaa ja kysyä, pitääkö lähtee johonkin tarkastukseen, mut ei muuta ku seurailua ja reagoida sit jos ilmenee jotain poikkeavaa.

Apua, tää on kyllä ihan järkkyy... kohta varmaan muksahtelee enempi ku lähtee kiipeilee ja muuta. Mut niin, meinasin laskea alleni, sen verta kaveri säikäytti. Mä varmaan hommaan semmonen leikkikehän tässä...
 
Nuo pikkuiset taitaa olla sellaisia, että moni tippuu jostain jossain kohtaa, mutta onneksi harvoin käy kuinkaan :)

Meilläkin on tekoyskää aina välillä. Alkuun ihmettelin, mutta sitten tajusin, että tyyppi tosiaan filmaa kympillä :)
 
Meillä oli tekoyskää parisen viikkoa sitten muttei tällä hetkellä. Olen ajatellut ostavani turvakypärän pojalle kun alkaa enemmän liikkumaan.
 
Oisko kellään ideoita tai vinkkejä suihkussa käymiseen? Käyn kahdestaan tytön kanssa suihkussa, ja tähän asti olen laskenut tytön odottamaan kylvetystukeen siksi aikaa että saan itseni pesastua äkkiä ja kuivattua äkkiä ennen kun otan tytön kuivaukseen. Nyt neiti kutenkin on alkanut punkemaan itseään hiukan jo pystyyn päin, vaikkei vielä pahasti. Tähän täytyis keksiä jotain muuta mihin tyttöä voin laskea ennen kuin tipahtaa kylvetystuesta lattialle. Ongelmana on se että isä ei aina ole vastaanottamassa tyttöä ennen omaa peseytymistäni eikä sitteriä voi ottaa pesuhuoneeseen.
 
Bumbo? Tai vauvauinnissahan käyttävät myös kaukaloa pyyhkeen ja/tai "pissasuojan" kanssa. Nyt ei vaan millään muistunut pissasuojuksen oikeaa nimeä päähän.. :D
 
Eldimar, mites ois vaihtopöydän alusta lattialla tai tyhjä amme? Ja sit on niitä muovisia istuimia, jotka pysyy paikallaan hyvin, mikähän niiden nimi oli...

EDIT: Bumbohan sen istuimen nimi oli. :)
 
Muokattu viimeksi:
Juu mullakin on kaukalo mukana pyyhkeellä suojattuna ja joku lelu että saa leikkiä sillä aikaa. Noita ikean muovisia syöttötuolejakin näkee joissakin paikoissa. :)
 
Flunssa loppu ku seinään perjantaina, mut sain sit ihanan hammassäryn siihen jatkoksi. Kyseessä siis hammas, joka mun piti hoitaa pojan synnyttyä, mut noh.. se jäi. On aika paha kammo, ja nyt koitan kärvistellä nää pyhät ja tiistaina sit jotain akuuttiaikaa kalastelemaan. Kakka.

Tosta muksahduksesta selvittiin pelkällä säikähdyksellä, mut oishan siinä voinut käydä huonostikin... en ees halua ajatella. Pitää miettiä sitä kypärää, ja valjaat hommaa ihan varmasti sitten ku kävellään (siis esim. kauppareissuilla). Luulen, et Karposta tulee just semmonen lapsi joka juoksee jokaisen mahdollisen auton alle. Näyttää olevan sen verran vilkas kaveri.

Tuol vanhas vauva-arki kakkosessa ku oli juttua kakkaamisesta, niin meillä on alettua kakkaamaan vähintään 2 kertaa päivä. Ja nyt muutenkin ku oon ollut näis oloissani (flunssa, etominen...) niin oon antanut kaupan soseita, tuo lihapuoli. Alkuun vähän tökki, mut nyt muutaman päivän jälkeen kyllä uppoaa tosi hyvin. Haju on kyllä niissäkin aivan hirvee... mut eipähän tartte keitellä kuvottavia aineksia.
 
Takaisin
Top