Huhtikuun raskauskuulumisia

Tinja79

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marraskuunmammat 2014
Helmimammat 2018
Aloitellaanko uusi perushöpötys-ketju huhtikuullekin? Kirjoitelkaa vaikka tarkemmin jaottelemattomia (-siis ettei muiden otsikoiden alle mene :) ) kuulumisia mitä raskauteen Tällä Hetkellä kuuluu.
 
Mä kaipasinkin tällaista ketjua ja kun en aiemmin löytänyt (en huomannut maaliskuussa), niin mietin, joko kaikki siirtyivät fb:n ryhmään kirjoittamaa.

Soittelin ja varasin tänään neuvola-ajan. Ensi viikon torstaina 10.4. mennään. Silloin on tasan 2kk keskenmenosta ja tämän raskauden viikot jotain väliltä 7-9. Toivottavasti päästäisiin ultraan pian selvittämään, missä mennään.

Oireita on pahoinvoinnin ja väsymyksen muodossa ollut niin paljon, etten jaksa pelätä, etteikö pieni kasvaisi ja olisi oikeassa paikassa. Toki se mahdollisuus aina on ja km/ ulkoisen epäilyn jälkeen se vähän välillä mietityttää.

Hyvää kesäaikaa kaikille Marraskuisille!
 
Näin huhtikuun alussa ja tänään 8 raskausviikon alkaessa olen hyvillä mielin odottamassa torstain neuvolaa ja perjantain varhaisultraa! Jännää :) Raskausoireetkin ovat jo selkeitä, ja se tuntuu vain ja ainoastaan kivalta. Perjantaina TOIVOTTAVASTI pääsen kuulemaan pikkuisen sydänäänet! Oi että en kestä miten upeaa se on jos/kun kaikki on hyvin!! :love7

Ja perjantain jälkeen uskaltaudun ehkä jo hankkimaan mammapöksyt, sillä nyt en voi turvotuksen takia pitää kuin legginsejä.. Hihi!
 
Mie en jotenkaan vielä lämpene fb-ryhmälle. Olette "ehkä" saattaneet rivien välistä lukeakin että olen vähän hermoheikko tän raskauden jatkumisen suhteen, jotenkin turvallisempaa täällä "kasvottomana" kirjoitella. Eli kiva jos joku pysyy juttuseuranakin.

Sanokaas aiemmin raskaana olleet, että näillä viikoilla (7+1) ei varmaan tarvitse kauheasti mitään työasentoja tms vielä miettiä? -Tuli mieleeni kun isoa (mutta kevyttä) laatikkoa ylähyllyltä töissä kurottaessani jotenkin hentosesti vihlaisi mahaa. Ei varmaan mitään hälyttävää, mutta oikeastaan vasta siitä hoksasin ruveta miettimään että joko kurotteluja, kurkotteluja, painavien esineiden nostelua tms. pitäisi välttää?
 
Sitten kun alkaa olla varmemmilla vesillä nää jutut, niin olis kyllä kiva jutskailla fb:ssäkin, niin saisi nimimerkeille kasvot :) ! Mä en tiedä noista nosteluista ym.. Ehkä kannattaa välttää, etenkin jos vihloo. Ite huomasin viikonloppuna, että painavan kukkaruukun kanto etupihalta takapihalle ei enää tuntunut kauheen hyvältä.
 
Täällä on nyt alkuunsa mukava jakaa tuntemuksia.. ☺️

Itse olen töissä kahdelle työparilleni kertonut ilouutisen niin ymmärtäävät keskittymisvaikeudet ja jatkuvan haukottelun. Toisen kanssa kun työhömme kuuluu paljon stressiä ja tilanteita joissa on mentävä fyysisesti väliin. Hieman pelottaa potkut ja huitaisut sekä työstressi. Onkin kiva ollut tänään avautua ja saada tukea töihin. ☺️ Ihanat työkaverit - itkivat puolesta ja toinen olikin vähän jo varautunut: sain vauvanleikkikirjoja omaksi. Parasta kuitenkin se riemu toisten kasvoilla ja heidän kokemuksistaan kumpuavat vinkit - on tehty työnjakoa uusiksi..

Työnteko on kyllä yhtä ajatusten harhailua tuohon 16. päivään kun on neuvola..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itselleni sanottiin neuvolassa, ettei tulisi nostella yli 10kg... Kuullosti äkkiseltään vähän liioittelulta, mutta ehkä jos samalla kurottaa kaukaa, selkä huonossa asennossa, niin sellainen tulisi välttää. Salilla kyllä olen nostellut monin kerroin enemmän ihan huoletta.

Hyvä ketju muuten :) tänne kuuluu tänään samaa vanhaa etomista, väsyä, ruokahaluttomuutta mutta silti kovaa nälkää :D masentaa kun ei pysty samalla tavalla urheilla ja liikkua kuin ennen, koska koko ajan aika heikko olo :sad001

Eilen tuli kovia ylävatsakramppeja vartin ajaksi. En tiedä mistä johtui, mutta meni ohi päikkäreillä. Sai huolestumaan, mutta ilmeisesti kaikki vielä ihan hyvin...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Pakko muuten jakaa ystäväni aprillipila..

Muistin kyllä aprillipäivän aamulla, mutta ruokikseen mennessä ennätti unohtua.. Sain kuvaviestin plussatestistä. Tietenkin riemulla onnittelin viestillä ja totesin "ihanaa saada mammakaveri". Kohta hän sitten soittikin että "aprillia!" ja samaa odotti minultakin.. Oleppa sitten siinä ettei kyseessä ollu molemminpuoleinen pila. Että siinä naurettiin ja riemuittiin. Ajattelin hieman odottavani ilmoittelun kanssa mutta menihän se näinkin..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kuukautisten mukaan laskettuna mun laskettu aika olisi marraskuun 26. päivä, mutta olen aika satavarma, että ovulaatio oli ainakin viikon normaalia myöhemmin. En ole vielä virallisesti listautunut tänne, kun on hieman epäselvää kumman kuukauden puolella ollaan, vaikka eipä ne lasketut ajat kellään ole kuin laskennallisia. :wink.

Käyn täällä kuitenkin teidän juttuja lukemassa ja tykkäilemässä :D
 
Kirjoittele vaan, eipä nuo lasketut ajat taida mitään takuuta kellään sisältää että sen vauvan juuri sinä päivänä syliinsä saa... :)
 
Täällä taas on fiilikset vaihdellut tunneittain :D Tuntuu että on aivan varmasti 100 prosenttisesti terveesti raskaana ja sitten toisessa hetkessä itken että mitä jos en olekkaan ja kaikkea pahaa..

Eilen tosin oli kuvotusta muutamaan otteeseen, näinkö vain kuvittelin vai oliko oikeasti :D Paljon odotellaan ensi viikkoista neuvolaa ja matkaa =) Ihailin äitiysvaatteita, menee kyllä kauan että niitä vielä tarttee ostella(valitettavasti):)

Varasin ajan yksitiselle ultraan, en kestä lähtä minnekkään jos en tiedä että kaikki on hyvin! :P
Täällä nyt 6+1 =)

Psst. aivan ihana tää juttu :Heartred http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Raskauden-seuranta/Terveisia-mahasta/
 
Muokattu viimeksi:
täällä odotetaan huomista.. eka neuvola olis aamulla 8.15 ... isäntä alko jo eilen mulle sanoo et en saa alkaa riehuu sielä... :) oon aikas vahvatahtonen ja nyt meinAan vaatia ultran heti kun mahdollista. oon meinaa nyt 2viikkoo menny tosi huonoilla yö unil. hyvänä yönä saan sen 3h unta. vois siis sanoo et ajatukset on pikkuse sekasi ja epävarmuus ahdistaa...

muuten menee hyvin.. :) ruokaa ei kyllä pahalta ololta tee mieli mut hedelmiä menee niin että allergia alkaa nostaa päätään.

täällä viikoja 7+3

muoks. tuli mielee tosta lasketusta ajasta et mä oon ihan varma et mun raskaus ei marraskuun puolelle mene... sen verta pahat nuo pelot et on vähä luvattu käynnistys aikasemmin...
 
Muokattu viimeksi:
Noista nosteluista ja kantamisista, minä oon sitä mieltä, että turhaan ei tartte varoa, eli jos keho ei mitään merkkiä anna, niin antaa mennä vaan! Ja jos kovasti vihloo tai tekee kipeetä, niin sitten ottaa vähän varovaisemmin. Meikäläisellä ei oo mahista rajoittaa kantamisia 10kg:n, esikoispoika kun on just tuon painonen :D
 
8+3 hiiohoi! Jännittää aika ajoin kun vkon 6-7 voimakkaimmat raskausoireet ei tunnu enää... toisaalta jotain aika ajoin on :) aivastaessa vihlasee vatsanpohjasta, tietyt ruoka-aineet vaan ÄLLÖTTÄÄÄ! Suussa erikoinen maku noin 24/7! Väsymys jonain iltana iskee kuin salama kirkaalta taivaalta ja toisena ei mitään vaikutusta. Pissalla edelleen rampataan 2-3h välein...viime yönäkin 4krt! :mad: Nautitaan nautitaan... siltikin välillä mustalla huumorilla maustetaan ne epätoivon hetket :wink

Pari päivää nyt ollu tässä vapaalla ja saanu lepäillä... tänään töihin ja loppuviikko onkin työn täyteistä. Kotiaskareet jääneet mulle nyt, kun mies tekee pitkää päivää töissä, niistäkin yllättävän kivuttomasti selvinny :p En meinaan mikään kodinhengetär koe olevani :grin
 
Sama pää kesät talvet, raskaus on tehny musta entistä hajamielisemmän o_O Mulla piti olla omasti mielestä neuvola ja lääkäri ma, mutta se onkin vasta huomenna.:smiley-angry003 Vähänkö hävetti kun ma odottelin vuoroa neuvolassa....

Nostelusta....joudun töissä päivittäin kantamaan yli 20kg maalipurkkeja, nostelemaan kaikkea ym. Muutenkin on niin fyysinen työ kaikkine vaaroineen. Huomenna selvitetään lääkärin kanssa tuota työn jatkoa...

Aurinkoista päivää kaikille, mä poistun yllätys..........päikkäreille :p
 
Mä olen ammatiltani fysioterapeutti ja työskentelen sairaalan vuodeosastolla, eli työnkuvaani kuuluu mm. potilaiden auttaminen istumaan ja siirtely sängyssä. Joskun potilaat ovat isoja ja raskaita, mutta nostaminenkin on osittain tekniikkalaji ja hyvällä ergonomialla on suuri merkitys.

Edellisessä raskaudessa olin ihan äitiysloman alkuun saakka töissä ilman ongelmia ja koitan myös nyt pärjätä loppuun saakka.

Mulle ei ole koskaa kerrottu mitään nostorajoituksia, mutta toki jos tuntuu pahalta niin ei kannata nostaa. Mutta sanoisin että näin alkuraskaudessa ei pidä mitenkään erityisesti varoa nostoja.
Tinja79
 
Me käytiin tänään alkuraskauden ultrassa. Siellä pieni sydän löi :Heartred
Menetin aamulla hermoni täysin, kun oksentelujen jälkeen sain soiton neuvolasta ja ilmoituksen, että eka neuvola on 10.4. No se oli iloinen uutinen, mutta se kenen luo mennään, ei. Viime raskaudessa, joka meni kesken, tämän neuvolan tädin olisi pitänyt hoito-ohjeistuksen mukaan laittaa mut ultraa. Mulla kun oli voimakas toispuoleinen kipu ym. No lopulta sitten ultrattiin monesti, mutta turhaan. Hänellä vain oli tosi kurja asenne.

No puhelun jälkeen varasin ajan yksityiseen ultraan ja käytiin siellä jo. Maksoihan se sen 200€, mutta sain mielenrauhan, eikä tarvitse ensi viikolla väitellä. En kyllä tiedä, laitetaanko yleensä ultraan, jos ed kuukautisia ei ole, hedelmöitysaika ei tiedossa, eikä näin laskettuaikakaan?

Blueroseteddy, meillä on sama neuvolapäivä! Toivottavasti onnistunut sellainen :)

Hymyilen edelleen, kun muistan ruudulta pienen sikiöpussin, juuri siellä, missä pitääkin ja pienen sydämen lyönnit. Olen sanattoman onnellinen ja huojentunut :Heartred

Leppoisaa iltaa kaikille!
 
Mä olen ammatiltani fysioterapeutti ja työskentelen sairaalan vuodeosastolla, eli työnkuvaani kuuluu mm. potilaiden auttaminen istumaan ja siirtely sängyssä. Joskun potilaat ovat isoja ja raskaita, mutta nostaminenkin on osittain tekniikkalaji ja hyvällä ergonomialla on suuri merkitys.

Edellisessä raskaudessa olin ihan äitiysloman alkuun saakka töissä ilman ongelmia ja koitan myös nyt pärjätä loppuun saakka.

Mulle ei ole koskaa kerrottu mitään nostorajoituksia, mutta toki jos tuntuu pahalta niin ei kannata nostaa. Mutta sanoisin että näin alkuraskaudessa ei pidä mitenkään erityisesti varoa nostoja.
Tinja79

Minäkään en muistaakseni ole noista nostorajoituksista kuullu??? Ehkä??
Omassa ammatissa ei se fyysinen puoli niinkään, vaan kemialliset tekijät. Sekä putoamisvaarat ym ym, löytyyhän noita. Vaikka itse huolehdin suojaimien käytöstä, en työskentele liuottimien kanssa ym. En voi poistaa työmailta muita ammattikuntia, vain sen takia että olen raskaana. Moni muu ammatikunta käyttää epoksi liimoja ym liuottimia. Kun työnantaja ei pysty enää tarjoamaan turvallista työympäristöä, niin ainoa vaihtoehto on erityisäitiysloma.

Mukavaa odotusta meille kaikille ammatista riippuen :)
 
Takaisin
Top