Huhtikuun mietteet

henkura,
Itse meinasin pitää kanssa kesällä 4vko lomaa ja sit lokakuun alusta äitiyslomalle. Meillä työnantaja maksaa palkan 72 päivältä ja sen jälkeen tulee Kelasta äitiys/vanhempainrahaa siihen asti kun vauva 9kk. Sitten varmaan pidän tuohon perään kertyneet lomat ja mahdollisesti miehellä on isyysvapaa.

Kelan sivuilla on muuten maininta, että äitiysrahan määrän laskenta muuttuu:

Päivärahan määräytyminen muuttuu 1.1.2020

Jos oikeutesi päivärahaan alkaa 1.1.2020 tai sen jälkeen, päivärahasi määrä perustuu vuosituloon. Vuositulo lasketaan 12 kalenterikuukaudelta, jotka ovat edeltäneet etuusoikeuden alkamista edeltävää kalenterikuukautta.

https://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maara-ja-maksaminen

Vanhempainraha mulla alkaa tulla ainakin vasta v.2020 puolella.
 
Mä oletin että meidän vanhempainvapaan tuet menee kaikki entisellä kaavalla, kun äitiysvapaa alkaa tän vuoden puolella?

Sitä mietin, että saako tuet samalla kaavalla myös 1.1.2020 jälkeen, jos edeltävä lapsi on alle 3v etkä käy lasten välissä töissä.

Mä laitoin just kyselyä näistä palkallisista vapaista töihin, koska halutessani voisin käydä vähän alle 2 kk töissä ennen kuin aloitan uuden vanhempainvapaan. Mitään järkeähän siinä ei olisi, mutta haluan nyt kuitenkin varmistaa että tuleeko kotiin jäämisestä mahdollisesti mitään sanktioita.
 
henkura,
Itse meinasin pitää kanssa kesällä 4vko lomaa ja sit lokakuun alusta äitiyslomalle. Meillä työnantaja maksaa palkan 72 päivältä ja sen jälkeen tulee Kelasta äitiys/vanhempainrahaa siihen asti kun vauva 9kk. Sitten varmaan pidän tuohon perään kertyneet lomat ja mahdollisesti miehellä on isyysvapaa.

Kelan sivuilla on muuten maininta, että äitiysrahan määrän laskenta muuttuu:

Päivärahan määräytyminen muuttuu 1.1.2020

Jos oikeutesi päivärahaan alkaa 1.1.2020 tai sen jälkeen, päivärahasi määrä perustuu vuosituloon. Vuositulo lasketaan 12 kalenterikuukaudelta, jotka ovat edeltäneet etuusoikeuden alkamista edeltävää kalenterikuukautta.

https://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maara-ja-maksaminen

Vanhempainraha mulla alkaa tulla ainakin vasta v.2020 puolella.


Mä mietin kans tuota että lasketaanko se tuon uuden kaavan mukaan sit. Mulla Kelan laskurin mukaan alkais äitiysloma 10.10.19, ja vanhempainrahakausi helmikuussa -20. Eli vois kuvitella että se menee tuon uuden mukaan?

Hankala kun ei aiemmin ole mitään päivärahoja joutunut hakemaan. Ja tietenkin haluais että vauva saa olla mahd pitkään kotona. Hoitovapaalle ei kyllä taloudellisesti ole mahdollisuutta jäädä. Osittaista työaikaa varmaan pitää tehdä, lastenhoidollisista syistä kai työnantaja ei voi sitä evätä?
 
Mua ärsyttää se että lasketaan 2017 tulojen mukaan. Mulla on nimittäin tulot siitä noussut ja todennäköisesti nousee vielä lisää tässä kesän aikana. Muistelen kuulleeni, että joissain tapauksissa voitais laskea myös edeltävän puolen vuoden ajalta, mutta vähän jäi epäselväksi milloin sitä voisi käyttää.
 
Mua ärsyttää se että lasketaan 2017 tulojen mukaan. Mulla on nimittäin tulot siitä noussut ja todennäköisesti nousee vielä lisää tässä kesän aikana. Muistelen kuulleeni, että joissain tapauksissa voitais laskea myös edeltävän puolen vuoden ajalta, mutta vähän jäi epäselväksi milloin sitä voisi käyttää.

Muistaakseni jos tulot on noussut 20% niin voi käyttää edeltävän puolen vuoden tuloja. En ole ihan varma mutta näin muistaisin.
 
Mä oon jo menettäny toivon noiden rahojen kanssa, mulla menny niin sekavasti tulot pari vuotta. Saa nähä mitä sieltä sitten tulee :nailbiting: Jos olis voimia niin stressaisin niistä jo valmiiksi mutta en jaksa nyt sitäkään:grin Eiköhän me selvitä jotenkin.
 
Tuttava on Kelalla töissä ja neuvoi että kannattaa joka tapauksessa laskettaa sen 6kk tulojen mukaan. Kela sitten katsoo kumpi on parempi, 2017 vuoden vai 6kk ja maksaa sen mukaan?
 
Muistaakseni jos tulot on noussut 20% niin voi käyttää edeltävän puolen vuoden tuloja. En ole ihan varma mutta näin muistaisin.
Täytyy jossain vaiheessa selvitellä asiaa.

Meinasittekos muuten simaa juoda näin Vapun kunniaksi? Mun mies huomautti että siinähän (joku kaupan sima) on 0,7% alkoholia, mutta kyllä meinasin silti pari lasia juoda. En usko että on mitään haittaa. Varmaan se sokerin määrä huonompi asia :grin
 
Minä join jo pääsiäisenä äitini tekemää simaa, mutta siitä tuli vain hirveä närästys :D eli passaan ihan sen takia.
 
Täytyy jossain vaiheessa selvitellä asiaa.

Meinasittekos muuten simaa juoda näin Vapun kunniaksi? Mun mies huomautti että siinähän (joku kaupan sima) on 0,7% alkoholia, mutta kyllä meinasin silti pari lasia juoda. En usko että on mitään haittaa. Varmaan se sokerin määrä huonompi asia :grin
Aijon! Mies osti töistä kotitekoista simaa:)varmaan tulee todennäköisemmin sokerihumala kuin niistä alkoholimääristä mitä simassa on:hilarious:
 
Aion kyllä simaa juoda, ei niin makeaa saa alas sellaisia määriä että olisi vaaraa. :grin Juohan sitä lapsetkin. Tai varmaan siitäkin on eriäviä mielipiteitä antaako lasten juoda.
 
Muistaakseni jos tulot on noussut 20% niin voi käyttää edeltävän puolen vuoden tuloja. En ole ihan varma mutta näin muistaisin.

Se on näin, mutta laskukaava on monimutkaisempi, kun tehdään erilaisia vähennyksiä yms. Kannattaa soittaa Kelaan ja vaatia se tieto että kuinka paljon eurolleen sen edellisen 6kk tulomäärän pitäisi olla että nousee yli. Mulla ei ainakaan yli 20% lisäys palkkatuloon riittänyt lähimainkaan.
 
Mulla on tosi lähellä toi 20% korotus mutta jää varmaan muutamasta kympistä kuussa kiinni ettei oteta huomioon. Kelan sivuilla taisi lukea että niiden nettipalvelu kertoo kun hakee sitä äitiyspäivärahaa kuinka paljon tulojen pitäisi olla kasvanut? En oo nähnyt siis sitä sivustoa mutta siellä on varmaan heti joku summa.
 
Mulla on tosi lähellä toi 20% korotus mutta jää varmaan muutamasta kympistä kuussa kiinni ettei oteta huomioon. Kelan sivuilla taisi lukea että niiden nettipalvelu kertoo kun hakee sitä äitiyspäivärahaa kuinka paljon tulojen pitäisi olla kasvanut? En oo nähnyt siis sitä sivustoa mutta siellä on varmaan heti joku summa.

Sieltä näkee sen 2017 kertyneen jonka pitäisi kasvaa sen yli 20% miinus ne vähennykset, ainakin matkakulut, tulonhankkimisvähennys ja vakuutusmaksu tms noin 5% vähennetään, henkilökohtaisesta verotuksesta riippuen muutakin. Laskurilla pystyy tuota testailemaan ja laskemaan mutta tosiaan se 20% ei vielä riitä.
 
On se kyllä jotenkin uskomatonta et jos kela näkee sen vaivankin et laskee sen ja sit on noussu tulot vaik 17% ni miks ihmeessä sitä ei voida maksaa sen mukaan. Tuntuu kyllä tosi epäreilulta. Monilla varsinkin nuoremmilla äideillä varmast tulot noussut just reilusti muttei sit välttämättä ihan tarpeeksi. Itellä jo vuosien varrella niin tasaantunu tää työtilanne et vaik palkka vaihtelee jonkin verran kuukausittain ni vuositasolla pysyny varmasti pitkään samana. Ja itseasiassa minullahan kai lasketaan sitten vuoden 2015 mukaan kun esikoinen syntyi 2017 mutta silläkään ei ole niin väliä.
 
On se kyllä jotenkin uskomatonta et jos kela näkee sen vaivankin et laskee sen ja sit on noussu tulot vaik 17% ni miks ihmeessä sitä ei voida maksaa sen mukaan. Tuntuu kyllä tosi epäreilulta. Monilla varsinkin nuoremmilla äideillä varmast tulot noussut just reilusti muttei sit välttämättä ihan tarpeeksi. Itellä jo vuosien varrella niin tasaantunu tää työtilanne et vaik palkka vaihtelee jonkin verran kuukausittain ni vuositasolla pysyny varmasti pitkään samana. Ja itseasiassa minullahan kai lasketaan sitten vuoden 2015 mukaan kun esikoinen syntyi 2017 mutta silläkään ei ole niin väliä.

Olen tästä kyllä samaa mieltä, että tuo reilusti yli 20% korotus kahdessa vuodessa on kova palkkakehitys ja vaikka itselläni se täyttyy niin sekään ei vielä riitä. Vähempikin pitäisi riittää korjaamaan tuota maksatusperustetta. Olen tätä kyllä laskenut auki ja ero on loppujen lopuksi suhteellisen pieni, vaikkakin toki kaiken rahan mielellään ottaisi.

Itselläni suurimman vaikutuksen tekee se, ettei työnantaja maksa äitiyslomalta palkkaa ja sairastuessakin vain lain määrittämän minimin eli 10 päivää. Jos joutuu vaikkapa vuodelepoon niin on palkkapussi aika kevyt.

Laskeekohan Kela tuon etuutta edeltävän 6kk pätkän ennen sairasloman alkua jos sellaiselle joutuisi jäämään?
 
Enpä saanut tägättyä Mimosa-18 tähän tai vastattua kun kysyi milloin plussasin kun lähes 3 viikkoa siirtyi laskettuaika.. 18.3 plussasin haaleasti ja pari pv myöhemmin oli selkeä. Tosiaan epäsäännölliset menkat niin toki laskivat sen mukaan erin kuin mitä ultrassa selvisi.

Tänään oli lääkäri ja lääkärin ultrauksella vireä ja terve muksu (rv 11+5). Ens vklla on nt-ultra. Sitten seuraavalla viikolla sokerirasituskoe ja muuta verikokeissa ravausta. Oli edellisessä raskaudessa radi niin nyt on varhaisemmassa vaiheessa eka sokerirasituskoe.
 
Takaisin
Top