Huhtikuun mietteet

Tänään eka neuvola rv 9+6 mutta mitään hyviä uutisia en valitettavasti saanut. Kurkattiin heti vatsaan sillä täällä terkkarilla käytössä pikku ultra, jolla näillä viikoilla usein voi jo kuulemma nähdä vauvan. Mitään sykettä saati sikiötä ei löytynyt, kuva muistutti lähinnä varhaisultran näkymää, jossa näkyi vain musta alue.

Terkkari lohdutti, että varhaisultrassa sikiö oli viikon pienempi ja taaksepäin kallistuneen kohdun vuoksi sikiötä ei välttämättä vielä vain vatsan päältä näe. Mutta ei lohduttanut kyllä yhtään. Onneksi sain lähetteen kunnon ultraan, jonne pitäisi viikon sisään päästä. Eli todellista piinaa täällä...

Kirjoitin ehkä turhankin positiivisesti sillä itselle jäi käynnin jälkeen päällimmäisenä lähinnä tunne siitä, että keskeytynyt keskenmeno taitaa olla todennäköisempi.

Voi itku mikä huolen paikka :Heartred Kovasti tsemppiä odotteluun! Toivottavasti pieni oli vain hyvässä piilossa jossain ja laitteet ei sieltä parhaimmasta päästä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aca
Täällä tänään käyty ultrassa. Kaikki hyvin. Hän ei millään halunnut antaa ottaa mittoja eikä esitellä päätään. Yli 40 minuuttia meni ennenkuin mitat saatiin. Sitä ennen ehdin jumpata ja juoda kaakaota :) 61 mm pitkä ja viikkoja 12+4 laskettuaika muuttui 3.11.19
 
Miul ois ultra maanantaina ja jännittää tosi kovin :arghh:
Ihan sen takia jännittää kun ollut tositosi vähän oireita ni pelkää pahinta vaik ei pitäs pelätä tai stressata:shifty:

Kerrottiin sukulaisille ja kaikki on onnellisia, oottaa kans uutta ultra kuvaa:Heartred
 
Mulla on tiistaina nt-ultra. Jostain syystä jännittää mut ei jännitä samaan aikaan. Mulla iltaisin vatsa on ihan jäätävän kokoinen, luultavasti vaikuttaa myös se mitä syö mut on tosi tukala olo. Närästää ja röyhtäyttää jatkuvasti. Niin erilaiset oireet mitä aiemmissa et sen puolesta kyl miettii et onko kaikki ok.
 
Tänään päästiinkin jo päivystyksenä ultraan. Valitettavasti omalla kohdalla viikon pienempi alkio varhaisultrassa enteili jo huonoa ja tänään rv10+0 todettiin keskeytynyt keskenmeno. Hyvää jatkoa teille muille ja kiitokset kaikista tsempeistä :)Ehkä ensi kerralla meitäkin onnistaa.
 
Aca, tosi kurja juttu, paljon tsemppiä teille! :Heartred

Meillä nyt 12+0. Viikko sitten loppui paha olo, mutta turvotus ja väsymys vaan jatkuu. Ensi maanantaina on nt-ultra ja nipt-verikoe yksityisellä, jännittää jo aika paljon! Vaikka oonkin 2-3 kertaa viikossa saanut sydänäänet kuuluviin niin silti. Jotenkin tosi epätodellista että tää raskaus on jo näin pitkällä kun aiemmin päässyt vaan viikolle 8+1.
 
Aca, tosi kurja juttu, paljon tsemppiä teille! :Heartred

Meillä nyt 12+0. Viikko sitten loppui paha olo, mutta turvotus ja väsymys vaan jatkuu. Ensi maanantaina on nt-ultra ja nipt-verikoe yksityisellä, jännittää jo aika paljon! Vaikka oonkin 2-3 kertaa viikossa saanut sydänäänet kuuluviin niin silti. Jotenkin tosi epätodellista että tää raskaus on jo näin pitkällä kun aiemmin päässyt vaan viikolle 8+1.

Kyllähän se jännässä pitää, vaikka äänet kuuluukin. Kerrothan sitten nipt-kokemuksesta. Jätittekö kokonaan julkisen väliin?
 
Voimia Acalle :Heartred

87_Anna, mullakin on iltaisin tosi tukala olo ja juurikin turvotuksen, pienen etomisen ja närästyksen takia. Tuntuu koko ajan pala kurkussa. Mietin vaan että millasta tää on sit viimeisellä kolmanneksella kun nyt jo olo tämmönen. :nailbiting::joyful:

Meillä oli pari päivää sitten eka ultra ja siellä oli kaikki hyvin. Saatiin viä muutaman viikon päähän uus aika kun ihan kaikkia rakenteita ei nähnyt mitä halus kun viikkoja oli tosiaan vähemmän kuin kuukautisista laskettuna. Riskisuhteet laskettiin ja niissäkin kaikki hyvin. Viikkoja mulla on nyt siis 11+1 :)

Oli kyllä ihmeellistä vihdoinkin nähdä ja kuulla pieni ja kyllä tää raskaus heti muuttui paljon todellisemmaksi. Pieni sydän löi hurjaa vauhtia ja kädet ja jalat heilu.
 
Kyllähän se jännässä pitää, vaikka äänet kuuluukin. Kerrothan sitten nipt-kokemuksesta. Jätittekö kokonaan julkisen väliin?

Joo me ei osallistuta kunnallisen seulontaan ollenkaan mut käydään siellä kuitenkin ultrassa. Ei kuulemma ole mitään tarvetta tehdä sitä seulaa kun toi nipt-koe antaa jo varmemman tuloksen.
 
Meillä myös jää veriseula välistä kun päästiin tonne nipt-testiin. Se ihmetyttää että se on käsittääkseni pelkkä verikoe, ultra on erikseen vaikkakin samalla kerralla kylläkin mutta pitää ajaa sitä verikoetta varten Tyksiin asti.. Kun soittivat ajasta niin nainen sanoi että ultran voi tehdä muuallakin ettei sitä ole pakko siellä samalla ultrata mutta sovittiin, että kerta sinne asti täytyy ajaa niin ultrataan sitten samalla.
 
Meillä myös jää veriseula välistä kun päästiin tonne nipt-testiin. Se ihmetyttää että se on käsittääkseni pelkkä verikoe, ultra on erikseen vaikkakin samalla kerralla kylläkin mutta pitää ajaa sitä verikoetta varten Tyksiin asti.. Kun soittivat ajasta niin nainen sanoi että ultran voi tehdä muuallakin ettei sitä ole pakko siellä samalla ultrata mutta sovittiin, että kerta sinne asti täytyy ajaa niin ultrataan sitten samalla.

Joo siis se verikoe otetaan vaan A-sairaalan labrassa. Mulla oli eka TYKS äippäpolilla ultra ja sen jälkeen menin suoraan labraan ja soittivat sinne tiedot.
 
Hei osaako joku kertoa saako sieniä syödä? Jostain luin ettei saisi, mutta ityen jossain muualla taas sanottiinettä korvasienet ja ryöpättävät sienet olisivat vain kiellettyjä..
Etelä suomesta kerättyjä kanttarelleja haluaisin nyt syödä! Mutta en tiedä saanko.
 
Hei osaako joku kertoa saako sieniä syödä? Jostain luin ettei saisi, mutta ityen jossain muualla taas sanottiinettä korvasienet ja ryöpättävät sienet olisivat vain kiellettyjä..
Etelä suomesta kerättyjä kanttarelleja haluaisin nyt syödä! Mutta en tiedä saanko.

Ei oo ainakaan eviralla kiellettyjä. Mä oon syöny kunnolla kuumennettuna, ja uskosin että nää perus ”säännöt” pätee tässäkin. Korvasieniä en uskaltais syödä muutenkaan :D
 
Mäkin oon kantarella ja herkkusieniä syönyt. Putsannut vaan mullat erityistarkasti ja kuumentanut hyvin. Luulen että noissa on vaan joku teoreettinen riski jos söis hulluna sieniä alueelta, jossa on jotain ympäristömyrkyjen jäämiä.
 
Hei!

Osaisko joku täällä neuvoa vähän, että miten kannattaa järkkäillä kesän lomat nyt kun lokakuussa jää äippälomalle? Mulla on 28pvää lomaa ja pidän niistä nyt 20 heinäkuussa. Kertyyhän mulle ensi vuotta varten ihan normaalisti lomaa äitiysloman ajalta? Eli ensi vuodelle on taas 28 lomapäivää käytettävissä kun äitiysloma loppuu?

Olenko ymmärtynyt oikein, että ensimmäiset 4kk saadaan äitiysrahaa (jonka maksaa työnantaja) ja sitten vanhempain rahaa siihen kun vauva on 9kk? Ajattelin sitten pitää lomaa reilu kuulauden ja sitten mies jäis kotiin isyysvapaalle? Olenko ymmärtänyt tämän kuvion oikein?
 
Itellä samansuuntaiset mietteet ja eka lapsi tulossa niin ei ole käytännön kokemustakaan. Mä saan 3kk "normipalkan" työehtosopimuksen mukaan ja sit kait tulee jotaa rahaa kelalta :hilarious: en oo viel miettinyt sinne asti.

Netin mukaan äitiys ja vanhempainvapaalta kertyy lomaa n. 6kk ajalta. Lisäks tältä vuodelta kerkee kertyä huhti-loka normaalisti ja siihen se päälle 6kk. Niin vaikuttais näiden alkeellisten laskelmien perusteella, et tulis jopa melkein täydet lomat! :p
 
Niin kun se on kai niin et äitiyslomalta se 6kk ajan kertyy ja meillä ainakin lomakausi vaihtuu huhtikuussa. Eli ensi vuodelle kertyisi ihan täydet lomat mutta seuraavalta vuodelta sitten vähän jäisi vajaaksi.
 
Riippuu varmaan työehtosopimuksesta?

Mulla KVTES ja lomat kertyy normaalisti äitiys/vanhempainvapaan ajan, hoitovapaalta ei. Jätän osan lomista vanhempainvapaan loppuun, jotta saa vähän rahaa siellä kun tuet putoaa.
 
Mäkin luin työehtosopimusta sen verran, että 72 arkivuorokauden (?) ajalta saa normipalkan ja sen jälkeen sit kai äitiyspäivä- ja vanhempainrahaa. Muuten ei kyllä mitään tietoa vielä miten nää jutut toimii. Löysin myös kelan sivuilta laskurin jolla voi laskea koska äitiysloma alkaa.
 
Kelan sivuilta löytyy myös laskuri äitiys/vanhempainrahan määrille ja siinä näkyy millä ajalla tulee mitäkin rahaa. Vuoden 2017 palkkalaskelma kannattaa vaan kaivaa esille jos ei muista ulkoa mitä on silloin tienannut ja millä veroprosentilla.
 
Takaisin
Top