Huhtikuun jutut

Joulukuu ei kuulu monen suosikki-kuukausiin mitä tulee lasketun ajan suhteen. Mitä mieltä olette?
Ite olisin halunnut tammikuusta elokuuhun lasketun ajan mutta eipä se niin vain mene suunnitelmien mukaan ja nyt sit otetaan mitä annetaan. Toivottavasti saadaan onnellisesti vauva vaikka silloin joulukuussa...
 
En kyllä minäkään olisi joulukuuta LA:ksi valinnut, jos olisi saanut. Lähinnä siksi, että on aina porukkansa nuorin ja joutuu odottamaan kauiten joskus esim. ajokorttia. Ja synttärit ja joulu on melkein samaan aikaan, onhan se kivempaa kun on jotain mitä odottaa pitkin vuotta. Mutta ajatus joulusta pienen vastasyntyneen kanssa on ihana :Heartred Ja ei tällä loppujen lopuksi väliä ole. On ne muutkin joulukuun lapset selvinneet hienosti. :)
 
Minä oon ite joulun lapsi, pari päivää ennen joulua syntynyt. En koe, että olisin joutunut odottamaan mitään kauemmin kuin muut. Olihan luokalla myös marraskuisia, lokakuisia... Ja toisaalta aina olen ollut ihan jouluihminen, ehkä synttäreistä johtuen, niin on ollut mukavakin, kun synttärit jää joulun alle. Lapsena toki synttärit huomioitiin erillään joulusta. Mua oikeastaan vähän harmittaa, että meidän pieni tuskin lopulta on joulukuinen. Synnytys käynnistetään todennäköisesti jo rv 37 marraskuussa. (Jos sinne asti päästään...)

Ja siitä vakkarityöstä. Aion siis hakea, mutta ihme olisi että saisi sen, koska olen äippälomalle, kun se tulee vuoden päästä hakuun. Menen syksyksi sitä työtä tekemään kyllä, mutta joku muu jatkaa siitä minun jälkeen. Uskon, että siinä jo olevalla on sitten parempi mahdollisuus...
 
Meille tulossa 4. lapsi ja nyt ekaa kertaa mulla on vakipaikka raskausaikana. Eka lapsi syntyi, kun molemmat oltiin opiskelijoina ja lähdetty vakitöistämme vuosi ennen raskautta. Toisen kohdalla mies oli valmistunut ja vakitöissä, minä määräaikaisessa työsuhteessa, joka oli päättymässä kuukausi ennen laskettua aikaa. Olin työnantajalle jo ilmoittanut, etten aio jatkaa, mutta kun hän huomasi raskauden, tarjosi vakipaikkaa. Olin hämmästynyt, mutta suostuin toki, äitiysloman alussa sain myös opinnot valmiiksi. Kolmas ilmoitti tulostaan kaksi viikkoa sen jälkeen, kun olin irtisanoutunut tuosta vakipaikasta ja vaihtanut määräaikaiseen! Hetki piti hakata päätä seinään siinä vaiheessa.. Tämä määräaikaisuus päättyi äitiyslomaan. Vuosi sitten vaihdoin taas vakipaikasta määräaikaiseen,joka syksyllä muuttui vakinaiseksi, joten nyt on levollinen olo. Aina on kuitenkin pärjätty ja uskon, että vauvaa ei kannata tai voi ajoittaa töiden mukaan, vaan asiat menee niin kuin on tarkoituskin.

Joulukuun lasketusta ajasta en minäkään aluksi ollut kovin innoissani, mutta eipä sitä valita voi. Toisaalta päivähoitomaksujen kannalta joulukuun lapsi vs. tammikuun lapsi säästää kokonaisen vuoden maksut, kun eskari ja koulu alkaa vuotta aiemmin! Pitää yrittää löytää asian valoisat puolet!

Mulla alkoi viikonloppuna kolmannen odotuksesta tuttu yöllinen oksentelu. Muuten en ole oksentanut, mutta pe-la yönä oksensin rajusti pari tuntia, ja oksennusten välissä makasin kylmän hien peitossa kylppärin lattialla kamalassa vatsakivussa. Luulin näitä ensin vatsataudeiksi, mutta kun ne toistuivat 3-4n viikon välein, eivät koskaan tarttuneet muihin ja aamuisin oli ihan normaali olo, totesin, että ne oli jokin outo raskausoire. Nyt jo ahdistaa, jos näitä tulee taas samaan tahtiin.
 
Joulukuu laskettuna aikana ei oikeastaan häiritse minua. Tosin La on niin joulukuun alussa ja tiedän ettei sinne asti kuitenkaan päästä vaan käynnistetään jo viikoilla 37-38 joten lapsesi syntyy jo Marraskuussa.
 
Mä joskus kymmenen vuotta sitten ajattelin, ettei ole hyvä jos lapsi syntyy joulukuussa, mutta nyt tuo ajatus tuntuu vieraalta. Jotenkin on ollut plussasta asti hyvin vahva tunne, että mun kuuluukin olla joulukuisen äiti :Heartred

Oon ite syntynyt lokakuussa, ja olin luokkani toiseksi nuorin. Ja se on aina ollut jotenkin kivaa :) Ja toisaalta, esikoinen on syntynyt heinäkuussa ja surkuttelee välillä sitä kun synttärit on just kesälomalla, kun sillon monet kaverit on jossain reissussa, eikä juhlapäivää voi huomioida esim. päikyssä/koulussa :joyful:

Lisäksi, voisihan se lapsi syntyä joulukuussa, vaikka laskettu aika olis esim. tammi- tai helmikuussa.

Ja onhan meillä yksi jouluaattona syntynyt presidenttikin! :joyful:
 
Minä ajattelin (varhaiskasvatuksen opena ja itse lokakuussa syntyneenä), että alkuvuodesta syntyvä ei joutuisi varhaislapsuudessa ja alakoululaisena tsemppaamaan niin paljon eri tietojen ja taitojen oppimisessa tai kavereiden perässä pysymisessä... Tietysti esikoiseni laskettu aika on siis joulukuu .

Toisaalta lapsuudessani joulukuussa vietettiin toisen puolen suvun kanssa yhteissynttäreitä monta vuotta, sillä mm. mummoni, äitini, siskoni ja kuusi serkusta viettävät syntymäpäiviänsä joulukuussa tai sen tienoilla. Että senkin puolesta näinhän tän piti mennä
 
Meillä ovat mies ja minä molemmat marraskuun lapsia, ja kumpikin on siitä enemmän tai vähemmän kärsinyt, lapsellisesti tosin (yhyy, kaverit saavat ajokortin/pääsevät baariin ensin). Joten olemme tähän mennessä ajoittaneet yrityksen aloituksen niin, että lapsen syntymäpäivä ei osu loppuvuoteen, jos ei yllätyksiä satu. Eikä ole sattunut.

Mutta sitten tämä olikin hätäinen, ja nyt olen jo keksinyt joulukuusta monta hyvää puolta. Ensinnäkin, on ihan mukavaa, että yhdet synttärijuhlat ovat toisella puolella vuotta. Muut ovat touko-, kesä-, ja heinäkuussa, niin siinä on jo juhlittavaa. Sitten joulukuun lapsen kohdalla on mahdollista, ettei olekaan vielä koulukypsä, niin saan pitää pienen vielä vähän pidempään äidin helmoissa. Toki jos menossa mukana pärjää, niin sitten ikäluokkansa mukana. Mutta esim. veljeni on joulukuussa syntynyt, ja äitini on jälkiviisaana sanonut, että olisi kannattannut koulun kanssa odottaa.

Lisäksi minusta on mukavaa päästä kokemaan vähän erilainen raskaus ja vauva-aika, vuodenajat vaikuttavat kuitenkin aika tavalla sekä hyviin että huonoihin puoliin. Ihanaa, ettei ole tukalan kuuma loppuraskaudessa, mutta toisaalta nyytti pitää pukea alusta alkaen paketiksi.
 
Mäkään en ois joulukuuta valinnut, mutta eipä ne vauvat aikaa katso :love7

Huolestuttaa, kun mulla on joku ärtynyt/tulehtunut haavauma alapäässä. Se on semmosessa kohtaa, että uskon vaan hiertyneen ja hautoneen, mutta heti tulee huoli :confused004 Täytyy tänään hakea vähän antibioottivoidetta ja tuuletella. Jos ei lähe parempaan parissa päivässä, täytyy kyllä käydä lääkärissä.
 
Täällä ajatus joulukuisesta on positiivinen, kunhan vain saadaan pieni syliin❤️
Meillä mies ja minun isä ovat syntyneet joulukuussa, eikä he ole kokeneet loppuvuotta mitenkään huonoksi ajaksi syntyä.

Sekin että raskaana eri vuodenaikaan on totta. Esikoista odotin syksyn ja talven, keskimmäistä kevään ja kesän, kuopusta talven ja kevään. Nyt keväästä syksyyn.

Kuopus kun syntyi viime kesänä ja oli ne helteet, oli kovin hankalaa ihan vastasyntyneen kanssa koko heinäkuu. Kiitos ilmalämpöpumpun kotona, ei tarvinnut ihan paahteessa olla.
 
Muokattu viimeksi:
Mäkään en ois joulukuuta valinnut, mutta eipä ne vauvat aikaa katso :love7

Huolestuttaa, kun mulla on joku ärtynyt/tulehtunut haavauma alapäässä. Se on semmosessa kohtaa, että uskon vaan hiertyneen ja hautoneen, mutta heti tulee huoli :confused004 Täytyy tänään hakea vähän antibioottivoidetta ja tuuletella. Jos ei lähe parempaan parissa päivässä, täytyy kyllä käydä lääkärissä.


Täällä myös jotenkin ärtyneet limakalvot. Viime viikolla neuvolan yhteydessä suljettiin tulehdus pois.
Inhottava vaiva!
 
Ihan totta tuo, että on kiva olla raskaana eri vuodenaikaan kuin aiemmin, sitä mietin itekin. Esikoinen syntyi vuoden 2010 ennätyshelteillä, ja siinäkin oli kyllä omat ongelmansa vastasyntyneen kanssa. Toisaalta oli kiva, kun ei tarvinnut sen kummemmin ostaa äitiysvaatteita, kun se pallomahavaihe ajoittui kesään, ja sai viilettää menemään mekoissa :) Nyt on sitten vuodenaikojenkin puolesta ihan erilainen kokemus tiedossa.
 
Onko kellään jomotusta vaan toisella puolella alavatsaa munasarjan kohdin? Mulla tuntuu välillä jomottelua ja esim. rajusti niistäessä voi vihlaista. Pelkään kohdun ulkoista, vaikka ilmeisesti voi olla jotain muutakin. Eka ultra ens viikolla, nyt rv 5+3 eli tarttis vaan jaksaa odottaa ilman stressiä :nailbiting:
 
Onko kellään jomotusta vaan toisella puolella alavatsaa munasarjan kohdin? Mulla tuntuu välillä jomottelua ja esim. rajusti niistäessä voi vihlaista. Pelkään kohdun ulkoista, vaikka ilmeisesti voi olla jotain muutakin. Eka ultra ens viikolla, nyt rv 5+3 eli tarttis vaan jaksaa odottaa ilman stressiä :nailbiting:

Täällä bingo! Ainakin tuo rajusti niistäminen. Täällä just yskäistäessä tai jokin nopea liike kun tekee, tuikkaa vain toispuoleisesti.
 
mrz, Mulla oli viime viikolla satunnaisia vihlaisuja toisen munasarjan kohdalla.
 
Minä oon ite joulun lapsi, pari päivää ennen joulua syntynyt. En koe, että olisin joutunut odottamaan mitään kauemmin kuin muut. Olihan luokalla myös marraskuisia, lokakuisia... Ja toisaalta aina olen ollut ihan jouluihminen, ehkä synttäreistä johtuen, niin on ollut mukavakin, kun synttärit jää joulun alle. Lapsena toki synttärit huomioitiin erillään joulusta. Mua oikeastaan vähän harmittaa, että meidän pieni tuskin lopulta on joulukuinen. Synnytys käynnistetään todennäköisesti jo rv 37 marraskuussa. (Jos sinne asti päästään...)

Ja siitä vakkarityöstä. Aion siis hakea, mutta ihme olisi että saisi sen, koska olen äippälomalle, kun se tulee vuoden päästä hakuun. Menen syksyksi sitä työtä tekemään kyllä, mutta joku muu jatkaa siitä minun jälkeen. Uskon, että siinä jo olevalla on sitten parempi mahdollisuus...
Hae vaan reippaasti ja näytä niille! :) Pidetään peukkuja!
 
Meille tulossa 4. lapsi ja nyt ekaa kertaa mulla on vakipaikka raskausaikana. Eka lapsi syntyi, kun molemmat oltiin opiskelijoina ja lähdetty vakitöistämme vuosi ennen raskautta. Toisen kohdalla mies oli valmistunut ja vakitöissä, minä määräaikaisessa työsuhteessa, joka oli päättymässä kuukausi ennen laskettua aikaa. Olin työnantajalle jo ilmoittanut, etten aio jatkaa, mutta kun hän huomasi raskauden, tarjosi vakipaikkaa. Olin hämmästynyt, mutta suostuin toki, äitiysloman alussa sain myös opinnot valmiiksi. Kolmas ilmoitti tulostaan kaksi viikkoa sen jälkeen, kun olin irtisanoutunut tuosta vakipaikasta ja vaihtanut määräaikaiseen! Hetki piti hakata päätä seinään siinä vaiheessa.. Tämä määräaikaisuus päättyi äitiyslomaan. Vuosi sitten vaihdoin taas vakipaikasta määräaikaiseen,joka syksyllä muuttui vakinaiseksi, joten nyt on levollinen olo. Aina on kuitenkin pärjätty ja uskon, että vauvaa ei kannata tai voi ajoittaa töiden mukaan, vaan asiat menee niin kuin on tarkoituskin.

Joulukuun lasketusta ajasta en minäkään aluksi ollut kovin innoissani, mutta eipä sitä valita voi. Toisaalta päivähoitomaksujen kannalta joulukuun lapsi vs. tammikuun lapsi säästää kokonaisen vuoden maksut, kun eskari ja koulu alkaa vuotta aiemmin! Pitää yrittää löytää asian valoisat puolet!

Mulla alkoi viikonloppuna kolmannen odotuksesta tuttu yöllinen oksentelu. Muuten en ole oksentanut, mutta pe-la yönä oksensin rajusti pari tuntia, ja oksennusten välissä makasin kylmän hien peitossa kylppärin lattialla kamalassa vatsakivussa. Luulin näitä ensin vatsataudeiksi, mutta kun ne toistuivat 3-4n viikon välein, eivät koskaan tarttuneet muihin ja aamuisin oli ihan normaali olo, totesin, että ne oli jokin outo raskausoire. Nyt jo ahdistaa, jos näitä tulee taas samaan tahtiin.
Saitko mitään selitystä tälle lääkäreiltä?
 
Mäkään en ois joulukuuta valinnut, mutta eipä ne vauvat aikaa katso :love7

Huolestuttaa, kun mulla on joku ärtynyt/tulehtunut haavauma alapäässä. Se on semmosessa kohtaa, että uskon vaan hiertyneen ja hautoneen, mutta heti tulee huoli :confused004 Täytyy tänään hakea vähän antibioottivoidetta ja tuuletella. Jos ei lähe parempaan parissa päivässä, täytyy kyllä käydä lääkärissä.
Tuosta hautumisesta valitti joku muukin. Ite olen jo useita vuosia nukkunut ilman pikkareita. Tietenkin menkkojen aikaan on mullakin alkkarit siteen takia ja muulloinkin yleensä löysät yöhousut. Tähän päädyin aikoinaan nimenomaan hautumisen takia.
On jo vuosikymmenet ollut tiedossa että keinokuituiset hepenekset hautoo paikkoja...
 
Tuosta hautumisesta valitti joku muukin. Ite olen jo useita vuosia nukkunut ilman pikkareita. Tietenkin menkkojen aikaan on mullakin alkkarit siteen takia ja muulloinkin yleensä löysät yöhousut. Tähän päädyin aikoinaan nimenomaan hautumisen takia.
On jo vuosikymmenet ollut tiedossa että keinokuituiset hepenekset hautoo paikkoja...

Joo, ennen ei oo tullu ja usein nakuna nukunkin. On vaan niin inhottavassa paikassa, jossain tuolla klitoriksen poimun välissä. Melko herkkä paikka :hilarious::hilarious:

@mrz keltarauhanen voi ihan alussa vihloa, raskauteen voi liittyä vaarattomanakin toispuoleisia kipuja. Kova jatkuva kipu + vuoto ja varsinkin jos tulee hartispistoja, on huolestuttavaa :happy:
 
Takaisin
Top