Huhtikuun Hulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla olis huomenna 60vuotis juhlat, joissa teemana 50-luku. No enhän mä mitään päälle pantavaa löytänyt, vaikka kolusin itiksen kaikki kaupat läpi. Ne ainoatkin vaihtoehdot joita löyty, niin minä ja mun maha ei oltu yhteisymmärryksessä. Omastakaan kaapista ei nyt tunnu löytyvän mitään, ei mitään!! Onneks mies ei oo kotona näkemässä tätä showta, mikä täällä on meneillään :"D

Mulle pamahti eilen kova kurkkukipu ja flunssa :/ Tyttö ollut nenä valuen jo kolme viikkoa (alkoi pari vkoa hoidon alottamisen jälkeen..) ja edpäivänä kun nenänsä vuoti ihan solkenaan, vietiin Pikkujättiin lastenlääkärille. Korvat oli onneksi ok, ainoa löydös oli isohko kitarisa, mille ei 1v2kk iässä tehdä vielä mitään (Tyttö kuorsaa isänsä tavoin että arvasinkin sen). Saatiin Aerius antihistamiini liuosta ja huomasin heti että nuha on hieman kuivumaan päin :) allergia on 1-2 v vielä harvinainen mutta ei poissuljettu syy, tosin todennäköisempi on päiväkodin aloitukseen liittyvät jatkuvat tautihyökkäykset. Onko teidän pienillä hoitoon mennessä ollut samaa?

Ai niin, pyysin samalla tytölle vesirokkorokotuksen, pistetään kaksi annosta 6vkon välein. Onko teillä kokemuksia siitä? Halusin rokotuksen kun olen huomannut siskontytöiltä, kuinka kipeäksi voi tulla ja toinen syy se, että jos Mandi jatkaa 12pv/kk hoitoa syksyllä niin en halua, että tuo vesirokkoa sieltä pikkusisarukselle liian varhain.

Meillä ollu samanlaista hoitoonmenoflunssaa, eiköhän se helpota kun tää flunssakausi loppuu ja kesä tulee. Me otettiin syksyllä lapselle vesirokkorokote. Ei tullut mitään oireita siitä, ei oo mitään pahaa sanottavaa :) Vesirokkoakaan ei tosin ole meillä päin ollut liikkeellä vielä.

Meillä on kans ollu hoidon alotuksesta asti (tammikuu) vähän väliä flunssaa/yskää/nuhaa.. Minkä hintanen vesirokkorokotus on? Ja onko tietoa annetaanko yli 1vuotiaille puutiaisaivokuumerokotetta? Miulla itellä on, mummala kuuluu riskialueeseen ja siellä varmaan kesälläkin ollaan :confused:

Meillä on ollut tarkoitus ottaa vesirokkorokote, mutta ollaan oltu saamattomia, kun rokotteen ohjeissa mainitaan raskaus. Ei siis olla jaksettu selvittää koskeeko se rokotteen saajan raskautta vai onko haittaa myös minulle. Tuskin on, mutta on kumminkin ollut tarkoitus selvittää asia. Se on vaan jäänyt kaiken muun jalkoihin.

Meillä koko ensimmäinen talvi hoidon aloituksen jälkeen oli aika tautinen. Kirsikkana kakussa oli enterorokko, jota syksyisin on liikkeellä. Myös päiväkodin hoitaja, joka samaan aikaan siirtyi pienten ryhmään hoitajaksi, oli koko ajan kipeä, kun isoilla oli ilmeisesti eri pöpöt kuin pienillä.

70-80 e/piikki maksoi se vesirokkorokote. Ja siis kaksi annosta laitettiin. Meidän päiväkodissa on tällä hetkellä parvorokkoa... täytyy vaan pitää peukut pystyssä ettei meille tulis.

Meilläkin oli joskus viime kuussa varoitukset parvosta, joku pieni nuha meillä saattoi niihin aikoihin olla, en edes muista. Pyysin ekassa neuvolassa terveydenhoitajalta lähetteen, että tutkittaisiin olenko sen jo sairastanut, että ei turhaan tarvitsisi sitä jännitellä. Tuo parvorokko on keväisin kait aika yleinen päiväkodeissa.

Kiitos kokemuksista! :) se vesirokkorokote on tosiaan 75€/ rokote ja kun kahta suositellaan niin yht 150€. Yksi ei anna täydellistä suojaa eli voi tulla lievänä, jolloin myös tartuttaa.

Meillä on ollut tarkoitus ottaa vesirokkorokote, mutta ollaan oltu saamattomia, kun rokotteen ohjeissa mainitaan raskaus. Ei siis olla jaksettu selvittää koskeeko se rokotteen saajan raskautta vai onko haittaa myös minulle. Tuskin on, mutta on kumminkin ollut tarkoitus selvittää asia. Se on vaan jäänyt kaiken muun jalkoihin.

Meillä koko ensimmäinen talvi hoidon aloituksen jälkeen oli aika tautinen. Kirsikkana kakussa oli enterorokko, jota syksyisin on liikkeellä. Myös päiväkodin hoitaja, joka samaan aikaan siirtyi pienten ryhmään hoitajaksi, oli koko ajan kipeä, kun isoilla oli ilmeisesti eri pöpöt kuin pienillä.
Tuulevi; lastenlääkäri kyllä tiesi että olen raskaana kun sanoin pistäväni sairaanhoitajana rokotteen itse, eli täytyyy tarkoittaa sitä henkilöä, jolle pistetään.

Meillä esikoiselle otettiin vesirokkorokote ja vain 1kpl. Halusin rokotteen, koska atoopikoilla vesirokon sanotaan helposti olevan vaikea. Esikoinen sairastui vesirokkoon tänä talvena rokotteest huolimatta. Mutta tauti tuli helppona versiona; ei kuumetta ja näppyjä vain otsassa ja päänahassa, ja näpyt eivät onneksi kutisseet yhtään, vaikka näyttivätkin pahoilta. Eli helpolla päästiin ja toisellekin lapselle aion rokotteen ottaa.

Meillä ensimmäinen vuosi päiväkodissa meni lähes kokonaan ilman sairasteluja. Tosin meillä esikoinen oli 6kk - 18kk niin paljon sairaana, että oli varmaan saanut kerättyä jo kunnon vastustuskyvyn. Isoimpana syynä tähän pidän sitä, että esikoinen oli minulla aina paljon mukana jumppasalilla ja nuoli siellä salien lattioita ja söi erinäisiä voimisteluvälineitä. Nuo koulujen salit eivät ole kaikista puhtaimpia paikkoja. Sai pöpöjä ja kehitti vastustuskyvyn. Koko ekana vuonna oltiin pois päivähoidosta yhteensä 4 päivää, joista kolme kitaristan poiston takia ja yksi löysän vatsan takia, jota ehdin jo epäilemään vatsataudiksi, muttei sitten ollutkaan.

Meillä taas ei sairastettu ollenkaan ennen hoitoon menoa 1v2kk iässä :) Siitä sitten väkisin alkoi pieni flunssakierre, mutta kuumetta ei esim. ole ollut kuin kerran. Kunhan tästä tämänhetkisestä räkätaudista päästään, niin uskon, että tulee kesä ja helpottaa. Räkä on kuitenkin valunut pitkin talvea lähes jatkuvasti. En mitenkään erityisesti ole siitä huolissani, mutta sitä on vaikea selittää lapsettomille kavereille, jotka kavahtaa jokaista valuvaa lapsennokkaa :) Yritä siinä sitten sanoa, että tää on ihan tavallista, ei mitään hätää, tullaan silti kylään. Ja siis ihan perusterveistä kavereista on kyse, ymmärtäisin jos olis esim. jotain vastustuskykyä heikentävää sairautta kavereilla tai lähipiirissä tms. ja silloin toki ei veisi räkäistä lasta lähelle.

Hassua, että aikuiset ihmiset pelkäävät pientä nuhanenää. Lapsillahan valuu koko talven enemmän ja vähemmän nenä aina.

Me välteltiin vähän hysteerisestikin tauteja silloin, kun esikoinen oli vauva. Eka flunssa tulikin sitten vasta lähempänä ekoja synttäreitä. Sen jälkeen olikin kotona olosta huolimatta useampi tauti seuraavana keväänä. Ensimmäinen syksi päiväkodissa oli tosi tautinen ja jossain vaiheessa totesin miehelle, että ei varmaan tarvi hirveästi varoa mitään ovenkahvoja, kun me itse levitetään tällä hetkellä kaikkea mahdollista.

Minä pelkään kyllä edelleenkin vatsatautia tosi paljon ja sen kanssa olen jopa vähän hysteerinen. Minulla ei itselläni ole vatsatauteja ja esikoisella oli ensimmäinen 5kk:n iässä, jolloin olimmekin Jorvissa sitten 4 päivää. Siitä tuo paniikki jäänyt, vaikka sen jälkeen meillä on esikoisella mahatauti vieraillut 2 kertaa ja helpolla ollaan päästy. Silti musta se tauti on niiin kamala.

Mä kans pelkään vatsatautia eniten, vaikka toisaalta se menee yleensä nopeesti ohi. Mutta silti inhottaa. Lapsella ei oo vielä ollut, vaikka me molemmat vanhemmat sairastettiin kun esikoinen oli 6 kk. Mä selviän yleensä aika vähällä, mutta mies on joka kerta 2 vrk täysin poissa pelistä ja se on tosi inhottavaa. Se käy vessassa 5 min välein ja mun täytyy sit lapsen ja kodin lisäksi hoitaa sitäkin...

En ollut ennen ajatellutkaan kun nyt, kun olen itse ensi kertaa kovassa flunssassa ja mies iltavuoroissa 13-22, että pakkohan mun on jaksaa tyttö itseni lisäksi hoitaa.. Kun on hoitopäiviä vain 12/kk eikä sovittuna näille päiville. Mies saisi sairasloman kipeää lasta hoitaakseen mutta ei minua kun tyttö on terve. Onkohan "miesflunssa" sitten eri asia? Nainen ottaa vaikka palkatonta vapaata hoitaakseen sekä miehen että lapsen/t!?

Minulla oli esikoisen vauva-aikana ilmeisesti rs-virus ja makasin käytännössä sohvalla kolme viikkoa ja vauva touhuili lattialla. Nukuin 12 tuntisia yöunia ja heräsin aamulla väsyneenä. Mies pystyi pitämään alkuun kolme palkallista vapaapäivää hoitaakseen vauvaa. Sen jälkeen vain koetti päästä mahdollisimman nopeasti kotiin. Sinä aikana, kun olin kipeä, vauva oppi liikkumaan ja sai ensimmäisen hampaansa, lumet suli ja puihin puhkesi lehdet.

Jos olis paha tilanne pitkään ni silloinhan nainen voi hakea kelalta sairauspäivärahaa ja mies käyttää vanhenpainpäivärahaa sen ajan. Meillä toi oksennustauti hoidettiin niin, että olohuoneen lattialla oli patja jolla makasin ja vauva opetteli vieressä ryömimään. Vähän sama fiilis oli kyllä alkuraskauden väsymyksen kanssa. Makasin vaan sohvalla ja yritin pitää tytön näköetäisyydellä :D

Takaisin