Huhtikuun hulinat

Hienoa Dangel! Helpottaa varmasti pienetkin muutokset :)

Mulla on vähän samaa vikaa kuin useimmilla eli tulee kyllä luettua tätä aktiivisesti muttei kirjoitukseen muka meinaa olla aikaa :D

Meillä poika on pääsääntöisesti ollut hyvällä tuulella mutta kun aloitettiin nuo D-vitamiinit niin voi luoja sitä parkua. Muutaman päivän jälkeen lopetin ne kun ei helpottanut, seuraavaksi pitäisi kokeilla niitä missä on maitohappobakteeria mukana. Myöskin jotkut ruoka-aineet mitä ite oon syönyt on aiheuttanu mahavaivaa, niitä on sitten aina kiva arvailla kun on syönyt uusia juttuja. Pääsääntöisesti on syöny tissillä mutta jos maha yhtään vaivaa niin ei malta keskittyä siihen ja suuttuu kahta kauheammin kun tissi tippuu suusta. Tulee oikein kunnon raivarit ja sit ei auta ku laittaa pulloon, se pysyy paremmin suussa.

Tähän asti täällä on tullut muutama kakka per päivä mutta viikonlopusta asti tuli vain yksi päivään ja eilen oli ensimmäinen päivä kun kakka jäi kokonaan välistä. Piereskelee kyllä mutta mitään ei tuu. En ikinä uskonut tätä sanovani mutta jännä miten elämä muuttuu :D että kakkaa odotellessa, tulispa jo!

Muuten täällä kyllä hymyillään ja jutellaan aktiivisesti, ihanaa kun saa jo jotain vastauksiakin toiselta :)

Ensi viikolla jälkitarkastus jonka jälkeen vihdoinkin toivottavasti saa luvan kiivetä sinne hevosen selkään, kyllä niin inhottaa katsella ikkunasta ulos kun muut pistää humputtelemaan näillä keleillä!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Miten muiden flunssaisten vauvojen kanssa, oletteko käyneet lääkärissä ja mitä on sanottu? Me kun saatiin lähete lapsipolille, ja siellä oltaisiin otettu osastolle tarkkailuunkin jos oltaisiin haluttu. Nyt on sitten mahdollisuus käydä siellä koska tahansa hengittelemässä vaikka sitä adrenaliinisuihketta, mikä kerran jo annettiin. Mulle on jäi vähän kaivelemaan, että milloin flunssa tosiaan vaatii osastotarkkailua, että onko tosiaan niin vakava tapaus? Poika kun tuntuu ainakin päivisin pärjäävän silti, ja syötyäkin saa vielä, tulehdusarvoja ei ollut ja kuumetta ei ole. Tuo adrenaliinisuihkekin oli niin outo juttu.. :confused004 Kai noilla hapetusarvoilla on suuri merkitys, ettei ne menis liian alhaisiksi jos ei saa kunnolla hengitettyä. Mutta kun miten täällä kotona tiedän menevätkö kovin alas, niitten kanssa oli syntymänkin jälkeen jotain pientä häikkää.



Ja toiseen aiheeseen, lueskelin vauva-lehteä, missä oli juttua kotisynnytyksestä. Ennen synnytystä en mitenkään olisi voinut uskaltaa synnyttää kotona, mutta se oli sen verran hyvä kokemus, että nyt tuntui kotisynnytyksen olevan jopa ihan hyväkin vaihtoehto. Kuitenkin kun miettii sitä, että poika hoidettiin osastolla aika helposti nyt kun sairaalassa synnytettiin, niin miten sitten tälläinen pienikin juttu olisi voinut muuttua pahemmaksi, jos ei heti olisi päässyt sinne osastolle? Onhan sitten ambulanssi valmiudessa, mutta kuitenkin.. Taidan yhä valita sairaalasynnytyksen. :)
 
Voi ei, nyt googlasin rs-viruksen, ja olen ihan älyttömän huolissani. :sad001
En mää oikein keksi mitään muuta mahdollista tartuntapaikkaa, kuin jälkitarkastukseen piti ottaa poika mukaan, kun miehelle tuli menoa, ja siellä oli yskivä lapsi. Hieman harmittaa, sillä tietääkseni neuvolassa on sääntö, ettei sinne saisi tulla kipeänä. Kun ei me oikein olla liikuttu missään väkijoukoissa, tässä kotikulmilla vain vaunuteltu. Tai sitten jotenkin omissa käsissä kulkeutunut, vaikkei itseen tarttunutkaan vielä silloin..

Muttaah..... kaikki menee hyvin, pitää toitottaa itselleen..
 
Ei se kiilaaminen tarkoita aina hampaita. Meillä esikoinen aloitti oikein kunnolla kuolaamaan 3 kk iässä. Tarvitsi oikein kuolalapun jo silloin, mutta ensimmäiset hampaat tulivat vasta viikko ennen vuoden ikää. Ja nyt puolet hampaista tulleet ja ikää 1 vuosi 8 kk. Koko ajan odotettiin et koska se ensimmäinen hammas tulee. Kun vanhempien hampaiden puhkemiset myös vaikuttavat jonkin verran. Mut meil se ei pitänyt paikkaansa ( minulla 9kk ja miehellä 7kk iässä tulleet hampaat).

Meillä kun jutellaan kovasti niin silloin tulee kuplia kuplien perään ja siten kyl kuolaa, mut ei mitenkään paljon.

Ihanaa kun on jo todella keväistä ilmaa, mut itse en oikein tiedä miten voisin olla ulkona et pikkuinenkin olis hereillä. Nukkuu kyl ulkona, mut hereillä ollessaan ollaan sisällä. Pitäisi varmaan laittaa kantoliinaan niin vois hieman olla enemmän ulkona. En tiiä. Muuten kyl tulee oltuu ulkona.
 
Kirjoittamiseen liittyen, musta ainakin tuntuu, että välillä se kirjoittaminen on vaan jotenkin 'liikaa vaadittu'. :P Ja varsinkin itseäni harmittaa tosi paljon, kun ei jää päähän mitä muut on kirjoittaneet ja tuntuu, että vaan omia juttujaan juttelee, eikä kommentoi muille kun jotain ylimalkaista. :/

Olen tässä opetellut tyttöä nukkumaan yksin tassuttelulla, tai siis vielä nukutaan perhepedissä, mutta aikaisemmin ei ole neiti suostunut nukkumaan ilman seuraa ollenkaan. Tänään huomasin, että se itku laantuu jo kun kävelen portaita, sitten enää vaan semmoista teatraalista 'höö höö!' ääntä pitää kunnes olen vieressä. :D Dramaattinen pikku veijari välillä. :Heartred

On muuten aika suuria eroja noissa vaatteiden kokomerkinnöissä. Tai siis tuntuu että on esim. 62cm bodeja, jotka on selkeästi isoja, sitten niitä jotka on vähän reiluja, mutta selvästi voi käyttää ja sitten niitä jotka sopii kun valettu. Mulla on neidillä rinnakkain käytössä 56, 60 ja 62 cm vaatteita... Ja yhdet 50cm housut on kertakaikkiaan isot vieläkin! Ja muut 50cm vaatteet on heivattu jo muutama viikko sitten.


Lauleleeko muut vauvoilleen (ja tietysti muille lapsilleen)? Itse laulan ahkerasti ja tyttö tykkää kuunnella erityisesti Vaarilla on saarta. :D Laulan välillä oikeilla sanoilla ja välillä omakeksimillä, mutta tutuilla melodioilla. Sanat on kyllä ihan hölmöjä välillä :D 'Äidillä on tissi, se maito tissi on. Ai ai äitiä, isillä ei oo tissiä, mutta äidin tissi, se maitotissi on', oli tämänpäiväinen suurhitti. :D
 
Mitla, meillä on käytössä järjestyksessään neljäs D-vitamiinitippa jota kokeiltiin. yksi normaali ja kaksi sellaista joissa oli mukana maitohappobakteereja aiheuttivat vatsanväänteitä, mutta olivatkin kaikki öljypohjaisia. nyt käytössä vesipohjainen Jekovit. että jos edelleen jatkuu tipoista johtuvat vatsanväänteet niin kokeile vielä vesipohjainenkin

Panda, silloin kun täällä oli flunssa, silloin paljon aiemmin niin käskivät vaan neuvolasta nostaa sängynpäädyn ylös ja laittaa vaatteita kuivumaan pinnasängyn viereen, ei muuta... ei saatu edes aikaa lääkärille. kun viikkojen päästä rohina keuhkoista ei ollu vieläkään lähtenyt niin sitten lastenlääkäri kuunteli keuhkot ja katsoi korvat, thats it. ei löytänyt rohinaa. flunssan aikaan imetin paljon että vauva sais vasta-aineita kun itsekin olin vasta sairastanut ja tyhjensin nenää suolatipoilla ja pikkuniistäjällä sen mitä irti lähti (aika surkeesti)

Onnellinen, täällä on myös noita sylkikuplia ja ihan pelkkää kuolaa leuat ja posket, kädet märkänä. tunkee käsiä suuhun, useimmiten imee mutta myös koluaa niitä ikeniä tai pyörittelee sitä nyrkkiä jännästi siellä suussa. toivottavasti meidänkin kohdalla ois vaan kuolaamista ja suulla tutkailua :)
 
Regina, mie laulelen muutamia lastenlauluja, aika paljon omia suosikkeja oman äidin laulamista ja mies "mukalaulaa" sitte omakeksimiään omilla sävelmillään ja ne voi olla ihan mitä vaan =D

Suojelusenkeli, Lapin äidin kehtolaulu, Sininen uni, Pieni tytön tylleröinen, Heinillä härkien kaukalon (ihan suosikki!), Päivänsäde ja menninkäinen. siinäpä ne :) repertuaari ehkä laajenee myöhemmin

aiemmin kun lauloin niin poika ihanasti pysähty kuuntelemaan hiljaa. nyttemmin monesti alkaa loppuvaiheessa laulua ääntelemään itse mukana sellaisilla pehmeillä ja matalilla, pitkillä äänteillä. juttelee biisin päälle
 
mulla oli tuosta kotisynnytyksestä aiemmin ajatus että jos asuis jossain kaupungissa niin että sairaalaan on tarvittaessa mahdollisuus päästä nopeasti niin saattaisin synnyttääkin kotona. mutta tämän ekan jälkeen muuttu kyllä täysin ajatukset, en enää uskaltaisi ja nimenomaan vauvan turvallisuuden vuoksi, kun tuossa ekassakin oli kaikenlaista.

synnytys pitkittyi, kalvot ei puhjenneet itsestään, kuume nousi ja se horkka alkoi, vauvan sydänäänet katosi isojen supistusten aikana, vauva jäi jumiin kohdunsuulle, omat supistukset oli liian laiskoja (=väli liian pitkä) ponnistamiseen ja lopulta se ponnistusvaihekin oli niin pitkä ja vauva sinertävä. vauvan verensokeri oli alhaalla ekan syötön ja tikkauksen jälkeen ja sitä seurattiin pitkään, kun ei meinannut pysyä raja-arvoissa. kaikkinensa niin monta seikkaa jotka olis kuitenkin vaatineet sairaalaan siirtymistä että hyvä kun olin jo valmiiksi siellä
 
ReginaVeritas, samaa kattelin noissa kokomerkinnöissä. 62cm ja 74cm bodyt esimerkiksi olivat täsmälleen samankokoisia, kun järjestelin laatikkoa! Molemmat uusia ja kerran pesty.


rs-virus se sitten olikin/onkin. :sad001 Pari yötä vietettiin sairaalassa, mutta onneksi ei pahinta mahdollisinta oirekuviota ole iskenyt, ja poika näyttäisi voivan tästä pikku hiljaa parantua. Mutta että aiheuttaa aikuisille vain lievää flunssaa, my ass. On nämä hengitystä haittaavat limaisuus ja yskä mulla kyllä paljon pahempia kuin normaalissa flunssassa. Kauheaa mitä tuo pieni on vielä joutunut kestämään, kun on ohuet hengitystiet ja mullakin on jo tukalaa tämä. :confused: Onneksi sattui kohdalle asiat vakavasti ottavia lääkäreitä ja poika pääsi hoitoon.
 
Panda tsemppiä ja jaksamista teille! Niin ja erittäin pikaista paranemista! :Heartred


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Nyt minäkin kirjotan tänne taas jotain, kun poika nukkuu päikkäreitä. :)
Me maisteltiin eilen maissivelliä ja voi että oli hyvää! Laitoin ensin 60ml ja sit vielä 30ml lisää, kun poika imaisi 60ml niin nopeeta. Huomenna tuleekin ikää tasan 3kk ja käytiin kotona puntarilla, kun tuntui jotta on pienellä taas niin posket levinny ja melkonen rötkäles jo, niin puntari näytti 7,1kg! Hyvin on kasvanut pelkällä tissimaidolla. Saa nähä mitä viikon päästä näyttää neuvolan vaaka!
Lisäksi poika on oppinut hauskan tavan imeä ylähuultaan niin, että koko ylähuuli menee aiva rullalle, hassun näköistä. Nyrkkejä meillä kans syödään ahkerasti, paljon mieluummin kun tuttia. Oikeestaan vois sanoa, että meillä ei syödä tuttia, niin harvoin sitä suostuu imemään. Kuolaaminen on jatkunut nyt pari viikkoa vähän runsaampana, liekö sitten hampaita tekis.
Toivottavasti nuo ihanat aurinkoiset säät jatkuis taas pian niin jaksais käydä paljon paremmin vaunulenkeilläkin.
Paranemisia kaikille jotka sairastelee! :Heartred
 
Apua! Tyttö nukahtaa ja nukkuu nykyään niin hyvin, että mulla onkin omaa aikaa illalla! En osaa nyt mitään tehdä, vaikka olis hyvin aikaa. :D Pitäis saada ompelukoneelle hyvä paikka, jos sais mekkoja tehtyä...
 
Meillä jouduttiin jo siirtymään 56 vaatteista 62. Hui! Leikkimatollakin on ruvettu viihtymään ja kaikkea tuijotellaan kovasti :) Nyt on myös muuttunut päivärytmitkin niin että päivällä saatetaan nukkua joko yhdet pitemmät päikkärit tai hetken ennen seuraavaa syöttöä. Sitten yöunille mentäessä nukutaan ensin noin 6 tuntia sitten 3 tunnin jaksoissa siihen, kun äitikin jaksaa nousta ylös :D olen siis aina ollut melko aamu-uninen. Nyt on vaan huono kun aamuisin tulee niin aikaisin valoisaa, et yleensä kun mies nousee kuudelta töihin niin otan Akselin viereen, kun hän ei tykkää yksin nukkua sit enää pinnasängyssä kun tulee valoisaa, vieressä kyllä hyvin :) pitäis kaiketi hankkia pimennysverhot..Mutta tänään on kylpypäivä ja pian mennään!

Hyvät vaput kaikille mammoille! :Heartred
 
mmaljo: Suosittelen pimennysverhoja. Vaikka huoneeseen tuleekin meillä toisista huoneista valoa, verhot kuitenkin pimentävät tosi hyvin makkaria. Ostin talvella Jyskistä pimennysrullaverhot ja hyvät on ollut. Meillä on nyt sellaiset joka makkarissa.

ReginaVeritas: Oma aika kuulostaa luksukselta! Nauti siitä vaikka sitten löhöten tai ommellellen :)

Toivottavasti Panda teillä pojan rs-virus on jo helpottanut! On se vaan niin kurjaa katsoa sairastavaa pikkuista. Mustakin on aina tosi vaikea tietää lapsen sairastaessa, että milloin pitäisi lähteä lääkäriin. Oon kuitenkin vain aina luottanut omaan vaistooni ja tähän saakka sillä on pärjätty ihan hyvin.

Kotisynnytys kuulostaa toisaalta ihanalta, toisaalta pelottavalta. Näin jälkeenpäin ajateltuna, kun kaikki on mennyt joka kerta hyvin, olisin varmasti selvinnyt kotisynnytyksillä. Mahdollisten komplikaatioiden vuoksi en kuitenkaan olisi uskaltanut.

Vauvojen vaatteiden koot vaihtelevat kyllä todella paljon. Moni vauvanvaate onkin mulla jäänyt pieneksi ihan vahingossa, kun on luullut koon olevan suurempi kuin mitä todellisuudessa on ollut.

Mä tykkään laulaa, mutta tässä kaiken härdellin keskellä se on kyllä jäänyt säälittävän vähälle. Tuntuu, että meillä on koko ajan niin paljon ÄÄÄÄÄÄÄNTÄÄÄÄÄ, että itse en juurikaan halua sitä enempää tuottaa. Vaikka lauluääneni onkin aivan ihana ja juuri oikeassa vireessä :wink

Simat on pöhissyt kaapissa viikon ja huomenna paistetaan munkit. Hauskat vaput kaikille!
 
Me vietettiin aamu vappuriehassa ja sitten käyntiin neuvolassa. Juho seuraa suurella mielenkiinnolla isoveikan dinosaurus vappupalloa ja nauraa ja juttelee sille :) saadaan parin tunnin päästä leikkikaveri isoveikalle ja samalla Juhon kummitäti kylään :Heartred herkutellaan vähän tortilloilla ja jälkkäriksi simaa ja munkkeja :) meinaan oikein villin Vapun viettää ja ostin itselleni yhden siiderin :D
Hauskaa vappua kaikille! :Heartred


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Onneli Nää on semmoisia asioita, joilla ei ikinä pitäis kehua, kun heti eilen oli kertakaikkiaan ihan älytöntä pelleilyä ja ja sitten lopulta kiukuttelua, se nukahtaminen. :P

Dangelin vappu kuulostaa hyvälle! Meillä on neidille ihan oma Hello Kitty- palllo. Se viihdytti kertakaikkiaan niin paljon kaupassa, ettei voinut jättää ostamatta, :D

Meillä on piccolopullo sampanjaa huomiselle. Miehellä on syntymäpäivät. :)

Oli muuten tänään kertakaikkiaan 'olen lehmä'- olo, kun kaupoille lähdin! Tuntui, että kaikki mekot ja neuleet oli maitotahroissa ja yli F-kupin turvonneet rinnat vie kaiken huomion. En tiedä minkä kokoiset utareet mulla on, kun en ole vielä veetutukseltani päässyt ostamaan uusia, sopivampia liivejä, mutta nyt on F-kuppia nämä, eikä tissit mahdu! :S Noh, tietysti, ihan kiva että joku muu vie huomion, kun tämä läski. :D Mutta joo... saa nähdä miltä kroppa näyttää, jos laihdun ja kun imetys lakkaa. Kaikki roikkuu. :P
 
Meillä on menossa kolmas ilta putkeen kun kummatkin pojat nukkuvat 9-10 aikaan illalla ja pienempikin sängyssä eikä sylissä \O/ me miehen kanssa vaan pyöritään olkkarissa ja ihmetellään ja odotellaan, koska helvetti on taas irti :D ja siis pikkumies on joka ilta tässä nyt nukutettu sänkyyn ja yöt ollut mitä mainioimmat. Viime yönä söi illalla kasin jälkeen maissivelliä (eka kerta) ja maitoa päälle, yhdeksän jälkeen nukahti ja seuraavan kerran söi puoli kolme (:O) eli nukkui siihen saakka. Sitten kun oli syönyt, simahti ja seuraavan kerran heräsi puoli kasi, mikä normaali heräämisaika :) edeltävänä yönä söi ysin maissa, nukahti, nukkui kolmeen, söi ja nukahti, heräsi kuudelta, söi ja nukahti ja puoli kasi ylös.. Siis nyt rupeaa yöt oleen melko mukavat ja ennen kaikkea kun ei puoleen yöhön asti tarvi sylissä pitää. Kuitenkin miettii, että koskahan seuraava vastoinkäyminen tulee, jos nyt alkaa joku helpottaan :wink niin tässä nyt vaan on käynyt koko tän kolmen ja puolen kuukauden aikana.. Nyt mielenkiinnolla odotan että mitä tulee rokotuksista, jotka tänään sai...


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top