Huhtikuun hulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lillii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei vaan kaikille, minäkin liityn joukkoon mukaan!

olenkin jonkin aikaa lueskellut täällä vaan ei ole tullut kirjoiteltua. Aijemmin tuli esikoisen odotusaikaan kirjoitetua aika paljonkin tuonne viime vuoden helmikuiset palstalle, ja tätä palstaa lukiessani ilokseni huomasin ainakin yhden entuudestaan tutun nimimerkin :)

Toista siis odotellaan, laskettu aika olisi 29. syyskuuta ja emme malta sinne asti odotella vaan haluamme tietää sukupuolen jo aijemmin.
Alkuraskauden pahoinvoinnit meni onneksi jo ohi, nyt hieman jo alkaa jännittää kuinka sujuu arki sitten ensi talvena kahden pienen kanssa :)

Niille, ketkä ovat harmissaan/huolissaan ensimmäisen kolmanneksen neuvolakäyntien määrästä; Minä lupaan että viimeisen kuukauden aikana saatte/joudutte ramppaamaan neuvolassa tuskastumiseen saakka. Varsinkin jos alkaa mennä yliajalle :D
Meiltä neuvolaan on matkaa yhteen suuntaan yli 20 km, joten en odota juurikaan kovin suurella innolla neuvolakäyntejä. Varsinkaan kun joudun aina lähtemään tämän nuorimmaisen kanssa yhdessä, saattaa loppusyksystä jo ahdistaa se eteenpäin vyöryminen pienen lapsen kanssa :D
Älkää nyt kuitenkaan ymmärtäkö väärin, en mitenkään pahalla sano. Tämä nyt on vain täälä korvessa asuvan mamman ajatusmaailmaa emoticon

Tääl on niin hiljaista joten mäpä kirjoitan tänne vaik kuuluis viel maaliskuulle tää asia =)
Ostettiin sitte vaunut lauantaina ja hyvä ku mentiin kattomaan ku oli viimeiset sitä väri yhdistelmää josta olin haaveillu ja ku oli malli kappale niin saatiin edullisesti ne =)

Tänään kävin neuvolassa ja niistä kirjoitinki, tuonne neuvola- ja ultrakuulumisiin. Kaikki hyvin! :)

Tässä laskeskelen päiviä lomaan.. pääsiäisen jälkeen alkaa talviloma ja sitä onki jo joutunu odottamaan! :) Paljon kyläilyä ja Suomi matkailua tiedossa. Maha näkyy jo kivasti (ja neuvolassa mitattu SF meneekin yläkäyrillä). Väsymys on alkanu vaivaamaan uudestaan..ei kuitenkaan samanlaista kuin alussa.. mutta sellaista saamattomuutta, mutta jospa siitä nyt sitten olis apua, kun alan syömään rautaa (hb 114). Lunta ei ole onneksi meillä tullut, mutta aamulla oli -12.. sais tulla jo kevät!

Se on tosiaan talvi taas;////

Kerroin viime perjantaina esimiehelle mun raskaudesta ja tänään aamulla lähimmälle työporukalle, kun oli sopiva palaveri heidän kanssaan. Tästä sitten alkaa pikkuhiljaa sana varmaan kulkea eteenpäin. Pitänee myös soitella pari projektipäällikköä läpi, kenen kanssa teen suht' läheisesti yhteistyötä, jotta eivät tipu tuolilta kun kuulevat kyliltä;) Sitten aletaan valmistelemaan rekryilmoitusta esimiehen kanssa mun sijaisuudesta. Kaikenlaista pikkukivaa siis..

Ihanaa, kun on naisvaltaisessa tiimissä töissä - kaikki olivat aivan onnessaan uutisista ja pari sanoi olevansa kateellisiakin, sillälailla kivalla tavalla;D (näillä rouvilla on jo vähän enemmän ikää ja isommat lapset itsellään..)

Mulla on kauhea asuntokuume! Me ollaan jo pari vuotta kuumeiltu isompaa asuntoa kun asumme pienessä kolmiossa, mutta mukavuudenhaluisina ei suoraan sanottuna olla saatu aikaiseksi, kun ei ole ollut pakko. Nyt alkaa olla hetket kyllä käsillä sen asian suhteen.. Siinä siis privaattipuolelle kiva pikku projekti tämän raskauden lisäksi;D

Täältä löytyis vielä yksi syysmasukki jos mukaan mahtuu! 

Eli täällä kirjoittelee 25-vuotias äiti ja odottelija. Aviomies vuoden vanhempi, meillä yhteinen tytär, joka täytti juuri viikonloppuna 1 vuotta! :) LA 16.9. 

Meillä oli raskauden alussa hieman murheita, ekassa ultrassa oli vahva epäily ns. tuulimunaraskaudesta ja viikon ajan saimme elää epätietoisuudessa, kunnes varmistui, että raskaus olikin vain paljon varhaisemmassa vaiheessa kuin kierto antoi olettaa. La siirtyi ultrassa 2.9. --> 16.9. Uusi raskaus oli meille iloinen yllätys, esikoista yritettiin melko pitkään ja oltiin jo ehditty luopua toivostakin. Nyt onnisti lähes "vahingossa". 

Alkuraskaudesta mulla oli väsymystä ja pahoinvointia. Väsymys tuntuu helpottaneen, mutta pahoinvointi alkaa vasta pikkuhiljaa osoittaa laantumisen merkkejä. Yllättävän pitkään kestää! 
Pikkuhiljaa parin viikon ajan olen alkanut tuntea liikkeitä vatsassa, näitä onkin ollut niin ikävä!!! 

Synnytysjutut on meillä jo ollut vähän mielessä. Esikoinen putkahti maailmaan niin vauhdilla, että hyvä kun ehdittiin sairaalaan. Nyt onkin vähän vitsailtu, josko täytyy muuttaa viimeviikoilla telttaan sairaalan viereen asustelemaan :)

Täällä oli neuvola-asioista jotain puhetta ollut. Meillä päin käydään neuvolassa kerran kuussa, loppuraskaudessa vielä useammin. Mulla on esikoinen ollut neuvolassa mukana, mutta se on kyllä aikamoinen show joka kerta :) PHKS seulontaultriin ei lapsia saa ottaa, ihan ymmärrettävää. Neuvola tietää, että imetän vielä esikoista, eikä heillä ole ollut siihen mitään sanottavaa. Olen kyll omatoimisesti alkanut pikkuhiljaa vähentää, en tahdo kahta lasta roikkumaan tissille :)

Kommentoin tonneutrakulumisiin aikaisemmin. Ollaan tänään siis käyty rakenneultrassa!:) Kopioin ton tekstin muuten samana, kun ei ehdi esikon kanssa kirjoittaa uutta... Kaikki oli onneksi oikein hienosti, kaikki toimii ja on kehittynyt juuri niin kuin pitääkin. :) Ihanaa!! Saatiin aivan mahtavia kuvia myös vauvasta, hienoja profiilikuvia ja jalasta söpöjä otoksia. Rauhallisempi tää tyyppi kuin isoveljensä niin oli helppo tutkia. Istukka hienosti takana ylhäällä, eli ei tuu aiheuttaa ongelmia. Laskettu aika muuttui jonkin verran ja odotetaankin kesävauvaa! Eli LA 31 elokuuta, muuttui 4 päivällä. Esikoinen tosin syntyi 41+2 eli jos samalla tapaa menee yli niin syyskuussa nähdään vauveli. Niin ja sukupuoli saatiin selville, 99 prosentin varmuudella tyttöä odotetaan. Ihanaa saada prinssin lisäksi pieni prinsessa! Joutuu tosin ostamaan ison kasan uusia vaatteita. Voi harmi! ;) Kyllä mä tota tyttöä jo osasin arvailla kaiken tän pahoinvoinnin ja närästyksen takia. Niin ja esikoisesta oli tässä vaiheessa jo selkeä linea negra viiva mahassa, nyt ei näy vielä mitään. Mulla on ollut verensokerit tosi alhaalla, iltapäivisin saattaa olla 3-4, eli täällä ei muisteta syödä riittävän usein. Muilla samaa ongelmaa? Kukas seuraavaksi menossa rakenneultraan?

Hei

Voi että tätä takatalvea :/ no onneksi edes aurinko nyt paistaa :)

Tänään todettiin raskaus diabetes.. ei hauskaa.. vaikka oli se odotettavissa kun on tuota ylipainoa..

meillä vasta toukokuun lopulla rakenne ultra... sitä odotellessa..

jos haluaa yksityiselle siihen 4d ultraan niin voiko jo mennä vai kandeeko myöhemmin ?

Piaffi: Hyvin oot kyllä saanu salattua.. mulle sanottiin neuvolassa eilen, kun menin, että viikoja on tullut ainakin mahasta päätellen. : D Mukavalta kuulostaa tuon sijaisen etsiminen, kun nimittäin mun tilalle ei aiota ottaa ketään ja tiedän ettei kukaan muu kuitenkaan noista miehistä tee noita mun hommia sitten.. ei pitäis olla mun ongelma, mutta hankalaa olla välittämättä, kun kyseessä perheyritys... eli en varmaan missään vaiheessa pääse täysin irti työkuvioista. Meillä on aika uusi omakotitalo eli isompaa ei tarvita, mutta kauhea sisustusinto on kyllä iskeny.. ja paljon tekis mieli muuttaa! :)

Eowya: Tervetuloa ja tottakai tänne mahtuu! :) mukavaa vaan, jos keskustelu pysyy vilkkaana. Onneksi teidän raskaus muuttui todeksi siitä tuulimunaepäilystä! Meille kävi vähän samaten eli varhaisultrassa ei vielä näkyny alkiota ja saatiinki odotella sit 2,5 viikkoa sitä tarkastus ultraa, missä onneksi elämää löytyi! :) Silloin meille vaan todettiin, että ei ehkä ihan niin pitkällä vielä, mutta np-ultrassa ei kuitenkaan kooltaan heittänyt kuin päivällä lasketusta ajasta, mitä ihmettelen kovasti.. mutta ei sitä tarvii varmaan kaikkea ymmärtää! :) Meillä kans tätä esikoista (jota odotan) yritettiin todella pitkään.. Mukavaa tietysti, että synnytys oli viimeksi nopea, mutta oman jännityksen kyllä tuo varmasti tuo sairaalaan ehtiminen. Itse asiassa mulla on kaveri joka on synnyttänyt kotia.. mutta sanoi, että saa tulla enemmänki niin, jos kaikki on niin nopeesti ohi eli sillä ei jääny traumoja ja kaikki sujui hyvin! ;) Itse en yhtään tiedä, mitä ensimmäiseltä synnytykseltä odottaa.. ei oo käyny vielä paljoa mielessä.

Tuisku12: Onnittelut tyttölupauksesta! :) ai närästyksestä sanotaan, että se vois enteillä tyttöä? sitä mulla on kyllä kovasti.. mitä tuohon linea negraan tulee niin mulla näkyy himmeä, kun mies yks ilta säikähti, että "sulla on tullu tänne tollanen viiva.. onko se vaarallista"!? :) Äiti sanoi, että sillä on ollut kaikissa raskauksissa kunnon tumma viiva ja 2 tyttöä ja yksi poika. Oon siis päättäny odottaa sitä ultraa spekloimatta sen enempää.. mutta "tyttöolo" on! 3 viikon päästä varmaan saadaan tietää.. jännää!

Als83: Harmi, kun löydettiin tuo raskaus diabetes.. oliko ensimmäisen kanssa?

ON: Nyt täälä on tuntunut potkuja.. niistä ei enää epäilystäkään eikä voi sekoittaa ummetukseen tms.. : D Vknloppuna alkoi satunnaisia tuntemuksia.. siis muutaman kerran päivässä tuntunu, eilen 3 kertaa.. Lähinnä telkkaria kattelessa (maatessa), joskus istuessa.. Ihanaa! Kaveri eilen sanoi, että hänellä olis lainata laite sydänäänien kuuntelua varten.. mutta taidan jättää väliin, kun näin eilen kuinka th joutui nähdä vaivaa, että sai sydänäänet kuunteluun.. ja sitten vielä kaivaa se erikseen, kun oli aluksi sekoittuneena mun sydänääniin + istukan suhinaan eli saisin vaan paniikin pian itselleni aikaiseksi! :) Tänään aamulla otin ekan rautatabun ja sellanen jännä olo mahassa+ pala kurkussa.. toivottavasti ne sopis ettei tarvis lähtee vaihtamaan, kun noiden obsidanien pitäis kuitenki olla hyvin siedettyjä.

Heippa!
kirjoittelenpas taas pitkästä aikaa.
 Mulla on raskausoireet hävinneet lähes kokonaan. joskus saattaa olla päiviä, että on todella väsynnyt ja tietysti yksi mikä nyt on ollutkin alusta asti, niin saa vessassa ravata vähän väliä pissalla. mutta muuten vointi on ollut hyvä.
 tänään oli neuvola. kaikki hyvin :) painoa oli tullut 1 kg lisää. En ole tuon painon suhteen ollut kovin stressaava, kun se tulee joka tapauksessa nousemaan :) syön ihan normaalisti, mutta yritän jättää ne herkuttelut aina vklopulle :D vauvan sydän äänet myös kuunneltiin
.tällä neuvola käynnillä ei nyt mitään erityistä ollutkaan, annoin pissa näytteen, niinkuin joka kerralla, verenpaineet mitattiin, kuunneltiin vauvan sydän äänet ja juteltiin muuten mun voinnista yms.. seuraavaksi on sitten 10.5 rakenneultra :) jipii.. sitä odotellessa. Mulle ei ole väliä kumpi sieltä tulee, molemmat käy :) mutta haluan kyllä tietää, niin on helpompi ostella kaikkee, kun tietää vähän mitä väriä..
Niin ja olen ostannut jo muutamat vaatteet. valkoisia ja harmaata. käy sitten kummalle vaan. rakenneultran jälkeen, pääsee sitte paremmin ostelemaan kaikkee :) itselleni kävin myös ostamassa äitiysvaatteita ja onneksi olen saanut niitä myös kavereiltani. Ennen raskautta käyttämäni farkut ei enään mene kiinni ja paidatkin rupee olemaan tiukkia ja ahdistavia päällä. ostinkin h&m uusia toppeja lisää :) että kyllä tämä maha on jo jonkin verran kasvannut.
Ihanaa kesää kohden mennään ja sit voikin pitää paljon mekkoja ja tunikoita :)

Mukavaa kevään odotusta kaikille ja pääsiäistä :D

Pääsiäinen lähenee ja maha kasvaa. Tämä raskaus on melkolailla helppo, kuten oli esikoisenkin kanssa. Ei suurempia vaivoja enää tässä vaiheessa 15+3. Pari viikkoa sitten tunsin ensimmäiset liikkeet ja sen jälkeen välillä tunnen liikkeitä, kun rauhoitun jonnekin pitkälleen. Neuvolaan parin viikon päästä ja rakenneultraan 9.5. Enpä paljoa ihmettelisi, jos olisi toinen tyttönen siellä odottamassa. Sitähän nuo "viisaammat" ovat jossain vaiheessa tutkineet, että jos vanhemmilla on enemmän siskoja kuin veljiä, niin tyttö oletettavasti olisi tulossa ja näin meillä siis. Esikkokin on tyttö.

Viime viikko meillä meni potiessa, kun tyttönen oli kuumeessa 5päivää ja sen jälkeen tehokkaasti yski jonkin päivän. Itsellä vielä nenä tukossa jonkin verran, mutta minkä verran sitten pistäisi tuon raskauden piikkiin tätä tukkoisuutta. Viikko sitten meille tuli tuplarattaat näiden kahden lapsosen tarpeisiin. Ja kovin innoissaan meillä pieni tyttö niitä rattaita onkin tutkinut. Mistähän vain saisin käytettyihin Emmaljungan tuplarattaisiin (twincerox) jalkapeitteen, kun tuntuu olevan vaikea löytää.

Eilen iltapäivällä vaihdettiin lapsen sänky ison tytön sänkyyn. Tähän asti on nukkunut pinnasängyssä. Ja hyvin nukutti alkuhankaluuksien jälkeen koko yön uudessa sängyssä. Nyt on aamu mennyt sitten sängyssä leikkiessä. Söpö muksu, kun toivottaa Siiri-nukelleen kauniita unia ja peittelee omaan sänkyynsä nukkumaan.

Liilii: Pohdiskelit rautatablettien sopivuutta. Tosiaan sanotaan, että Obsidan olisi paremmin siedetty, mutta minulle Obsidan aiheuttaa vatsavaivoja ja näin ollen minulle on parempi Retafer. Molempia saa käyttää raskauden aikana. Käytin Retaferia esikoista odottaessani joskus loppukesällä ja samaan mennään kai tämänkin lapsen kanssa, ellei ihmeitä tapahdu.

ALS83: Oliko sulla se raskausdiabetes jo aiemmassa raskaudessa? Mulla oli ja kieltämättä teki raskauden hyvin stressaavaksi, kun piti 1-3 viikon välein käydä kasvukontrollissa sairaalalla ja aina sai kuulla, miten elää pieleen ja lapsesta tulee jättipotti (synt. 2500g). Nyt sitten samaa epäilivät ja meinasivat, että sokerirasitukseen, mutta en sitä lientä enää toista kertaa niele, kun siitä aiheutuu migreeniä. Onneksi oli ymmärtäväinen lääkäri ja lupasi, ettei tartte, jos kotona mittailen toisinaan sokereita. Nyt mennään liki koko ajan paastoarvoilla. Sain ylärajan paukkumaan vasta, kun viime lauantaina söin 1/2 pussia sipsejä ja päälle ruokaa. Mutta siis normaalisti syömällä ei rajat herkästi ylity. Ja kyllä sen raskausdiabeteksenkin kanssa suunnilleen pystyy elämään, jos vain ei anna lääkäreiden pompottaa ja juoksuttaa itseään. Mutta jospa tämä raskaus olisi pelostani huolimatta helpompi ja mukavampi kuin ensimmäinen, joka oli hyvin stressaava sen diabeteksen vuoksi.

Mutta näillä mietteillä viettämään pääsiäistä. Tänään käydään tyttösen kanssa viemässä yksi pääsiäiskortti tuonne isomummolle ja iltapäivästä sitten äiti-lapsi-jumppaan. Mukavaa pääsiäistä itse kenellekin! :) Ja  tietysti aurinkoisia päiviä, niin pääsee ulkoilemaan ja nauttimaan keväästä. Lunta täällä vielä on, mutta huomattavasti vähemmän kuin vielä joku viikko sitten.

voihan... hammassärky! Mulla alkoi eilen pirunmoinen hammassärky ja sain ihmeen kaupalla (peruutus)ajan tälle aamulle päivystyksen kautta.No, sielläpä jylläsikin ikivanhan & kuluneen paikan ALLA hammaspeikko ja reikä oli ihan ikenen juuressa ja ienkin tulehtunut, jne. jne. Lekuri totesi, että ei ihme, että on oli vähän kipeänä kun "tällä lailla on päässyt täällä rauhassa mellastamaan" (siis paikan alla....)! 

Nyt on väliaikainen paikka päällä, jotta ien pääsee vähän rauhoittumaan. Varttitunnin sijasta lekurilla meni mun kanssa about 1h! Toivottavasti ensi viikolla se saadaan valmiiksi.. 

Sitten pisti tietysti silmiin täälläkin sivuilla juttu: Ientulehdus voi aiheuttaa jopa keskenmenon.. Tosi kivaa luettavaa;(( No, taas pitää rauhoittua ja ajatella, että onneksi hammaspeikko löytyi lymyilemästä & asia on nyt hoidossa..! Sitä jäin miettimään, että kumma, ettei lääkäri määrännyt mulle antibioottikuuria, jos kerran oli ientulehdusta?? Mulla ei tuon hampaassa tuntuneen kivun lisäksi ollut muita oireita, ei verenvuotoa ikenissä, jne. mitä ilmeisesti raskausaikana voisi olla herkemmin?

"Suun tulehdukset voivat aiheuttaa raskausaikana monenlaisia ongelmia. Ne saattavat altistaa raskausajan diabetekselle, lapsen syntymiselle ennen aikojaan ja alhaiselle syntymäpainolle. Pahimmillaan ientulehdus voi aiheuttaa keskenmenon."
Lue lisää>>

Nyt on varattuna aika suuhygienistille sekä hammaslääkärille normitarkastukseen. Kuulin ilokseni, että äklö hammaslääkärisetä on virkavapaalla, joten on yksi piinaava tekijä vähemmän;)! Hop hop, varatkaa mammat tekin aika, mikäli ette vielä ole sitä tehneet!

Millaisia pääsiäissuunnitelmia teillä on? Meidän perhe viettää päästäisen ihan kotosalla. Tänään ajattelin töiden jälkeen kurvata Ikeaan ja Kodin Ykköseen ja hommata esikolle säilytyslaatikoita jotta pääsemme viikonlopun aikaan järjestelemään hänen duplonsa varastoon ja muut legot siististi laatikoihin. Hän on kovin tohkeissaan vauvasta ja juttelee masulle välillä;D Eilen sohvalla lepäillessäni hän tuli viereen, koputti vatsaani ja kysyi "Onko siellä pullat uunissa?" Räjähdettiin miehen kanssa molemmat nauruun ja kysyttiin, mistä ihmeestä hän on tuollaista kuullut? No, lapsemme on selvästi tv:n kasvattama, sillä vastaus oli Ice Age-elokuva;) Mutta kyllä nauratti & pitkään...!!

Iloista ja munarikasta pääsiäistä kaikille!!

Piaffi: Ihanaa, kun voin kerrankin kirjoittaa tänne palstalle rauhoittavassa hengessä enkä niin, että itse kyselen paniikissa kaikenlaista :-)

Käväisin hammashoitajalla tuossa pari viikkoa sitten. Olin ajatellut suuni olevan hyvässä kunnossa, vaikka happohyökkäyksiä tietysti on ollut raskauden aikana noin sata kertaa päivässä. Reikiä ei löytynyt, hammaskiveäkin oli minimaalisesti, mikä kyllä ihmetytti, mutta sitten hammashoitaja totesi: "Tuota ientulehdusta sulla kyllä on jonkin verran."

No minä tietysti hätäännyin, koska olin lukenut tuon saman tekstin siitä, miten ientulehdukset voivat pahimmillaan aiheuttaa keskenmenon. Onneksi hammashoitaja oli mukava täti ja jaksoi vastailla kysymyksiini. Huolta ei kuulemma ole lainkaan, ellei kyseessä ole systeemistä perussairautta (1-tyypin diabetes, syövän jälkihoito tms. koko elimistöön vaikuttava ja vastustuskykyä alentava tila) sairastava ihminen. Ilmeisesti siinäkin tapauksessa kyseessä saisi olla melkoisen ruokkoamaton kita... Ehkä näistä suuhygienia-asioista varoitellaan ja muistutellaan vähän turhankin ahkerasti meidän sukupolville?

Kuulemma sen tyyppistä ientulehdusta, joka minulla on, kutsutaan yleisesti "raskausientulehdukseksi", joka on hyvin tyypillinen ja joillain jatkuu läpi raskauden, teki mitä tahansa. Kun kysyin, pitääkö minun kuitenkin tehdä jotain nyt eri tavalla, hän neuvoi jatkamaan hampaiden pesua 2 krt päivässä ja hammasvälien puhdistusta ja purkan syöntiä, ei muuta. Jälkitarkastukseen pitää kuitenkin tulla n. 3 kk synnytyksen jälkeen tarkistuttamaan, että "raskausientulehdus" ei ole jäänyt päälle vaan meni ohi synnytyksen jälkeen.

Minullakaan ei ole ollut verenvuotoa ikenistä tai muuta ientulehdukseen viittaavaa, ei edes suht tiukkoja hammasvälejä putsatessa. Aikaisemmilla hammaslääkärikäynneillä kukaan ei ole kuitenkaan puhunut ientulehduksesta lainkaan, joten kai siellä nyt sitten jotain on. Mutta hammashoitajalta kuulemani valossa ja koska sinunkaan lääkärisi ei katsonut, että ientulehduksesi vaatisi mitään toimenpiteitä, ei tässä asiassa oikeastikaan taida olla mitään huolenaihetta. (JEE!)

Rentouttavaa pääsiäistä!

P.S. Ihana tuo lapsesi kommentti :-D

Mä käyn itse yksityispuolen hammaslääkärillä (en ole vielä tässä raskaudessa käynyt, koska kävin just pari viikkoa ennen raskauden alkamista:), ja ainakin aiemmassa raskaudessa hän minulla totesi ikenet hieman vuotaviksi. Tämä on siis kai jonkinsorttista lievää ientulehdusta, hänen mukaan erittäin yleistä raskaana olevilla. Mm. hampaiden harjauksen yhteydessä saattaa kuulemma helpommin tulla verta, koska ikenet on herkillä. Ilmeisesti myös hampaat muuten saattaa olla herkemmät reikiintymään raskauden aikana. Mutta kun hyvin ja suositusten mukaan huolehtii hampaista, ni ei mitään hätää, kuuluu asiaan :) 
Multa piti nyt keväällä poistaa pari viisaudenhammastasta kunhan lopettelen imetyksen. Raskauden aikana niitä ei lähdetty myöskään poistamaan. Joten nyt tais siirtyä se viisurien poisto hamaan tulevaisuuteen..!

Täällä on herännyt keskustelu hammashoidosta raskauden aikana. Meillä pääsee tuleva isä ja tuleva äiti hammashygienistille tuonne kunnalliselle puolelle, kun raskaus on todettu. Mieheni minä ei kyllä olla kummankaan raskauden aikana käytetty tuota ilmaismahdollisuutta, koska raskaudet ovat osuneet hyvin lähelle "oikeaa hammaslääkäriaikaa" yksityiselle. Niin esikon kuin tämän pikkukakkosenkin kohdalla mies kerkisi käymään loppuvuonna ja raskaus selvisi tammikuulla. Itselle kävi esikon aikaan samalla tavalla ja nyt soittelin itse hammaslääkärille, että muuttaisi ajan jonnekin lähemmäksi, koska muuten olisi kysellyt minut hoitoon heinä-elokuulla. No tarkistushan tuo oikeasti vain on, koska tähän asti ei hampaissani ole ollut mitään ongelmia, jos ei oteta huomioon paria aikoinaan vaurioitunutta hammasta.

Pitkäperjantaita meillä vietetty kotitöiden ja maalauksen merkeissä. Kohta pitäisi vissiin lähteä vähän ulkoilemaan lapsosen kanssa. Mukavaa pääsiäisen aikaa itse kenellekin. :)

Ihana pääsiäinen on palauttanut voimia! Nyt siis takana 18+6 ja ällötystä/väsymystä paljon vähemmän. Jotkin ruoat joudun kyllä edelleen jättämään lautaselle jo pelkän hajun takia.

Liikkeet ovat viikon sisällä alkaneet tuntua voimakkaammin. Esikoisesta tunsin tällaista liikehdintää heti viikolta 16, mutta nyt sain odottaa hieman pitempään. Mieskin tunsi eilen muutamia liikkeitä, kun piti kättä mahan päällä :) Yksi kuperkeikka näkyi jopa pienenä värähdyksenä ja kohoumana mahan pinnalla. Joka tapauksessa mahassa tuntuu olevan huomattavasti rauhallisempi tapaus esikoiseen verrattuna.

Tavallaan on aika mukavaa, kun raskaudet ovat näinkin erilaiset, vaikka välillä on odotus tuntunut turhan rankalta. Seuraava etappi onkin reilun viikon kuluttua, jolloin olisi piiitkään odotettu rakenneultra. Jes!

On kyllä rentouttava pääsiäinen takana. Jaksaa (ehkä) taas töissä jonkun aikaa. :)

Neuvolakäynneistä sen verran, et meil oli viikko sitte edellinen, kaikki ok, hemoglobiini yllättävän korkea (134) vaikka en syö rautaa. Ja paino pudonnu puoli kiloa mistä mä oon onnellinen kun tota painoa on jo omastakin takaa tarpeeksi. :) Ja mieskin kuuli ekaa kertaa lapsen sydänäänet.
Mutta niin, seuraava neuvola on vasta toukokuun lopulla, eli melkein pari kuukautta välissä.. Sitä ennen ehtii olla rakenneultrakin toukokuun puolivälissä. Aika outoa että on noin pitkä väli neuvolakäynneissä, eikö?

Muuten täällä voidaan ihan hyvin, väsymystä ei oo oikeestaan ollutkaan, ja pahoinvointia enää nimeks muutamana iltana viikossa.

Liikkeitä en oo tuntenu vielä yhtään, vaikka nyt 17.viikolla niitä voiskin alkaa jo tuntemaan. Tai en ainakaan oo varma oonko tuntenu, vai onko ne ollu elohiirtä tai jotain muuta. Niitä odotellessa. :)

hanhikki: Mulla on taas melkein 2-3 viikin välein aina neuvola ja ikä mulla ole mitään erityistä syytä miks pitäis käydä usein...Olen ollut vähän ihmeissään kun tuntuu et saan käydä koko ajan ja kaveri on mua vähän pidemmällä ja eikä sekään käy näin useasti...Mullakin on paino vähän seikkaillu välillä noussu ja välillä laskenu mutta maha senkun kasvaa niin et kaikki luulee et olen pidemmällä kuin olen :)

Pitää varmaan kysyä miks käyn näin useasti??? Jos jotain positiivistä pitää sanoa,saa ainakin nähdä ja kuulla useasti vauvaa koska välillä on olo et onko se vieläkin siel vai ei :)

Ai niin unohdin kertoa et lääkäri vihjaili neuvolakäynnillä et olis poika liikkeiden ja kasvun perusteella ja kyllä on niin poikaolo muutenkin koko ajan ollu :) ens viikol olis neuvola ja sit 7.5 olis rakenneultra ja meinasin kysyä jos ens käynnillä vois vaikka näkyä jo jotain... En malttais millään oottaa sinne rakenneultraan,koska haluan päästä ostaa jo ekan poikamaisen bodyn ja muutenkin shoppailee poikien juttuja :) Mutta katsotaan mitä ne sanoo :)

hanhikki: Itsellänikin tulee nyt viimeisimmän neuvolan ja seuraavan neuvolan väliin 6 viikkoa. Ja välissä ehtii olla myös rakenneultrakin 2.5. Laitettiin ihan yhteisymmärryksessa neuvolatädin kanssa noin pitkälle, mitä sitä suotta juoksemaan siellä yhtenään, kun lopussa saa juossa viikottain. Näin hänkin totesi, että ehdit kyllästymään tähän muuten. Ja olen kyllä ite tyytyväinen, että ei nyt alussa tarvi usein juostakaan. Ja, kun mulla olossani ei ole mitään ongelmia, niin en näe edes syytä miksi kävisin siellä näiden kahden kerran välissä.

Pääsiäinen oli ja meni, olisin mielelläni jatkanut lomailua ja nukkumista. Muuten, kun kuljen ukon kanssa samaa matkaa töihin, niin töissä ollaan jo kuudeta aamulla. Onneksi on kohta viikonloppu ja saa taas nukkua.

Täällä piti käydä ostamassa jo ekat mammahousut ihan siitä syystä, kun kyllästyttää yksi samoja farkkuja pitää töissä päällä, mitkä vielä mahtuu jalkaan. Tosin maha ei ole kasvanut mielestäni juurikaan...toiset kyllä sanoo ihan jotain muuta. No, jotenkin ahdistavia nämä housut, kun nousevat syystäkin ylös. Tulee mieleen jotkut pappojen kalsarit, kun nouset korviin.  No saapahan nyt housuvalikoimaan vähän jotain vaihtelua.

Tuli tuossa ennen viikonloppua mielekiintoista postia...hääkutsu, kaveri on menossa naimisiin ja häät olis 25. elokuuta. Mitenhän mahtaa olla, uskaltaako silloin lähteä yksin enää matkustelemaan, kun LA olis kuitenkin 19.9? Matkaa hääkaupunkiin olis kuitenkin semmoisen 300 km, reilut. Miksi ihmiset menevät elokuussa...olis ollu häät heinäkuussa edes. Tuota asiaa täytyykin miettiä, että mitä teen asian kanssa...oih ja voih, kun niin mielellään menisin juhliin. Mutta tällaista tällä kertaa täällä.

Takaisin