Huhtikuiset 2019 ♡

Ite osallistuin esikoista odottaessa vapaaehtoisena johonkin radi tutkimukseen ja jouduin kaks kertaa käymään siinä sokerirasituksessa. Sanoin jo silloin et en mene enää koskaan uudestaan, oli niin kauhee se olo koko päivän siitä. Onneks ei ollut mitään, nii ei tarvii nyt osallistua.
 
Eikö sun ole pitänyt täyttää mitään esitietolomaketta neuvolaan? Meillä kysyttiin siinä sähköisessä lomakkeessa kaikki mahdollinen ja käytiin vielä yksi kerrallaan läpi ekassa neuvolassa. Kyllähän sitä sokerirasitukseen joutuu, jos yksikin kriteereistä täyttyy(ylipaino, aiempi radi, lähisukulaisen db2, yli 25-vuotias ensisynnyttäjä, pissassa sokeria).

Ei pitänyt. Ekalla kerralla kyllä kyseltiin jotain mutta siinäkin lähinnä vaan kuinka pitkä oon, onko mulla itselläni sairauksia, harrastanko liikuntaa ym. eikä mitään sukulaisista. Tarvii varmaan huomenna kysyä tätä kun meen ultraääneen...
 
Ei pitänyt. Ekalla kerralla kyllä kyseltiin jotain mutta siinäkin lähinnä vaan kuinka pitkä oon, onko mulla itselläni sairauksia, harrastanko liikuntaa ym. eikä mitään sukulaisista. Tarvii varmaan huomenna kysyä tätä kun meen ultraääneen...
No onpa outoa!
 
Niistä verikokeiden tuloksista ei ainakaan mulle ilmoitettu mitenkään erikseen, vaan kävin ihan vain omatoimisesti katsomassa ne Omakannasta. Samoin seulontojen tuloksesta tuli kotiin vain lappu, että tulos on normaali ja aihetta jatkotutkimuksille ei ole ja ne riskiluvut kävin sitten taas itse katsomassa Omakannasta.

Niin siis ei mullekaan tule erikseen mitään ilmoitusta, omakannasta minäkin olen tuloksia käynyt lukemassa sitä mukaan, kun uusia tuloksia on ollut luettavissa. Mulla ei vaan ole vieläkään tullut kaikkia tuloksia. Itseä ois kiinnostanut juurikin tuo hcg:n määrä veressä, mutta sitä tulosta ei vielä yli viikkoon ole tullut..
 
Paljonko teillä on olleet S-hCG-B-V ja S-PAPPA -arvot? Oon niistä lueskellut nyt ja ahdistus meinas taas vallata mielen.
 
Ei noita arvoja voi vertailla keskenään, eihän niille ole olemassa edes viitearvoja, vaan ne verrataan jokaisella niihin ultran tuloksiin, ikään, viikkoihin yms. Tokihan se huolettaa kun googlella löytää vaikka mitä, mut kannattaa vaan odotella, että itse saa ne riskiarviot :)
 
Ei noita arvoja voi vertailla keskenään, eihän niille ole olemassa edes viitearvoja, vaan ne verrataan jokaisella niihin ultran tuloksiin, ikään, viikkoihin yms. Tokihan se huolettaa kun googlella löytää vaikka mitä, mut kannattaa vaan odotella, että itse saa ne riskiarviot :)

No just noin kans oon ajatellut, mutta sitten tyhmä oon menny googlaamaan ja sieltä löytää vaikka mitä. Olin jo varma, että mun istukka ei toimi kunnolla. Pitäis pysyä googlesta pois.
 
Mulla hcg arvo oli 10+4 67.92ug/l. Ja se oli ok. Toista arvoa ei vielä näkynyt.
 
No just noin kans oon ajatellut, mutta sitten tyhmä oon menny googlaamaan ja sieltä löytää vaikka mitä. Olin jo varma, että mun istukka ei toimi kunnolla. Pitäis pysyä googlesta pois.
Joo, suuri on aina kiusaus googlettaa ja suunnilleen syöpädoagnoosin kanssa itkua vääntää :D Sama jos lukee jotain Kodin lääkärikirjaa, niin alkaa oireita löytyä :)
 
Paljonko teillä on olleet S-hCG-B-V ja S-PAPPA -arvot? Oon niistä lueskellut nyt ja ahdistus meinas taas vallata mielen.
Mulla hCG oli muistaakseni 66 ja PAPPA n. 750. Verikokeet otettiin 10+3. Mutta arvot on todella yksilölliset ja riippuvat tosiaan raskauden kestosta. Olen lukenut muilla olevan ihan erilaisia arvoja ja silti riskit on olleet tosi pienet. Sen takia niitä ei luotettavasti voida tulkita ennen kuin nt-ultrassa on varmistettu raskauden kesto ja niskaturvotus. Aika yleistä varmaan on, että ovulaatio onkin ollut vähän eri aikaan kuin on oletettu ja siksi nuo arvot voivat vaikuttaa erikoisilta. Mutta jos molemmat on tosi matalia, se saattaa viitata vakavampiin ongelmiin. Mulla esim. keskeytyneessä keskenmenossa hCG oli tyyliin 15 ja PAPPA jotain 90.
 
Mulla hCG oli muistaakseni 66 ja PAPPA n. 750. Verikokeet otettiin 10+3. Mutta arvot on todella yksilölliset ja riippuvat tosiaan raskauden kestosta. Olen lukenut muilla olevan ihan erilaisia arvoja ja silti riskit on olleet tosi pienet. Sen takia niitä ei luotettavasti voida tulkita ennen kuin nt-ultrassa on varmistettu raskauden kesto ja niskaturvotus. Aika yleistä varmaan on, että ovulaatio onkin ollut vähän eri aikaan kuin on oletettu ja siksi nuo arvot voivat vaikuttaa erikoisilta. Mutta jos molemmat on tosi matalia, se saattaa viitata vakavampiin ongelmiin. Mulla esim. keskeytyneessä keskenmenossa hCG oli tyyliin 15 ja PAPPA jotain 90.

No pitää malttaa vielä viikko odottaa nt-ultraa. Mua vaan hämäs, ku hCG oli mulla vaan 32 ja PAPPA taas 2612.
 
No pitää malttaa vielä viikko odottaa nt-ultraa. Mua vaan hämäs, ku hCG oli mulla vaan 32 ja PAPPA taas 2612.
Noi kuulostaa lähtökohtaisesti ihan hyviltä arvoilta:) Mä olen ymmärtänyt, että jos noi on nimenomaan noin päin, eli hCG matala ja PAPPA korkea, riski trisomioihin on yleensä pieni. Voi olla, että sun raskaus on vähän pidemmällä kuin luulit tai sitten toi menee yksilöllisen vaihtelun piikkiin. Älä turhaan panikoi, vaan odottele rauhassa ultraa:)
 
Joo esikoista odottaessa mäkin googlettelin noita verikokeiden arvoja ja lietsoin itteni huolella paniikkiin...nyt en käynyt niitä edes katsomassa ennen ultraa! Joskus tää netti on kyllä hirveä kirous.. :D

Kävin äsken neuvolassa hakemassa välineet sokerien mittaamiseen, eli radihan se oli niinkuin arvasinkin. Nyt viikon mittaan kotona ja jos tulee useampi ylitys, niin sit lähete äippäpolille.
Kokeiltiin myös etsiä sydänääniä, mutta ei löydetty :sad001 vaikka osasin odottaa sitäkin, ei esikoisestakaan löydetty näin aikaisin (12+5), ja nyt olen lihavampi kuin silloin. Kahden viikon päästä on neuvolalääkärin aika, jospa silloin jo löytyisi! :)
 
Meillä oli tänään np-ultra 12+3. Laskettu aika siirtyi aijemmaksi eli nyt 8.4. Mulla edelleen siellä hematooma mutta lääkäri nyt vakuutteli, että siitä ei tarvitse huolehtia, sillä on turvallisessa kohdassa vaikka vielä vuotaisikin. Nyt tosin ei ole ollut vuotoa kuukauteen.

Ja nyt jo saatiin tietää sukupuoli! Selvä pippeli näkyi :) poika oloni osui oikeaan. Esikoinen meillä tyttö. Nyt olen niin iloinen ja alan nauttia tästä odotuksesta ilman stressiä hematoomasta.
 
Taas täytyy sanoa, että tässä vaiheessa molemmilla sukupuolilla on ”pippeli”, voihan se toki poika-arvaus osua oikeaan :)
 
Aijaa, ihmettelinkin kun lääkäri kysyi halutaanko tietää sukupuolta että eikai se vielä näy :scratch
Mutta kuitenkin totesi, että tossa näkyy selvästi pippeli ja näytti meille.
Saa nähdä muuttuuko sitten rakenneultrassa vai ei :)
 
Aijaa, ihmettelinkin kun lääkäri kysyi halutaanko tietää sukupuolta että eikai se vielä näy :scratch
Mutta kuitenkin totesi, että tossa näkyy selvästi pippeli ja näytti meille.
Saa nähdä muuttuuko sitten rakenneultrassa vai ei :)
Melko osaava lääkäri :D Joskushan on vielä rakenneultrassa niin kova turvotus sukuelimissä, ettei voi varmaksi sanoa, onko tyttö vai poika. Ne elimet siis alkavat vasta tässä vaiheessa vähitellen kehittymään eri näköisiksi, tonne ultrakuulumisketjuun yhden kuvan laitoinkin näistä eroista ja höpöteltiin siitä nub-teoriasta :)
 
Meillä oli eilen np-ultra ja muuten kaikki oli oikein kunnossa mutta niskaturvotukseksi kone mittasi 2.6. Lääkäri ei kuitenkaan ollut yhtään huolissaan ja sanoi että nenäluukin näkyi hyvin.

Toki olisi ollut kivempi kuulla että turvotusta ei ole yhtään (kuten lääkäri ensin sanoi kun itse kuvaa silmämääräisesti tarkasteli) mutta odotellaan nyt sitä seulonnan lopullista tulosta :)

Rv 12+6
 
Aijaa, ihmettelinkin kun lääkäri kysyi halutaanko tietää sukupuolta että eikai se vielä näy :scratch
Mutta kuitenkin totesi, että tossa näkyy selvästi pippeli ja näytti meille.
Saa nähdä muuttuuko sitten rakenneultrassa vai ei :)
Voihan se olla, että se oli jo niin selvästi kääntynyt ylöspäin (nub-teorian mukaan se viittaa poikaan), että lääkäri uskalsi heittää sen olevan pippeli. Mutta tosiaan kuten Warheart sanoi, tässä vaiheessa molemmilla sukupuolilla on se ”pippeli”, joten siksi yleensä arvauksia sukupuolesta ei vielä tehdä.
 
Herranen aika tänään poksuu jo 12+0! Uskomatonta miten nopeasti tämä alkuraskaus on mennyt, en ole ehtinyt oikein vielä edes sisäistää koko raskautta, varsinkaan kun mitään konkreettista todistetta ei edes ole raskaudesta. Ei ultraa tai sydänääniä.
default_huh.png
Taisin tosin äsken tuntea pari pientä hipsutusta masusta ekaa kertaa.
default_wub.png
Varma en ole, mutta muutaman kerran tuntui samassa kohtaa. Täytyypä yrittää välillä kuulostella, arjen vilinässä ei tule kiinnitettyä huomiota tuollaiseen.
default_biggrin.png
Enää muutama päivä ultraan!
 
Takaisin
Top