Hormonitoiminnan palautuminen(?)

monn

Oman äänensä löytänyt
Heippa! :)
No niin, puolivuotta synnytyksestä tulee täyteen näinä päivinä (ihan hullua kyllä!!). Ja rupesin kyselemään, että kuinka monella on alkanut kuukautiset? Oliko niitä ennen oireita, kuinka pitkään ja millaisia?

Itselläni on ollu outoja oireita alavatsalla ja pari viikkoa tuntunut että alkais menkat, hiuksetki rasvoittuvat nopeammin ja maha tuntuu olevan välillä sekaisin. Mistähän tämä johtuu, vaan voiko olla että hormonitoiminta alkais palautumaan ja jossakin vaiheessa alkais ehkä menkat?
 
Mulla ei ole menkat alkaneet eikä mitään siihen viittaavia tuntemuksiakaan ole ollut. Milloin lie sitten alkavat... vaikkei kyllä ikävä ole ollut. :D
 
Ei ole vielä alkanut. Vähän on ollut välillä sen tapaisia oireita, mutta varmaan vaan kuvittelen (oireita on ollut aika tasaiseen nyt jo useamman kuukauden ajan :wink). Mutta eipä ole ikävä! Imetystä ajattelin jatkaa vielä ainakin siihen kun vauva on 2v ja haluaisin raskautua jo ennen kuukautisia. Sellainen 6 vuotta ilman yksiäkään kuukautisia olis ehkä se ihanteellinen :p:grin
 
Mutta niin. Ei se ihminen yleensä toimi ihan nappia painamalla, että uskoisin sen hormoonitoiminnankin alkavan sillein hissukseen, että oireita tulee jo ennen kuin on kunnolla keho aloittanut kierron :)
 
Joo ei kyllä itelläkään oo ollu ikävä! :D ajattelin vain että voisko nuo olla jottai semmosia oireita vai mitähän lie?
 
Mä luulen myös että kun ei voi koskaan tietää milloin ne menkat alkaa niin sitä sitten kyttäilee omaa kehoaan ihan hysteerisenä että joko nyt :p:rolleyes:
 
Mulla tuli menkat vauvan ollessa n.5kk. Oli aika niukat mutta kesti 6pv. 2 viikkoa siitä niin alkoi vuotamaan uudelleen niukasti n.3pv. :D

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Mahajomoja oli 2viikkoo ennen kun alko.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Mulla alko 2 vkoa jälkivuodon loppumisesta. Ja joka hiton kuukausi tulee, mutta ovat hieman viä epänormaalit vaikka tulevat säännöllisesti (1-2 päivä heitolla). Välillä mahaa jomottaa melkein 2 vkoa ja välillä ei mitään, hiukset rasvottuvat nopeammin mitä lähempänä ovat ja finniä pukkaa. Varsinaista vuotoa kestää 5-7 päivää jonka jälkeen viä noin vkon tulee tuhrua. Tosin mulla on minipillerit, joten nekin voi sekoittaa lisää. Mutta kannattaa tehdä varmuudeksi raskaustesti, jos on epämääräisiä oloja ja ehkäisy on unohtunut.
 
Mulla alkoi menkat pojan ollessa noin 4kk. Jo 2 kuukautta ennen sitä OLIN VARMA, että no nyt alkaa! Sellaiset oli tuntemukset alavatsalla. Samanlaiset jomottelut tuli muutaman viikon päästä uudestaan ja siitä taas muutaman viikon päästä kolmatta kertaa -ilman mitään vuotoja. Tuolla viimeisellä kerralla jomottelua kesti melkein viikon. Sitten kun oireet loppu, alkoi niukka vuoto. Tästä taas muutama viikko eteenpäin tuli jo normaalilta tuntuvat kuukautiset. Ota näistä hormoneista sitten selvää! Ollaan me naiset monimutkaisia. Oli sitten kyseessä mieli tai keho... Vaikee meitä on välillä ymmärtää:D
 
Mulla tuli yhdet kuukautiset kun poika oli 2kk. Sen jälkeen ei ole näkynyt. Tunsin n viikkoa ennen vielä ovulaationkin mutta vuoto alkoi aiemmin kuin tavallisesti. Vuoto alkoi aivan yhtäkkiä ja silloin ei kyllä jomottanut vatsaa yhtään, vasta vuodon alettua. Ja oli ihan normaali, jopa runsaampi vuoto.
 
Äääh! Vaikka olis hienoa, että lapsilla olis se 2 vuotta ikäeroa, niin olis se kyllä niin jees tulla raskaaksi ilman kuukautisia! :p Kaikki se sotku, veri, siteet, vaihtaminen, vääntäminen, asioiden suunnittelu, kivut jne on niin ärsyttävää. Siitä ei saa palkinnoksi edes vauvaa kuten siitä raskaana olemisesta tai synnytyksestä. :dummy1:
 
Täällä ei edelleenkään mitään, vaikka jo kolme kertaa oon ollut ihan varma alkamisesta ja kerran ollut taatusti ovulaatiokin. Ei oo ikävä, mut luin että menkkojen myötä vois muutenkin tulla normaalimpi olo, joten sais alkaa jo. Tällainen haluttomuus ei ole normaalia mulle...
 
Juu, eipä täälläkään oo alkanu. Eikä kyl oo tuntemuksiakaan..
Muistaakseni äiti ja siskot on pari vuotta saaneet odottaa menkkoja, tai itse asiassa äitillä ei alkanu meidät 3 tyttöä saadessaan, siis välissä. Ikäerot n 2v..
 
Joo tännään puhhuin neuvolassa asiasta ja terkkari sano että normaalia nämä minun tuntemukset :) Että "haamupotkuja" saattaa tuntua ja vihlasuja yms, mutta se kertoo siitä että munasarjat sun muut alkaa pikkuhiljaa miettii palautumista.
 
Ei mullakaan oo vielä. Eikä oo ikävä :D
 
Täällä ihan kohta 6kk synnytyksestä. Täysimetin ekat 4kk ja kun täytti 5kk aloiteltiin maistelut. Nyt mennään 2xkiinteällä/pvä. monann, Ai ne ovat "haamupotkuja" :D Mielenkiintoinen tieto! Niitä meinaan on ollut parina kertana itselläni ja olen vähän kummissani ollut että mikä se oikein oli :D
Halut ovat selvästi hieman jo palailleet ja alavatsa jomotuksia on tullut lieviä reilu 1 vkon ajan. Kuukautiset sen sijaan eivät vielä ole alkaneet. Katsotaan vaan, kun tätä kirjoittelen, niin varmaan alkavat :D Joo ikävä niitä ei ole. Olen ollut tyytyväinen elämään ilmankin. Tosin, (mitä kuukautisiin tulee) en aikasemmin ole kokeillut kuukuppia ja tämä seuraava artikkeli sai miettimään asiaa tosissaan, että pitäisikö testata, kun niin kovasti kehuvat ko. artikkelin FB-sivuilla. Vaikka hieman skeptinen olenkin, miten käytännössä tämän kanssa toimia. http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1445654340750
 
Mä olen käyttänyt kuukuppia ja hyvin on toiminut. Alussa pitää vaan olla hermoja siihen asettamisen opetteluun, mutta kun sen oppii niin menee jo rutiinilla! :)
 
Takaisin
Top